x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Nemuritorul Amza Pellea ni l-a dat pe Nea Marin, un prototip national

0
04 Oct 2016 - 17:16
Nemuritorul Amza Pellea ni l-a dat pe Nea Marin, un prototip national

Amza Pellea s-ar fi putut numi in o mie de feluri, dupa oricare dintre personajele carora le-a dat viata. Insa toata lumea l-a simtit a fi mai ales "nea Marin". Fiindca mai ales cu acesta Amza s-a identificat pana la contopire. Nimeni nu si-l mai poate inchipui pe Amza decat dandu-si palaria ponosita pe ceafa si exclamand mucalit: "Baaa, tata, ba!".
 

Personajul s-a nascut o data cu Amza Pellea, in vestitul Bailesti. Era o parte din el insusi, o parte dintr-un var de-al lui, o parte din tatal sau, cate o parte din fiecare satean de-al locului. Ca si nevasta-sa, Veta, ca si nepotul Suca, ca si nasul Pandelica. In facultate, Amza spunea cu un haz nebun bancuri cu olteni. Era acolo, intr-i nsele, un nene sugubat, aparent intr-o defensiva permanenta, usor viclean, cu limba ascutita. De fapt, acela era omul care pricepe totul intr-o clipa, dar exprima cu ironie doar jumatati de adevar, spre a-i da adevarului sansa calatoriei fara sfarsit. Adica Amza spunea bancuri cu ai lui si cu sine insusi. De aceea, pe atunci nu s-a gandit nici o clipa ca "nea Marin" va ajunge celebru. Apoi bancurile s-au transformat in monologurile interpretate pe postul national de televiziune. Tudor Vornicu a facut o pasiune definitiva pentru olteanul cu ilic. In plina epoca a griului, mizeriei si neputintei, Revelioanele cu "nea Marin" ne salvau pe taramul semnifica- tiilor, ne racoreau, ne umpleau cu o tandrete mantuitoare, ne ajutau sa trecem prin grotescul zilei de maine. Consacrarea in clasicitate vine in 1980, o data cu premiera lungmetrajului "Nea Marin miliardar ", singura comedie care a iesit de sub bagheta prolifica a regizorului Sergiu Nicolaescu. Succesul a fost enorm. Dupa aceea, "nea Marin" s-a retras din lume catre ungherele sufletelor noastre, ca sa mai traiasca putin, chiar daca Amza Pellea nu se mai vedea. In urma au ramas martorii. Iata-i pe cativa dintre ei: Oana Pellea, Draga Olteanu Matei, Sergiu Nicolaescu.

Dorul de speranta
Actrita Oana Pellea, fiica lui Amza Pellea, isi aminteste cu nostalgie: "Pentru el, nea Marin a insemnat vesnica intoarcere acasa. Amza nu era un citadin. Fugea deseori la Bailesti, doar ca sa stea pe prispa, sa se incarce. De aceea, poate, spre sfarsitul vietii a devenit pasionat de pescuit si de vanatoare. La inceput au fost numai poantele pe care si le aducea aminte. Colegii i-au spus ca personajul acesta ar trebui sa existe, dar Amza nu a crezut in el. Probabil ca toata iubirea pentru pamant, pentru oamenii de acolo, pentru oarecum ciudatul spirit oltenesc s-au esentializat in nea Marin. A devenit un bulgare de intelepciune, de smecherie, de optimism. A fost iubit nu doar fiindca ii facea pe oameni sa rada, dar era un personaj pentru care iti dadeai camasa de pe tine. Emana speranta, dezvolta tehnici de supravietuire. Astazi sunt oprita pe strada si mi se face un compliment suprem atunci cand mi se zice: "Ne e dor de el!". De fapt, oamenii spun: "Ne e dor de speranta! "."

"Acest personaj il regla pe Amza"
"Monologurile de la televiziune i se datoreaza lui Tudor Vornicu. Acesta il iubea si il intelegea pe Amza peste cuvinte. Si le scria noaptea, la biroul lui. Manuscrisele au extrem de putine corecturi. Textul ii venea, cum se zice, dintr-una. Urma o sedinta cu cel mai aprig critic al lui: mama mea. Ne citea. Era fabulos. Radeam cu lacrimi, radea si el. Ca si cum ar fi citit un text pe care tocmai il primise. Apoi nea Marin a inceput sa existe usor in spatele lui Amza. De curand am descoperit doua note din timpul unor calatorii pe care le-a facut in Cuba si la Paris. Deodata, in mijlocul lor, apare nea Marin: Amza spune ceva, Suca si nea Marin comenteaza. Personajul il regla. Si in situatiile grele, si la vreme de succes. Bunul-simt al lui nea Marin nu i-a dat niciodata voie sa se piarda printre orgolii. Trecerea la personajul de film s-a facut simplu. Succesul era atat de mare, incat a venit de la sine. Insa filmul l-a obosit. Lui Amza ii era foarte bine cu nea Marin, dar a fost perioada cea mai indelungata cat au stat impreuna, iar Amza nu era doar nea Marin."

Poezia mamaligii taiate cu ata
"Olteanul acesta este un model de verticalitate. N-a fost niciodata las, niciodata cu doua fete. Intotdeauna il pocneste pe Suca atunci cand minte. Se situeaza, evident, aproape de Creanga. Am crezut ca, daca doar voi citi textele, acestea isi vor pierde savoarea. Nu e deloc adevarat: au poezia mamaligii taiate cu ata, mirosul lubenitei sparte, adancimea cerului instelat sub care stai sa bei un pahar cu zaibar. Aveam 18 ani cand filmul a inceput sa ruleze pe marile ecrane. Personajul a explodat. Era din ce in ce mai greu sa mergem pe strada. Lumea tragea de Amza, din iubire. Tragea, de fapt, de nea Marin. Nea Marin are transcendenta in care fiecare ne regasim. Amza si nea Marin s-au inteles."

"Personajele Nea Marin si Veta nu sunt rezultatul unui proiect. Ele tasneau din noi. Am fost o generatie daruita de Dumnezeu cu talent. Cand ne adunam impreuna, ceea ce era de facut se facea"
Draga Olteanu Matei

 

"Nea Marin miliardar", umor oltenesc, reteta americana
Regizorul Sergiu Nicolaescu. ""Nea Marin miliardar " a fost un proiect inspirat de Amza. Dupa ce a terminat "Mihai Viteazu", a venit sa ma intrebe: "Ce parere ai daca voi juca intr-o comedie la Athenee Palace?". Zic: "Daca e sa castigi un ban, foarte bine! Dar ce faci acolo?". "Latru!" "Pai bine, Amza, abia l-ai jucat pe Mihai Viteazu si acum te duci intr- un bar, ca sa latri? De ce nu faci numarul acela cu nea Marin?" Dupa ce a aparut multa vreme la televiziune, i-am promis ca-i fac si un film. Pentru prima data mi-a fost frica. M-am apucat sa studiez comedia americana, incepand cu filmele mute. In toamna lui ‘79 am inceput filmarile. Aveam o criza de sciatica, ma duceau la filmari cu targa. Am filmat in Germania, pe aeroportul din Frankfurt, in zona Constantei. Ideea personajului a fost a lui Amza, dar la scenariu au lucrat si Vintila Corbu, si Mircea Burada, si eu. Dar cred ca eu n-am semnat. Muzica filmului a fost furata, pe vremea aia se inghitea. Personajul insa a strabatut timpul. Era tipul de taran destept, care crea un umor de situatie, de tip american. Umorul filmului este unul de tip oltenesc, dar schema sa e americana. Fiindca am inceput sa lucram la sfarsitul verii, am reusit sa-i adun pe toti actorii pe care i-am vrut."

Draga merge mai departe!
Draga Olteanu Matei: "Amza l-a facut pe nea Marin un personaj national: este taranul roman de pretutindeni, chiar daca Amza vorbea si se comporta ca un oltean. Am fost foarte incantata ca m-a ales sa-i fiu partenera in rolul Vetei. As fi suferit daca alegea pe altcineva. Am fost la Bailesti. Acolo am cunoscut toate personajele despre care vorbea Amza. Era prin 1953 cand batea viscolul acela teribil. Vacanta anului al treilea de institut mi-am facut-o la Bailesti. Eram colegi de an, din 1951. Tot impreuna am luat examenul de admitere. De atunci am ramas ca fratii. Chiar daca nu aveam acelasi cerc de cunostinte, prietenia noastra a fost sincera si adanca. Pentru Amza am avut mereu o imensa admiratie. Din pacate, astazi nu se prea mai vorbeste despre el. Tocmai de aceea mi-am luat rolul Vetei in serios: am inceput sa scriu pentru ea niste monologuri. Pe doua dintre ele le-am spus deja la televizor. Din cand in cand o sa apar ca sa duc mai departe ideea lui Amza. Veta merge mai departe!".

Veta, cardinalul din umbra
"Nea Marin a existat cu adevarat. Era un var de-al lui Amza. Dar are mult si din tatal lui Amza, cum Suca are multe nebunii de-ale lui Amza. Suca e tot Amza, dar partea sugubeata, expansiva. Nea Marin era reflexiv. Veta e creierul din umbra, fara ea, nea Marin n-ar fi fost acelasi. Dupa cum Amza n-ar fi fost acelasi daca n-ar fi fost mama", spune Oana Pellea.

CIFRE
20 de milioane de spectatori

"Premiera a avut loc in februarie 1980. A fost un succes nebun. Ca incasari s-a situat imediat dupa "Mihai Viteazu". A fost omor! L-au cumparat toate tarile socialiste, si chiar unele tari din Occident. A avut in jur de 20 de milioane de spectatori. Cei de la "Romania Film" au pierdut evidentele si acum le scot din burta", povesteste Sergiu Nicolaescu.

RAPID
Filmari-instant: 32 de zile

""Nea Marin miliardar" a costat cat un film de actualitate obisnuit. Numai ca eu filmam mult mai repede. Din cauza asta, filmele mele erau mai ieftine. "Buzduganul cu trei peceti", copiat dupa "Mihai Viteazu", a costat 19 milioane de lei. Filmul meu a costat doar 14. La "Nea Marin miliardar" am filmat totul in 32 de zile", sustine Sergiu Nicolaescu.

"Mihai Viteazu se uita la tine"
"Ca sa ii fie bine se intorcea la copilarie. Toata creatia lui Amza e legata de copilaria lui. A vrut sa fie Mihai Viteazu de la 9 ani. Pe un perete al camerei pastra o gravura. Un var al lui fusese nevoit sa plece pe front. A venit intr-o noapte si i-a spus: "Vei ramane tu barbatul familiei". Amza a inceput sa planga si varul i-a aratat acea gravura: "Nu trebuie sa plangi! Mihai Viteazu se uita la tine!"", zice Oana Pellea.

O arma alba: papornita
"O scena filmata la un bar din Olimp. Veneam cu papornita cu praz, sa-l caut pe Marin. Mafiotii erau pe ring, deghizati in femei. Sergiu Nicolaescu mi-a zis: "Or sa danseze, iar tu trebuie sa-ti faci loc printre ei, ca sa ajungi langa Amza". Pe margine erau vreo 200 de spectatori, oameni veniti sa vada cum se face o filmare. Ca sa-mi fac loc, am inceput sa lovesc cu papornita in stanga si in dreapta. I-am innebunit pe toti: lumea a inceput sa aplaude", isi aminteste Draga Olteanu Matei.

Articol republicat din data de 23 Feb 2004 

Citeşte mai multe despre:   special,   mihai,   marin,   amza,   Sergiu Nicolaescu,   inceput,   pellea,   viteazu,   nea marin,   amza pellea

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Expoziția de pictură „Confluențe” semnată de Bianca Boroș, la Tel Aviv

Expoziția de pictură „Confluențe” semnată de Bianca Boroș, la Tel Aviv
Institutul Cultural Român de la Tel Aviv va găzdui, în perioada 23 mai – 21 iunie 2019, expoziția de pictură „Confluențe” semnată de tânăra artistă româncă Bianca Boroș. Expoziția are ca motto...

Green Hours JAZZ Fest-11

Green Hours JAZZ Fest-11
Galerie Foto Cînd spui ”jazz” în București, te gîndești automat la Green Hours, cel mai vechi club de gen post decembrist.  În al 25-lea an de existență, Green Hours își invită publicul fidel și publicul...

”Itinerarii. Într-o zi, lumea se va schimba”, cel mai recent spectacol de la ARCUB, și-a început călătoria

”Itinerarii. Într-o zi, lumea se va schimba”, cel mai recent spectacol de la ARCUB, și-a început călătoria
Galerie Foto După trei reprezentații prezentate în premieră la Sala Mare ARCUB, în zilele de 15, 16 și 17 mai, spectacolul Itinerarii. Într-o zi, lumea se va schimba se bucură de aprecierea publicului spectator, a criticilor...

Spazi Aperti XVII 2019. Expoziția colectivă a artiștilor rezidenți ai academiilor și institutelor culturale străine din Roma

Spazi Aperti XVII 2019. Expoziția colectivă a artiștilor rezidenți ai academiilor și institutelor culturale străine din Roma
Accademia di Romania in Roma, cu susținerea Institutului Cultural Român, inaugurează vineri, 31 mai 2019, orele 19.00, cea de-a XVII-a ediție a expoziţiei internaționale de artă contemporană Spazi...

Șefii Institutelor Culturale de la Madrid și București au pus bazele unui acord bilateral

Șefii Institutelor Culturale de la Madrid și București au pus bazele unui acord bilateral
Galerie Foto Institutul Cultural Român și Institutul Cervantes din Spania vor semna un acord de colaborare pentru continuarea schimburilor culturale și promovarea reciprocă. În cadrul unei întâlniri care a avut loc la...

Detalii despre turneul de revenire al trupei Spice Girls

Detalii despre turneul de revenire al trupei Spice Girls
Geri Horner, una dintre membrele Spice Girls, a oferit fanilor o scurtă incursiune în turneul care va marca revenirea formaţiei britanice, cu doar câteva zile înainte de debutul acestuia, relatează marţi Press...

Zilelor Filmului Românesc / Muestra de Cine Rumano în Tenerife

Zilelor Filmului Românesc / Muestra de Cine Rumano în Tenerife
Galerie Foto Institutul Cultural Român de la Madrid și Fundaţia Cristino de Vera - Espacio Cultural CajaCanarias organizează a II-a ediție a Zilelor Filmului Românesc / Muestra de Cine Rumano în Tenerife, în perioada 21...

Începe Gala Absolvenților UNATC 2019!

Începe Gala Absolvenților UNATC 2019!
Galerie Foto „Atenție! Motor! Acțiune!... Începe Gala!” Între 20 și 26 mai (pentru studiile de Master), respectiv 27 mai și 2 iunie (pentru studiile de Licență), Universitatea Națională de Artă Teatrală și...

Eva, eterna muză!

Eva, eterna muză!
Galerie Foto Licitaţia de grafică europeană, inclusive o selecție de sculpture de Salvador Dalí. Joi, 23 mai 2019, 19:00 Artmark. Palatul Cesianu-Racoviță Gala, Jacqueline, Jeanne, Bella… Cine au fost și ce au avut...

Miercuri, 22 mai, Jurnalul îţi oferă ultimul volum al colecţei Esoterica. "Conducătorii secreți ai României moderne. Societăți oculte și grupuri de interese"

Miercuri, 22 mai, Jurnalul îţi oferă ultimul volum al colecţei Esoterica. "Conducătorii secreți ai României moderne. Societăți oculte și grupuri de interese"
Trei momente epocale în istoria României -  Revoluţia de la 1849, Unirea Mică din 1959 şi Unirea Mare din 1918 - au fost realizate cu contribuţia masoneriei. Cartea "Conducătorii secreți ai României...

Noul single al Innei, pe coloana sonoră a unui serial produs de Eva Longoria

Noul single al Innei, pe coloana sonoră a unui serial produs de Eva Longoria
Ce au în comun INNA și Eva Longoria? Serialul TV „Grand Hotel” care va debuta pe ABC începând cu 17 iunie 2019. Piesa compusă de INNA, „Tu Manera”, este inclusă pe coloana sonoră a acestui serial, care...

Presa internațională: „La Gomera” -  un film noir cu accente comice și minunate răsturnări de situație

Presa internațională: „La Gomera” -  un film noir cu accente comice și minunate răsturnări de situație
Galerie Foto „La Gomera”, al cincilea lungmetraj regizat de Corneliu Porumboiu, a avut premiera sâmbătă seara la Festivalul de Film de la Cannes, unde participă în competiție. Echipa filmului a fost primită cu aplauze...

Filmul „Câteva conversații despre o fată foarte înaltă”, proiectat în închiderea Festivalului de Film European de la New York

Filmul „Câteva conversații despre o fată foarte înaltă”, proiectat în închiderea Festivalului de Film European de la New York
Galerie Foto Filmul „Câteva conversații despre o fată foarte înaltă" va avea premiera americană, cu sprijinul ICR New York, la cea de-a unsprezecea ediție a Festivalului de Film “Panorama Europe”, care se desfășoară...

Marcel Iureș va primi Premiul de Excelență la TIFF 2019

Marcel Iureș va primi Premiul de Excelență la TIFF 2019
Celebrul actor Marcel iureș va fi celebrat la cea de-a 18-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania. La gala de închidere din 8 iunie, pe scena Teatrului Național din Cluj-Napoca, unde a și...

Noile coordonate ale Festivalului European al Spectacolului Timișoara – Festivalul Dramaturgiei Românești

Noile coordonate ale Festivalului European al Spectacolului Timișoara – Festivalul Dramaturgiei Românești
Galerie Foto Teatrul Național din Timișoara anunță noile coordonate ale ediției a XXIV-a a celui mai important festival dedicat dramaturgiei românești în context european, Festivalul European al Spectacolului Timișoara –...
Serviciul de email marketing furnizat de