x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Un han atemporal într-o ţară fabuloasă

0
Autor: Clara Margineanu 18 Sep 2011 - 21:00
Un han atemporal într-o ţară fabuloasă

Cel care l-a descoperit pe Mihail Sa­do­veanu a fost Nicolae Iorga. A intuit inca din anul 1904, in tanarul scrii­tor de atunci, talentul, romantismul, vo­catia de a valorifica trecutul si de ace­ea, l-a si incurajat pe masura. Pres­­ti­giosul istoric a publicat intre altele, ample analize ale prozei romanesti, iar pe Sadoveanu l-a definit liric: 'din trecut il cheama umbre si el le ur­mea­za. Sant umbre care plang vechi dureri, umbre deznadajduite ce nu se pot odihni, sant umbre blande care par ca n-au trait niciodata; dar acelea care stapanesc mai mult sufletul scri­i­torului sant umbre in zale ruginite, umbrele patate de sange, um­brele care au facut fapte cand erau in­tre oameni, care au petrecut, au ba­ut, au iubit, au luptat, au cucerit si au razbunat.'

Sadoveanu scrie poetic, povestile sale au insusiri de basm si de legenda. Are puterea fantastica de a vedea spi­ritul locurilor, sufletul pietrelor si al mun­tilor, duhul bisericilor. 'Tara de din­colo de negura' se deschide cu un album de ilustrate. Fragmente din na­tura fabuloasa a acestei tari, ima­gini fotografice in care privelistile vorbesc, descopera cititorului o tara mi­ra­culoasa, despre care autorul spu­ne ca are frumuseti asemeni celor mai laudate de aiurea. 'Cel care vede Delta intelege singuratatea Africii. Cel care suie in Calimani ori pe Re­te­zat, ori pe Ceahlau a trecut in zona fa­ra de prihana a acestei lumi.' Peregrin pasionat prin paduri, lunci, sate, coline sau prin baltile Dunarii, au­to­rul este impregnat de forta na­tu­rii pe care o evoca infiorat de tot si de toate. Campia, raul, muntele, vara, iar­na co­mpun un cantec din care nu lip­seste dragostea. Marea victorie a fi­rescului, a vietii, a ritmului pasarilor migratoare, a obiceiurilor este vizuali­za­ta memorabil: 'oameni in costume pi­toresti razand clipei ce trece.' Natura este pictata cu senzatii, trairi si emotii, totul este un tribut de pietate Celui ce elibereaza necontenit minu­ni­le, 'de la margaritarul din scoica oceanului, pana la zambetul delicat al unei fete din Bucovina.'

Mihail Sadoveanu cauta si des­co­pe­ra, se enutuziasmeaza si, prin ex­pre­sivitatea scriiturii sale, livreaza cititorului senzatii puternice. Garabet Ibraileanu a vorbit despre 'natura sadovenizata', explicand astfel contopirea intre obiectivitatea imaginii si subiectivitatea sentimentului. Sa­do­vea­nu observa si scrie intr-un limbaj de o frumusete rascolitoare despre munti 'in care au impietrit indrazneli de gandire singuratice.'

Personajele din carte, vanatori si pescari au in fiinta lor o pornire ancestrala a instinctului care ii poarta prin hatisurile misterioase ale naturii. 'Cat de departe, din trecut, vin por­ni­rile care dorm in noi si se desteapta in anume imprejurari cu nebanuita pu­tere, poate oricine sa mar­tu­ri­seas­ca, aducandu-si aminte de primele im­pulsiuni vanatoresti. (...) Ochii trebuiau sa vada, nervii trebuiau sa tre­mu­re; erau ochii si nervii stramosului vanator.'

In volumul 'Hanu Ancutei', aparut in 1928, personajul principal este insasi povestea. Clientii obisnuiti ai unui han, plasat candva in a doua jumatate a secolului XIX, spun anecdote, isi amintesc intamplari traite, pe care le evoca degustand vin bun din carafe pantecoase. Tabloul sonor, in miscare degaja o stare de bine, de confort, buna dispozitie si bunastare. Pare a fi o randuiala, un fel de initiere la care maestru de ceremonii este un anume Ionita, boem spumos al unei lumi atemporale. Ancuta aduce ulcele cu vin, inainte ca povestitorul sa inceapa istorisirea. Mos Leonte Zodierul explica: 'Noi, aici, de cand tin eu minte, inca de pe vremea Ancutei celei de demult, am luat obicei sa intemeiem sfaturi si sa ne indeletnicim cu vin din tara de Jos. Gustand bautura buna, ascultam intamplari care au fost. Socot eu, cinstite comise Ionita, ca nu se mai gaseste alt han ca acesta cat ai umbla drumurile pamantului. Are ziduri ca de cetate, - asa zabrele, asa pivnita, asa vin - in alt loc nu se poate.'

'Hanu Ancutei' este un loc sigur si linistitor. Trepidatia, miscarea, emotia, actiunea se raspandesc din povestile interpretate de actorii-spectatori. Povesti cu haiduci, aventuri, povesti de dragoste, povesti petrecute in han sunt spuse cu voluptate si cu ulcica in mana. Hanul este si un spatiu al ceremonialului, al statului dimpreuna la masa, iar consumul de vin, dupa cum se stie, in consecintele sale fericite, dezinhiba si stimuleaza placerea confesiunii si a comunicarii. Desi sunt doar parteneri ocazionali de discutii, clientii hanului se asculta unii pe ceilalti. Sunt in verva, sunt joviali, se vorbeste mult si cu patima, sunt uniti vremelnic, adapostiti sub acelasi acoperis, indiferent de varsta, de stare materiala sau de rang. La han, oamenii sunt egali, sunt prieteni, este intrucatva un spatiu idilic, pro­pice pentru comuniune spirituala si solidaritate. Hanul isi deschide ziua portile catre calatori si drumurile acestora, pentru a le inchide noaptea, ada­postind destine si povesti de­ve­nind o lume in sine, inchisa, compac­ta, omogena si suficienta siesi. Hanul sadovenian este un microcosmos, o lume care are tot ce ii trebuie pentru a fi fericita.

«Hanu Ancutei» este capodopera idilicului jovial si a subtilitatii barbare', scrie George Calinescu in 'Istoria...' sa.

'Hanu Ancutei' este o emblema nationala, este o lume aflata dincolo de dincolo, dar undeva in Moldova noastra si bineinteles, in tara aceea despre care despre care Sadoveanu spune ca are frumuseti asemeni celor mai laudate locuri de aiurea.

Citeşte mai multe despre:   carte,   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

PREMIERĂ MONDIALĂ. „The Birth of Violence” al româncei Ioana Păun, o provocare pentru spectatori

PREMIERĂ MONDIALĂ. „The Birth of Violence” al româncei Ioana Păun, o provocare pentru spectatori
Perfomance-ul „The Birth of Violence”, regizat de Ioana Păun, va avea premiera internațională în cadrul Festivalului EUROPALIA România, pe 22 noiembrie 2019, ora 20.30, la Teatrul Le Phénix Scène Nationale,...

Premiera „Acasă la tata” de Mimi Brănescu, la Teatrul Național Iași

Premiera „Acasă la tata” de Mimi Brănescu, la Teatrul Național Iași
Galerie Foto La sfârșitul săptămânii, pe 16 și 17 noiembrie, pe scena Sălii Mari, ora 19:00, va avea loc cea de-a doua premieră a stagiunii Teatrului Național Iași, Acasă la tata de Mimi Brănescu, în regia lui Claudiu...

Publicul invitat să re-descopere lucrări esențiale pentru istoria recentă a artei românești

Publicul invitat să re-descopere lucrări esențiale pentru istoria recentă a artei românești
Galerie Foto Institutul Prezentului și Muzeul Național de Artă al României anunță deschiderea expoziției 24 de argumente. Conexiuni timpurii în neo-avangarda românească 1969–1971. Expoziția va fi găzduită în...

„Narcos” deschide „Lunea Mafioților” la TNT

„Narcos” deschide „Lunea Mafioților” la TNT
Galerie Foto Serialele „Narcos”, „4 Blocks”, „O Doutrinador”, „Un gallo para Esculapio” și „El Lobista”, producții realizate în America Latină și Europa vor fi difuzate de postul TNT, începând cu 18...

Săptămâna Filmului Turcesc la București

Săptămâna Filmului Turcesc la București
Galerie Foto Săptămâna Filmului Turcesc, eveniment adus în fiecare an de către Institutul Yunus Emre, se va desfășura în perioada 19 - 22 noiembrie 2019 la Happy Cinema (Liberty Center) din...

Cel mai mare târg de carte organizat vreodată în România se deschide miercuri, 20 noiembrie

Cel mai mare târg de carte organizat vreodată în România se deschide miercuri, 20 noiembrie
Galerie Foto Au mai rămas doar 6 zile până la debutul celui mai aşteptat eveniment anual din industria cărţii, de un sfert de secol: Târgul Gaudeamus Radio România. Iniţiat şi organizat de postul public de radiodofuziune,...

Un fotograf interbelic se dezvăluie în premieră publicului: Dumitru Furnică-Minovici

Un fotograf interbelic se dezvăluie în premieră publicului: Dumitru Furnică-Minovici
Muzeul Municipiului București invită publicul să participe miercuri, 20 noiembrie 2019, ora 18.00, la vernisajul expoziției tematice de fotografie „Portretul ca biografie a inocenței. Un fotograf interbelic:...

Ziua Dramaturgiei Românești – Un succes!

Ziua Dramaturgiei Românești – Un succes!
Galerie Foto În data de 13 noiembrie, Teatrul Dramaturgilor Români, Muzeul Național al Literaturii Române, Teatrul de Comedie, în parteneriat cu Universitatea Hyperion și Filiala București – Dramaturgie a Uniunii Scriitorilo...

Voievodul ţiganilor în premieră la Teatrul Național de Operă și Balet ”Oleg Danovski” din Constanța

Voievodul ţiganilor în premieră la Teatrul Național de Operă și Balet  ”Oleg Danovski” din Constanța
In seara de 17 noiembrie, de la ora 18.30, Teatrul Național de Operă și Balet ”Oleg Danovski” din Constanța prezintă în premieră spectacolul Voievodul ţiganilor de Johann Strauss fiul, în regia Luciei...

Unu’ pe Față Unu’ pe Dos - Un spectacol de circ contemporan care face gravitația să dispară

Unu’ pe Față Unu’ pe Dos - Un spectacol de circ contemporan care face gravitația să dispară
"Unu' pe față Unu' pe dos" este un spectacol cu susul în jos și o rară producție de circ contemporan în România, în care cei doi interpreți par să sfideze legile gravitației în încercarea de a se convinge u...

Premiera documentarului ABIS, de Matei Bejenaru, la WASP Working Art Space and Production

Premiera documentarului ABIS, de Matei Bejenaru, la WASP Working Art Space and Production
Asociația 4Culture și WASP Studios anunță premiera documentarului ABIS, de Matei Bejenaru, vineri, 15 noiembrie, de la 19:30, la WASP Working Art Space and Production. Proiecția va fi urmată de un moment poetic din...

Arta prinde BINE

Arta prinde BINE
Galerie Foto Licitația de Artă Postbelică și Contemporană, inclusiv o secțiune dedicată Hospice Marți, 19 noiembrie 2019, ora 19:00 Athénée Palace Hilton, București   Ambasadorul Marii Britanii la...

Noua comedie a lui Elia Suleiman şi un focus Gaza, la a doua ediţie a Festivalului Filmului Palestinian

Noua comedie a lui Elia Suleiman şi un focus Gaza, la a doua ediţie a Festivalului Filmului Palestinian
Galerie Foto Noua comedie a celebrului regizor Elia Suleiman, premiată la Cannes şi propusă pentru Oscar, un focus de trei documentare puternice despre Gaza şi o animaţie emoţionantă vor putea fi văzute la cea de-a doua ediţ...

Un tablou de Monet, vândut cu aproape 27 milioane de dolari la o licitație în New York

Un tablou de Monet, vândut cu aproape 27 milioane de dolari la o licitație în New York
Un tablou înfăţişând Tamisa la Londra realizat de pictorul impresionist Claude Monet a fost vândut pentru suma de 27,6 milioane de dolari la licitaţie la New York, a anunţat miercuri casa Sotheby's. Tabloul...

Cărţile care îţi vor transforma viaţa

Cărţile care îţi vor transforma viaţa
 Cărţile de dezvoltare personală sunt la mare căutare în toată lumea. Acestea ne oferă informaţii preţioase despre psihologie, dezvoltare şi relaţionare de la specialişti cunoscuţi pe plan mondial....
Serviciul de email marketing furnizat de