x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cannes , oh Cannes! (I)

0
Autor: Rodica Mandache 01 Iul 2011 - 21:00
Cannes , oh Cannes! (I)

Cannes-ul este capitala europeana a filmului. Cannes-ul, Nisa, Saint Tropez, Tehoule sur mer Hyeres sunt diamantele-statiuni de pe Coasta de Azur. La orice ora si in orice anotimp, Cannes-ul este visul nevisat...

Orasul este palpitant, luminos, aleile, portul, Croisetta, colinele din imprejurimi... Avand ca fundal golful si Insulele Lerins, Cannes-ul are 300 de zile insorite pe an si 10 km de plaja cu nisip fin. In luna mai este marele festival de film si, Dumnezeu cum afla ca incepe sarbatoarea filmului, vine cu ploaie.

Si eu am fost la Cannes, cativa ani la rand, am fost printr-un noroc al sortii mele, printr-o capricioasa aran­jare a nu stiu cui sau stiu eu cui – la Festivalul Filmului de la Cannes. Cannes-ul este un oras bun ca o matusa de la Curtea Regala, care si-a trait voluptatile si le traieste si azi: glorie, bani, bucurie, amor.

Cand am ajuns la Cannes, era spre seara. Strabatusem cu TJV-ul Franta toata dar, cand am coborat din tren era greva postei si greva taximetristilor - deci nu ai cum te deplasa, nu poti scoate bani de la bancomat... Pentru mine a fost amuzant, nu si pentru francezi, dar pentru mine era ca o conexiune cu cei de acasa. Un taximetrist ne-a spus, totusi, pe soptite: 'Daca mai stati 12 minute, iesim din greva!'. Cand am ajuns la hotel, surpriza mare a fost ca era un hotel foarte elegant, vizavi de celebrul Martinez. M-am schimbat, m-am pieptanat si am plecat sa cinam. Am ales un mic restaurant pe malul marii. Peste. Calcan. Cina mai mult decat simpla, dar go­moasa, a costat cat avionul Bucuresti-Paris! Asta e!

Cannes-ul, in timpul festivalului, e stralucitor. Festivalul este ospatul zeilor - Parnasul zeilor si al zeitelor. Cunosteam multe despre Cannes, din cronicile malitioase si fermecatoare ale Ecaterinei Oproiu, din povestirile fierbinti ale lui Florin Piersic, din Paris-Match-uri si celelalte reviste celebre.

In prima seara, cand am calcat pe covorul rosu, am trait o clipa tulburata, magnetica, care nu s-a mai repetat. In fata mea era Jeanne Moreau. In spate Jeremy Irons. Filmul de deschidere era 'Vatel' cu Gerard Depardieu in rolul principal. Filmul, care povestea despre gloria bucatariei franceze, era vorbit in engleza. De ce? Pentru ce? Pe tabelul competitiei oficiale, notele jur­na­lis­tilor straini erau foarte pernicioa­se, cred ca motivul era ca Vatel vorbea cu Uma Thurman in limba ei. L-am cunoscut pe Gene Hackman. Mer­gea ca o felina, zambea trist si raspundea la intrebari fara sa faca mofturi. Raspunsurile lui erau teribile: '«Va place meseria de actor?», «Adesea ma apuca sa parasesc filmarea chiar in toiul turnarilor», «Sunteti fericit?», «Inaintez in varsta. Mi-e frica ca-n curand regizorii o sa-mi ofere doar roluri de bunici, mosuleti si ga-ga. Asta nu ma-ncanta, dar ce poti face?»'.

A doua zi dimineata, la Cannes cerul era colorat ca un miozotis, spre albastru-nchis, plaja aurie si-n jur mirosea a bogatie. Ma plimbam prin orasul plin de reclame, panouri si fotografii. Istoria succeselor, filmele cu Palme d’Or, vedetele afisate peste tot. Uite-o pe Lyz Taylor, in Cleopatra, era frumoasa tare, uite-o cum il priveste pe Richard Burton, atunci li s-a intamplat acel 'coup de foudre' primordial. Iata si afisul de la 'Apocalypse now' sub care scrie: 'In acest demers colosal Francis Ford Coppola a pierdut cateva kilograme si foarte multi bani'. Marlon Brando din contra. Peste tot sunt Marilyn Monroe in 'Sapte ani de casnicie' si Audrey Hepburn in 'Breakfast at Tiffany’s' si 'La dolce vita' a lui Fellini. Anita Ekberg plangand in 'Fontana di trevi', facand valuri pana la Vatican. Ce cuminte era lumea odata si odata. Iahturile se pregatesc pentru banchetele de seara, starletele se plimba pe croazeta dupa ce au venit cu toate economiile de un an, asteptand un regizor sau un fotograf sa le descopere. Ziarele locale comenteaza gala de des­chi­dere, faptul ca vedetele ame­ricane se lasa greu si daca americanii nu vin, Festivalul cade... '«Vai, cat caviar s-a comandat!», «Vai! George Cloney sta cu soferul la masa!», «Vai! Ce frumoasa e Penelope Cruz!», «Vai! Ce scandal, ce distrugeri, ce bataie la Johnny Deep si Kate Moss», «Vai! Ce aglomeratie e la Porumbelul de Aur!» (cel mai cunoscut bar din localitate, unde venea si Picasso)'

Cannes-ul mimeaza relaxarea, linistea, petrecerea. In realitate se munceste ca intr-un stup de albine. Toata lumea pandeste afacerea, asteapta contractele. Impresarii muncesc sa-si impuna vedetele - nume noi, producatorii se chinu­iesc sa-si vanda filmele. Sub aparenta vacantei cu rochii lungi de voal si matase ruleaza afacerile. In filmul lui Haneke 'Code inconuu' a jucat si Luminita Gheorghiu. Pentru mine, povestea filmului e sinistra: o femeie cumsecade din Ardeal vine sa cerseasca la Paris ca sa stranga bani si sa-i faca copilului o casa. In seara prezentarii filmului, Luminita Gheor­ghiu a venit alaturi de Haneke si de Juliette Binoche, a calcat pe covorul rosu, urcand treptele palatului, ca o mare vedeta. Am fost incantata sa fiu acolo si s-o vad. A fost o seara romaneasca pentru mine, chiar o zi as putea spune, pentru ca dimineata, in timp ce urcam scarile Palatului, trei tineri m-au oprit: '«Noi suntem din Romania!», «Vad! Ce faceti pe aici?», «Am venit in excursie!»'. Erau cu rucsacelele in spate, tineri, nefiresc de tineri, transpirati, fericiti, uluiti, incantati. I-am invidiat de moarte. Si, tot in aceeasi zi, am vazut-o pe Rona Hartner pe covorul rosu, strigata de ziaristi si fotografi. Era imbracata ca-n 'Satra', dansa si radea, era fermecatoare, m-am bucurat mult sa vad ca francezii au adoptat-o, dupa cat de familiar i se adresau.

Dupa 1989, dupa ce marea schimbare a tulburat politic estul si vestul european, si festivalul cannez e pe cale sa-si diminueze importanta si puterea. Mare mi-a fost mirarea cand am vazut ca puterea apartine celor de peste Ocean. Mi­liardele apartin industriei cinematografice din L.A. Puterea economica inlocuieste si aici totul. Cand aproape necunoscutul Lelouche a devenit marele Claude Lelouche, cand a primit splendidul 'Un barbat si o femeie', de aici a primit el startul international si a facut 'Alt barbat, alta femeie' peste Ocean.

Am sa inchei azi cu 'tinuta de seara obligatorie'. De aceea in parcarile de la Palais de Lumieres pe la ora 18:00 observi metamorfoza spectatorilor. Pentru a respecta protocolul, parking-ul devine vestiar. Francezii, cu ironia lor dulce, numesc asta fotosinteza spectatorilor. Altfel nu poti intra in marea sala. Cannes-ul se lupta haiduceste sa intretina puterea filmului 'Viata ca-n filme'.

Citeşte mai multe despre:   film

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Cea mai bună licitație de Artă Contemporană Românească a anului

Cea mai bună licitație de  Artă Contemporană Românească a anului
Galerie Foto În centrul Bucureștiului, ieri seară, joi, 2 iulie, a avut loc cea mai bună licitație de artă contemporană românească a anului, care a înregistrat vânzări totale de aproximativ 400.000 de euro (cca. 2...

Muzeul Național Cotroceni promovează educația prin experimentarea directă a patrimoniului muzeal

Muzeul Național Cotroceni promovează educația prin experimentarea directă a patrimoniului muzeal
Muzeul Național Cotroceni organizează în perioada 6 - 31 iulie 2020, atelierele de artă și muzeologie din cadrul Cotroceni Summer School, un proiect desfășurat în parteneriat cu Policy Center for Roma and M...

Teatrul Ion Creangă organizează stagiunea estivală „VăraTIC: Miniteatru în Amfiteatru”

Teatrul Ion Creangă organizează stagiunea estivală  „VăraTIC: Miniteatru în Amfiteatru”
Galerie Foto Cele mai frumoase povești revin în programul văraTIC al Teatrului Ion Creangă! În perioada 11 iulie – 27 septembrie 2020, Primăria Municipiului București prin Teatrul Ion Creangă, în parteneriat cu ARCUB,...

S-a deschis Grădina cu Filme – Cinema & More: film românesc, documentare despre mari coregrafi, muzicieni sau creatori de modă, concerte, teatru, spectacolede improvizație și dezbateri, într-un program special în aer liber

S-a deschis Grădina cu Filme – Cinema & More: film românesc, documentare despre mari coregrafi, muzicieni sau creatori de modă, concerte, teatru, spectacolede improvizație și dezbateri, într-un program special în aer liber
Galerie Foto Grădina cu Filme – Cinema & More (Piața Lahovari, Nr.7), unul dintre cele mai cool spații culturale urbane din centrul Bucureștiului, își așteaptă publicul cu un program care cuprinde un mix de film, muzic

Muzeul Luvru s-a redeschis. 70% din colecții vor fi disponibile vizitatorilor

Muzeul Luvru s-a redeschis. 70% din colecții vor fi disponibile vizitatorilor
Muzeul Luvru din Paris s-a redeschis astăzi, după după trei luni şi jumătate, cu respectarea unor măsuri de protecție sanitară pentru prevenirea răspândirii coronavirusului, transmite AFP. Pierderile pr...

Gala Premiilor UNITER 2020 – ediția a XXVIII-a

Gala Premiilor UNITER 2020 – ediția a XXVIII-a
Galerie Foto Având în vedere situația excepțională pe care o traversează în această perioadă toate sectoarele societății, Uniunea Teatrală din România a fost nevoită să reconsidere organizarea Galei Premiilor UNITER 20...

Apariții editoriale la RAO

Apariții editoriale la RAO
Galerie Foto Iepurele și Ursoaica de Julian Gough Năravuri iepurești este o poveste ce face parte din seria Iepurele și Ursoaica și se adresează copiilor cu vârsta 7-10 ani. Ei află că Ursoaica se trezește mai devrem...

Râzi în hohote! Jurnalul îți oferă azi volumul 11 al Enciclopediei umorului de buzunar: UMORUL ȘI AMORUL ÎN CUPLU

Râzi în hohote! Jurnalul îți oferă azi volumul 11 al Enciclopediei umorului de buzunar: UMORUL ȘI AMORUL ÎN CUPLU
Unde s-ar putea naște cele mai tari glume sau cele mai hilare situații dacă nu în cuplu? Soții și nevestele, amanții și amantele, iubiții și partenerele lor sunt personajele acestor bancuri care te vor face...

Icoane din vremea lui Mihai Viteazul și  Matei Basarab, scoase la vânzare

Icoane din vremea lui Mihai Viteazul și   Matei Basarab, scoase la vânzare
Galerie Foto Licitația de Valori Tradiționale, inclusiv colecția de icoane pe sticlă Cecilia Cuțescu-Storck Joi, 9 iulie 2020, ora 19:30 Online Only   „Sângele apă nu se face”, întrucât credința a...

Proiecții de filme peruane în aer liber, la Institutul Cervantes din București

Proiecții de filme peruane în aer liber, la Institutul Cervantes din București
După luni întregi de proiecte desfășurate exclusive online, în iulie, Institutul Cervantes din București, în parteneriat și prin amabilitatea Ambasadei Republicii Peru la București, cu sprijinul Hotel...

Românca Anita Hartig, în stagiunea online la Metropolitan Opera

Românca Anita Hartig, în stagiunea online la Metropolitan Opera
Vineri seara , o nouă întâlnire cu Anita Hartig, interpreta Mihaelei în opera Carmen la Metropolitan Opera. Celebra scenă muzicală din New York derulează un program în care difuzează online...

Pictori și fotografi străini seduși de România antebelică

Pictori și fotografi străini seduși de România antebelică
În prefața la un încântător album al lui Cik Damadian, „Bucurescii”, istoricul de artă Ion Frunzetti remarca faptul că o pleiadă de artiști plastici, peregrini printr-o Europă orientală plină de...

Pianul Călător și jazz cu Sorin Zlat în a doua zi a Festivalului Româno-American

Pianul Călător și jazz cu Sorin Zlat în a doua zi a Festivalului Româno-American
Galerie Foto Proiectul ”Zilele Muzicale Româno-Americane” a deschis seria de festivaluri culturale ale orașului cu două evenimente deosebite: Concertul ”O harpă de poveste” și ”Anotimpurile” de A. Vivaldi - o...

Au început înscrierile pentru festivalul competițional Dracula Film Festival 2020

Au început înscrierile pentru festivalul competițional Dracula Film Festival 2020
Dracula Film Festival este un festival competițional, în cadrul căruia vor fi proiectate filme horror, SF, supranaturale, thriller sau fantasy. Festivalul are 2 secțiuni competiționale: competiție lungmetraj...

Cea de-a doua premieră în aer liber, pe 5 iulie, pe Scena 6 a Naționalului ieșean

Cea de-a doua premieră în aer liber,  pe 5 iulie, pe Scena 6 a Naționalului ieșean
Galerie Foto În această duminică, pe 5 iulie, de la 20:30, pe Scena 6, noul spațiu inaugurat recent în parcul Teatrului³, are loc un nou eveniment al Teatrului Național Iași: premiera spectacolului Trei, o adaptare...
Serviciul de email marketing furnizat de