x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Un Oscar cu subtitluri

0
Autor: Dana Duma 10 Feb 2020 - 16:49
Un Oscar cu subtitluri
Vezi galeria foto

Ediţia cu numărul 92 a Galei Premiilor Oscar a prelungit – şi agravat - neliniştea Hollywoodului în faţa viitorului: va intra industria filmului în stăpânirea platformelor de streaming? Va rămâne Oscarul trofeul major al cinematografului american sau global?După ce anul trecut Roma lui Alfonso Cuaron, realizată cu ajutorul Netflix, a fost cât pe ce să câştige statueta, dar s-a mulţumit cu Oscarul pentru producţie internaţională, anul acesta  platforma cu multe milioane de abonaţi şi-a confirmat poziţia de mare producător de cinema, pentru că 24 dintre  nominalizări au rezultat din 12 filme ce-i poartă marca. Luna trecută Premiile Globurile de aur au evitat să valideze producţiile acestei mari ameninţări pentru studiourile clasice şi au lăsat în afara palmaresului titluri foarte promiţătoare precum The Irishman al lui Martin Scorsese sau  Cei doi papi/The Two Popes al brazilianului Fernando Meirelles. Lansat în ultimele zile ale anului trecut, lungmetrajul 1917 al britanicului Sam Mendes a schimbat poziţiile favoriţilor şi a cucerit cele mai importante Globuri , cel mai bun film şi cea mai bună regie.

S-a crezut imediat că Oscarurile vor repeta, în mare, situaţia. Lungmetrajul despre Primul război mondial pleca ca favorit al competiţiei cu palmaresul stabilit prin voturile membrilor Academiei Americane de Film (recomandată cu iniţialele ca AMPAS). După ce numărul membrilor s-a mărit spectaculos în 2018 (cu 928 de noi nume, de pe tot mapamondul) au început să se înmulţească  titlurile nominalizate venite din  alte spaţii decât cel american. Candidatura filmelor cu subtitluri nu mai pare o sitiuaţie neobişnuită la Oscaruri. Dacă în această situaţie s-au aflat, până acum, mai ales premiile mai „mici” (pentru documentar, animaţie, muzică, uneori interpretare), în 2020 prezenţa sud-coreanului Parasite de Bong Joon-ho printre cele nouă lungmetraje nominalizate la categoria Cel mai bun film, a generat insomnii concurenţilor. Venit cu prestigiosul credit asigurat de Premiul Palme d` Or al Festivalului de la Cannes, producţia sud-coreeană şi-a depăşit condiţia de film de artă şi a devenit un succes comercial, cu peste 160 de milioane de dolari în întreaga lume, dintre care 34 de milioane în Statele Unite. Nominalizat şi la alte categorii importante (regie, scenariu, scenografie etc.), lungmetrajul lui Bong Joon-ho este , după părerea criticilor, revelaţia internaţională a anului trecut. În acelaşi timp cronică socială şi parabolă politică, extrem de originala operă mixează drama de familie, comedia neagră şi metafora ideologică pentru a configura, foarte expresiv, formele contemporane ale luptei de clasă. Cineastul foloseşte inspirat decorul unei case cu subsol pentru a marca (cum făcuse cu mulţi ani în urmă Fritz Lang în Metropolis-1926) structura riguros etajată a unei societăţi cu săraci şi bogaţi. Nimic nu poate bulversa această  stratificare, nici micile strategii viclene şi nici crima nu pot inversa locurile ocupate de cele două clase sociale ale noului secol, precariatul şi plutomania, cum le numesc unii sociologi moderni. În final, Parasite a câştigat Oscarurile cele mai importante: Cel mai bun film, Cea mai bună regie, Cel mai bun scenariu ,dar şi Cel mai bun film internaţional.

Această producţie film unanim admirată nu s-a putut vedea pe platformele de streaming, la fel ca 1917, filmul de război care pare făcut dintr-un singur plan- secvenţă, abil mizanscenat de Sam Mendes şi  acaparant filmat de operatorul Roger Deakins. Dacă reputaţia lui Mendes, care câştigase Oscarul cu American Beauty şi a lui Deakins (oscarizat pentru Blade Runner 2049) ,recomandau un plus de atenţie pentru candidatura de acum, aceasta era susţinută şi mai convingător de Premiile BAFTA şi-mai ales- de voturile majoritare ale ghildei producătorilor din AMPAS. De obicei acest gir este principalul semn că o producţie va câştiga Oscarul cel mare. În plus, superstiţiile hollywoodiene dau ca porte bonheur prezenţa lui Colin Firth (în rol secundar în 1917) pentru că s-a observat că toate filmele nominalizate la această categorieavându-l în distribuţie câştigă. N-a fost să fie aşa şi lungmetrajul lui Mendes a obţinut Oscarul pentru imagine, efecte speciale şi mixaj sonor.

Deşi nu au câştigat premii importante (sau deloc, în ciuda celor 10 nominalizări, precum The Irishman al lui Scorsese), producţiile Netflix nu au rămas în afara palmaresului. Aşa cum era de aşteptat, Laura Dern a obţinut Oscarul pentru rol feminin secundar  graţie  portretului sarcastic făcut avocatei specializată în divorţuri din Marriage Story de Noah Bumbach. Din distribuţia acestuia ar fi meritat să câştige un Oscar pentru rol principal Adam Driver, excepţionalul interpret al unui bărbat  umilit de strategia malefică a amintitei avocate, care distruge orice încercare a soţilor de „a se despărţi în mod civilizat”. Dar Oscarul pentru rol masculin principal era ca şi luat de Joaquin Phoenix, răsplătit pentru metamorfoza fizică şi efortul făcut pentru a umaniza personajul din Joker de Todd Phillips.

S-au confirmat şi previziunile privind Oscarul pentru rol principal feminin, obţinut de Renée Zelweger pentru felul cum o portretizează pe Judy Garland în Judy şi Oscarul pentru rol secundar masculin, adjudecat de Brad Pitt pentru interpretarea din A fost odată...la Hollywood.

Cineaştii Martin Scorsese şi Quentin Tarantino au fost nominalizaţi cu filme care arată ceea ce ştiu ei mai bine să facă. Primul propune, în The Irishman, o nouă incursiune în lumea nemiloasă a mafiei, pornind de la pariul curajos al întineririi, cu mijloace digitale, al actorilor săi preferaţi Robert De Niro, Al Pacino şi Joe Pesci, pe care a visat toată viaţa să-i reunească în aceeaşi distribuţie. Marea pasiune a lui Tarantino pentru istoria cinematografului inspiră, în A fost odată...la Hollywood, povestea unei mari prietenii dintre  un star în pierdere de glamour şi cascadorul său fidel (Brad Pitt), plasată în apropierea periculoasă a clanului  Mason, ucigaşul vedetei Sharon Tate. Scorsese  a trebuit să se mulţumească doar cu omagiul făcut, de pe scenă, de cîştigătorul Bong Joon-ho, care a invitat participanţii să-l aplaude pe maestrul american în picioare, iar Tarantino cu Oscarurile primite de filmul său pentru decoruri şi rol secundar masculin.

Dintre nominalizatele la mai multe categorii ar trebui amintit Jojo Rabbit, pentru care neo-zeelandez de etnie maori Taika Waititi a primit Oscarul pentru scenariu adaptat, titlu de reţinut pentru noi şi pentru că imaginea este semnată de talentatul nostru compatriot Mihai Mălaimare jr. Din păcate, deşi reţinut printre cele 10 titluri finaliste la categoria Cel mai bun scurtmetraj, Cadoul de Crăciun de Bogdan Mureşan nu a  rămas pe lista scurtă, Oscarul revenind în final filmului The Neighbor`s Window .

Categoriile secundare ale Premiilor Academiei Americane de Film au mai dres puţin busuiocul privind reproşurile de slabă reprezentare a femeilor regizoare.

Produs de Barck şi Michelle Obama, American Factory (regia Julia Reichert şi Steve Bognar), a plecat ca favorit la categoria Lungmetraj documentar, reuşind să câştige Oscarul  incluzând, în istoria redeschiderii unei vechi uzine observaţii sociale relevante. Scurtmetrajul oscarizat , Learning to Skateboard in a War Zone (if You are a Girl) este, de asemenea, regizat de o femeie, Carol Dysinger. Semnături feminine poartă şi costumele premiate cu Oscar din Little Women (Jacqueline Durran), precum şi decorurile din A fost odată...la Hollywood (Barbara Ling), dar şi coloana sonoră premiată a filmului Joker (islandeza Hildur Gudnadottir). S-a mai încercat corectarea procentului de reprezentare a femeilor, dar şi rasială, prin numerele cântate de Cynthia Erivo (nominalizată pentru Harriet) şi Janelle Monae, care s-a recomandat şi ca reprezentanta minorităţii queer.

Deşi nu a avut un moderator unic, gala Oscarurilor 2020 nu a dus lipsă de momente foarte bune de spectacol. După cum nu au lipsit nici strălucirea şi eleganţa şi, în general, o etalare a bogăţiei în contrast cu mesajul filmului căştigător, Parasite. Cât despre comentariile despre felul cum s-a lăsat Hollywoodul „penetrat de globalizare” prin acest premiu, aş aminti că cetatea americană a filmului face-spre cinstea sa- acest lucru încă de la începuturi, atrăgând mereu talente de pe alte continente, care au împrospătat şi înnobilat mereu producţiile sale. Aceast lucru l-a făcut pe faimosul critic francez André Bazin să scrie despre „genialitatea sistemului”. Hollywoodul a aspirat întotdeauna la globalizare.

 

 

 


 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

In Memoriam Paul Goma, la TVR

In Memoriam Paul Goma, la TVR
Televiziunea Română regretă dispariţia marielui scriitor și disident Paul Goma şi îi aduce un respectuos omagiu difuzând o ediție specială din seria „Memorialul Durerii – O istorie care nu se învață la...

Publicații online ale Muzeului Național Cotroceni

Publicații online ale Muzeului Național Cotroceni
Galerie Foto Muzeul Național Cotroceni rămâne alături de public, venind în întâmpinarea celor care doresc să consulte online publicațiile de artă și istorie pe care Muzeul Național Cotroceni le-a realizat în ultimii...

Ion Caramitru: De Ziua Mondială a Teatrului, aş aduce în scenă două personaje - pe Socrate, care să ne spună „că știe că nu știe nimic”, și pe Shakespeare, să ne aducă aminte că „teatrul este oglinda lumii”

Ion Caramitru: De Ziua Mondială a Teatrului, aş aduce în scenă două personaje - pe Socrate, care să ne spună „că știe că nu știe nimic”, și pe Shakespeare, să ne aducă aminte că „teatrul este oglinda lumii”
Ion Caramitru a transmis un mesaj cu ocazia Zilei Mondiale a Teatrului 2020.     Tahicardie paroxistică   Suntem în 2020. Criză mondială. Pandemie. Țări zăvorâte. Morți cu miile....

Să revenim la cinema:  Revista „FILM” nr 1 / 2020

Să revenim la cinema:  Revista „FILM” nr 1 / 2020
Situaţia de excepţie în care apare primul număr din 2020 al revistei „Film”este descrisă astfel în editorialul semnat de Dana Duma, intitulat„Distopia”: „Cred că mulţi dintre cinefilii cu vechi...

Jon Bon Jovi şi prinţul Harry au lansat „Unbroken”, piesa emoţionantă dedicată veteranilor de război

Jon Bon Jovi şi prinţul Harry au lansat „Unbroken”, piesa emoţionantă dedicată veteranilor de război
Jon Bon Jovi, şi fostul prinţ britanic Harry, au lansat o melodie caritabilă al cărei mesaj reprezintă o chemare la arme, datorie şi sacrificiu. De fapt, noua versiune a cântecului „Unbroken”, cu prinţul...

De Ziua Mondială a Teatrului, spectacolele sunt transmise online

De Ziua Mondială a Teatrului, spectacolele sunt transmise online
Galerie Foto În contextul pandemiei de coronavirus, de Ziua Mondială a Teatrelor, 27 martie, la Bucureşti, teatrele sunt închise pentru marele public. Iubitorii de teatru se vor putea delecta, însă, vineri seara, cu spectacole...

Azi e Ziua Mondială a Teatrului

Azi e Ziua Mondială a Teatrului
Galerie Foto „În lumea de azi, în care sectarismul, ura și violența escaladează din nou, națiile par a se opune unele altora, credincioșii se războiesc cu alți credincioși, comunitățile revarsă ură asupra altor...

Eveniment în premieră. Sfatul Țării – spectacol difuzat simultan de Teatrele Naționale din Iași și Chișinău, cu ocazia Zilei Unirii Basarabiei cu România și a Zilei Mondiale a Teatrului

Eveniment în premieră. Sfatul Țării – spectacol difuzat simultan de Teatrele Naționale din Iași și Chișinău, cu ocazia Zilei Unirii Basarabiei cu România și a Zilei Mondiale a Teatrului
Galerie Foto Pentru prima dată, în cadrul binecunoscutului proiect „ReUniuni Teatrale” realizat de Teatrul Național Iași în parteneriat cu Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Chișinău, spectacolul dedicat Zilei...

Artiști Împreună în luptă cu pandemia

Artiști Împreună în luptă cu pandemia
Centrul Cultural Clujean lansează un proiect național care implică artiștii români în lupta cu pandemia COVID-19. Platforma Artiști Împreună răspunde inițiativei Observatorului Român de Sănătate de a...

Teatrul de Comedie VINE la voi!

Teatrul de Comedie VINE la voi!
Teatrul de Comedie a lansat în cadrul programului COMEDIA ÎN CARANTINĂ, un proiect derulat exclusiv pe platformele de facebook și instagram, prin care își propune ca, alături de echipa artistică, să vină în ca...

Tu #staiacasă – #EXCELSIORvinelatine

Tu #staiacasă – #EXCELSIORvinelatine
Teatrul EXCELSIOR se mută în spațiul online, ca răspuns la nevoia de continuitate a activității sale și de reinventare, în contextul distanțării sociale care se impune în această perioadă delicată, a...

Cântăm de acasă, pentru sibieni!

Cântăm de acasă, pentru sibieni!
Galerie Foto Stagiunea online a Filarmonicii de Stat Sibiu continuă cu noi producții prezentate publicului, în mediul virtual. Programul „Stage@home” a mobilizat artiștii sibieni, care au creat clipuri educative sau...

Coronacriza: Capela Sixtină şi alte săli de la Vatican, accesibile pentru tururi online

Coronacriza: Capela Sixtină şi alte săli de la Vatican, accesibile pentru tururi online
Săptămânile de izolare forţată dau ocazia oricui doreşte să se plimbe virtual prin cele mai cunoscute încăperi de la Vatican, săli care altfel ar fi fost accesibile numai după ore sau chiar zile de...

România, consacrată Sfintei Fecioare Maria, la Sanctuarul de la Fatima

România, consacrată Sfintei Fecioare Maria,  la Sanctuarul de la Fatima
Galerie Foto România a fost consacrată, în seara de miercuri, 25 martie a.c., Preasfintei Inimi a lui Isus şi Inimii Neprihănite a Sfintei Fecioare Maria, la Sanctuarul marian de la Fatima, în Portugalia. Actul consacrării va...

Endurace. Un an în spațiu, o viață de descoperiri de Scott Kelly

Endurace. Un an în spațiu, o viață de descoperiri de Scott Kelly
Galerie Foto Endurance. Un an în spațiu, o viață de descoperiri este povestea incredibilă a unui om care şi-a mobilizat întreaga voinţă pentru împlinirea unui vis ce părea imposibil. O misiune spaţială NASA...
Serviciul de email marketing furnizat de