x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Tarantino, un cineast “solitar şi melancolic în era super-eroilor”

0
Autor: Magdalena Popa Buluc 22 Aug 2019 - 15:27
Tarantino, un cineast “solitar şi melancolic în era super-eroilor”
Vezi galeria foto

            Ultimul lungmetraj al lui Quentin Tarantino, Once Upon a Time... in Hollywood, este traversat de un vânt de nostalgie, reflectând o operă mai complexă decât pare.

Bătrânul cowboy are lacrimi în ochi. Fetiţa tocmai i-a şoptit la ureche un compliment: ea “n-a văzut un actor jucând aşa de bine în toată viaţa ei”.

Rick Dalton (Leonardo DiCaprio) şi Trudi (Julia Butters) au terminat filmarea unei secvenţe de western, are au făcut ochii tinerei să strălucească. Numai acest fragment este sufficient pentru a surprinde esenţa celui de al noulea lungmetraj al lui Quentin Tarantino, fără îndoială opera cea mai melancolică din filmografia sa.

Once Upon a Time... in Hollywood este  filmul său cel mai melancolic, cel mai reflexiv, cel mai liniştit şi cel mai puţin «jucăuş»”, apreciază criticul Serge Kaganski. Acest mare nume al criticii de cinema, veteran al revistei Les Inrockuptibles, l-a întâlnit pe nonconformistul cinema-ului american de peste şase ori, atât în cadru formal, cât şi informal. El îşi aminteşte că avea în faţa lui un “cinefil cinefag, cu o cunoaştere enciclopedică a acestei arte, capabil să vorbească la infinit despre un film sau altul, despre un cineast sau altul sau despre o scenă”.

Descoperi o sensibilitate de nebănuit la un cineast descris adesea drept un «geek hyperactif». Dispar petardele regizorului peliculei Inglorious Basterds, replicile tranşante din Pulp Fiction, libertatea regiei din Kill Bill, machismul retro şi intriga alambicată din Reservoir Dogs. Absenţa mărcii lui “QT” face din Once Upon A Time... In Hollywood opera cea mai singulară a autorului lui. După aprecierea lui Thierry Frémaux, directorul Festivalului de la Cannes, unde filmul a fost lansat, regizorul este un artist ajuns la “maturitate”.

Eric Neuhoff, jurnalist la Le Figaro, vorbeşte în articolul său despre film, considerând că Tarantino este un personaj care “seamănă puţin” cu cele care au traversat filmografia sa. Ca şi personajul jucat de DiCaprio, el se simte poate din ce în ce mai solitar şi defazat într-o epocă a super-eroilor, a francizelor şi a efectelor speciale.

Castul este unul exceptional. Cele mai iubite vedete ale star-sistemului, Leonardo DiCaprio şi Brad Pitt, îi întrupează în film pe faimoşii rataţi tarantinieni, rămaşi pe scenă după apariţia “Noului Hollywood”. Al Pacino, actorul care a întruchipat acelaşi “Nou Hollywood” în anii 70, intră în pielea unui mesia care anunţă schimbarea epocii. Există în film o dimensiune specială. Ca atunci când Tarantino îi pune să se întâlnească pe DiCaprio, fostul copil-star, cu Julia Butters, actriţă-star la numai 10 ani.

Filmul n-a lăsat pe nimeni indiferent la Festivalul de la Cannes, unde Tarantino s-a întors în această primăvară la 25 de ani de la primirea Palme d’Or pentru Pulp Fiction şi 10 ani de la lansarea tot acolo, a peliculei Inglourious Basterds.

În Once Upon a Time… in Hollywood, regizoul reînvie Los Angelesul anului 1969, prin ochii unui alcoolic dezabuzat, interpretat de DiCaprio, însoţit de Brad Pitt, dublura sa reconvertită în baby-sitter de lux. Totul pe fondul culturii hippie peste care pluteşte umbra ameninţătoare a familiei lui Charles Manson, la fel ca şi în Portocala mecanică, şi a asasinării lui Sharon Tate (interpretată de Margot Robbie), soţia însărcinată a lui Roman Polanski, de către secta hippie satanistă a lui Charles Manson, supranumit “demonul de la Hollywood”, un om care dorea să devină muzician şi a sfârşit ca guru al sectei Manson Family şi asasin în serie.

Filmul este un succes mai ales datorită distribuţiei: Brad Pitt se regalează cu cămaşa sa hawaiană şi cu mocasinii din piele de căprioară; Al Pacino apare rotunjor şi perfect în spatele ochelarilor de agent artistic.

Dar criticii au fost impresionaţi mai ales de stilul lui Tarantino, care recreează  perioada cu “o aviditate de licean în faţa rezultatelor de la bacalaureat”. Potrivit lui David Rooney, Tarantino se dovedeşte un fan devotat, parcurgând experienţele sale formatoare din seria B americane de epocă, din westernurile spaghetti, artele marţiale, muzica populară şi un şir nesfârşit de efemere tablouri culturale”.

Încă odată Tarantino a sublimat miile de filme pe care le ştie pe de rost pentru a-şi clama pasiunea pentru cetatea îngerilor.

Rescrierea istorică, pe care regizorul a folosit-o deja în Inglourious Basterds şi Django Unchained, este pusă în serviciul ficţiunii. Unii critici consideră că filmul este poate uşor prea festiv, dar calitatea regiei este de netăgăduit.

Tarantino a devenit un cineast-cult. A realizat puţine filme, 9 în 30 de ani de carieră, toate fiind însă evenimente ale industriei cinematografice.

El îşi povesteşte propriul Hollywood, cel pe care nu l-a cunoscut pentru că în 1969 avea 6 ani. Ca toţi artiştii, are nostalgia unei epoci pe care n-a trăit-o şi pe care o reinventează aproape în totalitate.

Este un film despre prietenie, visuri spulberate, un Hollywood care nu mai există şi care n-a existat niciodată. Poate fi văzută, în această busculadă care va declanşa sfârşitul studiourilor, situaţia lui Tarantino de astăzi, care reuşeşte să apară în industria cinematografică actuală ca un menhir într-o landă, să fie un adevărat autor, chiar dacă discutabil. Apare în imagini dragostea lui pentru cinema, latura lui de copil pasionat, care găseşte filmul magnific şi emoţionant.

În 14 august, când a fost lansată în Hexagon, pelicula a fost vizionată de  192.373 în prima zi, fiind cel mai bun demaraj din box office-ul francez pentru un film de Tarantino. El a depăşit astfel Inglourious Basterds (165.414 de intrări în august 2019) şi Django Unchained (139.966 de bilete vândute în ianuarie 2013).

 

 

 

 

 

 


 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Familia Addams a cucerit publicul Teatrului EXCELSIOR

Familia Addams a cucerit publicul Teatrului EXCELSIOR
Galerie Foto Debut spectaculos al noii stagiuni. În premieră absolută în România, musicalul Familia Addams, jucat cu mare succes pe Broadway, poate fi urmărit de acum la Teatrul EXCELSIOR într-o producție marca Răzvan...

Un nou spectacol de Alexander Morfov la TNB: Neguțătorul din Veneția!

Un nou spectacol de Alexander Morfov la TNB: Neguțătorul din Veneția!
Galerie Foto Teatrul Național I. L. Caragiale din București anunță premiera spectacolului „Neguțătorul din Veneția”  de William Shakespeare, care va avea loc în zilele de 20 și 22 septembrie 2019, ora 19.30, la...

Premieră absolută în România: Moise și Aron, de Arnold Schönberg. Spectacol-document cu Orchestra și Corul Filarmonicii “George Enescu”, alături de Vocal Consort Berlin și proiecțiile regizate de Nona Ciobanu și Peter Košir

Premieră absolută în România: Moise și Aron, de Arnold Schönberg. Spectacol-document cu Orchestra și Corul Filarmonicii “George Enescu”, alături de Vocal Consort Berlin și proiecțiile regizate de Nona Ciobanu și Peter Košir
Galerie Foto Opera Moise și Aron, un nou spectacol în premieră din categoria rarităților pe care le favorizează Festivalul Internațional “George Enescu”, va avea loc pe 20 septembrie, pe scena Sălii Palatului, începând...

Teatrul Apropo și-a deschis stagiunea! Hai să vezi cele mai noi spectacole!

Teatrul Apropo și-a deschis stagiunea! Hai să vezi cele mai noi spectacole!
Galerie Foto Hai să experimentezi senzații noi la spectacolul orfEU și EUridice, să te pui în situații neașteptate la premiera spectacolului Experimentul Shakespeare sau să râzi pe săturate la Cadranul Plus Plus! Toamna...

„Săptămânii culturilor străine” la Paris. Expoziția « Pinacoteca Celebrităților »  a artistei franco-române Augusta de Schucani

„Săptămânii culturilor străine” la Paris. Expoziția « Pinacoteca Celebrităților »  a artistei franco-române Augusta de Schucani
Galerie Foto De la George Enescu la Vladimir Cosma, trecând prin Brâncuși și Cioran, artista Augusta de Schucani revizuiește aceste icoane cu o tehnică eminamente personală, inovatoare și iconoclastă. Ea își va expune...

Treimea emoțiilor

Treimea emoțiilor
Galerie Foto Pe scurt, în cifre, a doua treime a Festivalului Internațional „George Enescu” a însemnat 25 de spectacole, 68 de lucrări, apartinând unui număr de 38 de compozitori, de la contemporani, chiar patru prime...

Prima ediție a Science, Fiction & Technology Film Festival va avea loc la Timișoara, în cadrul Flight Festival

Prima ediție a Science, Fiction & Technology Film Festival va avea loc la Timișoara, în cadrul Flight Festival
Într-o lume în care schimbarea poate fi considerată singura constantă și în care schimbul de informații și viteza actualizării acestora a devenit vitală, dezvoltarea științei și a tehnologiei devin...

Expoziţia de pictură «Luminile Veneţiei / Luci di Venezia» a artistului vizual George Păunescu

Expoziţia de pictură «Luminile Veneţiei / Luci di Venezia»  a artistului vizual George Păunescu
Marţi, 17 septembrie 2019, la ora 18,00, Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia organizează, în prezenţa artistului vizual George Păunescu, vernisajul expoziţiei de pictură...

Togetherness - cel mai mare tablou colectiv din lume la Acuarela

Togetherness - cel mai mare tablou colectiv din lume la Acuarela
Galerie Foto Painting Room aduce vineri, 20 septembrie, de la 19:00, la Acuarela proiectul Togetherness - cel mai mare tablou colectiv din lume care a început în Elveția și a continuat în...

Jurnalul îţi oferă miercuri o carte care îţi dă fiori: "Al Treilea Război Mondial în formă continuată - Blestemul Apocalipsei moderne"

Jurnalul îţi oferă miercuri o carte care îţi dă fiori: "Al Treilea Război Mondial în formă continuată - Blestemul Apocalipsei moderne"
Suntem aproape de distrugerea planetei sau nu? Răspunsurile le aflaţi în cartea oferită de Jurnalul începând de miercuri, 18 septembrie. Cât de aproape sau de departe suntem acum de o catastrofă mondială care...

89 de soliști din elita mondială a muzicii adaugă strălucire spectacolelor și atmosferei din sălile de concert

89 de soliști din elita mondială a muzicii adaugă strălucire spectacolelor și atmosferei din sălile de concert
Galerie Foto În cele 23 de zile de Festival, pe scenele din București vor urca 89 de soliști instrumentiști din elita mondială a muzicii. Sunt artiști de o extraordinară expresivitate, forță și anvergură, mulți dintre ei...

Seară dedicată poetului Giacomo Leopardi, cu ocazia bicentenarului poeziei «Infinitul», la Institutul Italian de Cultură

Seară dedicată poetului Giacomo Leopardi, cu ocazia bicentenarului poeziei «Infinitul», la Institutul Italian de Cultură
În 1819, Giacomo Leopardi termina de scris "Infinitul", una dintre cele mai frumoase, studiate și recitate poezii italiene. Cu ocazia bicentenarului poeziei, Institutul Italian de Cultură din București dedică un...

„Acolo unde cântă racii” de Delia Owens — un fenomen literar absolut

„Acolo unde cântă racii” de Delia Owens — un fenomen literar absolut
În primul an de la apariție, romanul Acolo unde cântă racii de Delia Owens s-a vândut în nu mai puțin de 3 milioane de exemplare în Statele Unite, iar drepturile de publicare au fost achiziționate de 41 de...

Vernisajul expoziției Magdalena Abakanowicz (1930 -  2017): Presence, Essence, Identity, la Muzeul de Artă din Timișoara

Vernisajul expoziției Magdalena Abakanowicz (1930 -  2017): Presence, Essence, Identity, la Muzeul de Artă din Timișoara
Galerie Foto Fundația Interart TRIADE din Timișoara, în colaborare cu Fundația Magdalena Abakanowicz din Varșovia și Muzeul de Artă Timișoara sunt încântați să vă prezinte expoziția Magdalena Abakanowicz (1930-2017):...

Cinematografia viitorului, în secțiunile tematice Animest.14: VR Experience & Yesterday Will Be Tomorrow

Cinematografia viitorului, în secțiunile tematice Animest.14: VR Experience & Yesterday Will Be Tomorrow
Galerie Foto Personajele bizare, realitățile paralele și peisajele post-apocaliptice invadează cea de-a 14-a ediție a Festivalul Internațional de Film de Animație Animest, între 4 și 13 octombrie. Pentru fanii poveștilor...
Serviciul de email marketing furnizat de