x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Metafore artistice ale crizelor Europei contemporane, de la Spoleto la Avignon

0
Autor: Magdalena Popa Buluc 19 Iul 2019 - 16:00
Metafore artistice ale crizelor Europei contemporane, de la Spoleto la Avignon
Vezi galeria foto

La Festivalul Internaţional de Dans de la Spoleto sunt puse în scenă crizele Europei

Într-una dintre perioadele cele mai dificile pentru Europa, traversată de tensiuni sociale şi politice, două spectacole de la cea de a 62-a ediţie a Festivalului Celor Două Lumi de la Spoleto abordează o Europă în criză, privind relaţia cu modernitatea şi măsura în care s-a pierdut patrimoniul ereditar al secolului al XIX-lea.

Marisa Berenson şi Adriana Asti  sunt protagonistele a două piese fascinante, în echilibru între egoism, erotism, cruzime, povestite pe firul emoţional al memoriei. Două abordări dramatice diferite, ale lui Stéphan Druet şi Hermann Broch, văzute una după alta, ţes un mozaic compozit al crizelor Europei contemporane. Ei merită aplaudaţi pentru două momente teatrale de o puternică valoare artistică şi civică.

 

Dizolvarea romantismului

În Europa Reconstrucţiei au strălucit ultimele fulguranţe ale acelui secol al XIX-lea pe care două războaie mondiale aproape l-au eradicat şi care supravieţuieşte în amintirea vechii generaţii.

Adriana Asti este Zerlina, protagonista Nevinovaţilor, dramă sentimentală scrisă de Broch în 1949. Este cameristă într-o familie germană nobilă al cărei nume nu-l ştim. În trecut, cu aproape 40 de ani înainte, Zerlina l-a contestat pe misteriosul Von Juna în faţa baroneasei, dintr-un fel de răzbunare din gelozie feminină. Deşi baroneasa a avut de la acest bărbat o fiică, pentru Zerlina nu este o problemă de dragoste, ci de satisfacţie personală, de dominare asupra oamenilor, în pofida condiţiei sale sociale umile. O atrage către Von Juna şi episodul misterios al unei vechi iubite, probabil ucise de bărbat, salvat totuşi de aceeaşi Zerlina care distruge unele scrisori trimise de el baronesei.

După ce a avut şi a înşelat atâtea femei, Von Juna fuge ca un laş de una dintre ele căreia îi datorează libertatea, lăsând în urmă numai lacrimi şi amintiri.

Zerlina are două feţe indescifrabile: pe de o parte, la fel ca Don Ciccio Tumeo povestit de Tomasi di Lampedusa, se ridică la conştiinţa critică a unei societăţi în decadenţă, dar, în realitate, la o analiză mai atentă, a încercat să se substituie celor pe care îi acuză, să simtă că triumfă asupra femeii care l-a avut numai parţial pe Von Juna care apoi a dispărut.

Asti oferă o interpretare rafinată, elegantă, presărată cu o ironie subtilă şi oarecare cruzime feminină, în momentul dureros al trecerii de la idealurile iubirii romantice la cinismul impus de o societate bazată pe aparenţe şi pe bani. Scena în penumbră, cu două figuri aşezate aproape tot timpul, imobile şi distanţate una de alta, scena dialogului este în realitate un monolog ale cărui efecte asupra interlocutorului mut nu le cunoaştem. Tensiunea latentă stăpâneşte fără încetare cele două figuri. Toate acestea amintesc un tablou de Edward Hopper şi dau măsura acelei angoase existenţiale în care a căzut Europa din a doua parte a secolului al XX-lea.

Regizoarea şi coregraful Lucinda Childs joacă rolul misteriosului domn A., cel care ascultă confidenţele Zerlinei într-o muţenie impasibilă. În timpul lor, în momentele cruciale ale descrierilor lui Von Juna, în rapide flash-uri este reevocat vechiul seducător, insinuându-se că A. este chiar Von Juna, întors sub false aparenţe la locul delictului.

Nevinovaţii aminteşte titlul lui D’Annunzio, Inocentul, făcând aluzie la baroneasă şi la fiica ei Hildegard, avută cu von Juna.

Crizele sociale ale Europei moderne, rezidă şi în decăderea sferei afective în favoarea plăcerii personale, a erotismului nesănătos, a instrumentului răzbunării.

 

“Berlin Kabarett”

În Berlinul ultimilor ani ai agoniei Weimarului, Kirsten, (interpretată extraordinar Marisa Berenson) este directoarea unui cabaret din oraş, pe care îl conduce în colaborare cu fiul ei homosexual, cu un fost amant şi cu un trio de muzicieni (pianist, tropetist, baterist) care întreţine publicul cu cântece vioaie între jazz, swing şi motive populare, o coloană originală scrisă de Stéphane Corbin şi Kurt Weill.

Pe jumătate teatru muzical, pe jumătate teatru de boulevard, cu un pic de circ, un pic de bordel, o aluzie la un cabinet de curiozităţi, Berlin Kabarett este un text complex: un joc de iniţiere, de oglinzi, de ironie privind societatea şi viciul, care pare ieşit dintr-o pânză a Neue Sachlichkeit (Noul Obiectivism), oglindă febrilă a unui Berlin (şi a unei Europe) în care, paradoxal, părea posibil să-ţi permiţi orice. În interiorul cabaretului se oglindesc existenţele dificile ale evreilor, homosexualilor, intelectualilor dizidenţi care au suferit discriminarea şi persecuţia nazistă, în timp ce o Europă distrată se bucura de ultimele luni de pace înainte de colaps.

O minunată şi stringentă frescă a contradicţiilor unei epoci scurte, dar cruciale pentru destinele Europei. Berenson, ca metaforă a Vechiului Continent, încearcă un imposibil punct de întâlnire între societatea liberală de la sfârşitul secolului al XIX-lea şi modernitatea reprezentată în spectacol de jazz, dar şi de nazismul care apare în fundal şi care marchează tragic cabaretul.

Soră ideală a Marlenei Dietrich din Îngerul albastru, Kirsten este morbidă, arivistă, la limita indiferenţei, constrânsă să supravieţuiască vânzându-se aceloraşi nazişti oficiali care i-au ucis fiul. Şi astăzi, în pofida curajoaselor lecţii ale lui Brecht, Sartre, Remarque, Artaud, Europa supravieţuieşte, prinsă între conflicte sociale, sărăcie, perversiune, arivism şi cult al aparenţelor.

 

La Festivalul de la Avignon Akram Khan conferă libertate “Cinei” lui Da Vinci

În curtea Palatului Papilor, coregraful britanic originar din Bangladesh, invitat pentru prima dată la Avignon, prezintă, până în 21 iulie, Outwitting the devil, o compoziţie inspirată liber de Cina lui Leonardo da Vinci, reprezentându-i pe Christ şi pe Apostoli. Un spectacol tulburător. Dansatorii încearcă să îndepărteze, printr-un ritual de grup, sfârşitul lumii.

Akram Khan nu s-a lăsat încarcerat niciodată într-un gen sau într-un format. Coregraful londonez a dovedit-o din nou. Ascultându-şi întotdeauna îndemnul inimii, el a adaptat Cina lui Leonardo da Vinci, operă care l-a marcat pe când era student la artele plastice, când profesorul le ceruse elevilor să propună o rescriere a scenei.

Câţiva ani mai târziu, tânărul plastician fusese uimit de remake-ul artistei australiene Susan Dorothea White, care îi înlocuise pe discipoli cu femei, Iisus devenind un aborigen şi Iuda singurul alb care bea o coca. Rescrierea pe scena de la Avignon este la fel de radicală, deşi păstrează o dimensiune mitologică.

Akram Khan remarcă: “în epoca smartphonurilor, unul dintre ritualurile de grup care rămâne este spectacolul”. El multiplică imaginile puternice cu ajutorul luminilor atent studiate şi cu o bandă sonoră care combină sonorităţi electronice aeriene şi bubuituri de tunet. Spectacolul are partea lui de violenţă şi atinge paroxismul printr-o condamnare la moarte. Dar dansul, superb, domină cu un solo de o extremă lentoare.

Coregraful este cunoscut pentru stăpânirea dansului traditional indian. În Outwitting the devil acesta este folosit în braţele omniprezente. Într-un gest care frizează mima, Dominique Petit, este un bătrân care soseşte pe scenă încărcat cu cărămizi negre ca nişte mici pietre funerare.  El povesteşte un vis: “noapte după noapte, am mereu acelaşi vis: sunt tânăr, nemuritor şi ţin în mână o secure. Tânărul nu-şi poate imagina că va îmbătrâni”.

Ca întotdeauna la Akram Khan, tablourile sunt foarte teatrale. Aici, demonii sunt bărbaţi şi femei, tineri şi bătrâni. Ching-Ying Chien, Andrew Pan, Dominique Petit, Mythili Prakash, Sam Pratt şi James Vu Anh Pham sunt rând pe rând fantome şi fiinţe vii. Merită aplaudate dansurile de grup care, deşi în scrierea lor nu oferă nicio modernitate, devin ocazia unor fulgerătoare vârtejuri cu alură de dans al dervişilor. Spectacolul aduce un mare număr de figuri tutelare, mergând de la Pieta la posturi animalice.

 

 


 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Renaşterea fenomenului Woodstock, gravat în amintire: un casting 2019 “multigeneraţional”

Renaşterea fenomenului Woodstock, gravat în amintire: un casting 2019 “multigeneraţional”
Galerie Foto După două tentative, în 1994 şi 1999, organizatorii Festivalului Wodstock au sperat anul acesta să se apropie de euforia sfârşitului anilor 60.  Miley Cyrus şi The Black Keys, au urcat pe scenă, din 16...

Celebrul cantautor Neil Young își va lansa albumul "Colorado" în toamnă

Celebrul cantautor Neil Young  își va lansa albumul "Colorado" în toamnă
Cântăreţul canadian Neil Young a anunţat pe site-ul său lansarea unui nou album în luna octombrie. Initulat "COLORADO", acesta va cuprinde zece piese noi, cu durata între 3 şi 13 minute. Prima...

România va fi prezentă cu peste 600 de titluri la Târgul Internaţional de Carte de la Beijing

România va fi prezentă cu peste 600 de titluri la Târgul Internaţional de Carte de la Beijing
România va fi prezentă cu peste 600 de titluri la a XXVI-a ediţie a Târgului Internaţional de Carte de la Beijing (BIBF), care se va desfăşura de miercuri până duminică şi la care ţara noastră are statut de ...

Serviciul de streaming al grupului Disney va fi lansat în Canada şi Olanda, în noiembrie

Serviciul de streaming al grupului Disney va fi lansat în Canada şi Olanda, în noiembrie
Walt Disney Co a anunţat luni că va lansa noul său serviciu de streaming video, Disney+, în Canada şi Olanda, pe 12 noiembrie, aceeaşi dată la care va avea loc şi lansarea acestuia în Statele Unite, informează...

Dwayne Johnson s-a căsătorit în secret, duminică, în Hawaii

Dwayne Johnson s-a căsătorit în secret, duminică, în Hawaii
Actorul american Dwayne Johnson, supranumit "The Rock", a anunţat că s-a căsătorit cu partenera lui de viaţă, cântăreaţa Lauren Hashian, în cadrul unei ceremonii secrete, care a avut loc duminică în Hawaii,...

Regizorul Costa-Gavras va fi distins cu Premiul Jaeger-LeCoultre, la Mostra di Venezia

Regizorul Costa-Gavras va fi distins cu Premiul Jaeger-LeCoultre, la Mostra di Venezia
Galerie Foto Bienala de la Veneţia a anunţat că anul acesta Premiul Jaeger-LeCoultre Glory to the Filmmaker îl va onora pe cunoscutul regizor francez de origine greacă Costa-Gavras. Cineastul va primi distincţia în 31 august,...

„Lunga vară fierbinte a marilor festivaluri” la Teatrelli – Octavian Saiu îi aduce în fața publicului pe directorii a două importante festivaluri de teatru

„Lunga vară fierbinte a marilor festivaluri” la Teatrelli – Octavian Saiu îi aduce în fața publicului pe directorii a două importante festivaluri de teatru
O întâlnire cu cărțile pe față despre fenomenul festivalier din România, dar și din străinătate. Ce tipuri de evenimente merită urmărite? Ce este supraevaluat? Care este rolul festivalurilor pentru public...

Juriul de concurs al Galei Tânărului Actor HOP, 2019

Juriul de concurs al Galei Tânărului Actor HOP, 2019
UNITER anunță juriul de concurs pentru ediţia a XXII-a a evenimentului mult așteptat de tinerii actori și nu numai – GALA TÂNĂRULUI ACTOR, HOP. Cei 50 de concurenți pășesc în universul GIGI CĂCIULEANU

Ştefan Bănică: “La Cerbul de Aur am avut şansa să-i ascult şi să-i cunosc personal pe Cindy Lauper şi pe Jerry Lee Lewis!”

Ştefan Bănică: “La Cerbul de Aur am avut şansa să-i ascult şi să-i cunosc personal pe Cindy Lauper şi pe Jerry Lee Lewis!”
Galerie Foto La Cerbul de Aur şi-a cunoscut idolul copilăriei! A întâlnit-o pe Cyndi Lauper! A urmărit recitaluri ale lui Tom Jones, Pink, James Brown! Şi, tot la Cerbul de Aur, va urca pe scenă pentru a parta oară! Toate i...

"Căsuța din ceață" și "Cadranul Plus Plus", la Festivalul UNDERCLOUD!

"Căsuța din ceață" și "Cadranul Plus Plus", la Festivalul UNDERCLOUD!
Galerie Foto Au mai rămas doar câteva zile până când vă veți putea întâlni cu două dintre spectacolele Teatrului Apropo, "Căsuța din ceață" și "Cadranul Plus-Plus",  în ediția a XII-a a...

O nouă mărturie arhitectonică despre Mănăstirea Văcărești

O nouă mărturie arhitectonică despre Mănăstirea Văcărești
Muzeul Municipiului București invită persoanele interesate să participe la vernisajul expoziției tematice „Memoria arhitecturii: Mărturiile unor arhitecți despre Mănăstirea Văcărești”, eveniment care va...

Fascinante broderii din bogata tradiţie bizantină din România, la Luvru 

Fascinante broderii din bogata tradiţie bizantină din România, la Luvru 
Galerie Foto                                                Muzeul Luvru a găzduit, timp de trei luni, o impresi...

40 de ani de la primul show color al Televiziunii Române

40 de ani de la primul show color al Televiziunii Române
Galerie Foto Moment aniversar pe scena Festivalului Internaţional Cerbul de Aur 2019. În urmă cu 40 de ani, „Eu sunt Corina”, un spectacol de televiziune produs de regretatul Tudor Vornicu, alături de echipa sa, devenea...

Istoria ascunsă a unui portret-simbol - Tristan Tzara

Istoria ascunsă a unui portret-simbol - Tristan Tzara
Muzeul Național de Artă al României a deschis, la sfârșitul săptămânii trecute,  mini expoziția–investigație având ca temă misterioasa „dispariție” a portretului poetului avangardist Tristan...

Doliu în lumea muzicii populare. A murit cântăreața Ana Maria Pop

Doliu în lumea muzicii populare. A murit cântăreața Ana Maria Pop
Cântăreaţa de muzică populară Ana Maria Pop, în vârstă de 37 de ani, a murit duminică seara, în urma unui accident rutier produs pe DN 1C, pe raza comunei Cicârlău, a precizat Biroul de comunicare al IPJ...
Serviciul de email marketing furnizat de