x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Excelenţele româneşti în 2018

Excelenţele româneşti în 2018

28 Dec 2018   •   10:30
Excelenţele româneşti în 2018

Artiştii români, reputaţia lor, încrederea cu care şi-au urmat visele, dar mai ales talentul şi munca acestora au depăşit graniţele ţării. Apreciaţi, recunoscuţi şi premiaţi, ei continuă să vorbească lumii despre realităţile vieţii de fiecare zi, să demonteze tabuuri şi să scoată la iveală adevăruri ascunse. 

 

Filmele româneşti din acest an abordează teme dure şi controversate, despre sexualitate, abuzuri, viaţa trăită la periferia marilor oraşe.

Filme premiate

„Nu mă atinge-mă/Touch me not”, pelicula scrisă şi regizată de Adina Pintilie, a câştigat în acest an „Ursul de Aur” la Berlin, fiind considerat cel mai bun lungmetraj de debut. Filmată timp de 10 săptămâni de-a lungul a doi ani, între 2015 şi 2017, are în distribuţie atât actori profesionişti, cât şi persoane reale. Omagiat, dar şi contestat, filmul ridică problema intimităţii, fără false pudori, şi prezintă o realitate altfel. Adina Pintilie este prima femeie regizor din România care a participat la competiţia de la Berlin.

„Nu e loc pentru pudici în revelaţia «Nu mă atinge-mă», unde personajele experimentează plăcerile şi durerile trupurilor lor goale şi ale modului în care se raportează la ele. Acest prim film al regizoarei românce Adina Pintilie este remarcabil pentru inteligenţa de care dă dovadă şi pentru originalitate. Chiar dacă nu fiecare moment este fascinant de privit, majoritatea scenelor sunt, iar publicul adult ar trebui să găsească un efect terapeutic în francheţea cu care filmul se prezintă“, titra „The Hollywood Reporter”.

Însă nu toată lumea a apreciat pelicula Adinei Pintilie, filmul stârnind aprige controverse. „Un eseu documentar cvasifictiv despre sexualitate, care m-a scufundat într-un val de depresie din cauza mediocrităţii sale, de cât de lipsit de ruşine şi de umor este, de abordarea fatală şi superficială a temei sale invazive, cu umpluturi dure şi clişee despre BDSM, sexualitate alternativă, fetişism şi exhibiţionism”, scria „Le Monde”.

 

„Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari”, este pelicula regizorului Radu Jude, recompensată cu Globul de Cristal la Festivalul de Film de la Karlovy Vary, devenind astfel primul lungmetraj românesc apreciat la evenimentul din Cehia. Producţia a mai primit şi „Europa Cinemas Label Award”, premiu iniţiat în 2003, cu scopul de a sprijini promovarea şi distribuţia filmelor europene în cinematografe.  Filmul, care reconstituie povestea luptei de la Odessa din cel de-al Doilea Război Mondial pentru un spectacol de stradă, a fost considerat de critici un „semnal de alarmă inteligent care abordează tema populismului şi „un interogatoriu provocator, sarcastic şi crucial între trecut şi prezent”.

 

Lungmetrajul „Un pas în urma serafimilor”, al regizorului Daniel Sandu, abordează tema delicată a abuzurilor săvârşite de Biserica Ortodoxă Română. Filmul a primit nouă trofee la Gala Premiilor GOPO. Cele mai importante sunt: premiul pentru cel mai bun film, cel mai bun regizor, cel mai bun actor în rol principal, cea mai bună actriţă în rol principal, cel mai bun scenariu.

 

„Lemonade/Luna de miere”, al Ioanei Uricaru, filmat în America de Nord, a câştigat trofeul „Inima oraşului Sarajevo” pentru cel mai bun regizor. Pelicula a avut în acest an nu mai puţin de 40 de selecţii la festivalurile internaţionale şi a câştigat opt trofee, dintre care cele mai importante sunt premiul pentru regie la Festivalul de Film de la Sarajevo şi „Golden Scale” pentru cel mai bun film la Festivalul „International Crime&Punishment” din Turcia. Inspirat dintr-un articol de presă, pelicula relatează întâmplările prin care trece, timp de câteva zile, Maria, o asistentă medicală care a părăsit România pentru a începe o nouă viaţă în Statele Unite. 

Ioana Uricariu a fost nominalizată şi la categoria „Someone to Watch” la „Independent Spirit Awards” din SUA, care îşi anunţă câştigătorii în februarie 2019, cu o zi înaintea Premiilor Oscar. Este astfel primul regizor român intrat într-o astfel de competiţie.

La Festivalul din Capitala Serbiei a fost apreciat şi lungmetrajul „Dragoste 1.Câine” al lui Florin Şerban, care a primit Premiul „Cineuropa”.

 

Teatru

 „Breaking News”, piesa regizorului Mircea Cornişteanu, după romanul „Ultima oră” de Mihail Sebastian, a câştigat mai multe trofee la Ediţia a XVI-a a Festivalului Comediei Româneşti festCO2018: cel mai bun spectacol, cea mai bună regie, cel mai bun actor în rol principal (George Mihăiţă, pentru rolul „Grigore Bucşan”) şi cel mai bun actor în rol secundar (Eugen Racoţi, pentru rolul „Agopian”).

De 28 de ani director al Teatrului Maghiar de Stat din Cluj-Napoca, regizorul Tompa Gabor a fost ales în acest an preşedinte al Uniunii Teatrelor Europene, cea mai prestigioasă organizaţie teatrală de pe vechiul continent. Tompa Gabor a pus în scenă zeci de spectacole în ţară şi în străintate, de la Shakespeare, Cehov, Moliere, la Thomas Becket, Albert Camus şi Bulgakov.

 

Literatură

Scriitorul Mircea Cărtărescu a primit distincţia „Premio Formentor de las Letras”, în valoare de 50.000 de euro, care i-a fost înmânată în cadrul Conversaţiilor literare „Formentor de la Mallorca”. Primul câştigător al acestui premiu a fost J.L. Borges, căruia i-a urmat Samuel Beckett. Tot în acest an, prozatorul român a fost distins cu premiul „Thomas Mann” pentru Literatură, unul dintre cele mai importante din Germania. Ceremonia s-a desfăşurat la Teatrul Lubeck. Juriul şi-a argumentat alegerea prin faptul că acesta a devenit „în cursul ultimelor decenii cea mai importantă voce a literaturii române, prin volumele sale de poezie, dar mai ales prin romanele, povestirile şi eseurile sale”. Premiul este în valoare de 25.000 de euro şi se acordă în fiecare an, începând din 2010, de către Academia de Arte Frumoase din Bavaria.

„Istoria, adevărul şi miturile” a lui Ioan-Aurel Pop, apărută la Editura Şcoala Ardeleană,  a primit premiul Cartea Anului 2018, acordat de revista România literară.

 

 

Educaţie

Editura „Art Klett” a obţinut la Târgul Internaţional de Carte de la Frankfurt BELMA 2018 (Belma European Learning Materials Awards) primul premiu european acordat unui manual românesc. Trofeul „Bronze Award” a fost acordat pentru pachetul educaţional Geografie pentru clasa a V-a. Pachetul include manualul, în varianta print şi digitală, caietul de lucru, atlas şcolar, ghidul profesorului şi documente didactice, realizat de Silviu Neguţ, Carmen Camelia Rădulescu şi Ionuţ Popa. „Structura lecţiilor este foarte bine concepută. Cu ajutorul unui design adecvat, a diferenţierilor cromatice, a fotografiilor şi a altor elemente grafice şi cartografice, conţinutul lecţiilor este foarte clar prezentat”, a fost motivaţia comisiei de evaluare BELMA 2018.

Muzică

Sopranei Angela Gheorghiu i-a fost acordat  premiul „Puccini”, pentru rolurile sale din Turandot, Toscana, Boema şi La Rondine. Ceremonia s-a desfăşurat la Gran Teatro Giacomo Puccini din Toree del Lago, iar premiul a fost acordat de preşedintele Fundaţiei festivalului, Alberto Veronesi, şi de primarul din Viareggio, Giorgio Del Ghinaro.

Florin Chilian a câştigat torfeul pentru cel mai bun album folk, cu „Pre@Clasic”, la Premiile Muzicale Radio România 2018.

 

Festivaluri

România este nominalizată cu mai multe manifestări artistice care au avut loc în acest an, la „European Festival Awards 2018”, care se va desfăşura pe 16 ianuarie 2019, la Groningen, în Olanda. „Untold” şi „Neversea” au intrat în competiţia pentru categoria „Festival Mare”, iar „Electric Castel” şi „Summer Well”, la categoria „Festival Mediu”. „Untold” a mai câştigat trofeul în 2015.

 

Cele mai puternice branduri

Pentru a doua oară consecutiv, Borsec a câştigat titlul de cel mai puternic brand românesc, într-un clasament realizat de Unlock Market Research pentru Revista Biz. Pe locul doi se află Gerovital, iar pe trei s-a situat Dorna. În primele 10 mărci autohtone se află: Arctic, Dero, eMAG, Aqua Carpatica, Farmesc, Dacia şi Dedeman. În selecţia brandurilor au fost luate în considerare: impactul pe care acestea l-au avut asupra încrederii consumatorilor, gradul de utilizare şi notorietatea. Nu au contat rezultatele financiare şi comerciale. 

 

Cele mai vizionate filme româneşti

„Moromeţii 2”, al regizorului Stere Gulea, a avut cel mai bun debut în cinematografele româneşti. În primul weekend după lansarea oficială a înregistrat 1.014.189 de lei din încasări. În total, pelicula a strâns 2.268.421 de lei, situându-se pe locul 33 în topul filmelor lansate în 2018 în cinematografele din ţară, înaintea producţiei „Solo: O poveste Star Wars”, care a adunat 2.224.302 de lei.

Pe locul doi în topul filmelor româneşti care au obţinut cei mai mulţi bani din încasări se află „România neîmblânzită”, un documentar al regizorului britanic Thomas Barton-Humphreys, care a strâns 1.157.400 de lei. Pelicula este pe locul 67 în clasamentul general.

Comedia „Pup-o, mă!”, a Cameliei Popa, a obţinut 379.515,89 de lei, iar „Povestea unui pierde vară” a adunat 233.100 de lei. Prima peliculă motivaţională românească, „Coborâm la prima”, a regizorului Tedy Necula, a strâns 220.463 de lei.

Thrillerul „Vănătorul de spirite”, de Dragoş Buliga, avându-i în distribuţie pe Armand Assante, Răzvan Vasilescu şi Raluca Aprodu, a obţinut 159.975 de lei din încasări.

„Secretul fericirii”, primul film regizat de actorul Vlad Zamfirescu, a strâns 139.695 de lei din vânzarea biletelor.

Celelalte pelicule aflate în top 10 cu cele mai mari încasări se află:  „Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari”, a lui Radu Jude, cu 107.862,26 de lei; „Soldaţii. Poveste din Ferentari”, al Ivanei Mladenovici, cu 91.963 de lei, şi „Charleston”, al regizorului Andrei Creţulescu, cu 82.482 de lei.

 

Pelicule străine preferate de români

Românii au mers la cinema în 2018 pentru filme ştiinţifico-fantastice care au spus poveşti cu supereroi.

„Venom”, un film SF despre un jurnalist posedat de un extraterestru, al regizorului Ruben Fleischer, a fost pelicula cea mai vizionată de români în acest an, care au dat pe bilete 10.029.468 de lei. Pe locul doi se află tot un SF, „Răzbunătorii: Războiul Infinitului”, de Anthony şi Joe Russo, care a obţinut 9.983.888 de lei în cinematografe. Urmează „Pantera neagră”, a lui Ryan Coogler, care a obţinut 7.584.038 de lei.

„Cincizeci  de umbre descătuşate”, deşi un film romantic, din seria „Cinzeci de umbre ale lui Grey”, i-a convins pe români să meargă la cinema. Pelicula a strâns 7.299.098 de lei şi s-a situat pe locul 4 în topul încasărilor.

„Bohemian Rapsody” de Bryan Singer şi Dexteer Fletcher a avut în România încasări de 7.180.424 lei. Un film muzical biografic, despre evoluţia renumitei formaţii britanice Queen, care a înregistrat cele mai mari încasări din istorie la nivel mondial, depăşind 600 de milioane de dolari, în două luni de la lansare.

×