x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Radu Jude: Nu ştiu dacă sunt un regizor talentat

0
Autor: Roxana Ioana Ancuta 06 Mai 2009 - 00:00
Radu Jude: Nu ştiu dacă sunt un regizor talentat Cornel Lazia/

Radu Jude, regizor. Realizator al filmului "Lampa cu căciulă", scurtmetraj care a participat la peste 70 de festivaluri internaţionale de film, devenit, astfel, cel mai premiat scurtmetraj românesc al tuturor timpurilor.



La 8 mai, Radu Jude îşi face debutul ca regizor de lung metraj, având premiera filmului "Cea mai fericită fată din lume", urmând ca din 15 mai acesta să ruleze pe toate marile ecrane din România. Lungmetrajul lui Radu Jude a obţinut până în momentul de faţă cinci premii internaţionale.


Jurnalul Naţional: Este riscant pentru un tânăr regizor (român) să facă film de lung metraj, astăzi? Ştim bine faptul că nici un film românesc, recent lansat pe marile ecrane, nu a rulat cu casele închise. Aşadar, în afară de satisfacţia personală ce altă motivaţie te-a determinat să realizezi "Cea mai fericită fată din lume?".

Radu Jude: Nu pot să răspund la această întrebare decât referindu-mă la propria experienţă. Pentru mine nu, nu este riscant. Cuvântul "risc" ar trebui, cred, păstrat pentru experienţe cu adevărat dificile. Să mergi în razboi e riscant, să faci o operaţie pe creier, să urci pe Himalaya etc., nu să faci un film.

Dar în ce priveşte riscul financiar, aici e o discuţie foarte lungă. Sigur, nici un film românesc nu a avut milioane de spectatori la cinema, dar asta nu înseamnă că unele dintre aceste filme nu au adus beneficii de altă natură investitorilor, şi mă gândesc în primul rând la banii publici băgaţi în filme. Un film care are succes în festivaluri aduce nişte beneficii de imagine ţării respective, face un real serviciu societăţii care a investit bani in el.

Tot ce ştiu despre Iran, de exemplu, despre societatea, limba şi cultura acestei ţări, ştiu din filmele lui Abbas Kiarostami. Ca să revin la întrebarea legată de succesul financiar, vreau să mai adaug ceva: uneori, filmele care nu au succes de public pe moment, dacă sunt reuşite din punct de vedere artistic, rezistă mai bine în timp. Dacă gândim pe termen lung (şi cred că Centrul Naţional al Cinematografiei aşa ar trebui să facă), s-ar putea ca aceste filme "necomerciale" să aducă mai mulţi bani decât cele "de public".

Cât despre motivaţia mea de a face acest film, ei bine, motivaţia principală a fost chiar plăcerea de a face filmul. Îmi place această meserie şi încerc s-o fac cât mai bine.


NU-I PLAC LAUDELE

Ca sursă de inspiraţie pentru acest film ai avut reclamele pe care obişnuiai să le filmezi, şi anume spoturi de prezentare a câştigătorilor anumitor promoţii. "Cea mai fericită fată din lume" este o elevă. Deşi ai făcut un casting serios pentru acest rol, de ce ai ales o neprofesionistă?

Am ales o elevă de liceu, pe Andreea Boşneag, pentru că personajul trebuie să fie o adolescentă. Mi s-a părut mai cinstit aşa, ca actriţa să aibă vârsta personajului, şi nu să încerc să iau o femeie de 30 de ani care să se maimuţărească încercând să pară de 17. Andreea este o fată inteligentă, talentată şi cu bun-simţ.


Eşti un regizor talentat, fără îndoială. În afară de multele premii pe care le-ai luat cu filmele tale de scurt metraj, iată că debutul ca regizor de lung metraj ţi-a fost răsplătit deja... (cu el ai obţinut până acum cinci premii internaţionale şi, în afară de asta, filmul a fost selecţionat în ACID Programme la Festivalul de la Cannes 2009).
Aşadar, un film premiat şi... premiant înainte ca tu să-i faci lansarea pe marile ecrane în România. Care a fost cea mai bună critică de film care ţi-a fost făcută la acest lung metraj?

Nu ştiu dacă sunt un regizor talentat; "talent" e alt cuvânt folosit abuziv şi fără discernământ, de multe ori. Păi, dacă eu sunt talentat, atunci Yasujiro Ozu sau David Lynch cum sunt? Şi nu ştiu care a fost cea mai bună critică, nu pot judeca în aceşti termeni. Îmi plac reacţiile cinstite, directe, aşa că m-am bucurat când unii şi alţii mi-au spus în faţă că filmul li se pare o mizerie. E părerea lor şi o respect. Evident, sunt nişte tâmpiţi patetici, care n-au dreptate, dar le respect opinia şi le admir onestitatea.




PROVINCIALISM EXTREM
Nu prea ai încredere în tine, după cum spui într-un interviu. Ce anume ţi-ar putea ştirbi încrederea, atâta vreme cât ai participat la zeci de festivaluri de film cu producţiile tale, ai luat premii peste premii, cele mai multe dintre ele având distincţia de "marele premiu", de "cel mai bun film"...

N-am încredere în mine, şi ce dacă? Asta e. Am multe alte defecte în plus: sunt laş, fricos, egoist, incult, puturos şi mai pot adăuga câteva mii de alte defecte. Iar în ce priveşte premiile, lucrurile stau aşa: ele sunt o instituţie care ar trebui să dispară. Ar fi bine pentru toată lumea. Kundera spunea undeva că dacă scriitorii nu şi-ar semna cărţile, dacă ele ar apărea doar cu titlul lor, fără să se ştie cine le-a scris, 90 la sută din scriitori s-ar lăsa de meserie, nivelul literaturii ar creşte, iar invidiile din breaslă ar dispărea.

Cred că are dreptate şi cred că se poate aplica ideea asta şi în ce priveşte premiile. Sigur că pentru tine ca regizor e plăcut să ţi se recunoască valoarea muncii tale. Sigur că multe filme bune au fost premiate în mari festivaluri de film. Problema e alta: dacă un film bun nu ia premii, atunci e ignorat. Deşi el poate să fie foarte bun, deşi poate fi chiar o capodoperă.

Cine se uită mai cu atenţie la istoria filmului va observa că multe filme minunate nu s-au bucurat de recunoaştere la momentul apariţiei lor, nu au luat premii. Nu mereu, bineînţeles, dar destul de des, astfel încât părerea mea este că premiile trebuie privite mai circumspect. Şi e ceva normal aici, de multe ori o operă de artă radicală şi inovatoare pune probleme receptorilor ei, fie şi specializaţi, şi atunci nu se bucură de aprecierea pe care ar merita-o.

Şi mai cred că este datoria criticilor de film, a istoricilor de film, a jurnaliştilor şi a breslei să repare nedreptăţile; România dă dovadă, la acest capitol, de un provincialism extrem. Pentru mulţi critici de film, jurnalişti etc. (nu pentru toţi, dar pentru mulţi!), validarea unui film sau a unui cineast vine de "afară": ai luat un premiu important, atunci devii brusc un regizor care contează. N-ai luat premii, atunci eşti prost şi meriţi să fii ignorat. Or, lucrurile nu stau întotdeauna aşa.

E dureros să vezi că lumea te bagă în seamă în primul rând nu pentru că ai fi făcut filme bune, ci pentru că ai luat nu ştiu ce premii. Şi e dureros să vezi filme valoroase, mai puţin premiate, care nu sunt apreciate cum ar trebui. La fel se întâmplă şi cu publicul, din păcate... Intri într-o librărie, spre exemplu, şi din oferta de mii de cărţi despre care nu ştii mare lucru o cumperi pe aia care are banderola roşie cu "Premiul Nobel".

Până la un punct e normal, n-ai cum să le citeşti pe toate şi atunci te gândesti că un scriitor care a luat Nobelul nu poate fi prost, n-ai cum să dai greş.


Dar pe tine cum te-au ajutat în carieră premiile pe care le-ai luat până acum?
M-au ajutat, pentru că fără premii nu cred că obţineam finanţare pentru lungmetraj.


Bun, deci au şi ele rolul lor, deşi spui că ar trebui desfiinţate. Au dat girul calităţii, valorii filmelor tale...
Evident că premiile au rolul lor. Am vrut doar să arăt că există şi o contraparte neplăcută a lor. Sigur, ideea lui Kundera era mai degrabă una metaforică; se referea cumva la faptul că se pune uneori mai mare accent pe detaliile vieţii unui autor decât pe opera lui luată în sine.


SFERTODOCŢI FUDULI
Eşti unul dintre pionierii telenovelelor româneşti. Ai regizat, în 2002, câteva episoade din "În familie". Ai declarat că ai fost dat afară pentru că nu erai competent. Ce reproşuri ţi-au fost aduse şi cum ai privit acea experienţă?

Mi s-a spus că eram un regizor prost, actorii erau nemultumiţi şi s-au plâns de mine producătorilor. Întotdeauna actorii cred că se pricep la toate şi cred despre ei că sunt foarte deştepţi. În realitate, majoritatea actorilor români e formată din sfertodocţi fuduli, care nu înţeleg absolut nimic din cinema, dar au orgolii uriaşe. Nu degeaba Hitchcok îi considera pe actori "vite".

Nu sunt toţi aşa, bineînţeles. Majoritatea celor cu care am lucrat în filme sunt mişto. Sunt prieten cu Gabriel Spahiu şi cu Şerban Pavlu, de exemplu; sunt actori extrem de buni, oameni foarte deştepţi şi pasionaţi sincer de film şi de meseria lor.
Citeşte mai multe despre:   arte,   luat,   cred,   film,   ştiu,   filme,   premii,   regizor

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Stagiunea muzicală a cluster-ului EUNIC Roma se încheie printr-un concert organizat în cadrul MUSEI IN MUSICA 2019

Stagiunea muzicală a cluster-ului EUNIC Roma se încheie  printr-un concert organizat în cadrul MUSEI IN MUSICA 2019
Sâmbătă, 14 decembrie 2019, ora 20:30, 21:30 și 22:30, în Sala Esedra di Marco Aurelio – Musei Capitolini (Piazza del Campidoglio 1), Accademia di Romania in Roma, Conservatorul de Muzică “Santa Cecilia” din...

GALA REMEMBER ENESCU - 20 de ani de excelență în muzica clasică la Odeon. Recital extraordinar Alexandru Tomescu și vioara Stradivarius Elder-Voicu

GALA REMEMBER ENESCU - 20 de ani de excelență în muzica clasică la Odeon. Recital extraordinar Alexandru Tomescu și vioara Stradivarius Elder-Voicu
În acest an Fundația Culturală „Remember Enescu” sărbătorește 20 ani de excelență în Sala Majestic a Teatrului Odeon. Joi, 19 decembrie, ora 19:00, violonistul Alexandru Tomescu și...

CRĂCIUNUL LA SALA RADIO: Crăciunul tradițional din satul românesc, alături de colindele cântate de Corul Academic Radio

CRĂCIUNUL LA SALA RADIO:  Crăciunul tradițional din satul românesc,  alături de colindele cântate de Corul Academic Radio
Galerie Foto Vă este dor de Crăciunul de odinioară, așa cum se trăia sărbătoarea nașterii Domnului în satul românesc, de la colindatul cu steaua, la mere coapte și miros de cozonac proaspăt? Lumea plină de farmec a...

„Prometeu înlănțuit”, un spectacol emblematic pentru perpetua luptă a omului cu multiplele forme de oprimare

„Prometeu înlănțuit”, un spectacol emblematic pentru perpetua luptă a omului cu multiplele forme de oprimare
Galerie Foto „În vremuri ale minciunii universale, a spune adevărul este un act revoluționar”, scria George Orwell. La 30 de ani de la Revoluția din 1989, Teatrul Național din Timișoara dezvoltă prin spectacolele sale...

Cine este Maurizio Cattelan?!

Cine este Maurizio Cattelan?!
Galerie Foto „În artă, ca şi în realitate, lumea apare ca şi când ar fi fost în mâinile unui zeu nebun, în timp ce zeul adevărat rămâne în afara jocului. Sunt un pesimist, dar cred că în lume sunt şi consolări...

Cristian Mandeal – finalul integralei Brahms la Filarmonica din Braşov

Cristian Mandeal – finalul integralei Brahms la Filarmonica din Braşov
Pe 12 decembrie va avea loc la Sala Patria din Braşov ultimul concert din seria integralei Brahms susţinut de Cristian Mandeal cu Orchestra simfonică a Filarmonicii din Brașov, concert ce are în program Uvertura Aca...

Tezaur național, în Licitația de Iarnă de la Artmark. Grigorescu, Luchian, Tonitza, Baba sau Ghenie, licitați la cel mai important eveniment al anului dedicat artei românești

Tezaur național, în Licitația de Iarnă de la Artmark. Grigorescu, Luchian, Tonitza, Baba sau Ghenie, licitați la cel mai important eveniment al anului dedicat artei românești
Galerie Foto Capodopere ale artei românești, semnate de cei mai importanți artiști, din colecții istorice, sunt adunate, pentru prima dată, într-o licitație festivă. Nicolae Grigorescu, Ștefan Luchian, Nicolae Tonitza,...

Văduva rockerului Chris Cornell a dat în judecată trupa Soundgarden

Văduva rockerului Chris Cornell a dat în judecată trupa Soundgarden
Vicky Cornell, văduva rockerului Chris Cornell, solistul trupei Soundgarden, care s-a sinucis în mai 2017, a dat în judecată grupul american, de la care solicită despăgubiri în valoare de câteva sute de mii ...

Concertul nr. 1 pentru vioară şi orchestră semnat de Dumitru Capoianu, creatorul muzicii pentru "Omulețul" lui Gopo, interpretat de ALEXANDRU TOMESCU

Concertul nr. 1 pentru vioară şi orchestră semnat de Dumitru Capoianu,  creatorul muzicii pentru "Omulețul" lui Gopo, interpretat de ALEXANDRU TOMESCU
Galerie Foto Vineri, 13 decembrie, la Sala Radio, violonistul ALEXANDRU TOMESCU - care se bucură de privilegiul de a cânta  pe celebra vioară STRADIVARIUS Elder-Voicu - va interpreta, alături de ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO,...

Reîntâlnire cu Shakespeare, Cehov şi David Doiashvili la TNB

Reîntâlnire cu Shakespeare, Cehov şi David Doiashvili la TNB
Galerie Foto Două dintre cele mai apreciate montări ale Teatrului Naţional din Bucureşti, Regele Lear şi Livada de vişini, ambele purtând semnătura regizorului georgian David Doiashvili revin în scenă la finalul acestui...

Romanian Design Week 2020 propune ca temă SCHIMBAREA

Romanian Design Week 2020 propune ca temă SCHIMBAREA
Galerie Foto Ediția cu numărul opt a Romanian Design Week va avea loc în intervalul 15-24 mai, la București. Începând cu 2020, RDW propune o nouă arhitectură de festival și va aborda anual o temă diferită în jurul...

Prezentarea unei fascinante cărți a lui Riccardo Calimani: „Istoria Republicii Veneția: Serenisima de la origini până la prăbușire”

Prezentarea unei fascinante cărți a lui Riccardo Calimani: „Istoria Republicii Veneția: Serenisima de la origini până la prăbușire”
Pe 11 decembrie 2019, la orele 17.30, va avea loc, în Sala de Conferințe a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția, prezentarea unei cărți recent apărută, semnată de Riccardo...

Premiile „Dimitrie Cantemir” 2019, acordate pentru prima dată la Istanbul

Premiile „Dimitrie Cantemir” 2019, acordate pentru prima dată la Istanbul
Trei specialişti în domeniul culturii de la Istanbul, dr. Mehtap Demir (conferenţiar în cadrul secției de Muzicologie a Conservatorului de Stat, Universitatea Istanbul, și membru fondator al Departamentului de...

Miercuri, 11 decembrie, Jurnalul îţi aduce cartea "Șarpele lui Nicodim și alte simboluri misterioase ale românilor"

Miercuri, 11 decembrie, Jurnalul îţi aduce cartea "Șarpele lui Nicodim și alte simboluri misterioase ale românilor"
Patrimoniul simbolic al românilor include o serie de elemente fascinante, care, în timp, s-au transformat în legende. De la stindardul antic al dacilor și terifiantul său șuierat, la crucile vii de la Dervent,...

Lansare album Doina Lavric-Parghel

Lansare album Doina Lavric-Parghel
Muzeul Național al Literaturii Române vă invită miercuri, 11 decembrie 2019, de la ora 18.00, în Mansarda sediului din Str. Nicolae Crețulescu nr. 8, la evenimentul de lansare a albumului „Povestea soarelui” al...
Serviciul de email marketing furnizat de