x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

D’ale carnavalului

0
Autor: Loreta Popa 27 Sep 2009 - 00:00
D’ale carnavalului TVR Media/
Vezi galeria foto

„Am plâns şi am iertat-o! Pe urmă am prins-o iar, şi iar am plâns şi iar am iertat-o; nu de multe ori! Aşa, cam de vreo cinci, şase ori". Cine nu-şi amin­teşte celebrele cuvinte rostite de Crăcănel în „D'ale carnavalului", când recunoaşte că iar a fost tradus în amor.

Gheorghe Naghi şi Aurel Miheleş au reali­zat o capodoperă cinematografică în 1958, cu Gri­go­re Vasiliu Birlic, Alexandru Giugaru, Ion Lucian, Aurel Cioranu, Vasilica Tastaman şi Jeana Gorea.

Nae Girimea, un frizer dintr-o ma­ha­la bucureşteană a sfârşitului de secol XIX, începe o idilă cu o nouă amantă în persoana Didinei Ma­zu. Acest fapt va stârni gelozia amantei sale „de suflet", Miţa Baston, a violentului Pampon, amantul oficial al Didinei, şi va stoarce lacrimi din ochii celui care o întreţine oficial pe Miţa, Crăcănel. Un vârtej al căutării şi pedepsirii în­drăz­ne­ţului frizer va avea loc în timpul unui carnaval şi nebunia iscată va avea un final pe cât de aşteptat, pe atât de surprinzător şi complice.

Această capodo­peră cinematografică nu avea cum să vadă lumina ecranului fără nume mari ale scenei româneşti precum Birlic şi Giugaru. Doi monştri sacri ce triumfa­seră magistral pe scena Naţionalului, actori cu har, slujitori ai operei marelui Caragiale, iubiţi de public şi de critici, fără de care opera autorului ar fi rămas în umbră, nu ar fi avut strălucirea, sclipirea aceea cu totul specială.

STRICT AUTENTIC
Din distribuţie a făcut parte şi Ion Lucian, interpretul lui Nae Girimea, rol care i-a adus mari satisfacţii şi bucurii. „Birlic a fost un miracol comic! O structură iradiantă de umor, de jovialitate, de bună dispoziţie, de serenitate. Într-o seară, am fost spectator la Naţional la «D'ale Carnavalului»„, povesteşte actorul Ion Lucian. „Am fost fericit să interpretez un rol din galeria eroilor caragialieni. Birlic n-a fost «un actor». A fost un miracol comic!

Mă plimbam cu el pe străzile din Praga, unde Birlic nu era cunoscut ca acasă. Cum era văzut, chipurile trecătorilor se luminau. El era magic! Scena în care Crăcănel îi povestea lui Iordache întâlnirea lui cu Pampon a provocat oprirea spectacolului (strict autentic!)... Se râdea cu atâta dezlănţuire, că nu s-a putut continua spectacolul, minute în şir. Nu bănuiam atunci că voi avea fericirea de a-i fi partener în filmul făcut după Caragiale. Acum îl puteţi vedea şi o să-mi în­ţe­le­geţi entuziasmul". Nimeni, niciodată nu-l va putea depăşi pe Gri­gore Vasiliu Birlic în Crăcănel, rol care i-a venit mănuşă în „D'ale carnavalului", şi nici pe Alexandru Giugaru în rolul lui Pampon.

Filmul a păstrat dinamica preci­pitată, plină de neprevăzut a piesei. Gheorghe Naghi, co-regizorul filmului, povestea Ioanei Bogdan, director editorial TVR Media: „Mi-amintesc mărtu­ri­sirea marelui artist Grigore Vasiliu Birlic, pe care mi-a făcut-o atunci când l-am rugat să-mi spună care a fost cel mai emoţionant moment din întreaga sa ca­rieră.

Mi-a răspuns: „Când... am văzut prima oară, pe gene­ricul filmului, alături de numele meu, adăugirea ce confirma năzuinţele mele arzătoare dintotdeauna, să fiu printre artiştii consi­deraţi ai poporului...!" Şi eu, şi Aurel Miheleş, regizorii filmului «D'ale carnavalului», eram la vremea aceea proaspeţi absolvenţi ai fa­cultăţii de regie de film, când ne-am hotărât să facem o distribuţie cu cei doi monştri sacri ai scenei româneşti, care avuseseră un succes magistral pe scena Naţionalului: Birlic şi Giugaru.

Îi ştiam ca pe nişte zei din Olimpul teatrului românesc. Ne doream atât: să accepte filmul... După aceea nu am mai avut nici o îndoială că va urma un mare succes. Nu datorită nouă, ci datorită lor. Speram cu îndârjire ca timpul să confirme speranţele noastre. Acum, la 50 de ani de la turnarea filmului... suntem pe deplin fericiţi... N-am greşit! În anii aceia, maeştrii Birlic şi Giugaru se mişcau cu emoţie şi sfială în lumea cinematografiei, care era atât de diferită de teatru.

S-au dovedit a fi doi ucenici mult mai sârguincioşi decât noi, echipa de tineri regizori, operatori şi tehnicieni. Aflaţi în culmea gloriei, învăţau cu râvna în­vă­ţă­celului legile «celei de-a 7-a arte». Au sesizat imediat di­fe­renţa specifică între teatru (pe care-l aveau deja în sân­ge) şi film... Luau cunoştinţă cu grijă şi se bu­cu­­rau cu toată fiinţa descoperind cum se poate va­lorifica pe peliculă ge­niul lor actoricesc. În platou, li se im­pu­nea un alt ritm de respiraţie, de simţire, de re­ac­ţie...




Trebuia simultan să se prindă la replică punctul cel mai bun de lumină, să se intre în relaţie cu par­tenerul, dar mai ales cu mişcarea camerei de filmare. Uneori eram nevoiţi să desenăm pe jos cu cretă schema de deplasare, «mise-en-cadre», adică. Aveam în platou nişte reflectoare din cele ruseşti cu care se ur­măreau avioanele de la sol. Căldură mare, îngrozi­toa­re. Alergătura nebună din carnaval făcea atmosfera şi mai sufocantă. La un moment dat Giugaru, epu­izat, se opreşte şuierând spre prietenul Birlic: «Măi Vasi­liule, simt că-mi fierb creierii!» la care Nea Grigore, agil şi pus pe şotii, răspunde cu prefăcută com­pasiune: «Bine că-i ai, bine că-i ai». Din păcate, aceste vorbe, puse pe hârtie au ceva haz, dar mult prea mic faţă de impactul lor în rostirea inimitabilă a lui Birlic".

DOI MONŞTRI SACRI
Înainte de premiera filmului, Grigore Vasiliu Birlic de­clara: „«D'ale carnavalului» a fost un film pe care do­ream de mult să-l fac. Piesa de teatru a constituit un bogat prilej pentru o reuşită ecranizare. Concepţia mea pentru crearea personajului Crăcănel a căpătat în film proporţii artistice mult mai expresive şi mai con­vingatoare faţă de posibilităţile pe care mi le-a ofe­rit de atâtea ori scena. Nu m-am abătut câtuşi de pu­ţin de la linia creată în teatru. Am lucrat cu multă pa­siune alături de partenerii mei.

Cât priveşte partea re­gizorală şi imaginea filmului, rar am vazut o colabo­ra­re mai omogenă şi mai plină de rezultate artistice ca aceea pe care am avut-o cu tinerii regizori Gheorghe Naghi şi Aurel Miheleş şi operatorul Ştefan Horvath. Aştept cu emoţie premiera, că până la urmă publicul va fi acela care va aprecia justa valoare a muncii noastre."

Şi Alexandru Giugaru a împărtăşit din gândurile sale înaintea premierei filmului: „Actor credincios şi devotat marelui nostru clasic Ion Luca Caragiale, m-a pasionat nespus de mult creaţia rolului Pampon în «D'ale carnavalului». L-am jucat cu succes în teatru, dar am ţinut mult să-l aduc şi pe ecran, atât pentru spaţiul enorm pe care-l oferă cinematograful în des­fă­şurarea acţiunii propriu-zise, cât şi pentru enormele posibilităţi oferite actorului de film. M-am înţeles de minune în munca mea cu Birlic. Este o mare plăcere să lucrez alături de el.

De altfel, suntem cunoştinţe vechi, din teatru. M-am bucurat mult de tinerii actori care apar pentru prima dată în faţa aparatului: Vasi­lica Tastaman, Aurel Cioranu, Jeana Gorea. Ne-au mai scăpat şi greşeli, de multe ori, vorba lui Caragiale, prin părţile esenţiale. Dar având în vedere că filmul este o treabă pe cât de interesantă, pe atât de grea, poate că ni se mai iartă câte ceva. Deşi destul de tineri, regizorii au purces cu mult curaj la re­a­lizarea unei opere atât de importante şi grele şi trebuie spus că au reuşit, cred eu, cu bine".

Filmul, reali­zat în 1958, a păstrat parfumul vremurilor de odini­oa­ră; poate că vizionarea lui ne va determina să gus­tăm valorile de altădată şi să reînţelegem termenul de cultură.

„Am debutat lângă Birlic şi cred că i-a plăcut Didina mea. După ani, a vrut să reia, la Tănase, un vechi succes al său cu piesa «Birlic». A vrut să joace cu mine. Mi-a făcut această uriaşă onoare şi bu­cu­rie... Acesta a fost ultimul spectacol al maestrului Birlic. Poţi să uiţi că ai debutat în film cu el şi că te-a ales în ultimul său spectacol, care i-a închis cariera ca într-un cerc al perfecţiunii?"
Vasilica Tastaman

• Mulţumim doamnelor Ioana Bogdan - director editorial TVR Media şi Georgeta Chira - redactor TVR Media pentru sprijinul acordat în realizarea acestui material

Citeşte mai multe despre:   birlic,   cinemateca,   d’ale carnavalului

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Expoziții ale muzeelor românești în luna Iulie

Expoziții ale muzeelor românești în luna Iulie
Galerie Foto „Nicolae Grigorescu și poetica imaginii”. Un medalion expozițional compus din șase tablouri pictate de Maestrul Artei Românești – Nicolae Grigorescu, expuse la Palatul Suțu, vor completa expoziția temati...

Ediţie specială Bucureştii lui Caragiale: Parcul Cişmigiu devine scena teatrelor bucureştene

Ediţie specială Bucureştii lui Caragiale: Parcul Cişmigiu devine scena  teatrelor bucureştene
         Două luni de teatru în aer liber, oferit de festivalul „Bucureştii lui Caragiale”: după o lungă perioadă de cultură online, bucureştenii vor avea din nou...

Vara Filarmonicii deschide publicului două terase ale Sălii Thalia

Vara Filarmonicii deschide publicului două terase ale Sălii Thalia
Galerie Foto Cel mai tânăr proiect al Filarmonicii Sibiu – ”CONCERTE PE ACOPERIȘ” - debutează sâmbătă, 11 iulie 2020 și va include 12 evenimente programate pe Esplanada și terasele Sălii Thalia. În 26 iulie este prog...

În slujba războiului. Alianța secretă dintre astrofizică și armată de Neil deGrasse Tyson

În slujba războiului. Alianța secretă dintre astrofizică și armată de Neil deGrasse Tyson
Reputatul om de ştiinţă american Neil deGrasse Tyson şi coautoarea Avis Lang descriu pe larg felul în care metodele şi instrumentele astrofizicii au fost utilizate în slujba războiului de-a...

Corul Madrigal deschide seria concertelor din Stagiunea estivală 2020

Corul Madrigal deschide seria concertelor din Stagiunea estivală 2020
Duminică, 19 iulie 2020, ora 21:00, Corul Național de Cameră “Madrigal – Marin Constantin”, dirijat de Anna Ungureanu, deschide seria concertelor estivale cu evenimentul “Hora staccato” – Concert...

Vara Magică începe la Bucureşti în aer liber, în Curtea Ateneului Român, pe 15 iulie

Vara Magică începe la Bucureşti în aer liber, în Curtea Ateneului Român, pe 15 iulie
Pentru prima dată în aer liber, Festivalul Internațional „Vara Magică” invită pentru a noua vară consecutiv iubitorii de muzică clasică aflați în București în această vară să vină la seria...

„Fantomele fiordului”, un excelent serial din genul „Nordic noir”

„Fantomele fiordului”, un excelent serial din genul „Nordic noir”
Galerie Foto Din 13 iulie, TVR 1 difuzează, în premieră în România, unul dintre cele mai apreciate seriale din genul „Nordic noir" şi cea mai scumpă producţie de televiziune realizată vreodată în Islanda: ne...

Casa Artelor Dinu Lipatti îşi redeschide porţile şi invită publicul la festivalul Mozartissimo

Casa Artelor Dinu Lipatti îşi redeschide porţile şi invită publicul la festivalul Mozartissimo
Primăria Municipiului București, prin Casa Artelor „Dinu Lipatti”, organizează cea de-a  IV-a Ediție a Festivalului „Mozartissimo”, vineri, sâmbătă și duminică - 17, 18 și 19 iulie 2020, în aer li...

Ce urmeaza dupa pandemie? 43 de experti fac o analiza la cald in volumul „Lumea de maine”

Ce urmeaza dupa pandemie? 43 de experti fac o analiza la cald in volumul „Lumea de maine”
Curtea Veche Publishing si think tank-ul New Strategy Center au publicat un volum-cheie despre cele mai acute intrebari ale prezentului si cele mai mari probleme legate de viitorul post-COVID-19. „Lumea de...

Clasic e fantastic. 10 ani

Clasic e fantastic. 10 ani
Asociația „Clasic e fantastic” anunță apariția volumului Clasic e fantastic. 10 ani. Timp de 10 stagiuni, pe scena Sălii mari a Ateneului Român și, la început, pe scena Sălii de operă a...

A apărut revista “FILM” nr 2/2020

A apărut revista “FILM” nr 2/2020
          Noul număr al revistei “Film” apare , după perioada de izolare  generată de pandemie şi  în zilele unui început de relaxare cu dilatări şi...

10 iulie – Ziua Muzeului Naţional Cotroceni

10 iulie – Ziua Muzeului Naţional Cotroceni
Muzeul Național Cotroceni aniversează 29 de ani de existență în spațiul cultural românesc.             Înființat în anul 1991, prin Hotărârea...

Martin Scorsese susține programul CINEVARA al Fundației9. Proiecția de joi de la Rezidența BRD Scena9: Black Girl, „primul film al Africii subsahariene”

Martin Scorsese susține programul CINEVARA al Fundației9. Proiecția de joi de la Rezidența BRD Scena9: Black Girl, „primul film al Africii subsahariene”
Joi, 16 iulie, de la ora 21.00, în grădina Rezidenței BRD Scena9 (Str. I.L. Caragiale 32), va fi proiectat filmul artistic senegalez Black Girl, regizat și scris de Ousmane Sembène, în cadrul programului de proiec

Atelierele Walk & Shoot 2020 – artă fotografică și explorare urbană

Atelierele Walk & Shoot 2020 –  artă fotografică și explorare urbană
La intersecția dintre artă fotografică și explorare urbană, Walk & Shoot propune în această vară cinci ateliere coordonate de unii dintre cei mai cunoscuți fotografi români: Cristian Crisbășan, Cornel...

Medalion excepțional: „Nicolae Grigorescu și poetica imaginii”

Medalion excepțional: „Nicolae Grigorescu și poetica imaginii”
Muzeul Municipiului București vă invită să admirați, în perioada 15 iulie – 16 august 2020, la Palatul Suțu, un număr de șase tablouri pictate de Nicolae Grigorescu, care se adaugă și completează, într-un...
Serviciul de email marketing furnizat de