x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

“Tranzit”, un film captivant,  “o Casablanca postmodernă”

0
Autor: Magdalena Popa Buluc 04 Ian 2019 - 21:30
“Tranzit”, un film captivant,  “o Casablanca postmodernă”
Vezi galeria foto

Într-o Franță asediată, Marie și Georg, prinși într-un joc al căutării iubirii și identității pierdute, încearcă să fugă din țară și de trecutul lor.

În timpul invaziei naziste, Georg fuge din Parisul asediat, asumându-și identitatea unui autor mort, ale cărui acte le posedă. Blocat în Marsilia, o întâlnește pe Marie, o tânără femeie care își caută soțul dispărut, pe nume Weidel, exact bărbatul a cărui identitate o folosește acum Georg.

Selecţionat în Competiția Oficială a Berlinalei în 2018, filmul regizorului german Christian Petzold, avându-i în rolurile principale pe Franz Rogowski și Paula Beer, este o ficţiune tulburătoare care explorează temele exilului şi aduce pe ecran refugiaţi care sunt obligaţi să-şi părăsească ţările de origine pentru a putea supravieţui. Celor doi actori aminiţi li se alătură Godehard Giese, Maryam Zarée, Barbara Auer, Matthias Brandt, Sebastian Hülk...

„La fel ca opera sa de până acum, cel de-al patrulea film al regizorului este elegant, plin de ingeniozitate și de provocări intelectuale”, nota Screen Daily, după premiera de la Berlinale.

Tranzit se bazează pe romanul omonim al Annei Seghers, scris în exil şi este al optulea lungmetraj semnat de Christian Petzold. Este a doua adaptare a romanului după pelicula cu acelaşi nume, regizată de  René Allio, în 1991. Un roman, despre care Heinrich Böll scria: “Dacă această carte a devenit cea mai frumoasă dintre cele scrise de Anna Seghers, asta se datorează situaţiei istorice şi politice, unice la modul atroce, pe care a ales-o ca model de referinţă. Mă îndoiesc că în literatura noastră, după 1933, ar exista multe romane scrise ca acesta, fără greşeală, cu siguranţa unui somnambul”.

Christian Patzold se apleacă asupra poveştii situate în trecut, păstrându-i toate detaliile, dar o pune în scenă în realitatea lumii de astăzi, renunţând la aparenţa unei reconstituiri istorice.

Apărut în 1944, scris în Mexic de o autoare germană, evreică şi comunistă, Transit este situat în Marsilia în momentul înaintării trupelor naziste în Franţa şi al căderii celei de a Treia Republici. În jurul portului, refugiaţii care crezuseră că au găsit azil în Franţa, încearcă să obţină vize de îmbarcare către Statele Unite sau Mexic, care i-ar putea salva.

Scriind scenariul, Petzold a păstrat toate elementele, chiar şi naţionalitatea invadatorilor, destinaţiile dorite de fugari, pacheboturile care îi transportă pe aceştia. Trecătorii au însă telefoane mobile în mână, iar la Marsilia MuCEM se înveciează cu fortul Saint-Jean.

Rupând perspectiva spaţiu-timp, cineastul aduce la suprafaţă câteva lucruri evidente. Refugiaţii din 1940, germani, spanioli, ar fi avut acum cu toţii dreptul la un paşaport al Uniunii Europene şi nu ar fi trebuit să ceară vize.

Distorsiunile între detaliile parcursului lui Georg, aşa cum le-a creat Anna Seghers pornind de la propria experienţă, şi realitatea contemporană sunt atât de puternice încât pot deruta un număr semnificativ de spectatori.

Pentru a înlătura aceste efecte secundare, Petzold a mizat pe un interpret formidabil, Franz Rogowski.  Georg alunecă atât de uşor în impostură pentru că statutul de refugiat i-a afectat identitatea originară. Vizitele la Consulatul Mexicului, “dansul” cu Marie (Paula Beer), văduva care se crede încă soţie, lasă să transpară ezitările şi căutările febrile ale unui om preocupat nmai de salvarea sa şi de încercarea de a-şi construi o situaţie cu totul nouă pe ruinele vechii lui vieţi.

Pelicula Tranzit pare a fi un nou exemplu de adaptare experimentală a unei opere literare, care îşi ia libertatea de a cerceta textul în speranţa că va descoperi un sens încă nebănuit.

Senzaţia de a retrăi momentele triste ale Ocupaţiei în zilele noastre este tulburătoare. Ea se estompează de-a lungul poveştii, împărţite între abstracţie şi romanesc, şi la contactul cu personajele fantomatice, mai curând bântuite de trecut decât ancorate în prezent. Este o ficţiune de un tip diferit, ce amestecă epoci şi destine prin existenţa, în principal, a două personaje: un german care ia identitatea unui scriitor mort pentru a profita de viza lui şi o tânără de care se îndrăgosteşte, dar care iubeşte un bărbat pe care îl caută peste tot şi fără care nu va traversa Atlanticul.

Forma distopică îi permite lui Petzold să păstreze distanţa faţă de situaţiile tragice de astăzi, care inundă ecranele televiziunilor de ştiri, amintind în mod subtil aspectul universal şi atemporal totodată al acestei situaţii dramatice. El reuşeşte, cu o precizie impresionantă, să păstreze tot timpul un echilibru între epoci.

Figură emblematică a Şcolii din Berlin de la începutul anilor 2000, care a adus un suflu nou cinema-ului german, Petzold confirmă măiestria lui cinematografică, dovedită în pelicule ca Wolfsburg (2003), Gespenster (Fantome) în 2005, Yella (2007), Jerichow (2009), Barbara (2012) sau Phoenix (2014), şi ştiinţa de a aduce în faţa camerei un duet de mare forţă emoţională: Franz Rogowski, cunoscut din Happy end de Michael Haneke şi Paula Beer actriţa-revelaţie din Frantz. Două motive de a viziona acest film complex şi derutant, dar captivant de un capăt la altul.

Tranzit este distribuit în România de Independența Film.

Citeşte mai multe despre:   tranzit

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Vineri, 17 iulie, OPERA À LA CARTE ne invită la SEARA SPANIOLĂ!

Vineri, 17 iulie, OPERA À LA CARTE ne invită la SEARA SPANIOLĂ!
Galerie Foto Castanietele și aromele picante ale SERII SPANIOLE dau culoare programului OPERA À LA CARTE de vineri, 17 iulie! Vă așteptăm pe terasa din cadrul Cluj Innovation Park, de la ora...

Documentarul „TOTUL NU VA FI BINE” va avea premiera mondială la TIFF

Documentarul „TOTUL NU VA FI BINE” va avea premiera mondială la TIFF
Galerie Foto Documentarul de debut „Totul nu va fi bine”, în regia lui Adrian Pîrvu și Helena Maksyom, va avea premiera mondială în cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania, în secțiunea „Zilele Filmului...

Un Cluj fellinian în campania de imagine TIFF 2020

Un Cluj fellinian în campania de imagine TIFF 2020
Galerie Foto Clujul se transformă într-un fermecător platou de filmare old fashion, populat de personaje seducătoare și apariții neașteptate în campania de imagine a celei de-a 19-a ediții a Festivalului...

Festivalul Internațional de Film de Animație București, un eveniment-maraton inedit

Festivalul Internațional de Film de Animație București, un eveniment-maraton inedit
Difuzarea a sute de scurtmetraje de animație, concursuri de desen și de muzică destinate tinerilor artiști și producția unui film de animație la care va contribui online și publicul sunt câteva dintre...

Atelier de prezentare și degustare de vinuri spaniole, la Institutul Cervantes din București

Atelier de prezentare și degustare de vinuri spaniole,  la Institutul Cervantes din București
• Spania este țara cu cele mai mari plantații viticole din lume, depășind 15% din totalul mondial • Cel care susține atelierul este Eduardo Garcia del Amo, cel mai cunoscut reprezentant al cramelor spaniole

Zilele unteatru - Un deceniu de activitate, sărbătorit în zece zile cu spectacole și concerte în aer liber

Zilele unteatru - Un deceniu de activitate, sărbătorit în zece zile cu spectacole și concerte în aer liber
Galerie Foto La împlinirea a zece ani de activitate, unteatru sărbătorește vreme de zece zile bucuria de a fi pe scenă, alături de întreaga sa comunitate, la Roaba de Cultură din Parcul Herăstrău....

PREMIERĂ LA VIENA: Enescu și Silvestri, omagiați de pianista Raluca Știrbăț şi de violoncelistul Rudolf Leopold

PREMIERĂ LA VIENA: Enescu și Silvestri, omagiați de pianista Raluca Știrbăț şi de violoncelistul Rudolf Leopold
Galerie Foto Președintă a Societății Internaționale „George Enescu” din Viena și cunoscută marelui public din România pentru inițiativa și reușita de salvare și reabilitare a casei Enescu, pianista Raluca Știrbăț,...

O poveste de dragoste postapocaliptică. Sălbaticele de Rory Power

O poveste de dragoste postapocaliptică. Sălbaticele de Rory Power
Sălbaticele este cartea de debut a scriitoarei Rory Power și a fost publicată în Statele Unite în vara anului trecut. A fost desemnată cea mai bună carte a anului 2019 de către New York Public Library,...

Start EUROPAfest 2020 – “E pur si muove”. Live streaming pe Facebook și YouTube 16 - 25 iulie, București și Sinaia

Start EUROPAfest 2020 – “E pur si muove”. Live streaming pe Facebook și YouTube 16 - 25 iulie, București și Sinaia
Galerie Foto EUROPAfest 27 începe pe 16 iulie și se încheie pe 25 iulie, fiind primul festival internațional care se organizează de la începutul pandemiei. Toate evenimentele vor fi transmise live de pe scena Sălii...

Deschidem înscrierile pentru Școala de vară de la Conacul Cantacuzino-Pașcanu, Ceplenița, Iași (23 august - 9 septembrie 2020)

Deschidem înscrierile pentru Școala de vară de la Conacul Cantacuzino-Pașcanu, Ceplenița, Iași (23 august - 9 septembrie 2020)
Galerie Foto Institutul Național al Patrimoniului și Ministerul Culturii organizează între 23 august și 5 septembrie 2020, la Ceplenița, județul Iași, o primă Școală de vară dedicată dedicată cercetării patrimoniului...

Dialog cu Radu Jude și Mehelli Modi

Dialog cu Radu Jude și Mehelli Modi
Galerie Foto Vineri, 17 iulie, de la ora 20.00 (ora României), va avea loc ultima sesiune a proiectului The Waiting Room, creat cu intenția de a vedea și a dezbate ce este mai bun în cinemaul documentar contemporan, în ciuda...

Romanul grafic „Beethoven, geniu nemuritor”, ilustrat de Remus Brezeanu, lansat online de ICR Berlin

Romanul grafic „Beethoven, geniu nemuritor”, ilustrat de Remus Brezeanu, lansat online de ICR Berlin
„Beethoven – Unsterbliches genie”/ „Beethoven, geniu nemuritor”, romanul grafic recent apărut la editura Carlsen, cea mai prestigioasă editură germană în materie de benzi desenate, a fost ilustrat de...

Ateliere gratuite de teatru | Adulți @ Teatrul Apropo

Ateliere gratuite de teatru | Adulți @ Teatrul Apropo
Ai experiențe care merită împărtășite sau ești curios să înveți din experiențele altora? Ți-ai dori să fii mai charismatic, mai spontan, să te autodescoperi? Și mai presus de toate, ți-ar plăcea ca...

Comedie neagră, drame de familie și erotism în Competiția Oficială TIFF 2020

Comedie neagră, drame de familie și erotism în Competiția Oficială TIFF 2020
Galerie Foto Destinată regizorilor debutanți sau aflați la cel de-al doilea lungmetraj de ficțiune, Competiția oficială TIFF 2020 cuprinde 12 povești provocatoare și tot atâtea abordări originale, din care juriul va alege...

Filmul „Tom și Jerry 2.0”, regia Florin Piersic Jr. are premiera miercuri, 15 iulie 2020

Filmul „Tom și Jerry 2.0”, regia Florin Piersic Jr. are premiera miercuri, 15 iulie 2020
Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu prezintă miercuri, 15 iulie 2020, pe platforma TNRS – Scena Digitală, premiera filmului „Tom și Jerry 2.0”, adaptare după piesa de teatru „Jerry and Tom”, de Rick...
Serviciul de email marketing furnizat de