x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

“Notre-Dame de Paris” de la paginile lui Victor Hugo la rolul de protagonistă de film şi musical

0
Autor: Magdalena Popa Buluc 18 Apr 2019 - 17:11
“Notre-Dame de Paris” de la paginile lui Victor Hugo la rolul de protagonistă de film şi musical
Vezi galeria foto

Flăcările de pe acoperişul Catedralei Notre-Dame au izbucnit în inima Parisului. Maiestuoasa faţadă a bisericii din Ile de la Cité a apărut în numeroase filme plasate în Oraşul Lumină, dar catedrala este cunoscută în toată lumea mai ales prin capodopera lui Victor Hugo, Notre-Dame de Paris, roman adaptat de mai multe ori pentru cinema, devenit şi un film de animaţie al Studiourilor Disney şi un musical de Riccardo Cocciante.

Cu acţiunea plasată în 1482, cartea lui Hugo prezintă un pasaj care aminteşte acum, în mod dramatic, incendiul de luni: “Toţi ochii erau îndreptaţi către culmea catedralei, şi era extraordinar ceea ce vedeau: în partea cea mai înaltă a galeriei, desupra rozasei centrale, era o flacără mare ce se înălţa între turnurile clopotelor cu un vârtej de scântei, o flacără mare care se răzvrătea furioasă”.

Şi tocmai pentru a salva monumentul foarte degradat, Victor Hugo a publicat în 1831 această operă cu acţiunea în Parisul medieval, în timpul Regelui Ludovic al XI-lea. În capitolul intitulat Notre-Dame, el scria: “Fără îndoială este şi astăzi un edificiu maiestuos şi sublim”, adâugând: “atât de frumos încât a fost păstrat odată cu trecerea anilor, dar este greu să nu suspini, să nu fii indignat de degradările, mutilările pe care timpul şi oamenii le-au adus venerabilului monument, fără respect pentru Carol cel Mare care a pus prima piatră, şi pentru Philippe Auguste care a aşezat-o pe ultima”. Un act de dragoste pentru monumentul-simbol care aduce în memorie unul dintre personajele emblematice ale acestui roman, în care catedrala este protagonista poveştii.

Quasimodo este descris ca o fiinţă diformă, cu un singur ochi, oloagă, surdă din cauza îndelungii vecinătăţi a clopotelor. Cel mai adesea este cunoscut drept “cocoşatul de la Notre-Dame”. El a înţeles, bătând clopotele catedralei, că edificiul în care trăieşte ascuns de ochii celorlalţi este simbolul, inima şi sufletul oraşului.

Succesul romanului a provocat o adevărată mişcare de idei în Franţa în favoarea restaurării catedralei. A doua zi după incendiul care a distrus o parte a catedralei, romanul lui Victor Hugo se află în fruntea vânzărilor de carte pe platforma Amazon. Notre-Dame de Paris a fost primul mare succes al scriitorului francez, care avea atunci 29 de ani. A fost primit imediat cu mari laude, spulberând cenzura timpului şi sfârşind prin a convinge autorităţile să restaureze catedrala.

Proiectul restaurării a fost aprobat abia în 1845, sub conducerea arhitectului Viollet-le-Duc, care a realizat şi faimoasele garguie, rod al fantezie sale.

Romanul lui Victor Hugo a inspirat 8 filme, începând cu Esmeralda, un scurt film mut francez, în 1905, regizat de cuplul Victorin-Hippolyte Jasset şi Alice Guy-Blaché. Dura 10 minute şi era interpretat de Denise Becker (Esmeralda) şi Henry Vorins (Quasimodo).

Au trecut 12 ani şi povestea Esmeraldei şi a lui Quasimodo a traversat oceanul şi a revenit pe marile ecrane cu un alt film mut, The Darling of Paris, sau The Hunchback of Notre Dame, regizat în 1917 de canadianul J. Gordon Edward, care l-a filmat în New Jersey la Fox Film Corporation. Considerată pierdută, pelicula o avea protagonistă pe Theda Bara, prima “femeie fatală” a cinema-ului made in USA.

Cocoşatul de la Notre-Dame (The Hunchback of Notre Dame) a rămas mut şi în versiunea din 1923, realizată de Wallace Worsley, cu Lon Chaney în rolul lui Quasimodo. A fost o alegere a actorului care a dat tonul acestei versiuni, dat fiind că Chaney îşi obţinuse succesul cu interpretările sale din filmele de groază ale cinemaului mut american. Pentru abilitatea lui exceptională de a truca, care s-a văzut din plin şi în rolul lui Quasimodo, era numit “omul cu 1.000 de feţe”, fiind el însuşi un artist în arta machiajului. 

Odată cu apariţia sonorului, povestea franceză spusă de Victor Hugo a fost încredinţată în 1939, de către Rko Radio Pictures regizorului german, naturalizat american, William Dieterle. Titlul a fost Quasimodo - Cocoşatul de la Notre-Dame, iar Quasimodo a fost interpetat de britanicul Charles Laughton, în timp ce Esmeralda era actriţa irlandeză Maureen O'Hara.

Italia s-a implicat şi ea: în 1956 a fost realizată prima versiune cinematografică color a romanului. Regizor era Jean Delannoy, iar titlul original a fost Notre-Dame de Paris. Era o coproducţie italo-franceză, rolurile principale fiind interpretate de Anthony Quinn şi Gina Lollobrigida. În sălile italiene pelicula a fost lansată cu titlul Cocoşatul din Catedrală.

Cu acest subiect şi-au încercat forţele şi Studiourile Disney, în 1996, titlul fiind tot Cocoşatul de la Notre Dame (The Hunchback of Notre Dame), dar substanţa este în cea mai mare parte o continuare a precedentelor filme Disney: pelicula explorează teme mature, ca infanticidul, dezmăţul, damnarea, genocidul şi păcatul, totul fiind semnat de Gary Trousdale şi Kirk Wise. Coloana sonoră a fost compusă de Alan Menken, care a colaborat pentru cântece cu textierul Stephen Schwartz.

De la Pisicile aristocrate la 'Midnight in Paris'

Notre Dame a apărut pe fundalul multor filme, nu numai franţuzeşti. Printrre altele, Catedrala este protagonista unui flash din Il meraviglioso mondo di Amélie, interpreta principală fiind Audrey Tautou, care, pe un ton dulce-amar, povesteşte absurda dispariţie a mamei, care se afla în faţa intrării în catedrală când a fost lovită de un sinucigaş care s-a aruncat din turn (în istoria catedralei Notre-Dame există două sinucideri, cea a unui tânăr intelectual exilat la Paris, în 1931, şi a scriitorului Dominique Venner în 2013).

Înainte au traversat Ile de la Cité şi cheiurile Senei şi Audrey Hepburn şi Cary Grant în Şarada (1963). Aceelaşi loc îl regăsim şi în Midnight in Paris (2011) de Woody Allen. Dar şi  în filmele de animaţie Pisicile aristocrate şi Ratatouille.

Un spectacol cu un succes imens, inspirat din romanul lui Victor Hugo, este încă şi astăzi Notre Dame de Paris cu muzica semnată de Riccardo Cocciante, pe textele lui Luc Plamondon, în regia lui Gilles Maheu.

“O imagine în mişcare – a afirmat Cocciante – care trăieşte în timp şi devine de fiecare dată altceva, graţie forţei unei scriituri ce te poartă în inima Istoriei”.

De fiecare data, un succes imens, cu aplauze nesfârşite.

De la debutul în 1998 la Paris, Notre Dame de Paris a fost tradus în 9 limbi şi pus în scenă în 23 de ţări, cu peste 4.300 de replici şi peste, un 13 milioane de spectatori. În 2002, a apărut producţia italiană, produsă de David Zard în adaptarea lui Pasquale Panella. În 16 ani., a fost prezentată în 47 de oraşe, cu alte 1.200 de replici şi 4 miioane de spectatori. Din septembrie, va avea un turneu la Pesaro, Verona, Milano şi Roma.

Povestea Esmeraldei şi a lui Quasimodo a avut şi o versiune televizată, Cocoşatul de la Notre-Dame, realizată în 1982 de Michael Tuchner.  Printre interpreţi se numără Anthony Hopkins, Derek Jacobi, Lesley-Anne Down, David Suchet şi John Gielgud.

În 1997, a venit rândul unui al doilea film de televiziune, The Hunchback, regizat de Peter Medak, o coproducţie SUA, Ungaria, Canada, Republica Cehă, filmat în limba engleză, cu Mandy Patinkin în rolul diformului Quasimodo şi Salma Hayek în cel al frumoasei Esmeralda. De semnalat şi Richard Harris în rolul lui Claude Frollo.

 

 

Citeşte mai multe despre:   Notre-Dame de Paris

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Expoziție NEMȚOI organizată de Ambasada României și Institutul Cultural Român la Muzeul Național al Caleștilor din Lisabona

Expoziție NEMȚOI organizată de Ambasada României și Institutul Cultural Român la Muzeul Național al Caleștilor din Lisabona
Galerie Foto Prestigiosul Muzeu Național al Caleștilor din Lisabona (MNCoches) găzduiește expoziția „NEMȚOI“ în perioada 23 mai – 6 octombrie 2019. Organizată de Ambasada României în Republica Portugheză, Institutul...

Filmul românesc "La Gomera", selectat în competiţia de la Cannes, va fi distribuit în America de Nord

Filmul românesc "La Gomera", selectat în competiţia de la Cannes, va fi distribuit în America de Nord
Compania Magnolia Pictures a achiziţionat drepturile de distribuţie în America de Nord aferente lungmetrajului românesc "La Gomera" ("The Whistlers"), regizat de Corneliu Porumboiu, după proiecţia acestei pelicule...

Cannes 2019. Palme d'Or, câştigat din nou de un film asiatic

Cannes 2019. Palme d'Or, câştigat din nou de un film asiatic
Filmul "Parasite", o dramă familială cu accente de thriller şi de comedie neagră, realizată de sud-coreeanul Bong Joon-Ho, ce descrie violenţa generată de inegalităţile sociale cu ajutorul unei magistrale...

Pentru Papa Francisc, interzicerea avortului ţine de uman, nu de religios

Pentru Papa Francisc, interzicerea avortului ţine de uman, nu de religios
Papa Francisc a declarat sâmbătă că interzicerea avortului ţine de uman, nu de religios, comparând totodată din nou întreruperea voluntară a sarcinii cu recurgerea la un "asasin plătit", informează...

Cannes 2019 - Documentarele ''For Sama'' şi ''La cordillčre des songes'', recompensate cu L'Oeil d'or

Cannes 2019 - Documentarele ''For Sama'' şi ''La cordillčre des songes'', recompensate cu L'Oeil d'or
Documentarul-şoc "For Sama", de Waad al-Kateab, o frescă a vieţii în Alep în timpul celei mai dramatice perioade a conflictului sirian, şi "La Cordillčre des songes", de Patricio Guzman, împart L'Oeil d'or,...

Cannes 2019 - Pelicula braziliană ''A Vida Invisível de Eurídice Gusmăo'', recompensată cu premiul Un Certain Regard

Cannes 2019 - Pelicula braziliană ''A Vida Invisível de Eurídice Gusmăo'', recompensată cu premiul Un Certain Regard
Chiara Mastroianni a câştigat vineri premiul pentru interpretare al secţiunii Un Certain Regard, parte a Festivalului de Film de la Cannes, în cadrul unei ceremonii care a acordat cea mai importantă distincţie...

Lansări de carte, întâlniri cu autorii și sesiuni de autografe la Bookfest

Lansări de carte, întâlniri cu autorii și sesiuni de autografe la Bookfest
Galerie Foto Sâmbătă, 1 iunie, ora 13.00 La Bookfest va avea loc prima întâlnire cu E. O. Chirovici, după apariția Cărții oglinzilor, primul său roman tradus în 39 de limbi și primit cu entuziasm atât de public,...

Oana Zăvoranu, revenire spectaculoasă în televiziune

Oana Zăvoranu, revenire spectaculoasă în televiziune
Oana Zăvoranu revine spectaculos în televiziune, la 15 ani de la ultimul său rol. Aceasta va face parte din distribuția noului serial produs de Ruxandra Ion pentru Antena 1, „Sacrificiul”. Oana a primit cu...

Ozzy Osbourne se recuperează după începutul de an ''foarte greu'' şi urmează şedinţe de psihoterapie

Ozzy Osbourne se recuperează după începutul de an ''foarte greu'' şi urmează şedinţe de psihoterapie
Sharon Osbourne a dezvăluit că cea mai mare dificultate cu care se confruntă soţul său, rockerul britanic Ozzy Osbourne, este ''starea lui de spirit'' după accidentarea pe care acesta a suferit-o la începutul...

Un nou set de bilete pentru spectatorii FITS 2019

Un nou set de bilete pentru spectatorii FITS 2019
Galerie Foto Al treilea și ultimul set de bilete pentru ediția din acest an a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS) a fost pus în vânzare cu o lună înainte de prima zi a evenimentului. #FITS2019 se...

Săptămâna aceasta, Festivalul de la Cannes a continuat să-şi răsfeţe publicul

Săptămâna aceasta, Festivalul de la Cannes a continuat să-şi răsfeţe publicul
Galerie Foto  Pelicula lui Quentin Tarantino ar putea figura în palmares pentru regie Criticii au aplaudat întoarcerea pe Croisette a copilului teribil al festivalului, Quentin Tarantino, cu filmul foarte aştepat, Once...

TNRS prezent cu „Omul cel bun din Sîciuan” la Zilele Teatrului „Matei Vișniec” Suceava

TNRS prezent cu „Omul cel bun din Sîciuan” la Zilele Teatrului „Matei Vișniec” Suceava
Galerie Foto Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu prezintă în această seară, miercuri, 22 mai 2019, la Suceava, în cadrul evenimentului Zilele Teatrului „Matei Vișniec” Suceava, spectacolul „Omul cel bun din...

Antologie bilingvă de poezie clasică româno-spaniolă, un proiect al ICR şi Institutul Cervantes din Spania

Antologie bilingvă de poezie clasică româno-spaniolă, un proiect al ICR şi Institutul Cervantes din Spania
Institutul Cultural Român și Institutul Cervantes din Spania vor semna un acord de colaborare pentru continuarea schimburilor culturale și promovarea reciprocă. În cadrul unei întâlniri care a avut loc la...

Alexandra Pirici aduce “Leaking Territories” la Festivalul Block Universe din Londra

Alexandra Pirici aduce “Leaking Territories” la Festivalul Block Universe din Londra
Ȋn perioada 22-28 mai 2019, Imperial War Museum din centrul Londrei găzduiește, în premieră britanică, acțiunea performativă continuă a cunoscutei artiste Alexandra Pirici, intitulat “Leaking Territories”. R...

Eva Garet, copilul minune al pianisticii românești... protagonista Turneului Citadele Muzicale 8

Eva Garet, copilul minune al pianisticii românești... protagonista Turneului Citadele Muzicale 8
În perioada 24 mai – 2 iunie 2019 va avea loc, în organizarea Asociației Pro Valores, Turneul “Citadele Muzicale”, ediția  a VIII - a, un eveniment care își dorește transformarea unor spații în...
Serviciul de email marketing furnizat de