x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Un manual de performanţă diplomatică

0
Autor: Serban Cionoff 02 Feb 2015 - 18:41
Cu acest al patrulea volum, ambiţioasa crestomaţie “ROMÂNIA- Supremaţie şi afirmare prin diplomaţie în anii Războiului Rece”- iniţiată şi coordonată de ambasadorul Nicolae Ecobescu, apărută sub egida Fundaţiei Europene Titulescu(*), oferă cititorului o nouă perspectivă problematică. Dacă exegezele şi documentele reunite în primele trei volume ţineau de sfera diplomaţiei bilaterale, de data aceasta intră în discuţie teme ale diplomaţiei regionale şi universale,domeniu în care s-a remarcat România în perioada denumită generic “anii Războiului Rece”. Abordare ambiţioasă care, şi de această dată, beneficiază de contribuţia unor autori reprezentativi din lumea diplomatică şi academică, mulţi dintre ei participanţi la evenimentele de referinţă ale acestei perioade. “Oameni din tranşee”, cum i-a definit cu o sintagmă memorabilă diplomatul şi profesorul Valentin Lipatti. Oameni care au trăit (în sensul cel mai cuprinzător al termenului) în miezul negocierilor, au fost implicaţi în multe zile şi nopţi de tratative, au fost promotorii şi pledanţii unor mesaje curajoase şi ale unor iniţiative de pionierat ale diplomaţiei româneşti într-o perioadă marcată de acute confruntări şi de provocări neiertătoare.

Înseamnă, acest lucru, şi că autorii sunt subiectivi în aprecieri, că fac doar pledoarii “pro domo”, că nu se pot detaşa de evenimente spre a descifra, cu obiectivitate, aşa cum cerea Benedetto Croce “ce e viu şi ce e mort” în demersurile diplomaţiei româneşti din această perioadă? Întrebare deloc fără rost dacă ţinem seama de sentinţele radical-nihiliste aplicate “în bloc” evoluţiilor politice ale societăţii româneşti din toţi aceşti ani.

Aici avem, cred, una dintre marile surprize ale crestomaţiei pe care ne-o propun ambasadorul Nicolae Ecobescu şi echipa sa de colaboratori. Mă refer la împrejurarea că, studiul atent , eliberat de clişee şi prejudecăţi al cărţii evidenţiază o certă independenţă a activităţilor diplomaţiei româneşti. De fapt, o dublă independenţă: pe de o parte, faţă de politica internă a partidului unic, iar, pe de altă parte, faţă de politicile”de bloc” impuse statelor membre ale Tratatului de la Varşovia şi CAER. Momentul de răscruce fiind Declaraţia din aprilie 1964 a PMR, care a marcat afirmarea categorică a poziţiei independente a României faţă de deciziile “Centrului unic de la Kremlin”. Document politic supranumit”O fereastră în Cortina de Fier”, căruia i-a urmat dezavuarea categorică,la 21 august 1968, de către ţara noastră a “invaziei frăţeşti” asupra Cehoslovaciei, precum şi ale tranşante poziţionări ale diplomaţiei româneşti cum a fi cele faţă de disputa sovieto-chineză, de conflictul din Orientul Mijlociu (1967) sau stabilirea relaţiilor diplomatice cu RFG.

Aşa după cum, şi de această dată, o probează într-un mod deosebit de convingător studiile şi documentele din acest al patrulea volum, în pofida unor oprelişti şi condiţionări, România ambiţiona să depăşească ingrata condiţie de soldat credincios al ”lagărului socialist” şi să se manifeste ca un actor,responsabil, constructiv, în negocierile diplomatice, implicit în luarea deciziilor diplomatice regionale şi universale. Dobândeau o deplină confirmare cuvintele lui Nicolae Titulescu:”România îşi datorează măreţia sa acţiunii, iar nu lipsei de acţiune”.

Din vasta materie de studiu pe care ne-o oferă noul volum al crestomaţiei aş alege două paliere –reper, definitorii pentru importanţa şi semnificaţiile acţiunilor diplomatice ale ţării noastre. Primul palier, căruia îi este consacrat Capitolul XII al volumului, este cel al prezenţei active a diplomaţiei româneşti în eforturile pentru edificarea securităţii europene. Reperele cronologice sunt: 6 iulie 1966, data adoptării, la întâlnirea la nivel înalt a statelor participante la Tratatul de la Varşovia, a Declaraţiei de la Bucureşti cu privire la întărirea păcii şi securităţii în Europa şi 1 august 1975, când, la Helsinki, şefii de stat şi de guvern care au participat la Conferinţa pentru Securitate şi Cooperare în Europa semnau actul final al conferinţei. Este de menţionat că, în forma sa finală, Declaraţia din 6 iulie 1966 era substanţial diferită faţă de varianta iniţială redactată de către sovietici, partea română propunând un proiect mai nuanţat şi mai realist. Mai mult, deşi într-o primă fază proiectul României a fost ignorat sau vehement combătut, în final el a avut câştig de cauză. Deopotrivă, atunci când se discută despre complexele negocieri de la Helsinki, trebuie menţionate în mod expres iniţiativele româneşti care au permis fluidizarea şi, nu o dată, deblocarea dezbaterilor. Aşadar, aproape un deceniu de demersuri intense pe parcursul cărora diplomaţia românească a promovat o abordare curajoasă a problematicii securităţii şi cooperării europene prin care să se asigure o poziţie bine cumpănită în funcţie nu numai de interesele super-puterilor şi ale alianţelor militare antagonice. Prin aceasta, România confirmând dreptul fiecărui stat, mic sau mijlociu, de a se pronunţa asupra problemelor agendei politice europene sau mondiale.

Al doilea palier, abordat în Capitolul XIII, propune analiza iniţiativelor şi acţiunilor diplomatice ale României în Organizaţia Naţiunilor Unite. Studiile din acest capitol demonstrează că, de la admiterea sa ca membru al ONU, la 14 decembrie 1955, România s-a implicat în toate activităţile reprezentative ale ONU şi ale sistemului său instituţional. Fapt cu o dublă semnificaţie care atestă consecvenţa cu care diplomaţia românească a promovat dreptul fiecărei ţări, indiferent de mărimea sa, de a se pronunţa şi de a acţiona pentru rezolvarea, pe calea negocierilor, a problemelor lumii contemporane, ca şi importanţa pe care România o acorda Organizaţiei Naţiunilor Unite în lumea contemporană. O dovadă certă a realismului şi a seriozităţii demersurilor româneşti fiind, de pildă, contribuţia sa la restabilirea drepturilor legitime ale Republicii Populare Chineze la ONU, subiect despre care, azi, se vorbeşte nedrept de puţin.

Mi se poate, desigur, atrage atenţia că aceste evenimente ţin de domeniul trecutului şi că au apus definitiv şi “Lumea bi-polară” şi ameninţarea”Războiului Rece”. (Deşi evoluţii deloc liniştitoare din vecinătatea proximă a ţării noastre sunt de-acum, considerate ca semnale ale revenirii la marasmul unei conflagraţii.) Dacă, însă, vom depăşi nivelul abordărilor schematice, ne va fi uşor să înţelegem sensul profund şi actualitatea incontestabilă a iniţiativei diplomatice pentru promovarea politicii externe a fiecărui stat, într-o lume marcată de mari prefaceri, de dureroase dezamăgiri, dar, deopotrivă, nu lipsită de speranţe.
“ROMÂNIA- Supravieţuire şi afirmare prin diplomaţie în anii Războiului Rece” este şi rămâne, aşa cum a menţionat distinsul diplomat Sergiu Celac în alocuţia prezentată la Fundaţia Europeană Titulescu cu prilejul lansării cărţii, un manual de performanţă în această nobilă şi atât de grea îndeletnicire.

(*) “ROMÂNIA- Supravieţuire şi afirmare prin diplomaţie în anii Războiului Rece. Comunicări , articole, studii”, vol 4. Coordonator Ambasador Nicolae Ecobescu. Fundaţia Europeană Titulescu, 2014

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Jurnalul îţi oferă miercuri o carte care îţi dă fiori: "Al Treilea Război Mondial în formă continuată - Blestemul Apocalipsei moderne"

Jurnalul îţi oferă miercuri o carte care îţi dă fiori: "Al Treilea Război Mondial în formă continuată - Blestemul Apocalipsei moderne"
Suntem aproape de distrugerea planetei sau nu? Răspunsurile le aflaţi în cartea oferită de Jurnalul începând de miercuri, 18 septembrie. Cât de aproape sau de departe suntem acum de o catastrofă mondială care...

89 de soliști din elita mondială a muzicii adaugă strălucire spectacolelor și atmosferei din sălile de concert

89 de soliști din elita mondială a muzicii adaugă strălucire spectacolelor și atmosferei din sălile de concert
Galerie Foto În cele 23 de zile de Festival, pe scenele din București vor urca 89 de soliști instrumentiști din elita mondială a muzicii. Sunt artiști de o extraordinară expresivitate, forță și anvergură, mulți dintre ei...

Seară dedicată poetului Giacomo Leopardi, cu ocazia bicentenarului poeziei «Infinitul», la Institutul Italian de Cultură

Seară dedicată poetului Giacomo Leopardi, cu ocazia bicentenarului poeziei «Infinitul», la Institutul Italian de Cultură
În 1819, Giacomo Leopardi termina de scris "Infinitul", una dintre cele mai frumoase, studiate și recitate poezii italiene. Cu ocazia bicentenarului poeziei, Institutul Italian de Cultură din București dedică un...

„Acolo unde cântă racii” de Delia Owens — un fenomen literar absolut

„Acolo unde cântă racii” de Delia Owens — un fenomen literar absolut
În primul an de la apariție, romanul Acolo unde cântă racii de Delia Owens s-a vândut în nu mai puțin de 3 milioane de exemplare în Statele Unite, iar drepturile de publicare au fost achiziționate de 41 de...

Vernisajul expoziției Magdalena Abakanowicz (1930 -  2017): Presence, Essence, Identity, la Muzeul de Artă din Timișoara

Vernisajul expoziției Magdalena Abakanowicz (1930 -  2017): Presence, Essence, Identity, la Muzeul de Artă din Timișoara
Galerie Foto Fundația Interart TRIADE din Timișoara, în colaborare cu Fundația Magdalena Abakanowicz din Varșovia și Muzeul de Artă Timișoara sunt încântați să vă prezinte expoziția Magdalena Abakanowicz (1930-2017):...

Cinematografia viitorului, în secțiunile tematice Animest.14: VR Experience & Yesterday Will Be Tomorrow

Cinematografia viitorului, în secțiunile tematice Animest.14: VR Experience & Yesterday Will Be Tomorrow
Galerie Foto Personajele bizare, realitățile paralele și peisajele post-apocaliptice invadează cea de-a 14-a ediție a Festivalul Internațional de Film de Animație Animest, între 4 și 13 octombrie. Pentru fanii poveștilor...

Proiectul „HIT”, câştigător al EUROPALIA Curator's Award, prezentat de Claudia Rădulescu şi Els Vermang

Proiectul „HIT”, câştigător al EUROPALIA Curator's Award,  prezentat de Claudia Rădulescu şi Els Vermang
Galerie Foto Expoziţia proiectului „HIT”, o colaborare între artista de origine română Claudia Rădulescu şi curatoarea şi artista belgiană Els Vermang, va fi prezentată la KANAL-Centre Pompidou, în perioada 13...

Astra Film Festival 2019 propune o selecție remarcabilă de filme – un tur al lumii din 126 de perspective cinematografice

Astra Film Festival 2019 propune o selecție remarcabilă de filme  – un tur al lumii din 126 de perspective cinematografice
126 de filme din toată lumea își vor pune amprenta asupra ediției cu numărul 26 a Astra Film Festival, care va avea loc la Sibiu, între 14 și 20 octombrie 2019. Din selecția generoasă de filme, 46 vor concura...

Broadway-ul se mută la București într-o nouă reprezentație a musicalului „My Fair Lady” – un spectacol memorabil, plin de umor

Broadway-ul se mută la București într-o nouă reprezentație a musicalului „My Fair Lady” – un spectacol memorabil, plin de umor
În topul celor mai recomandate spectacole de la începutul toamnei se regăsește „My Fair Lady”, unul dintre cele mai longevive și de succes musicaluri din toate timpurile. Actuala versiune...

O toaletă din aur, în valoare de un milion de lire sterline, a fost furată din Palatul Blenheim

O toaletă din aur, în valoare de un milion de lire sterline, a fost furată din Palatul Blenheim
Un vas de toaletă din aur, în valoare de un milion de lire sterline, care făcea parte dintr-o expoziţie de artă de la Palatul Blenheim, Marea Britanie, a fost furat sâmbătă dimineaţă. Postul de radio...

Câștigătorul Palme d’Or și marile premii de la Cannes, în premieră la Les Films de Cannes à Bucarest

Câștigătorul Palme d’Or și marile premii de la Cannes, în premieră la Les Films de Cannes à Bucarest
Galerie Foto O meditație elegiacă asupra morții și a creației venită de la un extravagant maestru spaniol,  o peliculă burlescă despre rădăcini și identitate, o satiră socială demolatoare și inclasabilă, o...

Aventura Minimest, în cel mai bogat program pentru copii de până acum

Aventura Minimest, în cel mai bogat program pentru copii de până acum
Galerie Foto Vacanța s-a terminat, dar pentru cei mici adevărata aventură e pe cale să înceapă. Cât ai zice Minimest, între 4 și 13 octombrie, Bucureștiul se transformă în capitala distracției pentru copii. Amuzante,...

În ziua în care împlinește 100 de ani de la înființare, Opera își deschide larg ușile și își dezvăluie cortina!

În ziua în care împlinește 100 de ani de la înființare, Opera își deschide larg ușile și își dezvăluie cortina!
V-ați dorit vreodată să ridicați pe furiș cortina și să aflați misterele din spatele ei? Miercuri, 18 septembrie 2019, vi se îndeplinește dorința!        La 100 de ani de la înființare,...

Musicalul “Familia Addams” deschide noua stagiune a Teatrului Excelsior din Bucureşti

Musicalul “Familia Addams” deschide noua stagiune a Teatrului Excelsior din Bucureşti
Galerie Foto În zilele de 13, 14 și 15 septembrie, premiera pe ţară a musicalului “Familia Addams” – regia şi coregrafia Răzvan Mazilu, va deschide noua stagiune a Teatrului Excelsior din Bucureşti. Spectacolul are...

Complexitatea muzicală excepțională a Festivalului este dublată de o anvergură impresionantă

Complexitatea muzicală excepțională a Festivalului este dublată de o anvergură impresionantă
Galerie Foto Pe lângă valoarea lor simbolică, numerele sprijină mai buna înțelegere și evaluare a dimensiunilor, fie că vorbim de timp, spațiu, volum ș.a.m.d. Anvergura excepțională a Festivalului Internațional George...
Serviciul de email marketing furnizat de