x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Carte Scena crimei: Răzbunare la Paris

Scena crimei: Răzbunare la Paris

de George Arion    |    04 Aug 2012   •   21:00
Scena crimei: Răzbunare la Paris
Fiul miliardarului Henrik Thorvaldsen este secerat de gloante in capitala Mexicului. Desi de atunci au trecut doi ani, batranul danez cauta inca sa se razbune pe cei care au provocat tragedia. Printre cei vizati se afla si bogatasul Graham Ashby. Dorind sa-l suprime, Thorvaldsen il cheama in ajutor pe prietenul sau Cotton Malone.

Aventurile prin care trece acesta sunt uluitoare si nu intotdeauna verosimile. Fostul agent secret are parte de incaierari cu arme, se intrebuinteaza serios pentru a dejuca atentate cu bombe, sau pentru a salva monumente importante ale Parisului, spre care se indreapta avioane cu incarcaturi explozive. Dar romanul lui Steve Berry, "Razbunare la Paris", nu consemneaza doar expeditia de pedepsire a unui individ cu o minte criminala. Urmarirea lui Ashby starneste un viespar. Autorul mareste, treptat-treptat, miza naratiunii sale. Investigatiile lui Malone capata alte dimensiuni. El se intersecteaza cu indivizi dornici sa puna mana pe comoara pe care Rommel ar fi ascuns-o in Corsica in timpul celui de al doilea razboi mondial. Altii vor sa dea de tezaurul lui Napoleon dobandit in urma jefuirii teritoriilor cucerite si plasat intr-un loc ferit, chiar in capitala Frantei. Pentru a afla ascunzatoarea trebuie cercetata o anumita carte, folosind un cod inventat chiar de exilatul pe insula Sfanta Elena. Umbra lui Dan Brown isi face simtita prezenta in paginile care inregistreaza incercarile de a descifra aceasta enigma.

Eliza Larocque este cea care conduce investigatiile legate de bogatiile corsicanului ajuns imparat. Ea fondeaza Clubul de la Paris, o organizatie care isi propune sa guverneze intreaga planeta. Nu prin razboaie, ci prin mijloace mult mai sofisticate, manipuland abil pietele financiare, deoarece "evenimentele pot fi modelate discret, pur si simplu oferind sau refuzand finantari, influentand selectia personajelor-cheie". Concluzia? "Nu exista o afacere mai sigura si mai profitabila decat imprumutul catre state." Atat pe timp de pace, cat si pe timp de razboi. In permanenta insa trebuie ca popoarele sa nu se simta in siguranta. A speria lumea pentru a o tine sub ascultare a fost o tactica de care invingatorul de la Austerlitz s-a folosit deseori, invatand-o de la alti conducatori de dinaintea lui: "Cetatenii, daca se simteau in pericol, permiteau aproape orice abuz din partea Guvernului, atata vreme cat erau protejati". De altfel, contemporanul sau, bancherul german Mayer Amschel Rothschild, afirma cu cinism: "Ingaduiti-mi sa tiparesc si sa controlez banii unei natiuni si nu-mi mai pasa cine face legile". Nu s-a schimbat nimic pana in ziua de azi. Nu e greu sa ne inchipuim ce profitabila este, pentru unii, criza mondiala din timpul nostru.

Cavalcada de intamplari din thriller-ul lui Steve Berry ne poarta prin Corsica, Paris, Londra, Copenhaga, Valea Loarei... E o scena uriasa pe care evolueaza oameni de afaceri, escroci de talie internationala, agenti secreti, politisti, ucigasi cu simbrie. Fiecare cu destinul sau, fiecare urmarindu-si propriile interese. Insa, la un moment dat, cititorul se simte sufocat de atatea evenimente de care ia cunostinta, chiar daca ele se inlantuie dupa o logica impecabila si asigura atractivitate lecturii. Din dorinta de a ne uimi la fiecare rand, autorul ne invita la un festin prea bogat, amestecand fapte reale cu altele inventate, personaje fictive cu altele din istorie, intr-un amalgam greu de digerat. La toate acestea se mai adauga si un noian de informatii – desigur, interesante! – despre diverse locatii unde se petrece actiunea, de parca ai rasfoi un ghid turistic. De aceea, peste o vreme, cu greu iti vei mai putea aduce aminte toate meandrele acestei naratiuni.


"A reperat o silueta intunecata ce devenea tot mai mare pe masura ce atacatorul de la etaj isi atintea incet pistolul pe dupa colt.
Malone a tras si l-a nimerit pe barbat in antebrat.
A auzit un geamat, iar arma a disparut.
Atunci, primul atacator a tras suficiente focuri incat sa-i permita celui de pe scari sa fuga spre el."

×