x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

"Princepele", un roman istoric "cu cheie"

0
17 Apr 2011 - 19:10
Eugen Barbu (centru), alături la Octavian Paler (stânga) şi Mihnea Gheorghiu, într-o fotografie din 1978
"Despre «Princepele» s-au spus lucruri adevărate, între ele şi  acela că-i un roman istoric cu cheie, ceea ce vrea să zică mai multe feluri de simboluri şi aluzii. Alt fapt, incontestabil, este că romanul are o «filozofie» sau încearcă a avea una meditând în jurul ideii de putere. «Puterea» ar fi dat adevărata temă a cărţii lui Eugen Barbu, iar pretextul – o epocă abe­rantă, crudă şi somptuoasă în istoria noastră: epoca fanariotă" – Eugen Simion.

 

Reeditarea "Princepelui" lui Eugen Barbu în colecţia Biblioteca pentru toţi naşte câteva întrebări. Cum  va fi citită, azi, această carte îndelung controversată la apariţie? Cu plăcerea aparte, uşor desuetă, pe care ne-o dă rafinamentul stilistic al naraţiunii? Sau ca o parabolă despre Putere, acest viciu devorator, dincolo de timp şi de spaţiu? Ca pe un ro­man "cu cheie", cu trimiteri mai mult sau mai puţin voalate la situaţii şi personaje de epocă? Or, poate, vom  pune înaintea lecturii dezgroparea scandalurilor "cu miză grea" care au însoţit publicarea romanului?

 

Ca în cazul altor cărţi ale lui Eugen Barbu, şi romanul "Princepele" îşi are istoria sa, învolburată şi complicată, care face, ea însăşi, cât un roman! (Piesele acestui dosar le găsim în Eugen Barbu "Opere" – Ediţie în­gri­jită, cronologie, note, comentarii, repere critice de Mihai Ungheanu, prefaţă de Eugen Simion. Academia Română, Fundaţia Naţională pentru Ştiinţă şi Artă, Univers Enciclopedic Bucureşti 2006, volumul II, pag 1781- 1839).

 

Cel care a spus primul, răspicat, că "Princepele" este "un dialog al Pute­rii" a fost, cred, Laurenţiu Ulici. În ce îl priveşte, Eugen Barbu n-a ascuns vreodată că "Princepele" este o pa­rabolă despre Putere, aşa după cum notaţiile din "Caietele Princepelui" scot la lumină faptul că, dincolo de situarea într-o altă epocă istorică şi de luxuriantele trimiteri livreşti la vremea fanarioţilor, autorul a vrut să spună lucruri dureroase despre lumea în care trăia: "Evident că Princepele nu era numai Brâncoveanu care nici măcar fanariot nu fusese, dar trebuia combinat cu alţi domnitori la fel de rapaci, nelegaţi de  neamul nostru, formând laolaltă tipul spoliatorului plin de farmec, cinic şi lipsit de scrupule." 

 

Literatura aşa-zis "esopică", scrisă "în pilde", pentru cine poate şi vrea să-i priceapă tâlcul ascuns, ca şi procedeul de a construi istorii din alte timpuri  în care să vorbească, de fapt, despre prezent, nu erau noutăţi în literatura română. După cum personajele de carte care ascundeau identităţi contemporane autorilor nu erau ceva necunoscut până la "Princepele". De-ajuns să ne gândim la "Istoria ieroglifică" a lui Dimitrie Cantermir sau la "Bietul Ioanide" şi "Scrinul negru", romanele lui G. Călinescu, fiecare, în felul său, avându-şi modele recognoscibile în galeria timpului în care au fost scrise. În fine, să nu uităm că, la scurtă vreme după ce emigrează, Petru Dumitriu tipăreşte "Întâlnire la judecata de apoi", în care face o necruţătoare radiografie a faunei politice dintr-o Românie pe care o cunoscuse atât de bine şi de direct. De data asta, însă, lucrurile erau ceva mai complicate. Autorul, el însuşi hârşit în războaie de uzură, înţelesese foarte bine că bătălia pentru "Princepele" nu mai era doar o bătălie literară, ci devenea bătălie politică! Cu atât mai mult cu cât personaje cu rang şi renume din lumea literară (şi poate că nu numai…) se puteau lesne recunoaşte dincolo de ficţiune.

 Fapt semnificativ, în polemicile aprinse în jurul cărţii s-au detaşat, prin simţul măsurii şi prin respectul pentru valoarea estetică, opiniile reprezentanţilor unor generaţii li­terare diferite. Astfel, Perpessicius,  recunoscut pentru spiritul său tole­rant, răspunde, elegant, dar decis acuzelor aduse "Princepelui" şi autorului său: "Princepele rămâne ceea ce împrejurările şi Eugen Barbu însuşi au hotărât: o mare creaţie li­terară, o ficţiune impregnată de toate darurile autorului, însă o ficţiune pentru care Eugen Barbu a întreprins numeroase investigaţii." La rândul său, Cornel Ungureanu, un alt important critic literar, recunoaşte: "Princepele nu este o simplă cronică istorică de moravuri, menită să reprezinte domnia Fanarioţilor în România. Princepele este prin excelenţă un roman de idei, nu o carte făcută să încânte numai prin verva polemică a autorului sau limba sa li­terară, ci aminteşte rafinamentul unei arte bizantine târzii." Şi, mai departe: "«Princepele» este o parabolă sumbră despre Putere, un text polemic al unui spirit umanist, capabil să ridice măştile unor guvernări despotice ce deteriorează însăşi esenţa conştiinţei poziţionale libere."     

 Rămâne ca această nouă ediţie a "Princepelui" să aducă o nouă înţelegere şi o nouă perspectivă de lectură a cărţii.

Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi,   eugen barbu

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Berlinală 2019: Câştigătorul premiului Ursul de Aur susţine că ''Synonyms'' i-a produs o nesfârşită plăcere, dar şi durere

Berlinală 2019: Câştigătorul premiului Ursul de Aur susţine că ''Synonyms'' i-a produs o nesfârşită plăcere, dar şi durere
Regizorul israelian Nadav Lapid a declarat că producţia lungmetrajului său ''Synonyms'', recompensat cu Ursul de Aur la cea de-a 69-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin, i-a oferit...

Doliu în teatrul românesc! A murit o cunoscută actriță. Era faimoasă pentru rolurile în teatru și în telenovele

Doliu în teatrul românesc! A murit o cunoscută actriță. Era faimoasă pentru rolurile în teatru și în telenovele
Galerie Foto Maria Teslaru a murit! Actrița s-a stins din viață în cursul zilei de sâmbătă, 16 februarie. la vârsta de 63 de ani. Aceasta a devenit faimoasă odată cu rolurile în teatru și film. Familia o va urma pe...

Piesa ce va reprezenta România la Eurovision 2019 va fi votată duminică

Piesa ce va reprezenta România la Eurovision 2019 va fi votată duminică
Piesa care va reprezenta România la Eurovision 2019 va fi votată duminică, în urma show-ului Selecţiei Naţionale de la Sala Polivalentă din Capitală, spectacol ce va cuprinde şi un recital al artistei...

Actorul elveţian Bruno Ganz, care l-a interpretat pe Hitler în "Der Untergang", a murit la 77 de ani

Actorul elveţian Bruno Ganz, care l-a interpretat pe Hitler în "Der Untergang", a murit la 77 de ani
Actorul elveţian Bruno Ganz, cunoscut din rolul lui Adolf Hitler în controversatul film german "Der Untergang/Ultimele zile ale lui Hitler", a murit sâmbătă la 77 de ani în oraşul său natal Zurich, a informat...

Berlinală 2019 - ''Monştri.'', în regia lui Marius Olteanu, câştigă premiul oferit de cititorii Tagesspiegel

Berlinală 2019 - ''Monştri.'', în regia lui Marius Olteanu, câştigă premiul oferit de cititorii Tagesspiegel
Galerie Foto Lungmetrajul "Monştri.", în regia lui Marius Olteanu, a câştigat la cea de-a 69-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin premiul oferit de cititorii Tagesspiegel (Tagesspiegel Readers' Jury...

OSCAR 2019 - Academia revine asupra deciziei şi renunţă la anunţarea unor premii în pauzele publicitare

OSCAR 2019 - Academia revine asupra deciziei şi renunţă la anunţarea unor premii în pauzele publicitare
Academia de Arte şi Ştiinţe Cinematografice a revenit asupra deciziei sale iniţiale, renunţând la ideea ca unele premii Oscar să fie acordate în timpul pauzelor publicitare, după criticile uriaşe ale comunită

Eurovision România – AMR 2 zile până la marea finală

Eurovision România – AMR 2 zile până la marea finală
Galerie Foto Au mai rămas doar două zile până la finala națională Eurovision România, iar organizatorii pun la punct ultimele detalii ale show-ului.   Va fi o seară de gală – la Sala Polivalentă vor fi...

„DRAGOBETELE SĂRUTĂ FETELE” – concert folcloric la Sala Radio!

„DRAGOBETELE SĂRUTĂ FETELE” – concert folcloric la Sala Radio!
Duminică, 17 februarie (17.00), îndrăgostiții de toate vârstele sunt invitați la Sala Radio la tradiționalul concert de Dragobete, oferit în fiecare an în luna februarie de Orchestra de Muzică Populară...

Maraton de lectură „Portugalia citește românește“ – sub semnul personalității lui Constantin Brâncuși

Maraton de lectură „Portugalia citește românește“ – sub semnul personalității lui Constantin Brâncuși
Pentru al treilea an consecutiv, Ambasada României în Republica Portugheză și Institutul Cultural Român de la Lisabona organizează maratonul de lectură „Portugalia citește românește“, pus de această dată...

ICR Madrid își primește oaspeții într-o nouă casă

ICR Madrid își primește oaspeții într-o nouă casă
Galerie Foto Ceremonia de inaugurare a noului sediu al Institutului Cultural Român de la Madrid a avut loc în data de 14 februarie 2019, în prezența doamnei Liliana Țuroiu, președintele Institutului Cultural Român, a Excelenţ...

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital la Finala Selecției Naționale

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital la Finala Selecției Naționale
Galerie Foto Un adevărat fenomen muzical, Netta Barzilai, laureata Eurovision 2018, vine pentru prima dată în România, într-un recital live la finala Selecției Naționale. Într-o seară în care spectacolul și emoția vor...

Berlinala abordează istoria politică a Planetei

Berlinala abordează istoria politică a Planetei
Galerie Foto Cu câteva zile înainte de final (17 februarie), Berlinala relevă câteva teme predominante. Am reţinut de data aceasta pelicule legate de istoria politică a planetei şi de unul dintre cele mai dramatice subiecte...

Calendar religios. 15 februarie. Sfântul Apostol Onisim

Calendar religios. 15 februarie. Sfântul Apostol Onisim
Pe data de 15 februarie, în Biserica Ortodoxă, se face pomenirea Sf. Apostol Onisim. Acesta a fost unul dintre cei 70 de Apostoli ai Mântuitorului, fiind de altfel ucenicul Sfântului Apostol Pavel. A fost in...

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital în Finala Selecției Naționale

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital în Finala Selecției Naționale
Un adevărat fenomen muzical, Netta Barzilai, laureata Eurovision 2018, vine pentru prima dată în România, într-un recital live la finala Selecției Naționale. Într-o seară în care spectacolul și emoția vor...

Poveştile teatrului, o “tolbă nesecată de giduşii”

Poveştile teatrului, o “tolbă nesecată de giduşii”
Premiera spectacolului “Noii infractori” la TNB Teatrul Național București vă invită joi, 7 martie 2019, la Sala Mare, la premiera oficială a spectacolului “Noii infractori”. Autoarea israeliană...
Serviciul de email marketing furnizat de