x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

"Repetabila povară", riscul poeziei politice

0
09 Dec 2010 - 18:33
Vezi galeria foto
"Apare, într-o ediţie nouă, «Repetabila povară». Apare, din păcate, postum.
Autorul lui a dispărut pe neaşteptate într-un noiembrie neverosimil de blând şi luminos."
Astfel îşi începe Eugen Simion ple­doaria pentru – poate – cel mai cu­noscut volum al lui Adrian Păunescu. Apreciatul critic literar "radio­gra­fiază" această parte a operei prie­te­nului său de-o viaţă cu luciditate şi candoare, neuitând să reamin­teas­că cititorilor că severul Şerban Cio­cu­lescu vedea în Adrian Păunescu pe "cel mai vrednic urmaş al lui Arghezi".

"Poemul care dă titlul volumului (Repetabila povară)", spune Eugen Simion, "arată performanţele acestui tip de discurs liric pe care marii poeţi ai modernităţii româneşti îl elimina­seră din demersul lor. Adrian Păunescu îl reabilitează şi face programatic o poezie angajată, politică, punându-şi imaginaţia şi ştiinţa lui retorică (remarcabilă) în serviciul istoriei imediate. Cu ce îndreptăţire estetică şi cu ce rezultate? Mulţi critici literari i-au reproşat această opţiune. Adevărul este că, teoretic vorbind, nu putem exclude din câmpul poeziei temele sociale (temele lumii din afară) şi nu putem fi atât de purişti încât să socotim că poezia autentică nu-i posibilă dacă-şi simplifică limbajul şi se adresează marelui public. (...) Recitind poemele din "Repetabila povară", observăm că Adrian Pău­nes­cu şi-a asumat deschis – aş zice chiar: programatic şi patetic – riscul de a face poezie politică într-o vreme în care politica este, după o vorbă mai veche a lui Stendhal, o piatră atâr­nată de gâtul literaturii (în mai pu­ţin de şase luni o îneacă!) şi, tot după vorba lui, politica este ca un po­cnet de pistol în mijlocul unui concert. Păunescu o face de multe ori bine, trebuie să recunoaştem, o scrie uşor şi cu o debordantă pasionalitate. Că nu-şi stăpâneşte imaginaţia şi nu-şi disciplinează totdeauna retori­ca este, iarăşi, adevărat. Lasă versurile să curgă şi pentru o idee pune zece adjective şi douăzeci de nuanţe. E un maestru al repetiţiei şi, indiscutabil, un magician al aglo­merărilor verbale. (...) Unele poeme sunt lungi, explicative, epice (prea epice), cu prea multe determinante, şi pentru a descoperi un vers excepţional, demn de talentul excepţional al lui Adrian Păunescu, trebuie să ai răbdare. Răbdarea, întâi, de a străbate pădurile de imagini şi câmpurile întinse de metafore. Undeva, ascuns, se află, poţi fi sigur, un vers sau două sau chiar mai multe care concentrează ideea şi provoacă sensibilitatea noastră. Îmi vine în minte o reflecţie făcută de Alfred de Vigny: să aruncăm opera în mare – marea multitudinii: Dumnezeu o s-o apuce cu un deget pentru a o conduce spre un port...".

În 1978, scriitorul Eugen Barbu a semnat o destul de... derutantă pre­faţă a volumului "Poezii de până azi" (BPT, Editura Minerva, Bucu­reş­ti), de Adrian Păunescu. Deşi cuvântul înainte era departe de a fi un lung şir de laude la adresa operei de până atunci a poetului, Adrian Păunescu a cerut în mod expres ca aprecierile şi criticile "maestrului pamfletului" să constituie prefaţa cărţii sale. Redăm câteva pasaje în care Eugen Barbu face referire strict la unele poeme din "Repetabila povară".

Şi în poezia de dragoste, Adrian Păunescu e tot un delirant, un retor, un frenetic, profesând un totalitarism fără limită, după cum îl cunoaştem din toată lirica sa. De altfel, acest mod imperativ de a-şi cuceri dragostea este definit chiar de poet:
"Eu o iubesc. Duios. Nebun. Potrivnic/ Pe viaţă şi pe moarte. Fără frică/ Compătimesc pe cei care abdică,/ Dar eu rămân cu mine însumi, schivnic.// Şi de s-ar da şi lumea pe din două,/ Cum hărţi politice o mai arată/ Eu tot voi adora această fată/ Căzută sub cătuşele de rouă.// Eu o iubesc. Vitralii de cenuşă,/ Spre a ne despărţi, se-ntemeiază/ Şi cheia se-nvârte-n uşă/ Singurătate spre a-i da şi groază.// M-au condamnat juraţii mei de gheaţă/ La o iubire silnică, pe viaţă//."

În interiorul acestei mari combustiuni care este dragostea şi pe care poe­tul o trăieşte cu toate fibrele fiinţei sale, rămâne totuşi un sanctuar se­cret, după cum el însuşi mărtu­ri­seşte, un sanctuar în care poetul se simte sin­gur, dovadă a unui egotism puter­nic. Introducând biografia persona­lă în rigorile versului, Păunescu îşi în­găduie inegalităţi artistice, dar poa­te tocmai asta face mai autentică poe­zia sa, tocmai asta îl împinge pe cititor ca martor în tribuna dezbaterilor:

"Să facem focul cu săgeţi tocite,/ Să punem arcuri vechi pe foc să ardă/ Aruncă-n scrum această hale­bar­dă/Pe care o fantomă ţi-o trimite!// Iu­bita mea, nici toamnă nu-i, nici vară/e-un anotimp cleios de isterie/ Eu sunt fantoma ce-ţi trimite ţie/ Armele, pentru că o îngenuncheară/ Dă foc înalt, din toate-aceste arme/ Dospească flăcările-n largul ploii/ Ca semn nobiliar că noi, strigoii,/ Ţinem lumina lumii care doarme/Şi era tocmai vremea vieţii mele/ Când mi-au zdrobit genunchii de podele". ("Vremea vieţii mele")

Păunescu scrie lung, nu mult, spune de două ori ceea ce poate fi spus o dată, faptul de a scrie sonete, este de fapt, o autocenzură, o încercare a puterii, făcută de unul singur. O Niagară de imagini, de impresii, de tunete ca într-un cer de vară, da, asta e spectaculos şi te farmecă la acest poet, el este înainte de toate prin tot ceea ce face un spectacol; el poate fi privit cu mari delicii, dar mai există o condiţie: totul trebuie să respecte regula jocului liric; cum spunea mare critic Călinescu: nu te poţi sătura cu un butoi de miere! Prea multul în artă e la fel de dăunător cu prea puţinul. Frenetic, necenzurat, totalitar, cum am mai scris aici, terifiant, sincer şi teribil în alarmele cu care mereu ne face viaţa mai amară, plin de avertismente ca o Declaraţie a drepturilor omului sau ca un ultimatum, ei, bine, el realizează ceea ce şi-a propus iniţial: să ne turbure, să ne ţină într-o teroare poetică, cu enorme rezultate; dar vai, mai trebuie să respirăm, mai trebuie să ne aducem aminte de o floare plăpândă, să mai vedem şi cerul albastru".
Citeşte mai multe despre:   carte,   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Ștefan Bănică, rol principal în serialul de comedie “Liber ca pasărea cerului”, în curând, la Antena 1

Ștefan Bănică, rol principal în serialul de comedie “Liber ca pasărea cerului”,  în curând, la Antena 1
Ștefan Bănică revine pe micul ecran, într-un serial de televiziune, după o pauză de 14 ani. El va deține unul dintre rolurile principale din “Liber ca pasărea cerului”, o savuroasă comedie de situații care...

Analia Selis  și ”TANGO SIMFONIC” la Sala Radio

Analia Selis  și ”TANGO SIMFONIC” la Sala Radio
Galerie Foto Ritmuri de tango, parfum de Argentina, sonoritatea inedită a bandoneón-ului și vocea ANALIEI SELIS, toate acestea sunt ”ingredientele” concertului programat miercuri, 20 martie (19.00), la Sala Radio,  în...

Teatrul românesc în doliu! S-a stins una dintre cele mai frumoase actrițe ale țării

Teatrul românesc în doliu! S-a stins una dintre cele mai frumoase actrițe ale țării
Doliu în lumea teatrului din România. Ioana Ene Mihail a decedat la vârsta de 77 de ani. Artista a murit după ce aceasta a suferit îndelung de pe urma unei boli.  Ioana Ene Mihail a fost considerată...

Limp Bizkit la Electric Castle 2019

Limp Bizkit la Electric Castle 2019
Americanii de la Limp Bizkit completează lista headliner-ilor la cea de-a 7-a ediție Electric Castle. Nils Frahm, Chvrches, Sigma, Zomboy, Zeds Dead și Infected Mushroom sunt printre noile nume confirmate de...

Netflix va absenta şi în acest an la Festivalul de Film de la Cannes

Netflix va absenta şi în acest an la Festivalul de Film de la Cannes
Netflix va absenta şi în acest an la Festivalul de Film de la Cannes, unde gigantul din domeniul streamingului video nu va avea niciun film în competiţie, nici în afara competiţiei, în pofida faptului că...

Începe festivalul "I love Lipatti"

Începe festivalul "I love Lipatti"
Galerie Foto Primăria Municipiului București prin Casa Artelor "Dinu Lipatti" vă invită, între 19 și 24 martie 2019, la cea de-a treia ediție a Festivalului "I Love Lipatti", ce se va desfășura între orele 18.00 şi 21.00...

Marele public şi scriitori, îndrăgostiţi de lectură şi-au dat întâlnire la Standul României de la Paris 

Marele public şi scriitori, îndrăgostiţi de lectură şi-au dat întâlnire la Standul României de la Paris 
Galerie Foto A doua zi la Standul României a fost dedicată legăturilor dintre artă şi literatură, corespondenţei dintre Pallady şi Matisse Spaţiul românesc a fost animat la fiecare lansare de carte şi dezbatere,...

Nopţi incandescente de teatru

Nopţi incandescente de teatru
Galerie Foto După o îndelungată absenţă, comedia PREŞUL de Ion Băieşu revine pe afişul bucureştean!  Teatrul Naţional din Bucureşti anunţă premiera spectacolului Preșul de Ion Băieşu, în regia...

„McQueen“, documentarul despre revoluționarul designer Alexander McQueen, la Bucharest Fashion Film Festival

„McQueen“, documentarul despre revoluționarul designer Alexander McQueen, la Bucharest Fashion Film Festival
Galerie Foto Documentarul McQueen, un portret fascinant al vizionarului designer britanic, și cineconcertul The Inferno Unseen, care îmbină spectaculos muzica electronică cu imagini până acum nevăzute din arhiva celebrului...

O premieră în Festivalul Internațional „George Enescu”: Festivalul Copiilor

O premieră în Festivalul Internațional „George Enescu”: Festivalul Copiilor
Ediția din 2019 a Festivalului „George Enescu” aduce o nouă premieră - Festivalul „George Enescu” pentru Copii – posibilă datorită parteneriatului cu Opera Comică pentru Copii din București. Peste...

Prima zi la Livre Paris 2019 - ministrul francez al Culturii a vizitat standul ICR: Este un mare succes!

Prima zi la Livre Paris 2019 - ministrul francez al Culturii a vizitat standul ICR: Este un mare succes!
Galerie Foto Cel mai mare eveniment dedicat cărţii în Franţa, Livre Paris, ediţia a 39-a, s-a deschis joi seară, la Porte de Versailles, în prezenţa unui public numeros, celebrând Europa şi valorile ei. La standul ICR,...

MIRA, pictată din cap până-n picioare pentru clipul noii sale piese, „Cum de te lasă”

MIRA, pictată din cap până-n picioare  pentru clipul noii sale piese, „Cum de te lasă”
În ciuda dezamăgirilor, visurile trebuie să-și croiască drum în viețile tuturor, acesta este mesajul pe care îl transmite MIRA odată cu noua ei piesă, „Cum de te lasă”. Vocea caldă a artistei și ritmul...

Cântăreţul britanic Sam Smith dezvăluie că şi-a făcut o operaţie de liposucţie la vârsta de 12 ani

Cântăreţul britanic Sam Smith dezvăluie că şi-a făcut o operaţie de liposucţie la vârsta de 12 ani
Cântăreţul britanic Sam Smith a dezvăluit că şi-a făcut o operaţie de liposucţie la vârsta de 12 ani, relatează Press Association. Sam Smith a stabilit două recorduri mondiale Guinness cu ajutorul...

A fost vândută colecția de artă a cântărețului George Michael

A fost vândută colecția de artă a cântărețului George Michael
Colecţia de artă a cântăreţului britanic George Michael, decedat în 2016, s-a vândut cu 9,26 de milioane de lire sterline (10,86 milioane de euro), taxe incluse, în cadrul unei licitaţii organizate la Londra, a ...

Evenimente speciale la One World Romania 12

Evenimente speciale la One World Romania 12
Galerie Foto Între 15 și 24 martie are loc cea de-a 12-a ediție a Festivalului One World Romania, în șase locații din centrul Bucureștiului. Ca în fiecare an, pe lângă proiecțiile de filme pregătim...
Serviciul de email marketing furnizat de