x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Basmul cu prinţesa care nu ştia franceza

0
Autor: Eugenia Voda 15 Mai 2014 - 22:52
Basmul cu prinţesa care nu ştia franceza VALERY HACHE/AFP/Mediafax Foto
Corespondenţă de la Cannes
“Grace de Monaco”, filmul ales să deschidă festivalul, în regia francezului Olivier Dahan (dar cu staruri internaţionale, ca Nicole Kidman şi Tim Roth, cu un buget de 30 de milioane de dolari, cea mai mare finanţare venind, n-o să ghiciţi de unde, din... India!) seamănă cu o revistă pe hârtie lucioasă, plină de “poze” cu rochii, pălării, bijuterii de marcă, plus câteva peisaje divine, plus câteva intrigi de palat şi de familie – o revistă bună de citit la coafor sau de uitat în tren! Un cinema “glossy”, care nu se încurcă în detalii şi nuanţe, privind adevărul istoric sau psihologic, ci se aruncă fără complexe înainte, într-un film biografic, dar care îşi revendică dreptul la ficţiune! În aceeaşi zonă a scenariilor “cu capete încoronate”, ne aflăm la o distanţă astronomică faţă de, să zicem, admirabilul “The Queen”, al lui Stephen Frears, lansat tot la Cannes, acum câţiva ani.

Şi totuşi, “Grace” nu plictiseşte nici o clipă, mai ales dacă îl priveşti ca pe un basm. Dar nici basmul n-ar mai fi fost basm, ci un simplu şi ridicol clişeu, dacă în rolul Prinţesei n-ar face minuni Nicole Kidman! Rolul îi vine mănuşă, există evidente afinităţi structurale (fizice, dar şi “de inimă albastră”) între Nicole şi Grace Kelly. Întregul film se hrăneşte din frumuseţea statuară, din eleganţa paradoxal nevrotică, din privirea albastră a Prinţesei Nicole intrând în pielea şi în sufletul Prinţesei Grace: o “fată de zidar” (dar un zidar devenit, pe model american, proprietar de fabrică de cărămizi) din Philadelphia, ajunsă star de cinema, faimoasa Grace Kelly, o actriţă de Oscar, se trezeşte distribuită de destin (sau de Vatican, cum presupune filmul) în rolul de soţie a Principelui Rainier de Monaco, în cea mai veche monarhie din Europa! După ce a schimbat în viteză continentele şi tot ce a fost viaţa ei de până atunci, actriţa de real talent, care era Grace, s-a simţit, inevitabil, prizonieră într-o colivie aurie, sufocată de protocol, obosită de inactivitate, respinsă de o lume care nu era a ei... Prin cele 235 de camere ale palatului din Monaco plutea, chiar dacă nerostită, ideea divorţului. Filmul poate fi citit şi ca un basm al dreptului de a alege: o femeie alege să renunţe la mult visata întoarcere la Hollywood şi la Hitchcock, maestrul ei, pentru a se limita la condiţia de prinţesă, dar o prinţesă hotărâtă să-şi înveţe bine rolul şi să-l joace impecabil. Drept care, iat-o pe Nicole-Grace exersând cum se rostogoleşte “r”-ul într-o franceză pe care încă nu o ştie, sau perfecţionându-se în practica unei etichete seculare, ca un fel de “my fair lady” monegască!

Filmul susţine (dar se pare că istoricii nu o şi garantează) că, la începutul anilor ’60, preşedintele De Gaulle ar fi intenţionat să impoziteze şi chiar să anexeze Monaco-ul – Franţei, “ceea ce nu au reuşit nici Ludovic al XIV-lea şi nici Napoleon”! Nu va reuşi nici Generalul, pentru că îl va învinge sau convinge, diplomatic, Grace, printr-un fastuos bal internaţional al Crucii Roşii, la care ea va ţine un discurs, un lung discurs, despre iubire – prea lung chiar şi pentru o actriţă de calibrul lui Kidman! În aceste condiţii, în care “prinţesa ia tot”, e de înţeles că bietul prinţ Rainier alias Tim Roth, nu mai avea şanse să iasă în evidenţă, decît, eventual, trântind în public, fără maniere, o observaţie la adresa coafurii consoartei şi a extracţiei ei ne-albastre! Ceea ce i-a supărat, legitim, pe cei trei urmaşi, Albert, Caroline, Stephanie, care nu au venit la proiecţia de la Cannes – deşi sunt cinefili! –, şi au definit opera drept “un film care nu ar fi trebuit să existe”, plin de “glamour inutil” şi de intenţii pur comerciale... Asta e ironia sorţii, pentru că, de fapt, basmul e atât de flatant încât, la rigoare, ar fi putut fi produs şi de “Casa Grimaldi”!

La proiecţia de gală, “Grace” a avut parte de aplauze generoase (spre deosebire de sala de presă, rece). Pentru Nicole Kidman a fost un triumf această seară, pe care a început-o prin a dansa o salsa (tot glamour, cu paiete şi cu umerii goi), în sală, în mijlocul publicului, cu distinsul ei admirator Lambert Wilson, prezentatorul ceremoniei inaugurale! O ceremonie la capătul căreia au apărut pe scenă, ca să declare deschisă cea de-a 67-a ediţie, un regizor pe val, ca Alfonso Cuaron, şi o actriţă iubită în Franţa, ca ea însăşi, Chiara Mastroianni, dar mai ales ca fiică a lui Catherine Deneuve şi a celui care ne priveşte, ironic, peste ochelari, de pe afişul ediţiei, Marcello Mastroianni.

Coperta lucioasă cu Nicole Kidman a fost, fireşte, în afara concursului. Rămâne de văzut ce ne va oferi Competiţia propriu-zisă, cea care se ambiţionează să fie o celebrare a filmului ca Artă...


Citeşte mai multe despre:   cannes 2014,   festivalul de film de la cannes

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Aici e Radio Europa Liberă. Ne-am întors

Aici e Radio Europa Liberă. Ne-am întors
La 30 de ani de la căderea comunismului, Festivalul Național de Teatru și Radio Europa Liberă organizează o întâlnire istorică ! Gazdele evenimentului: Neculai Constantin Munteanu și Emil...

Elia Suleiman, Mounia Meddour și Jasmila Žbanić, invitați speciali la Les Films de Cannes à Bucarest

Elia Suleiman, Mounia Meddour și Jasmila Žbanić, invitați speciali la Les Films de Cannes à Bucarest
Galerie Foto Elia Suleiman, regizorul filmului It Must be Heaven, câștigătorul premiului special al juriului în cadrul Festival de Cannes 2019, vine la București pentru a doua oară.   Sâmbătă, 19 octombrie,...

Bad Talks – o după-amiază neliniștită la Unteatru

Bad Talks – o după-amiază neliniștită la Unteatru
Galerie Foto Un singur eveniment are puterea de a declanșa o schimbare radicală în cursul istoriei. Același adevăr poate arăta diferit în percepția fiecărui martor. Duminică, pe 13 octombrie, de la ora 16:00, Bad Talks,...

Începe Astra Film Festival 2019: spectacolul lumii se mută la Sibiu, între 14 și 20 octombrie

Începe Astra Film Festival 2019: spectacolul lumii se mută la Sibiu, între 14 și 20 octombrie
Începând de astăzi, 14 octombrie, centrul istoric al Sibiului va fremăta efectiv timp de 7 zile la vibrațiile celei de-a XXVI-a ediții a Festivalului Internațional Astra Film, un festival de amploare și...

Sara Danius, prima femeie din fruntea Academiei Suedeze, a decedat la 57 de ani

Sara Danius, prima femeie din fruntea Academiei Suedeze, a decedat la 57 de ani
Sara Danius, prima femeie care a ocupat funcţia de secretar permanent al Academiei Suedeze şi care a condus instituţia ce acordă premiul Nobel pentru Literatură în timpul recentei crize, a murit la 57 de ani după...

Laureata în 2019 a celui mai dificil concurs de vioară din lume: Ioana Cristina Goicea, recital și lansare de disc

Laureata în 2019 a celui mai dificil concurs de vioară din lume: Ioana Cristina Goicea, recital și lansare de disc
Galerie Foto Pe 12 octombrie, de la ora 19.00, violonista Ioana Cristina Goicea urmează să susțină un recital la Sala Radio, în cadrul proiectului “Moștenitorii României muzicale”, organizat de Radio România Muzical și...

Raritate muzicală enesciană și expoziție, la „Rencontres Musicales Enesco” de la Paris

Raritate muzicală enesciană și expoziție, la „Rencontres Musicales Enesco” de la Paris
Cea de-a VI-a ediție a „Rencontres Musicales Enesco”/ „Întâlnirile Muzicale Enesco” se desfașoară în perioada 9-17 octombrie 2019 pe mai multe scene pariziene și este organizată de Asociația...

Vernisajul expoziției Enric Fort Ballester The End of Caresses la Galeria Quadro  21

Vernisajul expoziției Enric Fort Ballester The End of Caresses la Galeria Quadro  21
Publicul iubitor de artă este invitat la vernisajul expoziției Enric Fort Ballester The End of Caresses. Taurus (Sfârșitul mângâierilor. Taurul), astăzi, 11 octombrie, începând cu...

„Alexandru Darie: ...a fost odată un Puck...”

„Alexandru Darie: ...a fost odată un Puck...”
Eveniment Alexandru Darie (1959 – 2019), având ca punct de plecare ultimele două apariţii editoriale ale Editurei Nemira dedicate acestuia: „Alexandru Darie – spectacole de poveste” de Doina Papp...

Evenimente speciale din cadrul Dracula Film Festival 2019

Evenimente speciale din cadrul Dracula Film Festival 2019
Masterclass Lamberto Bava, Ziua Ion Popescu-Gopo, Workshopuri Dracula Digital și Parada Zombie   O serie de evenimente speciale au loc în cadrul Dracula Film Festival, evenimente care completează cele 4...

„Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole”, de vineri pe marile ecrane

„Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole”, de vineri pe marile ecrane
Lungmetrajul documentar „Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole”, scris și regizat de Claudiu Mitcu și Mihai Mincan, va rula în cinematografele românești din 11 octombrie 2019.   Filmul va...

ALEXANDRU TOMESCU cântă Mendelssohn, în deschiderea stagiunii Orchestrei de Cameră Radio

ALEXANDRU TOMESCU cântă Mendelssohn, în deschiderea stagiunii Orchestrei de Cameră Radio
Galerie Foto Miercuri, 16 octombrie  (ora 19.00), Orchestra de Cameră Radio își va deschide noua stagiune la Sala Radio, cu doi artiști de marcă: dirijorul LADISLAU HORVATH - concertmaestru al prestigioasei orchestre...

Marin Cazacu şi Violoncellissimo încheie turneul naţional „Clasic la puterea a treia” pe 11 octombrie

Marin Cazacu şi Violoncellissimo încheie turneul naţional  „Clasic la puterea a treia” pe 11 octombrie
Turneul naţional „Clasic la puterea a treia - Violoncellissimo” se încheie pe 11 octombrie la Bistriţa. Violoncelistul Marin Cazacu declara după primele concerte : "Ne apropiem de finalul turneului naţional...

Pulsul cinematografiei românești se ia la Sibiu: 20 de filme esențiale la Astra Film Festival 2019

Pulsul cinematografiei românești se ia la Sibiu:  20 de filme esențiale la Astra Film Festival 2019
Între 14 și 20 octombrie, la Festivalul Internațional Astra Film de la Sibiu vor rula pe marile ecrane 20 de filme legate de România fie prin subiect, fie prin autor: 13 documentare participă în competițiile...

Nobel 2019 pentru literatură: Poloneza Olga Tokarczuk și austriacul Peter Handke

Nobel 2019 pentru literatură: Poloneza Olga Tokarczuk și austriacul Peter Handke
Premiul Nobel pentru Literatură a fost decernat romancierei poloneze Olga Tokarczuk, pentru ediţia de anul trecut, amânată din cauza unui scandal de agresiune sexuală care a afectat serios Academia Regală...
Serviciul de email marketing furnizat de