x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Oaspeţi la Operă

0
Autor: Costin Popa 22 Sep 2011 - 21:00
Oaspeţi la Operă
Spectacolul Operei Nationale Bucuresti cu Evgheni Oneghin de Ceaikovski in regia lui Ion Caramitru nu este nou. Dar, desi dateaza de peste doi ani, a reusit sa-si mentina prospetimea, sa functioneze bine, fara sa acuze delasare sau rutina. Este un fapt constatat in stagiunile curente, care a motivat, desigur, includerea lui Oneghin pe afisul Festivalului Enescu, alaturi de noile productii Lohengrin si Oedipe. Si, desi distributiile bucurestene sunt valabile si competitive, a fost oportun, pentru diversitate, sa fie invitati trei oaspeti, aproape in totalitate
necunoscuti marelui public.

Soprana georgiana Tamar Iveri este o artista rafinata, cu voce frumoasa, de consistent lirism, a carei apetenta pentru personajul Tatiana a fost bine intuita de Ioan Holender, inca din vremea in care acesta conducea Opera de Stat din Viena. Am avut – acum nu mai mult de doi ani – prilejul sa o ascult in spectacol sub bagheta marelui Seiji Ozawa. Si acum, Tamar Iveri a construit dificilul rol cu minutiozitate, a condus fraza muzicala cu atentie si sensibilitate prin meandrele psihologice ale eroinei. Chiar daca, judecand dupa spectacolul vienez, mi s-a parut mai putin implicata la inceputul serii, imediat pasiunea si daruirea cu care a cantat au impresionat. Cata iubire stransa in suflet, ce evocari induiosatoare au exprimat desenele in pianissimo din marea arie a Tatianei! Pacat ca spectaculoasa acuta din finalul operei nu a fost exploatata cu eficacitate, adica nu a fost emisa cu fata catre public ci, parasind scena. Este si aceasta o dovada a preocuparii artistei pentru veridicitatea jocului, pentru atitudinea in rol.

Nu-l ascultasem niciodata pe baritonul Levente Molnár, 34 de ani, nascut la Baia Mare, in prezent solist al Operei Bavareze de Stat din München. Stiam doar ca, in afara teatrului de rezidenta, are aparitii la Opera din Budapesta, la Opera Regala Covent Garden... Surpriza a fost placuta la intalnirea cu o voce generos rezonanta, sombrata, omogena, care umple sala de sunete placute. Urmarirea transformarilor personajului Oneghin a fost bine cumpanita. Arogant, agasat, nevrozat chiar – din cauza iritarii personajului in primele scene, a ajuns la final in pragul disperarii. Un detaliu. Fraza acuta ce incheie opera, altminteri bogat si amplu infatisata, ar fi trebuit servita in continuitate, pe un singur arc de respiratie, spre a incununa prestatia, de altfel excelenta. L-as revedea cu bucurie pe Levente Molnár la Bucuresti si in alte roluri pe care, cu factura sa lirica de glas, le poate realiza interesant.

Ramane Marius Brenciu. Dupa Alfredo din Traviata, nu-l mai intalnisem pe scena de la interpretarea lui Nadir din Pescuitorii de perle. Acum, in rolul Lenski, am regasit aceeasi inteligenta artistica, aceeasi muzicalitate debordanta, acelasi esafodaj minutios cladit, de puternica implicare actoriceasca. Mi s-a parut insa ca glasul a mai saracit in armonice, notele inalte au fost "impinse' in efort, iar legato-ul s-ar cere fl uidizat, cel putin in fraze ca "V vasem dome...' si chiar in aria "Kuda, kuda...' Cred ca tenorul trebuie sa se preocupe de cultivarea in continuare, cu asiduitate, a lirismului sau seducator.

In jurul celor trei protagonisti, au evoluat artisti cunoscuti ai primei scene lirice nationale: Maria Jinga (Olga, cu o frumoasa calitate de voce), Ana Maria Comsa (Larina, cu glas important, neatenta pe alocuri la intonatia corecta), Sorana Negrea (Filipievna, o voce de certa perspectiva), Florin Diaconescu (suculent in Triquet), Pompeiu Harasteanu (la 76 de ani, deja o adevarata legenda a rolului Gremin), Dan Indricau (Capitanul si Zaretsky).

Dirijorul Iurie Florea stapaneste cu stiinta opusul ceaikovskian. L-a simtit, ii este apropiat, i-a restituit caldura si poezia. Tempii au fost corecti si au servit tensiunea crescanda a spectacolului. Florea este un bun coordonator si, dupa nesigurantele corului din prima scena, bine rezolvate de la pupitru, relationarea cu masivele ansambluri a fost impecabila.
Citeşte mai multe despre:   festivalul george enescu 2011

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe
Galerie Foto După un parcurs festivalier de succes, Monștri., de Marius Olteanu, ajunge în cinematografele din România pe 27 septembrie. Înainte de lansarea filmului,  publicul din țară va avea ocazia să-i...

Weekend muzical la Palatul Suțu

Weekend muzical la Palatul Suțu
Seria de concerte Museicorum, afiliate în acest an Festivalului Internațional George Enescu, se încheie cu trei evenimente de excepție care vor avea loc la sfârșitul acestei săptămâni. Muzeul Municipiului...

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest
Galerie Foto Un bărbat și o femeie - Un homme et une femme. Milioane de bărbați și de femei de pretutindeni, vibrând la unison la un film devenit, de atunci, legendar. Cinema-ul ca experiență și senzație globală, capabil...

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București
Extinction Room (Hopeless.), instalația audio performativă semnată de artistul Sergiu Matiș, va avea premiera la eXplore festival #14 - Bucharest International Contemporary Dance and Performance Festival,...

Spectacolul Triburi, în regia lui Vlad Cristache, la Festivalul Zile și Nopți de Teatru la Brăila

Spectacolul Triburi, în regia lui Vlad Cristache, la Festivalul Zile și Nopți de Teatru la Brăila
Galerie Foto Vineri, 20 septembrie 2019, de la ora 18.00, spectacolul Triburi. Codul bunelor BARIERE, în regia lui Vlad Cristache, se va juca în cadrul Festivalului Zile și Nopți de Teatru la Brăila (ediția a XIII-a,...

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității
Galerie Foto Muzeul Național de Artă al României vă invită miercuri, 25 septembrie 2019, ora 18.00 la conferința Descifrând portretele regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari....

România - cea mai mare distincție la „Vox Artis” 2019

România - cea mai mare distincție la „Vox Artis” 2019
În perioada 17 – 19 septembrie 2019 a avut loc la la Sibiu, în cadrul Sibiu Opera Festival, ediția cu numărul 11 a concursului de canto „Vox Artis”. 20 de tineri artişti lirici din 7 țări au concurat în...

Un program dens, excepțional, în cadrul Festivalului George Enescu

Un program dens, excepțional, în cadrul Festivalului George Enescu
Galerie Foto În debutul programului zilei de 20 septembrie este inclusă o nouă conferință din seria Forumul Internațional al Compozitorilor în sala de la Universitatea Națională de Muzică din București. Conferința este...

Autobiografia lui Edward Snowden, “Dosar permanent”, lansată în România

Autobiografia lui Edward Snowden, “Dosar permanent”, lansată în România
Editura Nemira publică autobiografia controversatului Edward Snowden, americanul care a dezvăluit lumii întregi pericolele sistemelor de supraveghere a comunicațiilor și internetului, și a fost inculpat de spionaj...

Un program de Festival dens pentru ziua de 19 septembrie, cu șase evenimente marcate pe agendă

Un program de Festival dens pentru ziua de 19 septembrie, cu șase evenimente marcate pe agendă
Galerie Foto De la ora 10.00, în cadrul Forumului Internațional al Compozitorilor, se pot urmări live, pe site-ul Festivalului Enescu sau direct în sală, la Universitatea Națională de Muzică din București, discuțiile cu...

Mihail Siskin, scriitorul care a făcut să renască literatura rusă, revine în București pe 8 octombrie

Mihail Siskin, scriitorul care a făcut să renască literatura rusă, revine în București pe 8 octombrie
Marti, 8 octombrie 2019, indragitul scriitor Mihail Siskin, considerat cel mai important autor rus contemporan si singurul care a primit toate cele trei mari premii literare rusesti, revine in Bucuresti la invitatia...

Plimbare în pași de dans prin parc, în premieră națională, la Sibiu!

Plimbare în pași de dans prin parc, în premieră națională, la Sibiu!
Teatrul „Gong” prezintă pentru prima dată în România conceptul „Happy Manif”, un demers coregrafic inițiat de David Roland și Valeria Giuga (Franța). Spectacolul va fi prezentat publicului larg...

Drum lin printre îngeri, dragă Ducule!

Drum lin printre îngeri, dragă Ducule!
Galerie Foto Regizorul Alexandru Darie, managerul Teatrului Bulandra, a plecat dintre noi. Mult prea devreme. Avea doar 60 de ani. Noblețe și talent. Absent și mereu supraviețuitor. Spațiul lui de zbor era...

Teatru rom la Teatrul Evreiesc de Stat din București

Teatru rom la Teatrul Evreiesc de Stat din București
Galerie Foto Vineri, 20 septembrie, de la ora 19.00, Teatrul Evreiesc de Stat din București și compania de teatru rom Giuvlipen vă invită la spectacolul „Kali Traš/ Frica neagră”, primul spectaocol de teatru despre...

Moonlighting, de Teodora Bogdan, la Galeria Estopia

Moonlighting, de Teodora Bogdan, la Galeria Estopia
Galeria Estopia are vești noi la început de septembrie: după deschiderea spațiului Estopia cu numărul 2 de la Lugano, Elveția, din 12 septembrie, Estopia București are plăcerea să vă invite la prima expoziție ...
Serviciul de email marketing furnizat de