x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Film Premieră: mergem la Cannes cu un film mut

Premieră: mergem la Cannes cu un film mut

de Maria Coman    |    08 Mai 2015   •   11:06
Premieră: mergem la Cannes cu un film mut

Săptămâna viitoare începe cea de-a 68-a ediţie a Festivalului de la Cannes. O ediţie al cărei juriu pentru competiţia oficială este prezidat de fraţii Joel si Ethan Coen, ca un omagiu adus fraţilor Lumière. Isabella Rossellini este cea care va conduce juriul secţiunii „Un Certain Regard”, unde se află şi două filme româneşti, „Un etaj mai jos”, al lui Radu Muntean, şi „Comoara” lui Corneliu Porumboiu.

Și realitate, și ficțiune: LIVE, de săptămâna viitoare în cinematografe
Filmul spune povestea Emei, inter¬pretată de Rodica Lazăr, o prezentatoare TV de succes, gazda unei apreciate emisiuni de investigații. Succesul ei depinde major de rating, iar unul dintre cazuri o aduce în mijlocul unui scandal de proporț i i c a re îi va schimba dramatic viața. Ema va fi prinsă în strân¬soarea unei uriașe și pericu¬loase mașinării care demască cele mai controversate p e r s o n a j e p o l i t i ce ale momentului.
„Filmul Live este numai și numai ficțiune și realitate, împletire perfectă pe care o găsim numai în televiziune. Numai în televiziune poți vedea un eveniment întâm¬plat în urmă cu câteva minute pe un anume post, așa cum la fel poți vedea același eveni¬ment pe un alt post, având o cu totul altă intrepretare, dată din sensul cuvintelor sau din montaj. Politicul se află în toate. Sigur, personajele sunt fictive ca și subiectul filmului, dar dacă le-ați mai întâlnit, ele pot face parte din imagi¬nația voastră sau de ce nu... din ceea ce ați trăit”, mărturi¬seşte regizorul.

Filmul lui Radu Muntean este despre dile¬mele psihologice prin care trece un martor la crimă.
Cu o acţiune ce se concentrează pe doi bărbaţi care trec printr-o mulţime de întâmplări surprinzătoare în încercarea de a descoperi o comoară, filmul „Comoara”, cu un scenariu care îi aparţine lui Corneliu Porumboiu, are în distribuţie actori profesio¬nişti în egală măsură cu amatori.

Scurtmetraj fără nicio replică
Rolurile principale sunt interpretate de Toma Cuzin şi de actorii amatori Adrian Purcărescu şi Corneliu Cozmei, care au fost selecţionaţi după un proces amplu de casting, care s-a desfăşurat pe parcursul a trei luni.

În secţiunea „Semaine de la Critique” a fost selectat un alt film românesc, scurme¬trajul „Ramona”, regizat de Andrei Creţu¬lescu. Este un scurtmetraj extrem de violent, stilizat şi fără dialoguri, din distribuţia căruia fac parte Rodica Lazăr, Dorian Boguţă, Andi Vasluianu, Şerban Pavlu și Ana Ularu.

Imediat după ce s-a anunţat selecţia, regizorul spunea, la Antena 3, că „Nu există dialog în film. Nu există niciun cuvânt rostit. Tot farmecul stă să nu ştii despre ce este vorba”.

Rodica Lazăr, actriţa din scurtmetraj, a povestit şi ea pentru Jurnalul Naţional că: „Să joci într-un film fără dialoguri e o experiență mai ușoară decât s-ar crede. Tot ce e în jur îți vine în ajutor; vorbesc, desigur, prin prisma acestei experiențe, pentru că e prima și singura de acest fel. Până acum”.
Rodica Lazăr este una dintre actriţele care au lucrat şi cu mari regizori străini, ca de exemplu Francisc Ford Coppola sau Costas Gavras. „Este foarte flatant și încurajator când un mare regizor își oprește ochii asupra ta și găsește de cuviință să fii în filmul lui, chiar pentru un rol mic sau doar o apariție. Dar nu este nicio diferență între un regizor român și unul străin; există diferențe între un regizor și alt regizor. Fiecare are modul lui de a lucra cu actorul, de a spune o poveste. Tu, ca actor, trebuie să ai puterea și exercițiul de a te adapta fiecă¬ruia și de a-i servi cât mai bine demersul”.

Filmele în engleză domină competiţia
Din cele 20 de f ilme af late în competiţie la Cannes, jumătate sunt vorbite în limba engleză, chiar dacă doar pentru trei regizori engleza este limba nativă. Criticii pun fenomenul pe seama influenţei Hollywoodului.
 

×
Subiecte în articol: Rodica Lazăr cannes