x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Film Netflix, regina platformelor de streaming, plăteşte scump pentru a-şi păstra supremaţia

Netflix, regina platformelor de streaming, plăteşte scump pentru a-şi păstra supremaţia

19 Ian 2019   •   18:30
Netflix, regina platformelor de streaming, plăteşte scump pentru a-şi păstra supremaţia

Compania americană Netflix, care are aproape 140 de milioane de abonaţi în lumea întreagă, este liderul mondial care domină cu autoritate segmentul platformelor de streaming video, însă acest succes a fost obţinut cu preţul unei efort costisitor, ce a vizat realizarea unor producţii originale, în faţa unei concurenţe tot mai acerbe pe această piaţă, informează AFP.

Grupul american, care se află în spatele unor succese precum serialele "House of Cards" şi "Stranger Things", a adunat în ultimele trei luni ale anului 2018 peste 8,8 milioane de abonaţi noi, depăşindu-şi propriile aşteptări. Firma californiană mizează pe un total de 148 de milioane de abonaţi la finalul primului trimestru din 2019, potrivit unor cifre oficiale publicate joi.

Pe durata întregului an 2018, Netflix a atras aproape 30 de milioane de noi plătitori de abonamente.

Netflix a progresat mai ales datorită segmentului internaţional, cu 7,3 milioane de abonaţi noi înregistraţi în afara Statelor Unite în ultimul trimestru din 2018, compania culegând astfel roadele unor investiţii masive făcute în producţii locale în ultimii ani, după exemplul serialelor "Marseille" (produs în Franţa) şi "Dark" (produs în Germania).

Potrivit unor analize, Netflix a cheltuit aproximativ 12 miliarde de dolari pentru conţinuturi proprii în 2018, producând atât seriale, dar şi lungmetraje precum "Bird Box", cu Sandra Bullock, lansat la sfârşitul anului trecut şi vizionat de 80 de milioane de abonaţi în patru săptămâni.

Globurile de Aur

Această strategie "cheltuitoare" a dat roade şi în ceea ce priveşte critica de specialitate, întrucât Netflix a obţinut mai multe trofee la gala Globurilor de Aur 2019, inclusiv cu lungmetrajul "Roma", regizat de mexicanul Alfonso Cuaron, care s-a impus la categoriile "cel mai bun film străin" şi "cel mai bun regizor".

Globurile de Aur "au reînnoit încrederea investitorilor în strategia centrată pe conţinuturi şi această reclamă bună ar trebui să stimuleze creşterea numărului de abonaţi în primul trimestru din 2019", au estimat recent analiştii de la Canaccord.

Pionier în domeniul streamingului video, compania Netflix are în prezent concurenţi numeroşi, care, deşi se află încă mult în spate, se bucură de un succes tot mai mare, precum Hulu ("The Handmaid's Tale"), Amazon ("The Marvelous Mrs. Maisel", serial premiat la ultimele două ediţii ale Globurilor de Aur) şi HBO ("Game of Thrones").

Netflix va trebui să înfrunte şi rivali noi: WarnerMedia (AT&T) şi Disney, care se lansează în streamingul video, pe o piaţă stimulată de noile obiceiuri de consum ale telespectatorilor, avizi de programe la cerere şi încântaţi să renunţe la abonamentele oferite de posturile TV americane prin cablu şi satelit, considerate foarte scumpe.

În această săptămână, NBCUniversal a anunţat că va lansa o platformă de streaming video în 2020.

Din aceste aspecte a apărut şi necesitatea pentru Netflix de a cheltui mai mult pentru a-şi păstra clienţii actuali şi pentru a atrage alţii noi.

Însă aceste cheltuieli apasă asupra rentabilităţii sale, fapt care nu este pe placul investitorilor. Acţiunile firmei americane au intrat în degringoladă la bursă, pierzând aproape 4% în schimburile bursiere, în urma publicării rezultatelor financiare ale companiei.

Această decepţie arată mai ales că Netflix, care s-a bucurat de un succes enorm încă de la debuturile sale, "a plasat ştacheta foarte sus", afirmă Paul Verna, analist la eMarketer.

Marja operaţională a companiei - indicator ce permite măsurarea viabilităţii sale - a scăzut net la sfârşitul anului trecut, tocmai "din cauza numărului mare de titluri lansate în timpul ultimului trimestru", au explicat reprezentanţii Netflix, reamintind că pe durata întregului an 2018 acea marjă a fost conformă cu prognozele grupului.

Compania a dorit totuşi să îi asigure pe investitori de reuşita strategiei sale, promiţând o creştere a acelei marje în 2019, continuând însă să îşi extindă catalogul.

Creşterea preţurilor

Investiţiile în conţinuturi vor continua "pe o scală mai largă", a declarat Ted Sarandos, directorul de conţinuturi al firmei americane, într-un interviu acordat unui analist şi difuzat pe internet după publicarea rezultatelor financiare ale firmei, fără să ofere însă cifre exacte.

Pentru a compensa aceste cheltuieli, Netflix a anunţat de altfel, în această săptămână, o creştere netă a tarifelor sale din Statele Unite, crescând abonamentul de bază de la 7,99 dolari la 8,99 dolari, iar oferta sa completă, ce permite vizionarea în HD pe patru ecrane diferite, va creşte cu doi dolari, până la tariful de 15,99 dolari.

Netflix a anunţat pentru ultimul trimestru al anului trecut o creştere cu peste 27% a cifrei sale de afaceri, care a ajuns la 4,187 miliarde de dolari, şi un profit net de 134 milioane de dolari.

Pe durata întregului an 2018, cifra de afaceri a crescut la 15,8 miliarde de dolari, iar profitul net a fost de 1,2 miliarde de dolari. AGERPRES

×
Subiecte în articol: netflix