x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Ce vedem pe scenele Festivalului Internațional George Enescu astăzi, 3 septembrie

0
Autor: Magdalena Popa Buluc 03 Sep 2019 - 15:10
Ce vedem pe scenele Festivalului Internațional George Enescu  astăzi, 3 septembrie

În căutarea culorii sentimentelor și a spiralei destinului în metafore muzicale: Vox Maris, Diana Damrau și London Symphony Orchestra – premiere și prezențe artistice de prim rang


La Ateneul Român

Festivalul George Enescu deschide după-amiaza zilei de marți, 3 septembrie, cu un program cu parfum polonez, în notă contemporană, cu un dirijor-vedetă, mare iubitor al Festivalului și României și un tânăr și prodigios pianist polonez, aplaudat de critică și public deopotrivă.

 În seria Recitaluri și Orchestre Camerale, de la ora 17.00, pe scena Ateneului Român urcă Orchestra Națională Simfonică a Radiodifuziunii Poloneze, cu maestrul Lawrence Foster la pupitrul dirijoral, iar la pian, tânărul Szymon Nehring, laureat al prestigiosului Concursul Internațional „Arthur Rubinstein” în 2017.

Concertul debutează cu o compoziție care poartă semnătura lui Adrian Pop, piesa ”Solstice” pentru orchestră. Una dintre cele mai originale voci ale școlii componistice contemporane clujene, Adrian Pop este considerat un ”meșter al post-modernismului” datorită capacității sale de a întrețese tradiția cu inovația, în compoziții simple și sofisticate, în același timp. Compozitorul György Kurtág spune despre muzica lui Adrian Pop că ”impresionează prin modul în care explorează zone arar cartografiate ale sufletului”. O piesă întâlnită rar pe scene, care invită publicul la explorări interioare.

Urmează concertul Concertul nr. 1 în mi minor pentru pian și orchestră op. 11, de F. Chopin. Un concert de pian compus la 20 de ani, care a fost interpretat pentru prima dată în 1830, la Varșovia, cu Chopin însuși în calitate de solist, un concert de "rămas bun", înainte de a părăsi Polonia.

După acest intermezzo de melancolie de secol XIX, este rândul Concertului pentru orchestră, al compozitorului polonez Witold Lutosławski, scris în anii 1950-54, prin urmare din nou în registrul contemporan. Este o lucrare în trei mișcări, în care compozitorul preia teme din folclorul polonez și le transpune într-o nouă armonie, adăugându-le contra-puncte atonale.

La pian, îl vom putea urmări pe Szymon Nehring, unul dintre cei mai talentați și promițători pianiști ai tinerei generații din Polonia. Este singurul polonez care a câștigat marele premiu la Concursul Internațional de Pian „Arthur Rubinstein” din Tel Aviv, considerat unul dintre cele mai importante concursuri de pian din lume.

În pofida vârstei sale tinere, discografia sa cuprinde deja albume lăudate de critică și recompensate cu premii valoroase. Astfel, CD-ul său de debut, cu piese de compozitori polonezi a primit, în 2016, Premiul Fryderyk al Academiei Fonografice Polone (la categoria Albumul Anului – Recital Solo), premiul Joker al revistei Crescendo, și Premiul Supersonic al revistei Pizzicato. Tot în 2016, Szymon Nehring și-a lansat alte două albume: Concertele pentru pian ale lui Chopin, alături de orchestra Sinfonietta din Cracovia, cu Jurek Dybał și Krzysztof Penderecki la pupitru și concertul pentru pian „Resurrection”, al lui Krzysztof Penderecki, chiar sub bagheta compozitorului. Cea mai recentă înregistrare a lui Szymon Nehring include lucrări de Chopin, interpretate la un pian de epocă (Erard 1858).

Szymon Nehring a susținut concerte în Rusia, China, Ucraina, Estonia, Ungaria, România, Austria, Germania, Franța, Norvegia, Italia, Israel, Argentina, Brazilia, Chile, Canada și S.U.A.

A cântat alături de orchestre precum Filarmonica din Varșovia, Orchestra Santander, Orchestra Poloneză Sinfonia Iuventus și cu majoritatea orchestrelor poloneze, Orchestra Simfonică din Israel și Orchestra Secolului al Optsprezecelea, colaborând cu dirijori renumiți, printre care Jerzy Maksymiuk, Jacek Kaspszyk, Antoni Wit, Grzegorz Nowak, Omer Meir Wellber, John Axelrod și Krzysztof Penderecki.

Dintre concertele recente și viitoare ale artistului, amintim turneele din Japonia și China, recitaluri la Carnegie Hall și Wigmore Hall, precum și concerte la Elbphilharmonie Hamburg, DR Koncerthuset în Copenhaga, Palau de la Música Catalana în Barcelona și Konzerthaus Berlin.

Szymon Nehring este reprezentat de Asociația Ludwig van Beethoven.

Înființată în anul 1935, Orchestra Națională a Radiodifuziunii Poloneze din Katowice își asumă rolul de ambasador al culturii poloneze pe scena artistică internațională. Orchestra a colaborat direct cu câțiva dintre cei mai mari compozitori polonezi din a doua jumătate a secolului XX: Witold Lutosławski, Henryk Mikołaj Górecki și Krzysztof Penderecki, asumându-și interpretări în premieră ale operelor lor.

În afara înregistrărilor de arhivă pentru Radioul Polonez, Orchestra Națională a Radiodifuziunii Poloneze a înregistrat peste 200 de albume pentru multe case de discuri renumite. Activitatea sa a fost recompensată de-a lungul anilor cu numeroase premii, inclusiv Diapason d'Or, Grand Prix du Disque de la Nouvelle Académie du Disque și International Classical Music Awards.

Orchestra Națională a Radiodifuziunii Poloneze colaborează permanent cu dirijori de top și reputați soliști internaționali. Orchestra a performat în majoritatea țărilor europene, în cele două Americi, în Japonia, Hong Kong, China, Australia, Noua Zeelandă, Coreea și în țările din Golful Persic.

Din anul 2005, Orchestra Națională a Radiodifuziunii Poloneze este organizatorul Festivalului Internațional de Premiere ale Muzicii Moderne Poloneze, eveniment nominalizat la Koryfeusz Muzyki Premiul Polskiej în 2017, la categoria Evenimentul Anului, iar, din anul 2015, a devenit organizatorul Festivalului Katowice Kultura Natura - pentru care a fost recompensată cu ICMA Special Achievement Award 2018.

 

La Sala Mare a Palatului

 

Tot în această seară, la Sala Mare a Palatului, de la ora 20.00, în seria Mari Orchestre ale Lumii, avem bucuria unui nou eveniment susținut de London Symphony Orchestra, sub bagheta maestrului Gianandrea Noseda

În program: „Vox Maris” op. 31 - de George Enescu, ciclul de cântece pentru soprană și orchestră: „The Hidden Place” - de Iain Bell, pasajele „Four Sea Interludes” și ”Passacaglia” din opera „Peter Grimes” - de Benjamin Britten și scena finală din opera „Capriccio” - de Richard Strauss

Soliști: soprana Diana Damrau și tenorul Cosmin Ifrim.

Concertul se bucură de participarea Corului Academic al Radiodifuziunii Române, dirijat de Ciprian Țuțu.

Vox Maris” este una dintre cele 34 de lucrări enesciene care vor fi prezentate pe scenele Festivalului Internațional George Enescu în ediția din 2019. Este un poem simfonic pe care Enescu l-a rafinat în peste 15 ani de minuțioase șlefuiri, în care prin metafora mării și a jertfei pescarului introduce în creație teme pe care le va desăvârși apoi în opera sa de căpătâi, Œdipe. Referindu-se la Vox Maris, Enescu mărturisea: ”…Este vorba de un poem simfonic care se va chema Vox Maris: Glasul mării. De data aceasta, eu însumi mi-am făcut scenariul, mai bine zis l-am trăit. Da, am văzut tot ceea ce voi descrie.”

A doua piesă a programului serii este compoziția lui Iain Bell, unul dintre cei mai aclamați compozitori contemporani britanici, aducând pentru a doua oară numele lui în programul Festivalului Enescu. Lucrarea ”The Hidden Place”, ciclu de cântece pentru soprană și orchestră, se va bucura de interpretarea celebrei soprane germane Diana Damrau. ”Am compus acest ciclu de lieduri orchestrale pentru Diana Damrau, acum 10 ani” - mărturisește Iain Bell într-un interviu acordat pentru site-ul Festivalului Enescu. ”Pe parcursul acestei lucrări vom face o călătorie de la blânda ceață de primăvară, prin vara plină de emoții, în melancolia toamnei și bucuria zăpezii care se așterne iarna. Din punct de vedere vocal, fiind prima lucrare orchestrală pe care am compus-o pentru Diana, am avut ocazia de a utiliza și explora posibilitățile enorme pe care vocea acesteia le deține (…). Am profitat, în adevăratul sens al cuvântului, de potențialul său vocal (…)”, a precizat compozitorul Iain Bell.

Concertul din cea de-a patra seară a Festivalului Internațional George Enescu 2019 continuă cu pasajele „Four Sea Interludes” și ”Passacaglia” din opera „Peter Grimes”, scrisă de Benjamin Britten. 

Considerată una dintre capodoperele secolului XX, opera ”Peter Grimes” a fost concepută de Britten inspirat de un poem din secolul al XVIII-lea, de George Crabbe, despre povestea tragică a pescarului Peter Grimes. Cu prilejul premierei din 1947, Britten mărturisea despre opera sa că ”este un subiect foarte apropiat inimii mele – este zbaterea individului în confruntarea sa cu masele. Cu cât este mai vicioasă societatea, cu atât este mai vicios individul”.

Criticii au considerat opera lui Britten ca pe o alegorie a ”opresiunii homosexuale” și se așteptau să fie întâmpinată cu reticență de publicul american, însă succesul piesei a fost atât de mare, încât vânzările de bilete le-au depășit pe cele ale unor opere consacrate, precum Boema sau Madama Butterfly.

Opera ”Peter Grimes” de Benjamin Britten va putea fi urmărită și în versiune integrală în cadrul Festivalului Enescu. Este una dintre premierele programate pentru ediția din 2019, pe data de 15 septembrie, de la ora 19.30, la Sala Mare a Platului, în seria Mari Orchestre ale Lumii, în interpretarea Orchestrei Naționale a Radiodifuziunii Române, alături de Corul Academic Radio. 

Seara London Symphony Orchestra, avându-l la pupitru pe Gianandrea Noseda se încheie cu scena finală din „Capriccio” - de Richard Strauss. Opera este lucrarea ultimă a  compozitorului german și are ca sub-titlu "O piesă de conversație pentru muzică". Opera ridică în dialogurile dintre personaje teme care l-au preocupat continuu pe Strauss, al căror rezumat ar putea fi : "Care artă este cea mai mare, poezia sau muzica?".

Soprana germană Diana Damrau este una dintre marile staruri ale Festivalului Internațional George Enescu 2019. Ea este o prezență constantă pe scenele celor mai importante opere și săli de concert din lume. Repertoriul său vast cuprinde atât roluri de soprană lirică, cât și de coloratură, incluzând rolurile principale din Lucia di Lammermoor (La Scala, Opera Națională Bavareză, Opera Metropolitană, Royal Opera House), Manon (Opera de Stat din Viena, Metropolitan Opera) și La Traviata (La Scala, Metropolitan Opera, Royal Opera House, Opéra National de Paris și Bavarian State Opera), precum și Regina Nopții din Flautul Fermecat (Opera Metropolitană, Salzburg Festivalul, Opera de Stat din Viena, Royal Opera House).

Diana Damrau înregistrează exclusiv pentru Warner/Erato (fosta EMI / Virgin Classics). Și-a făcut debutul cu Arie di Bravura – o colecție de arii de Mozart și Salieri. Printre ultimele ei discuri solo se numără: Donna, COLORaturaS, Poesie (Premiul ECHO Klassi 2011), Forever (premiul ECHO Klassik 2014), Fiamma del Belcanto. În mai 2017, a lansat albumul său Grand Opera – dedicat operei lui Giacomo Meyerbeer.

În februarie 2018, Diana Damrau a susținut o serie de concerte în cele mai renumite săli din Europa, cum ar fi Berlin, Londra, Paris, Luxemburg și Viena, împreună cu tenorul Jonas Kaufmann, urmat de un alt turneu european, sub tema VERDIssimo.

În decembrie 2018, ea a interpretat rolul principal într-o nouă producție La Traviata, la Opera Metropolitană, iar în aprilie 2019, în Faust de Gounod, la Royal Opera House din Londra.

Diana Damrau este „Artist in Residence” la Barbican Center din Londra în sezonul 2018/19.

Talentul vocal al tenorului Cosmin Ifrim a fost remarcat încă de pe timpul studiilor sale la Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj. În perioada 2000-2008, a fost membru în ansamblul Operei de Stat din Viena şi a abordat roluri din cele mai diverse, de la Lord Cecil în Roberto Devereux, la Rinuccio în Gianni Schicchi, Beppe în I Pagliacci sau Fenton în Falstaff. Pentru rolul susținut în producția Billy Budd a fost recompensat cu medalia Eberhard Waechter.

Cosmin Ifrim a mai interpretat cu succes rolul Alfredo, din opera La Traviata, în Londra, Maribor şi Atena, și a apărut în La fille du régiment, Billy Budd, Susannah, Il Pirata, prestațiile sale fiind răsplătite cu minute în șir de aplauze. Un moment de vârf al carierei sale l-a reprezentat abordarea partiturii de tenor a celebrei lucrări Stabat mater, de Rossini, alături de Filarmonica din Israel.

A evoluat sub coordonarea muzicală a unor dirijori de top, printre care Fabio Luisi, Zubin Mehta, Donald Runnincles, Christian Thielemann, Franz Welser-Möst, Ulf Schirmer, Seiji Ozawa și Riccardo Muti.

 

Corul Academic Radio este un ansamblu coral de elită, cu o reputație solidă, care a parcurs drumul maturizării artistice, asimilând neîncetat noi partituri, ajungând să stăpânească astăzi un impresionant număr de lucrări: oratorii, cantate, madrigale, poeme, balade şi numeroase miniaturi.

A fost fondat în anul 1940 în scopul susținerii repertoriului vocal-simfonic, sub conducerea dirijorului şi compozitorului Ioan Croitoru. Corul Academic Radio a fost condus de-a lungul anilor de: Dumitru D. Botez, Gheorghe Danga, Dumitru D. Stancu, Constantin Petrovici, Emanuel Elenescu, Alexandru Şumski, Carol Litvin, Aurel Grigoraş şi Dan Mihai Goia. În prezent, Corul Academic Radio este pregătit şi condus de Ciprian Ţuţu.

Istoria Corul Academic Radio este marcată de preocuparea constantă pentru rafinarea formulelor “a cappella”, în spiritul tradiției muzicii corale naționale.

Corul Academic Radio a susținut turnee în Germania, Bulgaria, Spania, Grecia, Cipru, Israel etc., și a colaborat cu orchestre internaționale de renume, sub baghete de prestigiu.


 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

UNITER, la 30 de ani: “Suntem o insulă înconjurată de intemperii ”

UNITER, la 30 de ani: “Suntem o insulă înconjurată de intemperii ”
Galerie Foto Luni de la orele 17, la UNITER, s-a desfășurat o întâlnire prin care organizația a marcat împlinirea a treizeci de ani. Președintele Ion Caramitru a făcut o serie de anunțuri importante. Întâlnirea UNITER s-a...

„Lemn”/„Wood”, filmul care vorbește despre tăierile ilegale de păduri din România, va avea premiera la Festivalul Internațional de Film Documentar Copenhaga

„Lemn”/„Wood”, filmul care vorbește despre tăierile ilegale de păduri din România, va avea premiera la Festivalul Internațional de Film Documentar Copenhaga
Galerie Foto Documentarul semnat de Monica Lăzurean-Gorgan, Michaela Kirst și Ebba Sinzinger, care urmărește fenomenul tăierilor ilegale și al comerțului cu lemn din România, Peru, Rusia și China, va avea premiera internați...

Zece artiști români vor fi prezenți la NADA New York Gallery Open, unul dintre cele mai importante evenimente de artă contemporană

Zece artiști români vor fi prezenți la NADA New York Gallery Open, unul dintre cele mai importante evenimente de artă contemporană
Galerie Foto Galeria de artă contemporană Anca Poterașu deschide vineri, 28 februarie 2020, de la ora 19.00,  prima sa expoziție la New York, prin participarea la NADA New York Gallery Open 2020. „O cameră doar a...

PREMIERĂ - „JOCURI ÎN CURTEA DIN SPATE” Un spectacol care provoacă la dezbatere: este tăcerea o formă de consimțământ?

PREMIERĂ - „JOCURI ÎN CURTEA DIN SPATE”  Un spectacol care provoacă la dezbatere: este tăcerea o formă de consimțământ?
Teatrul de Stat Constanţa (TSC) prezintă cea de-a treia premieră a acestei stagiuni și prima a anului 2020, spectacolul „JOCURI ÎN CURTEA DIN SPATE” în regia Dianei Mititelu, după piesa autoarei israeliene...

Eugen Jebeleanu, nominalizat la Gala Premiilor UNITER 2020 pentru „Cea mai bună regie” A SPECTACOLULUI „ITINERARII.ÎNTR-O ZI, LUMEA SE VA SCHIMBA”

Eugen Jebeleanu, nominalizat la Gala Premiilor UNITER 2020 pentru „Cea mai bună regie” A SPECTACOLULUI „ITINERARII.ÎNTR-O ZI, LUMEA SE VA SCHIMBA”
Galerie Foto Eugen Jebeleanu, regizorul spectacolului „Itinerarii. Într-o zi, lumea se va schimba” produs de Primăria Capitalei, prin ARCUB în parteneriat cu Compagnie des Ogres din Franța, a fost nominalizat de către...

Concertul EMOCIÓN! pe scena Ateneului Român

Concertul EMOCIÓN! pe scena Ateneului Român
Galerie Foto Sâmbătă, 28 martie 2020, începând cu ora 19.00, pe scena Sălii Mari a Ateneului Român (Str. Benjamin Franklin nr. 3), Asociația pentru Muzică, Artă și Cultură și Asociația Help Autism, cu sprijinul...

Maestrul Ioan Tugearu, coregraful Răzvan Mazilu și Gilda Lazăr, autoarea Întâlnirilor JTI, într-o nouă ediție a dialogurilor susținute de Octavian Saiu la Teatrelli

Maestrul Ioan Tugearu, coregraful Răzvan Mazilu și Gilda Lazăr, autoarea Întâlnirilor JTI, într-o nouă ediție a dialogurilor susținute de Octavian Saiu la Teatrelli
Ediția de la finalul lunii februarie a Anotimpurilor dialogului despre teatru cu Octavian Saiu lansează provocarea de a recontextualiza rolulcorpului și al dansului, aducând în atenția publicului...

Cele mai bune documentare românești se văd la One World Romania 13

Cele mai bune documentare românești se văd la One World Romania 13
Galerie Foto Alături de panorama filmului documentar internațional pe care o oferă în fiecare an, One World Romania este și o vitrină a celor mai incitante producții românești ale momentului. Ediția a treisprezecea, care se...

Premiile Senatului și NOMINALIZĂRILE pentru Premiile Galei UNITER 2020

Premiile Senatului și NOMINALIZĂRILE pentru Premiile Galei UNITER 2020
Galerie Foto Conform statutului Uniunii Teatrale din România, Senatul UNITER acordă în cadrul Galei Premiilor UNITER premiul de excelenţă, premiile pentru întreaga activitate şi premiile speciale. Pe baza propunerilor...

Eveniment aniversar UNITER. Ion Caramitru: „UNITER nu este o uniune a teatrelor, ci a oamenilor care fac teatru, a indivizilor cu talent”

Eveniment aniversar UNITER. Ion Caramitru: „UNITER nu este o uniune a teatrelor, ci a oamenilor care fac teatru, a indivizilor cu talent”
Galerie Foto “Uniunea Teatrală din România nu este o uniune a teatrelor, ci a oamenilor care fac teatru, a indivizilor cu talent în diferite ipostaze ale teatrului, care sunt asociaţi în această uniune pentru a li se apăra...

Șocant. O cunoscută cântăreață a dezvăluit că a fost „drogată, violată și ținută captivă”

Șocant. O cunoscută cântăreață a dezvăluit că a fost „drogată, violată și ținută captivă”
Duffy, cântăreață galeză premiată cu Grammy, a dezvăluit că a fost „drogată, violată și ținută captivă timp de mai multe zile”, informează BBC. Vedeta, în vârstă de 35 de ani, a publicat un...

Dirijorul britanic Leo Hussain revine la Sala Radio cu un program Elgar/Sibelius

Dirijorul britanic Leo Hussain revine la Sala Radio cu un program Elgar/Sibelius
Galerie Foto Dirijorul britanic Leo Hussain – care debuta în 2016 pe prestigioasa scenă a Operei Regale (Covent Garden) din Londra cu Oedipe de George Enescu, bucurându-se de un mare succes de public - revine vineri, 28...

De Mărţişor, TVR aduce românilor magia concursului Eurovision

De Mărţişor, TVR aduce românilor magia concursului Eurovision
Galerie Foto Duminică, 1 martie, de la ora 21.00, Televiziunea Română îi invită pe toţi românii din ţară şi de pretutindeni să se bucure de magia concursului Eurovision, la Finala Naţională 2020. Sub conceptul...

George Banu și Eugen Jebeleanu, despre 30 de ani de teatru românesc în Franța

George Banu și Eugen Jebeleanu, despre 30 de ani de teatru românesc în Franța
Galerie Foto Teatrul românesc de după 1989 şi relaţiile pe care le-a construit în peisajul teatral francez sunt tema unei dezbateri organizate de Institutul Cultural Român de la Paris, în parteneriat cu Ambasada...

Little Joe – cel mai inteligent și mai stilizat thriller al anului, acum pe ecranele românești

Little Joe – cel mai inteligent și mai stilizat thriller al anului, acum pe ecranele românești
Galerie Foto Cele mai eficiente thrillere sapă adânc în temerile noastre profunde și primare.  Cele mai inteligente, nu se opresc aici: ne înfioară, dar ne și pun pe gânduri, dezgropând straturi nebănuite ale naturii...
Serviciul de email marketing furnizat de