x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Muzica O „poveste de iarnă” în acorduri de vioară

O „poveste de iarnă” în acorduri de vioară

de Ema-Augusta Banu    |    16 Dec 2010   •   19:44
O „poveste de iarnă” în acorduri de vioară

142953-pc150066fotodemihaelacazan.jpgÎn ajun de Sărbători, un „drăgălaş” cadou muzical a fost oferit audienţei din Sala Cantacuzină a Muzeului George Enescu din Bucureşti. Mircea Dumitrescu, un virtuos violonist de numai 12 ani, câştigător a numeroase premii internaţionale şi totodată membru al Clubului de Ex­celenţă al Fundaţiei Dan Voi­cu­lescu, a concertat miercuri seară în vechiul salon de muzică al Palatului Cantacuzino alături de prietenii săi, elevi talentaţi ai Liceului de Muzică „George Enescu”. De la co­linde la Bach, Sarasate, Vivaldi sau Ceaikovski, micuţii muzicieni coordonaţi de profesoara Olivia Papa şi acompaniaţi de Smaranda Ilea la pian au dăruit astfel „povestea” lor de iarnă. O poveste a talentului, perseverenţei şi frumosului.

Mircea Dumitrescu sau „Mi­cuţul Paganini”, cum i se mai spune după ce a câştigat locul I la un re­numit concurs din Italia cu un program de Paganini, studiază vioara de la 5 ani. Timbrul viorii sale s-a făcut auzit pe marile scene ale Europei, la Hamburg, München sau Milano şi a impresionat ca de fiecare dată atât publicul, cât şi reprezentanţii juriului. La concursurile internaţionale a obţinut nu mai puţin de 27 de locuri I; cu toate astea, Mircea rămâne un copil modest: „Eu nu mă consider o vedetă, eu sunt un copil normal”. Îl contrazice însă patosul din mu­zica lui care îţi lasă amprente în suflet. „Am început să iubesc vioara şi sunetul ei de când eram foarte mic.

Mă uitam la străbunicul meu, tataie Fusuleţ (78 ani), cum cânta şi mi-am dorit să încerc şi eu. Cred că aveam 5 ani când tataie Fusuleţmi-a pus prima dată vioara pe umăr şi degetele pe arcuş. Apoi, tot cemi-am dorit mai mult a fost să pot cânta la fel de bine ca el, iar mai târziu să ajung să cânt pe o scenă mare acompaniat de o orchestră şi multă lume să mă asculte. Tataie mi-a spus de multe ori că dragostea pentru vioară nu este suficientă, că pot ajunge acolo unde îmi doresc numai dacă studiez. Despre el, oamenii spun că este «un lord deghizat în ţigan», dar pentru mine rămâne «tataie Fusuleţ»„

Prezent în sală, tataie Fusuleţ ne-a dezvăluit că prima melodie învăţată de nepotul său a fost „Pupăza din Tei”. După care au urmat ore şi ore de repetiţie, că nu degeaba i-a cunoscut şi admirat el pe marii violonişti ai vremii precum Yehudi Menuhin, David Oistrakh sau Leonid Kogan. Străbunicul îşi doreşte ca „băiatul lui” să urce pe marile scene ale lumii şi  speră ca Mircea să nu fie nevoit să „cânte pentru pâine” şi să nu ajungă vreodată „în condiţia unui lăutar de manele, muzica aia cu laude, minciuni, text fără rost, într-un singur stil, aceeaşi măsură, prostească şi fără pic de tehnică”.

Alături de „Micuţul Paganini” pe scenă au mai urcat: Damiana Muşat, Ioana Movileanu, Agata Ştefănescu, Dan Nanoveanu, Ana Maria Limban, Daniela Tudor, Ana Popescu Deutsch. Evenimentul oferit de Fundaţia Dan Voiculescu a avut-o ca amfitrioană pe Ionela Năstase. Aşadar, pentru aproape două ore, „povestea de iarnă cu Mircea Dumitrescu şi prietenii săi” ne-a reamintit bucuria, candoarea şi emoţia Sărbătorilor… Restul sunt aplauze şi mulţumiri.

×
Subiecte în articol: arte muzica