x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Sfânta Francesca îi protejează pe români

0
Autor: Eugenia Voda 06 Sep 2009 - 00:00
Sfânta Francesca îi protejează pe români Damien Meyer/AFP Photo
CORESPONDENŢĂ DE LA VENEŢIA
Să recapitulăm: la Festivalul de la Veneţia, ajuns la a 66-a ediţie, singura prezenţă românească se cheamă "Francesca", filmul de debut al lui Bobby Păunescu, care a inaugurat secţiunea Orizzonti (o secţiune competitivă, paralelă cu secţiunea "Leului de aur", incluzînd 23 de filme, cu un juriu separat; dacă juriul mare e condus de cunoscutul regizor Ang Lee, juriul "Orizonturilor" e condus de cineastul spaniol Pere Portabella). Intră în tradiţia Mostrei veneţiene ca, la fiecare ediţie, să fie plantată, cu bună ştiinţă, ceea ce se cheamă "o sămînţă de scandal" - de-ar fi numai faptul că polemicile aferente au un splendid impact publicitar. Aşadar, nici o Mostră fără un mic scandal, e cuvîntul de ordine!


În 2009 fitilul a fost aprins cu un film românesc, care se potrivea mănuşă cu Veneţia şi cu spiritul iconoclast al secţiunii: un film plasat în România, dar în care Italia e o obsesie, un film din care italienii pot afla cum îi văd "ceilalţi", cum îi ironizează "ceilalţi", cum îi caricaturizează "ceilalţi". Şi, judecînd după rîsetele şi aplauzele sălii, s-ar putea spune că şi popoarele au doza lor de masochism! In cîteva replici din film, un personaj aflat la masă în propria bucătărie îi explică fiicei lui de ce nu ar trebui să plece la lucru în Italia: printre altele şi pentru că acolo românii ar fi văzuţi ca nişte "ţigani şi hoţi"(etc), şi  tot acolo există una Mussolini, care e o..., şi un primar al Veronei care e şi el un... Ar fi inutil să reproducem aici nişte înjurături spuse de un personaj într-un film de ficţiune, doar că, decupate din context, replicile s-au dovedit incendiare. Să ne imaginăm cum ar fi să vedem la noi un film (albanez, să zicem), în care un personaj, din bucătăria lui, ar încondeia scurt nişte politicieni români.... Nu ar fi un efect delicios? Drept care sala a aplaudat, dar cei doi politicieni au reacţionat virulent, cum era de aşteptat (să recunoaştem că Bush a ştiut să treacă cu mai multă graţie peste atacurile cinematografice de tot felul!). Primarul Veronei a declarat că în oraşul lui există peste 8000 de români, care convieţuiesc minunat cu italienii, şi că "domnul Păunescu a căzut victima prejudecăţilor pe care filmul său încearcă să le combată"; iar Alessandra Mussolini, cu onoarea nereperată, a făcut apel la avocaţi... Iniţial, distribuitorul italian al "Francescăi" a declarat că nu va cenzura replicile respective, şi că publicul italian va vedea filmul exact în forma de la Veneţia. Doar că, probabil în urma unor presiuni, sau a unor consultaţii juridice, a decis, pentru moment, să blocheze difuzarea filmului la alte cîteva proiecţii prevăzute la Veneţia... Unii au perceput toată povestea ca pe un accident, care risca să devină un incident diplomatic; în ceea ce mă priveşte, văd în ceea ce s-a întîmplat cu totul altceva, şi anume o foarte eficientă strategie de lansare a filmului în Italia. Pare incredibil, dar am întîlnit la festival italieni disperaţi că nu au apucat să vadă filmul "Francesca"...! Iar cînd pelicula - cenzurată sau nu - va intra pe ecrane, va găsi un teren pregătit. De-ar fi numai publicul furnizat de românii care trăiesc în Italia (peste un milion), numai publicul italian care o antipatizează pe Alessandra Mussolini şi numai inamicii primarului din Verona, şi tot ar fi un succes de casă! Graţie Mostrei veneţiene.          

Nu ştiu cît de distorsionat sau de amplificat a ajuns acasă ecoul "scandalului Francesca" de la Veneţia, dar vă asigur că, aici, lucrurile ţin de absoluta normalitate. Lucrul regretabil - preţul de cost al întregii tevaturi - e că în toate ziarele scandalul politic a trecut pe primul plan, iar filmul propriu-zis, ca obiect estetic, a fost pus între paranteze. Ceea ce, iată, riscă să se întîmple şi în corespondenţa de faţă!

Aşadar, cum e filmul propriu-zis şi cine e Bobby Păunescu?
Regizorul are 35 de ani, a trăit 10 ani în Italia, are experienţă de producător de cinema (a fondat casa de producţie Mandragora, împreună cu Cristi Puiu, şi a produs "Moartea domnului Lăzărescu"), a studiat regia la Los Angeles şi este şi autor al scenariului. Presupunînd că există vreun cititor care nu o ştie, trebuie spus că regizorul provine din "familia Păunescu" (v. topul celor mai bogaţi români etc.), ceea ce e foarte important, pentru că filmul se face cu bani, iar finanţarea, în cinema, e o problemă cheie. Desigur, banii nu asigură şi talentul! Dar, la fel de adevărat, nu înseamnă că un regizor cu bani e "automat" netalentat (există, în filmul românesc, şi Corneliu Porumboiu, care şi-a făcut filmul de debut exclusiv cu "bani de acasă"). In principiu şi din start e îmbucurător faptul că un tînăr milionar al zilelor noastre, la 20 de ani de la Revoluţie, preferă să investească nu într-un yacht cu numele "Francesca", ci într-un film!   
 
"Francesca" e o felie de viaţă, de sorginte neorealistă, o felie amară, într-o Românie cu mafie, sărăcie, stupiditate, dezorientare. O tînără pe nume Francesca ("Sfînta Francesca e sfînta emigranţilor", aminteşte regizorul, de aici numele personajului) vrea să plece să lucreze în Italia, ca o soluţie de supravieţuire.  Dar autorul declară că nu a vrut să facă un film despre emigraţie ci unul despre "criza de identitate a unei ţări post-comuniste". O "criză" văzută în tonuri sumbre, sarcastice, cu un umor sec şi (ceea ce e destul de deprimant) cu o totală lipsă de speranţă. In toate compartimentele (imagine, scenografie, montaj) filmul e lucrat cu profesionalism; distribuţia e omogenă şi se ţine minte (Monica Bîrlădeanu, Dorian Boguţă, Luminiţa Gheorghiu, Teo Corban, Doru Ana ş.a). În concluzie: un debut convingător prin acurateţea stilistică şi prin setea de autenticitate.
Şi tot în concluzie: dacă toţi milionarii din România ar investi în cinema, am avea, în fine, cu adevărat, o industrie cinematografică...
Citeşte mai multe despre:   film

 

Ştiri din .ro




Mai multe titluri din categorie

Lansarea raportului pieței de artă din prima jumătate a lui 2020, inclusiv perspective 2020-2021, în contextul pandemiei

Lansarea raportului pieței de artă din prima jumătate a lui 2020, inclusiv perspective 2020-2021, în contextul pandemiei
Galerie Foto Institutul de Management al Artei, divizie de cercetare, statistică și educație a grupului Artmark, cunoscută în spațiul public nu doar pentru organizarea de cursuri despre artă și piața de artă, ci și pentru...

Jurnalul vă oferă miercuri o carte cu intrigi, sabotaje și acțiuni neortodoxe petrecute în... mănăstire: ”Alegere de stareță”, de Damian Stănoiu

Jurnalul vă oferă miercuri o carte cu intrigi, sabotaje și acțiuni neortodoxe petrecute în... mănăstire: ”Alegere de stareță”, de Damian Stănoiu
Credeați că viața în mănăstire este monotonă și că alegerea unei starețe este un lucru ușor? Că numai în politică se pun piedici contracandinaților? Ei bine, aflați că nu e așa, din cartea oferită...

Ecranizarea romanului „Oameni normali” de Sally Rooney are patru nominalizari la Premiile Emmy

Ecranizarea romanului „Oameni normali” de Sally Rooney are patru nominalizari la Premiile Emmy
Galerie Foto Ecranizarea romanului scriitoarei irlandeze Sally Rooney, „Oameni normali”, a fost nominalizata la Premiile Emmy pentru regie, scenariu si casting, alaturi de actorul Paul Mescal, care a fost nominalizat...

JTI, din nou la TIFF cu un film de dans Cunningham, „o minune vizuală”

JTI, din nou la TIFF cu un film de dans  Cunningham, „o minune vizuală”
JTI va prezenta și în acest an la Transilvania International Film Festival (TIFF) un film cu și despre dans. Pe 6 august, ora 21:30, la Club Transilvania din Cluj, va avea loc proiecția în aer liber a filmului...

Documentarul „TOTUL NU VA FI BINE” de vineri în cinematografele în aer liber

Documentarul „TOTUL NU VA FI BINE” de vineri în cinematografele în aer liber
Galerie Foto Documentarul de debut „Totul nu va fi bine”, în regia lui Adrian Pîrvu și Helena Maksyom, va avea premiera mondială în această seară în cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania, în secțiunea...

Neurofitness de dr. Rahul Jandial

Neurofitness de dr. Rahul Jandial
Dr. Rahul Jandial se află mereu în avangarda neuroştiinţelor, iar Neurofitness condensează vasta lui experienţă de chirurg şi cercetător, oferind publicului larg o imagine de ansamblu asupra...

Premieră expozițională la Muzeul Storck: „Carol Popp de Szathmári, desenator și acuarelist”

Premieră expozițională la Muzeul Storck: „Carol Popp de Szathmári, desenator și acuarelist”
Muzeului Municipiului București vă invită să vizitați, începând  de joi, 6 august 2020, expoziția tematică „Carol Popp de Szathmári, desenator și acuarelist”, care va fi deschisă la Muzeul Frederic...

Despre succesul expediției Belgica în Antarctica, la 100 de ani de la înființarea primului institut de speologie din lume, „Emil Racoviță” de la Cluj

Despre succesul expediției Belgica în Antarctica, la 100 de ani de la înființarea primului institut de speologie din lume, „Emil Racoviță” de la Cluj
Un minidocumentar despre colaborarea științifică româno-belgiană și despre misiunea savantului român Emil Racoviță aflat la bordul navei Belgica, precum și despre nașterea unei științe noi – biospeologia,...

Alexandru Tomescu şi Orchestra Română de Tineret dirijată de Cristian Mandeal – vedetele serilor de 5 şi 6 august la „Vara Magică”

Alexandru Tomescu şi Orchestra Română de Tineret dirijată de Cristian Mandeal – vedetele serilor de 5 şi 6 august la „Vara Magică”
Galerie Foto După 6 concerte desfăşurate cu succes în Curtea Ateneului Român, Festivalul Internațional "Vara Magică" continuă până pe data de 5 august cu un recital susţinut de violonistul Alexandru Tomescu şi pianistul...

Teatrul Evreiesc de Stat celebrează 72 de ani

Teatrul Evreiesc de Stat celebrează 72 de ani
Galerie Foto La data de 1 august 1948 a fost înființat Teatrul Evreiesc de Stat din București, la propunerea Comitetului Democrat Evreiesc și a Asociației Culturale IKUF. Astfel, la mai bine de șapte decenii de la momentul...

Începe TIFF 2020! Siguranța - cuvântul-cheie al ediției

Începe TIFF 2020! Siguranța - cuvântul-cheie al ediției
Galerie Foto Organizat în acest an exclusiv în aer liber, în 13 locații din Cluj-Napoca și din împrejurimi, Festivalul Internațional de Film Transilvania își deschide porțile astăzi, 31 iulie, cu trei...

Stagiunea de pandemie la Metropolitan Opera continuă în august

Stagiunea de pandemie la Metropolitan Opera continuă în august
Puteți „intra” în continuare la marile spectacole puse în scenă la Metropolitan Opera, accesând platforma on line a celebrului teatru liric din NewYork. Programul are în săptămâna 3-9 august , zilnic...

Tudor Giurgiu: „Colectiv” va fi primul documentar românesc nominalizat la Oscar

Tudor Giurgiu: „Colectiv” va fi primul documentar românesc nominalizat la Oscar
Filmul „Colectiv” va fi anul viitor primul documentar românesc nominalizat la premiile Oscar, anunță președintele Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) Cluj-Napoca, Tudor Giurgiu. El a...

„FEMEI OBIȘNUITE” în avanpremieră națională la TIFF

„FEMEI OBIȘNUITE” în avanpremieră națională la TIFF
Galerie Foto „Femei obișnuite/ Simple Women”, debutul în lungmetraj al regizoarei italiene Chiara Malta, co-produs de Ada Solomon și cu actrița americană de origine română Elina Löwensohn în distribuție, va avea...

Actorii selectați în programul 10 pentru FILM

Actorii selectați în programul 10 pentru FILM
Cei 10 actori  selectați în programul 10 pentru FILM Aplaudați pe scenele teatrelor din întreaga țară, 10 actori talentați, care nu au avut încă șansa de a se afirma în lumea filmului, vor ajunge...
Serviciul de email marketing furnizat de