x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Scrieri - Gabriel Liiceanu defineste cartea

0
21 Dec 2004 - 00:00

CULTURA
Gabriel Liiceanu ne vorbeste despre carti. Si le defineste. Cartea e corp spiritual, e un fel de carja pentru mersul spre absolut si orice pagina scrisa e o seductie la distanta, o erotica a departarii.

MIRUNA MIHALCEA

ATASAMENT. Pentru Gabriel Liiceanu, cartile personale sunt ca o a doua familie
Jurnalul National: As fi vrut sa va intreb despre biblioteca. Avand insa in vedere ca sunteti si director de editura, dati-mi asadar o definitie a cartii in toate formele si scopurile pe care le deserveste ea.
Gabriel Liiceanu: M-a fascinat intotdeauna identitatea incerta a cartii. Este ea un obiect la fel ca acelea care o inconjoara? Este ea ca pixul, ca guma de sters, ca lampa de pe birou? Evident, pot sa o tin in mana ca pe orice obiect. Cu toate astea, ea nu este un obiect obisnuit, ci unul de citit. Asta inseamna ca ea este un obiect ambiguu, un corp spiritual. Cu toate ca sta in fata mea, pe masa, ea nu este inca. Ea incepe sa fie din clipa in care, deschizand-o, incep sa o citesc. O carte nedeschisa e doar o promisiune de carte.

Dar de ce citim? La ce sunt bune aceste "corpuri spirituale"? Cum definiti cartea in raport cu utilizarea ei?
Am sa va dau cateva definitii faimoase ale cartii. Noica, de pilda, spunea ca nu doar trupul poate fi nespalat, ci si mintea, spiritul. Cititul este, mai intai, un mod de a-ti face toaleta in ordinea spiritului si atunci cartea apare ca element central in igiena mentala. E un soi de sapun spiritual. Cartea nu exista insa numai in raport cu mine. Prin ea pot comunica si ea devine atunci un principiu al dez-departarii. "Cartea e un mijloc de a sta de vorba cu departele tau", spunea tot Noica. Iar in acelasi sens, Jean Paul, un scriitor romantic german, spune despre carti ca sunt "scrisori mai groase scrise prietenilor". In ambele cazuri este vorba de anularea departarii in timp sau in spatiu. Datorita cartii pot sta de vorba cu cel care nu e langa mine. Pot fi contemporan cu Seneca, dupa cum pot sa ma intalnesc cu cineva care locuieste pe alt continent. Ideea a fost preluata de un ganditor german contemporan, Peter Sloterdijk, care a interpretat umanismul ca o telecomunicatie nascatoare de prietenie in mediul scrierii. Orice pagina scrisa este o "seductie la distanta", o "erotica a departarii". In sfarsit, Tutea a explicat cititul ca apanaj al "fiintelor de interval", al oamenilor adica, spunand ca fara de carti nu traiesc decat dobitoacele si sfintii: unele pentru ca nu au ratiune, ceilalti pentru ca au atat de multa incat nu mai au nevoie de mijloace auxiliare de constiinta. Cartile ar fi, asadar, carje pentru mersul nostru catre absolut.

Sunteti inconjurat de carti. Mai peste tot. In conditiile acestea, cum ramane cu biblioteca personala? Care e rolul ei in toate celelalte "locuri cu carte" si "de carte"?
Intre cartile din biblioteca personala si cele care ma inconjoara intr-o biblioteca publica sau la un targ de carte este cam acelasi raport care exista intre prietenii sau ru-dele mele si oamenii pe care ii intalnesc cand ies in lume. Primii m-au format si imi alcatuiesc fiinta, ceilalti sunt doar un rezervor de relatii posibile sau niste eterni straini.

Cand ati stiut ca veti fi un om al cartii?
Exista o pubertate spirituala, nu doar una trupeasca. Atunci, in adolescenta prima, se decide raportul fiecaruia dintre noi cu cartea. Atunci afli daca urmeaza sau nu sa te "reproduci" in ordinea spiritului. Trebuie ca la o varsta frageda bucuria cititului sa te invadeze cu aceeasi intensitate cu care te invadeaza voluptatea descoperirii fiintei tale sexuale. Exista asadar un "apetit" cu care te nasti. Formarea se altoieste apoi pe acest apetit, si asta se intampla de obicei prin intalnirea unui maestru care "pune in forma" si rafineaza salbaticia nediferentiata a pulsiunilor culturale.

O carte de filozofie atarna mai greu in biblioteca decat una de beletristica, poezie sau ... fizica?
Depinde de interesele culturale pe care le am. Daca ma ocup cu filozofia, da. Altminteri, in sine, asemenea ierarhii sunt aberante. Geniile stau pe aceeasi treapta, indiferent de domeniul in care se exerseaza.

Mai spuneti-mi ceva si despre cartile de capatai. Ale dumneavoastra care au fost ?
Dati-mi voie sa va spun povestea cartilor de capatai. Vedeti, numele nu este o simpla figura de stil. Capatai inseamna "perna", iar sub perna sau aproape de ea, oamenii tineau carti religioase, de obicei Biblia sau Carti de rugaciune, ca sa-i apere si sa le inspire ganduri bune. Acelasi lucru e valabil si pentru cartile de buzunar, care erau tot carti de acest tip, insa mici, cat sa incapa intr-adevar intr-un buzunar, pentru ca aproape orice calator avea la el o asemenea carte, un sprijin la greu si o reconfortare sufleteasca. Or, noi, modernii, avem acum o gama mai larga de carti de capatai si de buzunar, insa rostul lor a ramas acelasi: sa ne ajute, sa ne reconforteze, sa ne invete. Insa nu le mai citim (si aici suntem mai favorizati decat oamenii de odinioara) numai cand punem capul pe capatai, ci in orice moment al zilei. Ba uneori, de dragul cartii de capatai, nici nu mai pui deloc capul pe capatai cate o noapte intreaga.

Exista carti de capatai universale, valabile pentru toate culturile, pentru un medic la fel ca pentru un poet sau un strungar?
Una singura a fost scrisa pentru asa ceva si tocmai de aceea se numeste Cartea Cartilor.

Un om al cartii mai poate iubi cartea? E un joc de-a cititul sau e o datorie?
Ma intreb cum va-nchipuiti dvs. un "om al cartii", poate napadit de carti, sufocat, poate facut din carti ca in tabloul lui Arcimboldo… Nu, un om al cartii e liber, chiar mai liber ca altii. Dragostea de carte, ca orice dragoste, poate incepe ca un joc sau ca o datorie, dar in momentul cand devine dragoste nu mai e nici joc, nici datorie, e un "pariu pe libertate", cum foarte potrivit spune Octavio Paz. Un om al cartii care nu iubeste cartea (chiar daca uneori dragostea se poate invecina cu ura) si care, in acelasi timp, nu iubeste libertatea e un impostor.

DEFINITIILE CARTII

"Cartea nu este un obiect obisnuit, ci unul de citit. Asta inseamna ca ea este un obiect ambiguu, un corp spiritual"

"O carte nedeschisa e doar o promisiune de carte"

"Cititul este, mai intai, un mod de a-ti face toaleta in ordinea spiritului si atunci cartea apare ca element central in igiena mentala. E un soi de sapun spiritual"

"Orice pagina scrisa este o «seductie la distanta», o «erotica a departarii»"

"Cartile ar fi, asadar, carje pentru mersul nostru catre absolut"
- Gabriel Liiceanu scriitor

"Cartea e un mijloc de a sta de vorba cu departele tau" - Constantin Noica, filozof

PARIU

"Dragostea de carte poate incepe ca un joc sau ca o datorie, dar in momentul cand devine dragoste nu mai e nici joc, nici datorie, e un «pariu pe libertate». Un om al cartii care nu iubeste cartea si care, in acelasi timp, nu iubeste libertatea e un impostor"

PROMISIUNE

"Cartea este un obiect ambiguu, un corp spiritual. Cu toate ca sta in fata mea, pe masa, ea nu este inca. Ea incepe sa fie din clipa in care, deschizand-o, incep sa o citesc. O carte nedeschisa e doar o promisiune de carte" - Gabriel Liiceanu, scriitor
Citeşte mai multe despre:   arte,   carte,   cărţi,   cartea,   obiect,   cartii,   capatai

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Invitați surpriză la concertul aniversar al legendarei trupe rock Aerosmith

Invitați surpriză la concertul aniversar al legendarei trupe rock Aerosmith
Actorul Johnny Depp şi muzicianul Alice Cooper s-au alăturat trupei Aerosmith, în cadrul evenimentului anual caritabil MusiCares din Los Angeles la care a fost sărbătorită aniversarea a 50 de ani de carieră...

Licitația de vinuri face istorie. Un vin de 101 ani, în licitație

Licitația de vinuri face istorie.  Un vin de 101 ani, în licitație
Galerie Foto Licitația pivniței de Vinuri a unui restaurant bucureștean Joi, 30 ianuarie 2020, ora 20:00 Artmark, Palatul Cesianu-Racoviță   Vinuri cu personalitate, create pentru oameni care au schimbat...

Concert Luiza Zan la prima ediție a Carnavalului Filarmonicii

Concert Luiza Zan la prima ediție a Carnavalului Filarmonicii
Galerie Foto Concerte de jazz, muzică clasică, concerte pentru copii și alte surprize sunt coordonatele artistice ale primei ediții a Carnavalului Filarmonicii. Realizat împreună cu UCIMR, evenimentul este programat la Sala...

Expoziția Portretul unei țări. România Mare fotografiată de Hoppé, 1923

Expoziția Portretul unei țări. România Mare fotografiată de Hoppé, 1923
Muzeul Național Cotroceni și Institutul de Istoria Artei „G. Oprescu” organizează joi, 30 ianuarie 2020, ora 18.00, în Spaţiile medievale ale muzeului, expoziția Portretul  unei  țări. România...

Zilele Filmului Cubanez la Institutul Cervantes din București

Zilele Filmului Cubanez  la Institutul Cervantes din București
• Câteva dintre cele mai reprezentative filme produse de Institutul Cubanez de Artă şi Industrie Cinematografică (ICAIC), din ultimii 30 de ani, subtitrate în limba engleză. •  29 ianuarie – 1...

“Paliativ”- cronica unei situații-limită, la Teatrul Apropo

“Paliativ”- cronica unei situații-limită, la Teatrul Apropo
Galerie Foto - “Nu mă deranjează să mă plătești. - Nici pe mine. Dar parcă tu mă plăteai pe mine.”   Teatrul Apropo vă invită, pe 28 ianuarie, de la ora 19.00, la spectacolul “Paliativ”, în care un s...

Marea actriță Irina Petrescu, evocată de personalități din lumea culturală, la Institutul Cultural Român

Marea actriță Irina Petrescu, evocată de personalități din lumea culturală, la Institutul Cultural Român
Galerie Foto Numeroase personalități din lumea culturală, artiști, cineaști, critici de film și teatru, au participat, joi seară, la lansarea volumului „Sora mea din Australia. Trecute întâlniri cu Irina Petrescu“,...

ALMA: „Cu fiecare melodie, descopăr ceva nou despre mine!”

ALMA: „Cu fiecare melodie, descopăr ceva nou despre mine!”
ALMA a reușit să obțină succesul internațional la doar 16 ani. Născută în Bulgaria și pasionată de muzică de la 5 ani, artista compune muzică împreună cu producătorul român Monoir. Cea mai recentă...

Lungmetrajul Acasă / Acasă, My Home, proiecții sold out la Sundance 2020, cel mai important festival independent din SUA

Lungmetrajul Acasă / Acasă, My Home, proiecții sold out la Sundance 2020, cel mai important festival independent din SUA
Galerie Foto   „Acasă”, filmul de debut al regizorului Radu Ciorniciuc, va avea premiera mondială pe 26 ianuarie în cadrul competiției internaționale de film documentar a celui mai important festival independent ...

La intersecția dintre pictură, sculptură și performance art. Duo show-ul Stare de grație. Betuker / Gaspar deschide programul curatorial al Galeriei Sector 1 în 2020

La intersecția dintre pictură, sculptură și performance art. Duo show-ul Stare de grație. Betuker / Gaspar deschide programul curatorial al Galeriei Sector 1 în 2020
Galerie Foto Szilard Gaspar, Action Wall 4 Galeria Sector 1 deschide programul curatorial al anului 2020 cu duo show-ul Stare de grație. Betuker / Gaspar al artiștilor Istvan Betuker, pictor, și Szilard Gaspar, sculptor,...

„Zeul carnagiului” sau când ipocrizia socială atinge paroxismul. Premiera sâmbătă, la TNRS – Sala Studio

„Zeul carnagiului” sau când ipocrizia socială atinge paroxismul. Premiera sâmbătă, la TNRS – Sala Studio
Galerie Foto Plasat între tragicomedie și critică socială acidă, cel mai nou spectacol al secției germane a naționalului sibian, „Zeul carnagiului”, în regia lui Bogdan Sărătean, va fi prezentat în avanpremieră...

Dirijorul Gabriel Bebeșelea și violonista Ioana Cristina Goicea, invitați la Filarmonica „George Enescu“

Dirijorul Gabriel Bebeșelea și violonista Ioana Cristina Goicea, invitați la Filarmonica „George Enescu“
Galerie Foto Miercuri  și joi, 22 și 23 ianuarie 2020, de la ora 19.00, Orchestra simfonică "George Enescu", condusă de Gabriel Bebeșelea, va avea în program, în Sala mare a Ateneului Român,  Concertul în re major...

Filmul "Balanța", în regia lui Lucian Pintilie, revine în cinematografele din România, restaurat în format digital 4K

Filmul "Balanța", în regia lui Lucian Pintilie, revine în cinematografele din România, restaurat în format digital 4K
Filmul „Balanța” (1992), prima producție românească restaurată în format digital 4K de către Fundația9 și BRD – Groupe Société Générale, va avea premiera de gală pe data de 4 februarie, la ora 20:00,...

Șerban Gomoi se alătură distribuției din serialul Sacrificiul

Șerban Gomoi se alătură distribuției din serialul Sacrificiul
Galerie Foto Sacrificiul, serialul produs de Ruxandra Ion, va reveni pe micile ecrane începând cu luna februarie la Antena 1 și se va bucura de personaje noi. Împreună cu Mădălina Bellariu, Șerban Gomoi se alătură...

Tragedie în lumea filmului. Un mare actor de comedie a murit la 77 de ani

Tragedie în lumea filmului. Un mare actor de comedie a murit la 77 de ani
Actorul și scenaristul galez Terry Jones, membru al grupului umoristic Monty Python, a murit marţi seară, la vârsta de 77 de ani, în reşedinţa sa din nordul Londrei. Artistul galez, care suferea de...
Serviciul de email marketing furnizat de