x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Metafore artistice ale crizelor Europei contemporane, de la Spoleto la Avignon

0
Autor: Magdalena Popa Buluc 19 Iul 2019 - 16:00
Metafore artistice ale crizelor Europei contemporane, de la Spoleto la Avignon
Vezi galeria foto

La Festivalul Internaţional de Dans de la Spoleto sunt puse în scenă crizele Europei

Într-una dintre perioadele cele mai dificile pentru Europa, traversată de tensiuni sociale şi politice, două spectacole de la cea de a 62-a ediţie a Festivalului Celor Două Lumi de la Spoleto abordează o Europă în criză, privind relaţia cu modernitatea şi măsura în care s-a pierdut patrimoniul ereditar al secolului al XIX-lea.

Marisa Berenson şi Adriana Asti  sunt protagonistele a două piese fascinante, în echilibru între egoism, erotism, cruzime, povestite pe firul emoţional al memoriei. Două abordări dramatice diferite, ale lui Stéphan Druet şi Hermann Broch, văzute una după alta, ţes un mozaic compozit al crizelor Europei contemporane. Ei merită aplaudaţi pentru două momente teatrale de o puternică valoare artistică şi civică.

 

Dizolvarea romantismului

În Europa Reconstrucţiei au strălucit ultimele fulguranţe ale acelui secol al XIX-lea pe care două războaie mondiale aproape l-au eradicat şi care supravieţuieşte în amintirea vechii generaţii.

Adriana Asti este Zerlina, protagonista Nevinovaţilor, dramă sentimentală scrisă de Broch în 1949. Este cameristă într-o familie germană nobilă al cărei nume nu-l ştim. În trecut, cu aproape 40 de ani înainte, Zerlina l-a contestat pe misteriosul Von Juna în faţa baroneasei, dintr-un fel de răzbunare din gelozie feminină. Deşi baroneasa a avut de la acest bărbat o fiică, pentru Zerlina nu este o problemă de dragoste, ci de satisfacţie personală, de dominare asupra oamenilor, în pofida condiţiei sale sociale umile. O atrage către Von Juna şi episodul misterios al unei vechi iubite, probabil ucise de bărbat, salvat totuşi de aceeaşi Zerlina care distruge unele scrisori trimise de el baronesei.

După ce a avut şi a înşelat atâtea femei, Von Juna fuge ca un laş de una dintre ele căreia îi datorează libertatea, lăsând în urmă numai lacrimi şi amintiri.

Zerlina are două feţe indescifrabile: pe de o parte, la fel ca Don Ciccio Tumeo povestit de Tomasi di Lampedusa, se ridică la conştiinţa critică a unei societăţi în decadenţă, dar, în realitate, la o analiză mai atentă, a încercat să se substituie celor pe care îi acuză, să simtă că triumfă asupra femeii care l-a avut numai parţial pe Von Juna care apoi a dispărut.

Asti oferă o interpretare rafinată, elegantă, presărată cu o ironie subtilă şi oarecare cruzime feminină, în momentul dureros al trecerii de la idealurile iubirii romantice la cinismul impus de o societate bazată pe aparenţe şi pe bani. Scena în penumbră, cu două figuri aşezate aproape tot timpul, imobile şi distanţate una de alta, scena dialogului este în realitate un monolog ale cărui efecte asupra interlocutorului mut nu le cunoaştem. Tensiunea latentă stăpâneşte fără încetare cele două figuri. Toate acestea amintesc un tablou de Edward Hopper şi dau măsura acelei angoase existenţiale în care a căzut Europa din a doua parte a secolului al XX-lea.

Regizoarea şi coregraful Lucinda Childs joacă rolul misteriosului domn A., cel care ascultă confidenţele Zerlinei într-o muţenie impasibilă. În timpul lor, în momentele cruciale ale descrierilor lui Von Juna, în rapide flash-uri este reevocat vechiul seducător, insinuându-se că A. este chiar Von Juna, întors sub false aparenţe la locul delictului.

Nevinovaţii aminteşte titlul lui D’Annunzio, Inocentul, făcând aluzie la baroneasă şi la fiica ei Hildegard, avută cu von Juna.

Crizele sociale ale Europei moderne, rezidă şi în decăderea sferei afective în favoarea plăcerii personale, a erotismului nesănătos, a instrumentului răzbunării.

 

“Berlin Kabarett”

În Berlinul ultimilor ani ai agoniei Weimarului, Kirsten, (interpretată extraordinar Marisa Berenson) este directoarea unui cabaret din oraş, pe care îl conduce în colaborare cu fiul ei homosexual, cu un fost amant şi cu un trio de muzicieni (pianist, tropetist, baterist) care întreţine publicul cu cântece vioaie între jazz, swing şi motive populare, o coloană originală scrisă de Stéphane Corbin şi Kurt Weill.

Pe jumătate teatru muzical, pe jumătate teatru de boulevard, cu un pic de circ, un pic de bordel, o aluzie la un cabinet de curiozităţi, Berlin Kabarett este un text complex: un joc de iniţiere, de oglinzi, de ironie privind societatea şi viciul, care pare ieşit dintr-o pânză a Neue Sachlichkeit (Noul Obiectivism), oglindă febrilă a unui Berlin (şi a unei Europe) în care, paradoxal, părea posibil să-ţi permiţi orice. În interiorul cabaretului se oglindesc existenţele dificile ale evreilor, homosexualilor, intelectualilor dizidenţi care au suferit discriminarea şi persecuţia nazistă, în timp ce o Europă distrată se bucura de ultimele luni de pace înainte de colaps.

O minunată şi stringentă frescă a contradicţiilor unei epoci scurte, dar cruciale pentru destinele Europei. Berenson, ca metaforă a Vechiului Continent, încearcă un imposibil punct de întâlnire între societatea liberală de la sfârşitul secolului al XIX-lea şi modernitatea reprezentată în spectacol de jazz, dar şi de nazismul care apare în fundal şi care marchează tragic cabaretul.

Soră ideală a Marlenei Dietrich din Îngerul albastru, Kirsten este morbidă, arivistă, la limita indiferenţei, constrânsă să supravieţuiască vânzându-se aceloraşi nazişti oficiali care i-au ucis fiul. Şi astăzi, în pofida curajoaselor lecţii ale lui Brecht, Sartre, Remarque, Artaud, Europa supravieţuieşte, prinsă între conflicte sociale, sărăcie, perversiune, arivism şi cult al aparenţelor.

 

La Festivalul de la Avignon Akram Khan conferă libertate “Cinei” lui Da Vinci

În curtea Palatului Papilor, coregraful britanic originar din Bangladesh, invitat pentru prima dată la Avignon, prezintă, până în 21 iulie, Outwitting the devil, o compoziţie inspirată liber de Cina lui Leonardo da Vinci, reprezentându-i pe Christ şi pe Apostoli. Un spectacol tulburător. Dansatorii încearcă să îndepărteze, printr-un ritual de grup, sfârşitul lumii.

Akram Khan nu s-a lăsat încarcerat niciodată într-un gen sau într-un format. Coregraful londonez a dovedit-o din nou. Ascultându-şi întotdeauna îndemnul inimii, el a adaptat Cina lui Leonardo da Vinci, operă care l-a marcat pe când era student la artele plastice, când profesorul le ceruse elevilor să propună o rescriere a scenei.

Câţiva ani mai târziu, tânărul plastician fusese uimit de remake-ul artistei australiene Susan Dorothea White, care îi înlocuise pe discipoli cu femei, Iisus devenind un aborigen şi Iuda singurul alb care bea o coca. Rescrierea pe scena de la Avignon este la fel de radicală, deşi păstrează o dimensiune mitologică.

Akram Khan remarcă: “în epoca smartphonurilor, unul dintre ritualurile de grup care rămâne este spectacolul”. El multiplică imaginile puternice cu ajutorul luminilor atent studiate şi cu o bandă sonoră care combină sonorităţi electronice aeriene şi bubuituri de tunet. Spectacolul are partea lui de violenţă şi atinge paroxismul printr-o condamnare la moarte. Dar dansul, superb, domină cu un solo de o extremă lentoare.

Coregraful este cunoscut pentru stăpânirea dansului traditional indian. În Outwitting the devil acesta este folosit în braţele omniprezente. Într-un gest care frizează mima, Dominique Petit, este un bătrân care soseşte pe scenă încărcat cu cărămizi negre ca nişte mici pietre funerare.  El povesteşte un vis: “noapte după noapte, am mereu acelaşi vis: sunt tânăr, nemuritor şi ţin în mână o secure. Tânărul nu-şi poate imagina că va îmbătrâni”.

Ca întotdeauna la Akram Khan, tablourile sunt foarte teatrale. Aici, demonii sunt bărbaţi şi femei, tineri şi bătrâni. Ching-Ying Chien, Andrew Pan, Dominique Petit, Mythili Prakash, Sam Pratt şi James Vu Anh Pham sunt rând pe rând fantome şi fiinţe vii. Merită aplaudate dansurile de grup care, deşi în scrierea lor nu oferă nicio modernitate, devin ocazia unor fulgerătoare vârtejuri cu alură de dans al dervişilor. Spectacolul aduce un mare număr de figuri tutelare, mergând de la Pieta la posturi animalice.

 

 


 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

„Prometeu înlănțuit”, un spectacol emblematic pentru perpetua luptă a omului cu multiplele forme de oprimare

„Prometeu înlănțuit”, un spectacol emblematic pentru perpetua luptă a omului cu multiplele forme de oprimare
Galerie Foto „În vremuri ale minciunii universale, a spune adevărul este un act revoluționar”, scria George Orwell. La 30 de ani de la Revoluția din 1989, Teatrul Național din Timișoara dezvoltă prin spectacolele sale...

Cine este Maurizio Cattelan?!

Cine este Maurizio Cattelan?!
Galerie Foto „În artă, ca şi în realitate, lumea apare ca şi când ar fi fost în mâinile unui zeu nebun, în timp ce zeul adevărat rămâne în afara jocului. Sunt un pesimist, dar cred că în lume sunt şi consolări...

Cristian Mandeal – finalul integralei Brahms la Filarmonica din Braşov

Cristian Mandeal – finalul integralei Brahms la Filarmonica din Braşov
Pe 12 decembrie va avea loc la Sala Patria din Braşov ultimul concert din seria integralei Brahms susţinut de Cristian Mandeal cu Orchestra simfonică a Filarmonicii din Brașov, concert ce are în program Uvertura Aca...

Tezaur național, în Licitația de Iarnă de la Artmark. Grigorescu, Luchian, Tonitza, Baba sau Ghenie, licitați la cel mai important eveniment al anului dedicat artei românești

Tezaur național, în Licitația de Iarnă de la Artmark. Grigorescu, Luchian, Tonitza, Baba sau Ghenie, licitați la cel mai important eveniment al anului dedicat artei românești
Galerie Foto Capodopere ale artei românești, semnate de cei mai importanți artiști, din colecții istorice, sunt adunate, pentru prima dată, într-o licitație festivă. Nicolae Grigorescu, Ștefan Luchian, Nicolae Tonitza,...

Văduva rockerului Chris Cornell a dat în judecată trupa Soundgarden

Văduva rockerului Chris Cornell a dat în judecată trupa Soundgarden
Vicky Cornell, văduva rockerului Chris Cornell, solistul trupei Soundgarden, care s-a sinucis în mai 2017, a dat în judecată grupul american, de la care solicită despăgubiri în valoare de câteva sute de mii ...

Concertul nr. 1 pentru vioară şi orchestră semnat de Dumitru Capoianu, creatorul muzicii pentru "Omulețul" lui Gopo, interpretat de ALEXANDRU TOMESCU

Concertul nr. 1 pentru vioară şi orchestră semnat de Dumitru Capoianu,  creatorul muzicii pentru "Omulețul" lui Gopo, interpretat de ALEXANDRU TOMESCU
Galerie Foto Vineri, 13 decembrie, la Sala Radio, violonistul ALEXANDRU TOMESCU - care se bucură de privilegiul de a cânta  pe celebra vioară STRADIVARIUS Elder-Voicu - va interpreta, alături de ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO,...

Reîntâlnire cu Shakespeare, Cehov şi David Doiashvili la TNB

Reîntâlnire cu Shakespeare, Cehov şi David Doiashvili la TNB
Galerie Foto Două dintre cele mai apreciate montări ale Teatrului Naţional din Bucureşti, Regele Lear şi Livada de vişini, ambele purtând semnătura regizorului georgian David Doiashvili revin în scenă la finalul acestui...

Romanian Design Week 2020 propune ca temă SCHIMBAREA

Romanian Design Week 2020 propune ca temă SCHIMBAREA
Galerie Foto Ediția cu numărul opt a Romanian Design Week va avea loc în intervalul 15-24 mai, la București. Începând cu 2020, RDW propune o nouă arhitectură de festival și va aborda anual o temă diferită în jurul...

Prezentarea unei fascinante cărți a lui Riccardo Calimani: „Istoria Republicii Veneția: Serenisima de la origini până la prăbușire”

Prezentarea unei fascinante cărți a lui Riccardo Calimani: „Istoria Republicii Veneția: Serenisima de la origini până la prăbușire”
Pe 11 decembrie 2019, la orele 17.30, va avea loc, în Sala de Conferințe a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția, prezentarea unei cărți recent apărută, semnată de Riccardo...

Premiile „Dimitrie Cantemir” 2019, acordate pentru prima dată la Istanbul

Premiile „Dimitrie Cantemir” 2019, acordate pentru prima dată la Istanbul
Trei specialişti în domeniul culturii de la Istanbul, dr. Mehtap Demir (conferenţiar în cadrul secției de Muzicologie a Conservatorului de Stat, Universitatea Istanbul, și membru fondator al Departamentului de...

Miercuri, 11 decembrie, Jurnalul îţi aduce cartea "Șarpele lui Nicodim și alte simboluri misterioase ale românilor"

Miercuri, 11 decembrie, Jurnalul îţi aduce cartea "Șarpele lui Nicodim și alte simboluri misterioase ale românilor"
Patrimoniul simbolic al românilor include o serie de elemente fascinante, care, în timp, s-au transformat în legende. De la stindardul antic al dacilor și terifiantul său șuierat, la crucile vii de la Dervent,...

Lansare album Doina Lavric-Parghel

Lansare album Doina Lavric-Parghel
Muzeul Național al Literaturii Române vă invită miercuri, 11 decembrie 2019, de la ora 18.00, în Mansarda sediului din Str. Nicolae Crețulescu nr. 8, la evenimentul de lansare a albumului „Povestea soarelui” al...

Globurile de Aur: Pelicula "Marriage Story" a primit cele mai multe nominalizări

Globurile de Aur: Pelicula "Marriage Story" a primit cele mai multe nominalizări
Lungmetrajul "Marriage Story" a primit cele mai multe nominalizări la Globurile de Aur, trofee care deschid sezonul marilor premii cinematografice de la Hollywood. Producția a fost propusă la șase categorii,...

Cezar Guna lansează Baby Benz - o melodie cu un clip fresh și sugestiv!

Cezar Guna lansează Baby Benz - o melodie cu un clip fresh și sugestiv!
Cezar Guna, artist Global Records, a lansat săptămâna trecută videoclipul piesei Baby Benz. Melodia vorbește despre atracție și despre iubirea care trece dincolo de imaginație, iar clipul exprimă foarte bine...

Reuniunea trupei "One Direction" ar fi posibilă peste doi ani

Reuniunea trupei "One Direction" ar fi posibilă peste doi ani
Liam Payne susţine că o reuniune a celor de One Direction este posibilă dar nu mai devreme de doi ani. Unul dintre soliştii trupei britanice, Zayn Malik (26 de ani), a părăsit formaţia în 2015, semnân...
Serviciul de email marketing furnizat de