x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Retrospectiva primelor 8 zile ale editiei 2019 a Festivalului Internațional George Enescu

0
Autor: Magdalena Popa Buluc 09 Sep 2019 - 15:11
Retrospectiva primelor 8 zile ale editiei 2019 a Festivalului Internațional George Enescu
Vezi galeria foto

În sălile de spectacol s-a practicat “mersul pe sârmă”. Artiștii și-au provocat limitele - alegeri inspirate, piese de mare virtuozitate

Primele opt zile ale Festivalului Internațional George Enescu au adus melomanilor nu mai puțin de 27 de concerte, 75 de lucrări aparținând unui număr de 47 de compozitori. Spectatorii au avut ocazia de a compara sonoritățile unor extraordinare ansambluri orchestrale de nivel mondial, de a analiza stilurile dirijorale ale unor giganți ai momentului, de a se întâlni cu artiști lirici expresivi, tehnici, cu voci pline de personalitate și culoare în recitaluri memorabile, de a asculta piese rare, premiere și un repertoriu extins de la baroc subtil, înflorit, dantelat la mari clasici, plini, copleșitori, și la contemporani, minimaliști și expresivi.

Cheia primei treimi a Festivalului a fost provocarea limitelor - majoritatea artiștilor și ansamblurilor au optat pentru piese de mare virtuozitate, prezentând publicului o viziune proaspătă, rezultatul unui exercițiu intens.

Atenția tuturor a fost concentrată pe debutul Festivalului, Sala Palatului găzduind peste capacitate iubitori de muzică împătimiți și ocazionali, curioși să urmărească modul în care Kirill Petrenko, noul dirijor al celebrei Berliner Philharmonic, a preluat pupitrul faimoasei orchestre. Rapsodia a II-a de Enescu și Simfonia a 9-a de Beethoven, din repertoriul simbolic ales au generat numeroase comentarii despre rădăcinile profund europene ale operei lui Enescu, identitatea noastră culturală și invitația la armonie. Alle Menschen werden Bruder, interpretat cu accente strălucitoare de corul Filarmonicii George Enescu, a purtat, peste muzică, o declarație de intenție. Precisă ca un ceasornic elvețian, orchestra sub bagheta maestrului K. Petrenko a propus un discurs așezat, solid, temperat.

Seara, La Cetra dOrfeo, cu un repertoriu plin de savoare, instrumente mai rare la vedere și utilizare, cum sunt teorba, viola da gamba, vihuela, completat de mici mișcări de dans au pudrat cu parfum baroc atmosfera Ateneului. Eleganță importată în spațiul de astăzi, fără a fi desuetă, un control splendid al spectacolului și o conexiune prietenoasă cu publicul.

Ziua a doua, pare să fost dominată categoric de glamour-ul sopranei Diana Damrau, orașul vuia de așteptarea concertului ei de după amiază.

Înainte însă, două alte secvențe concertistice memorabile, Monte Piano Trio a deschis ziua concertistică în acordurile Trio-ului in la minor a lui Enescu, urmat de Serenade Lointaine, ambele piese cândva pierdute și regăsite printre manuscrise, parcă o trimitere subtilă la regăsirea ciclică a operei lui Enescu, pe perioada Festivalului ce îi poartă numele.

Muzica Secolului XXI a marcat debutul secțiunii cu o compoziție în premieră absolută, semnată de Sabina Ulubeanu, pentru Camerata Regală. Secțiunea s-a deschis, astfel, cu un discurs despre emoție - expresia unui instantaneu de stare #justacomposer și s-a încheiat cu Changements a lui David Phillipe Hefti, o relatare muzicală despre schimbarea și fluiditatea trăirilor.

Recitalul Dianei Damrau alături de Xavier de Maistre va rămâne unul de referință. Soprana și-a cucerit publicul printr-un repertoriu inteligent construit, amprente muzicale Mendelshon, Rahmaninov, Poullenc, poezie pură, versuri de Verlaine, Goethe, Haine, Puskin, Schiller care au pus in evidență tehnica vocală impecabilă și harul muzical. Dincolo de disciplina și munca asidue care construiesc parte din exemplaritatea interpretării, timbrul și sonoritatea dăruite conturează un ansamblu excepțional.

Harpa, o altă surprinzătoare eroină a zilei, s-a descoperit delicată sub mâinile inspiratului Xavier de Maistre în dialog susținut cu vocea Dianei Damrau, completând sentimentul de spațiu coborât dintr-un eon al armoniei. Momentele solistice ale harpei, incluzând o piesă scrisă de Enescu special pentru harpă, dantelării de Debussy și transpuneri ale unor lucrări de Franz List au dezvăluit un interpret cu forță și sensibilitate.

Ziua de 1 septembrie a continuat cu cea de-a doua reprezentație din Festival a Filarmonicii din Berlin, de această dată cu Schonberg, provocatorul concert de vioară, în interpretarea Patriciei Kopatchinskaja: toată imersată în muzică, rebelă, teatrală, așa cum se așteptau fanii. Apoi, absolut cuceritoarea Simfonie a V-a, de Ceaikovski cu romantismul său debordant, acaparând ascultătorul, dincolo de tehnica de mașinărie perfectă a orchestrei.

Ziua s-a încheiat cu reprezentația plină de umor și farmec a celor 12 violonceliști ai Berliner Philharmonic. Un exercițiu de recuperare a splendidelor formule muzicale și sonorități ale violoncelului. S-au cântat, în transpuneri specifice, lucrări de la Piazzola, la Dvorak, Șostakovici și Duke Ellington.

Ziua a treia s-a construit în jurul a doi piloni de senzație: spectacolul London Symphony Orchestra, claritatea de cristal a sunetului orchestrei conduse de Gianadreea Noseda și călătoria printre emoții, condusă de mezzo-soprana Joyce DiDonato. Dialogul vioară-pian al Luminței Ungureanu și al lui Mihai Ungureanu, în tonuri de Enescu, Franck și Clara Schumann au completat tabloul zilei.

Personalitatea lui Joycei DiDonato, împreună cu vocea încă și mai cuceritoare și timbrul lucrat și sofisticat de mezzo soprană, asociate cu arii selectate special pentru a descrie o călătorie în lumea emoțiilor au irupt de pe scena Ateneului, direct în inima ascultătorilor. Hydn, Mozart, Rossini, Bellini, Hahn - alegeri inspirate, tratate cu aplomb, un mesaj de speranță și încredere, un public definitiv fermecat.

London Symphony Orchestra a propus un repertoriu integral rusesc, acoperind începutul de secol XX, Șostakovici, Rimski-Korsakov și concertul de pian al lui Prokofiev, alături de Denis Matsuev, la pian. Orchestra britanică a servit din nou lecția ansamblului provenit dintr-un regat, pentru că royal a fost sunetul precis controlat de Maestrul Noseda și prestanța implicită. Denis Matusev și-a încrucișat talentul cu o piesă de mare virtuozitate și a propus o variantă în care și-a scos în evidență tehnica deosebită.

Ziua a patra. La Sala Palatului, London Symphony Orchestra a selectat poemul Vox Maris a lui George Enescu, în deschiderea celui de-al doilea concert și în contrapunct Patru interludii ale mării și Passacaglia, semnate de Britten. Marea și multele ei imagini s-ar zice și, în același timp, ziua demonstrației capacității de nuanțare și a amplitudinii marii orchestre. Lucrarea lui Iain Bell - ”The hidden place”, a permis Dianei Damrau să ia cu asalt și să câștige definitiv și publicul de la Sala Palatului, orchestra s-a transformat într-un partener de dialog pentru anotimpurile piesei și trecerile fabuloase de la diafane recitative la profunde și copleșitoare vocalize ale divei Damrau.

La Ateneu, maestrul Lawrence Foster ne-a propus o nouă construcție în nota sa personală de descoperitor și curator de sunete și simboluri. Orchestra Filarmonică a Poloniei a deschis ziua, sub bagheta sa, cu lucrarea compozitorului român Adrian Pop, “Solstice”, și a continuat cu Chopin si-apoi Lutoslawski, ambii compozitori polonezi. Maestrul Foster nu se dezminte, recuperează și scoate la lumină comori, repară urmele lăsate de istorie asupra talentului, peste tot pe unde călătorește.

Ziua a cincea

Vedeta incontestabilă a zilei, opera concertantă. Impecabila și rara Die Frau Ohne Schatten, la Sala Palatului, cu Maestrul Vladimir Jurowski la pupitrul Orchestrei Filarmonice Radio din Berlin și Castelul lui Barbă Albastră, singura operă compusă de Bela Bartók, la Ateneu, sub bagheta maestrului Cristian Mandeal, la pupitrul Orchestrei Naționale a Poloniei. Ambele spectacole au beneficiat de proiecții și regie multimedia, semnate Carmen Lidia Vidu și, respectiv, Nona Ciobanu. Două lucrări pline de simboluri, profunde, compoziții cu arhitecturi complexe, sonoritățile secolului XX, armonii cromatice, niște uriași de sunete revărsate peste audiență. Orchestra Radiodifuziunii din Berlin a copleșit prin formidabila ei expresivitate și forță. Am văzut un Jurowski compus, echilibrat, un șaman al sunetelor care a răvășit efectiv auditoriul care s-a încumetat cap-coadă la un spectacol maraton de trei ore și jumătate.

Ziua a șasea

Lera Auerbach, la pupitrul Filarmonicii Transilvania a deschis ziua de Festival prezentându-și viziunea asupra lucrărilor proprii; Serenadă pentru marea melancolică, Simfonia I și lucrarea specială Twarfache Traum, Vis dublu (o compoziție rescrisă de autoare din câteva piese ale lui Mozart). Un dialog inedit între marele clasic Mozart și un compozitor contemporan.

Orchestra de cameră Pelleas, cu Benjamin Levy la pupitru a abordat perioada contemporană a muzicii cu o rețetă sigură: Debussy - Sarabandă (orchestrată de Maurice Ravel), Enescu - Sonata a III-a pentru pian și vioară  (aranjată orchestral de Valentin Doni), Ravel - Tzigane, Chabrier - Bourrée Fantasque (orchestrată de Thibaud Perrine) și a încheiat în cel mai pur stil clasic cu Bizet - Simfonia în do.

Memorabilă va rămâne extraordinara versiune a Simfoniei a III-a a lui George Enescu în interpretarea Orchestrei Filarmonice a Radiodifuziunii din Berlin, cu maestrul Jurowski la pupitru. O variantă interpretativă crescută parcă dintr-o legătură secretă cu lucrarea enesciană care a sunat magistral. Cele trei părți, compuse în perioade istorice diferite și tulburătoare în sine au căpătat în interpretarea din această zi o nouă referință. Concertul a inclus în prima parte și prezența splendidei Julia Fischer, interpretând Concertul în Re major de Brahms, o altă piesă cu greutate pentru concertul de la Sala Palatului.

Ulterior, ansamblul Europa Galante, cu Fabio Biondi la pupitru a continuat seria propunerilor lirice, by Midnight, cu opera Silla, de Haendel. O lucrare barocă, cântată rar, ea însăși cu un istoric de ocazie, compusă cumva politic, cântată inițial doar o dată, reluată ulterior de Haendel în altă operă. Spectacolul a inclus o distribuție interesantă, prezența unei contra-alto cu rol principal, Sonia Prina și extraordinara mezzo-soprană Vivica Genaux, cu un control supraomenesc al vocii și al inflexiunilor.

Ziua a șaptea

Cameristi dela Scala, sub conducerea lui Wilson Hermantos au readus în sonoritățile zilei Octetul de coarde al lui Enescu, într-o versiune realizată de maestrul Foster, au pus accentul pe regele violoncel, în concertul lui Haydn și armoniile cu profunzime slavă ale Serenadei lui Ciaikovski. La violoncel, Daniel Muller Schott.

Orchestra Națională a Franței, cu Evgheny Kissin la pian și Emmanuel Krivine la pupitrul dirijoral au concentrat din nou atenția melomanilor. Invazia marilor artiști, pe toate scenele în acestă perioadă, face dificilă selecția spectacolelor. Totuși, Sala Palatului este un magnet irezistibil pentru mulți. Cum altfel, când una dintre cele mai bune orchestre ale lumii de foarte mulți ani propune Liszt și Musorgski/Ravel în repertoriu și unul dintre cei mai căutați pianiști ai momentului. Concertul nr. 2 de pian are, în sine, o poveste de șlefuire și revizuire de peste 10 ani. Concertul este unul tehnic, iar Kissin și-a expus viziunea și măiestria.

În seria Muzica Secolului XXI, New European Ensamble s-au prezentat sub bagheta lui Jose Maria Sanchez Verdu cu o lucrare în primă audiție a lui Carlo Boccardo și, printre altele, cu cvartetul de “Mătase și metal” al lui Adrian Pop.

În secțiunea Concertelor de la Miezul Nopții, Orchestra of The Age of Enlightenment (OAE), condusă de Laurence Cummings cu o formulă de tineri muzicieni, alături de experimentați artiști lirici, cum sunt Anna Caterina Antonacci  și Christopher Maltman, Toby Spence au pus acordurile finale ale zilei în nota deja cunoscută - opere lirice, rare, dificile. Ifigenia, de Gluck. O poveste, teatru grec concertant, plastic reprezentat prin orchestră, soliști, cor.

Ziua a opta

Dimineața a început cu recitalul de pian al lui Charles Richard Hamelin și un repertoriu fără greș: Ravel, Enescu, Debussy.

Apoi, Orchestra Filarmonicii din Bacău, cu Hayce Ogren la conducere, a prezentat, în secțiunea Muzica secolului XXI, o serie de lucrări semnate Adrian Iorgulescu, Adam Schonberg, Avner Dorman și Xiogang Ye. O diversitate de sonorități - clarinet, vioară, percuție - cu rol de primă scenă.

După-amiază, Julia Fischer, la vioară în recital cu Henri Bonamy, la pian, cu piese de Enescu, Mozart, Brahms și Ravel - simplu, cuceritor. Orchestra Națională a Franței, cu maestrul Ion Marin la pupitru a propus Suita nr.1 a lui George Enescu - în deschidere și o extraordinară suită “Imagini”, de Debussy, la final. Între aceste lucrări, Concertul nr. 2 pentru pian al lui Ravel, un concert-poezie, aproape jazzy, cu trimiteri la Rahmaninov, Gershwin, Debussy, “recitat” grațios de Alexandra Dariescu, un artist român în certă evoluție, expresiv și rafinat.

Seara s-a încheiat într-un crescendo valoric rar și în nota obișnuită, cu o nouă bijuterie lirică: Euridice, de Gluck, cu o distribuție solidă și un mai rar rol de contra-tenor, susținut perfect de Iestin Davies.

 


 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Frumusețe conștientă - expoziție Yvonne Hasan

Frumusețe conștientă - expoziție Yvonne Hasan
Galerie Foto O premieră în programul curatorial al Galeriei Sector 1, Frumusețe conștientă marchează debutul colaborării cu patrimoniul de lucrări al artistei Yvonne Hasan. Expoziția urmează retrospectivei Yvonne Hasan de...

Surpriză! Un fost fotbalist la Dinamo joacă în serialul Mangalița de la Antena 1

Surpriză! Un fost fotbalist la Dinamo joacă în serialul Mangalița de la Antena 1
Actorul Angel Popescu, pe care telespectatorii Antenei 1 îl vor vedea duminică, 29 septembrie, de la ora 20:00, în primul episod al serialului de comedie Mangalița, în rolul lui Marcel, soțul directoarei economice...

„Emmy 2019”: Seara de gală a „Oscarurilor” televiziunii americane, duminică, la Los Angeles

„Emmy 2019”: Seara de gală a „Oscarurilor” televiziunii americane, duminică, la Los Angeles
Premiile „Emmy”, echivalentul „Oscarurilor” pentru televiziunea americană, vor fi decernate duminică seara la Teatrul Microsoft din Los Angeles. Ca şi la ediţia precedentă, duelul principal se va da între...

Comedia romantică „Un om fidel”/ „L’homme fidèle”, cu Louis Garrel, Laetitia Casta și Lily Rose-Depp, în cinematografele din România

Comedia romantică „Un om fidel”/ „L’homme fidèle”, cu Louis Garrel, Laetitia Casta și Lily Rose-Depp, în cinematografele din România
Comedia romantică „Un om fidel”/„L’homme fidèle”, regizată de Louis Garrel, cunoscut pentru rolurile din „The Dreamers” (r. Bernardo Bertolucci) şi „Le redoutable” (r. Michel Hazanavicius), ruleză...

Colocviul „Povestiri inedite despre Constantin Brâncuși“

Colocviul „Povestiri inedite despre Constantin Brâncuși“
Ambasada României în Republica Portugheză și Institutul Cultural Român de la Lisabona, în parteneriat cu Direcția de Activități Culturale de la El Corte Inglés, organizează marți, 24 septembrie 2019,...

Ultima zi a Festivalului George Enescu

Ultima zi a Festivalului George Enescu
Cea mai extinsă ediție de până acum a Festivalului Internațional „George Enescu” a ajuns la final, după un maraton muzical de 23 de zile, cu 84 de concerte în București.   Cea mai extinsă...

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe
Galerie Foto După un parcurs festivalier de succes, Monștri., de Marius Olteanu, ajunge în cinematografele din România pe 27 septembrie. Înainte de lansarea filmului,  publicul din țară va avea ocazia să-i...

Weekend muzical la Palatul Suțu

Weekend muzical la Palatul Suțu
Seria de concerte Museicorum, afiliate în acest an Festivalului Internațional George Enescu, se încheie cu trei evenimente de excepție care vor avea loc la sfârșitul acestei săptămâni. Muzeul Municipiului...

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest
Galerie Foto Un bărbat și o femeie - Un homme et une femme. Milioane de bărbați și de femei de pretutindeni, vibrând la unison la un film devenit, de atunci, legendar. Cinema-ul ca experiență și senzație globală, capabil...

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București
Extinction Room (Hopeless.), instalația audio performativă semnată de artistul Sergiu Matiș, va avea premiera la eXplore festival #14 - Bucharest International Contemporary Dance and Performance Festival,...

Spectacolul Triburi, în regia lui Vlad Cristache, la Festivalul Zile și Nopți de Teatru la Brăila

Spectacolul Triburi, în regia lui Vlad Cristache, la Festivalul Zile și Nopți de Teatru la Brăila
Galerie Foto Vineri, 20 septembrie 2019, de la ora 18.00, spectacolul Triburi. Codul bunelor BARIERE, în regia lui Vlad Cristache, se va juca în cadrul Festivalului Zile și Nopți de Teatru la Brăila (ediția a XIII-a,...

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității
Galerie Foto Muzeul Național de Artă al României vă invită miercuri, 25 septembrie 2019, ora 18.00 la conferința Descifrând portretele regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari....

România - cea mai mare distincție la „Vox Artis” 2019

România - cea mai mare distincție la „Vox Artis” 2019
În perioada 17 – 19 septembrie 2019 a avut loc la la Sibiu, în cadrul Sibiu Opera Festival, ediția cu numărul 11 a concursului de canto „Vox Artis”. 20 de tineri artişti lirici din 7 țări au concurat în...

Un program dens, excepțional, în cadrul Festivalului George Enescu

Un program dens, excepțional, în cadrul Festivalului George Enescu
Galerie Foto În debutul programului zilei de 20 septembrie este inclusă o nouă conferință din seria Forumul Internațional al Compozitorilor în sala de la Universitatea Națională de Muzică din București. Conferința este...

Autobiografia lui Edward Snowden, “Dosar permanent”, lansată în România

Autobiografia lui Edward Snowden, “Dosar permanent”, lansată în România
Editura Nemira publică autobiografia controversatului Edward Snowden, americanul care a dezvăluit lumii întregi pericolele sistemelor de supraveghere a comunicațiilor și internetului, și a fost inculpat de spionaj...
Serviciul de email marketing furnizat de