x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Stelian Olariu, maestru de cor: "Mă emoţionez până la lacrimi”

0
Autor: Cristina Sârbu 14 Sep 2011 - 21:00
Stelian Olariu, maestru de cor:
● Maestre Olariu, al catelea Oedip la care ati lucrat este acesta, datat 2011 ?
● Pentru mine este cel de al saptelea. Primul a fost cel pe care l-am facut inca in regia maestrului Jean Ranzescu si preluat muzical de la Constantin Silvestri; a urmat montarea Catalinei Buzoianu in combinatie cu dirijorul Tiberiu Brediceanu; apoi montarea lui Andrei Serban condusa muzical de maestrul Cornel Trailescu; cea de a patra a fost a teatrului berlinez Deutsche Oper, care a sustinut spectacolul in colaborare cu Filarmonica si cu maestrul Cristian Mandeal la pupitru, regia Götz Friedrich si solisti straini; a cincea montare este cea semnata de Petrika Ionesco si de dirijorul vienez Merzendorfer; am participat apoi, editia trecuta, 2009, la spectacolul Operei din Toulouse – am fost singura prezenta romaneasca in spectacol ; si am ajuns la acest Oedip, datat 2011.

● Care sunt calitatile absolut necesare unui cor de teatru liric ?
● Un cor de opera trebuie sa aiba un fel al lui propriu de a canta, si mai ales nu trebuie sa se fereasca de nuante in interpretare. In corurile mici a cappella se cere mereu un cantat usor pentru omogenizare delicata si subtila. Corul de opera nu trebuie sa cante numai asa caci, in contextul dramaturgic a numeroase lucrari, corului i se cer atat impresionante momente de forta cat si nuante intimiste, discrete deci. Un cor de opera trebuie sa poata canta foarte colorat, si acesta este idealul meu pentru implinirea caruia am muncit o viata. Un cor care nu stie sau nu poate sa se daruiasca total si complet la fiecare scena, de fi ecare data altfel in functie de context – stiti desigur ca este considerat un personaj colectiv –, nu poate fi numit un adevarat cor de opera. Trebuie sa aiba toate calitatile unui cor bine impostat in asa fel incat sa poata reda o paleta imensa de sonoritati, de la strigat, tipat in forme diverse cu incarcaturi diverse, pana la cele mai fi ne nuante, care pot spune ca se apropie de sonoritatea orgii.

● In Oedipul enescian, corul este intr-adevar un personaj colectiv cu participare constanta si directa in actiune. Vorbiti-mi va rog de importanta interventiilor corale si de felul in care le-ati lucrat.
● Aveti dreptate. In lucrare nu gasim momente importante singulare, ci prezenta corului, interventiile lui muzicale, sunt presarate pe tot parcursul partiturii. In primul act corul comenteaza mereu actiunile lui Laios, ale Iocastei si ale lui Tiresias anuntand tensionat tragedia ce va urma. Cel de al doilea act este cel al incoronarii care se bazeaza pe cor, numai pe cor, pe multime... Iar in actul al treilea care este cel mai complex, cu momente covarsitoare, corul isi arata toata forta si toata maiestria de a colora, de la raspuns la raspuns. Corul raspunde sau se ataseaza unor situatii – sa ma refer doar la momentul in care Oedipe afla cumplitul adevar, ca este sot al propriei mame si frate al propriilor copii. Este un moment fantastic, cu acele interventii corale de surpriza, de oroare, cu un colorit special. Apoi momentul in care Oedipe isi scoate ochii... interventia corului este coplesitoare prin strigate cumplite, prin revenirea cuvantului horreur – oroare – in cele mai diferite nuante, cand rostirea, cantarea cuvantului trebuie sa fi e mereu alta. Interventii scurte pe cuvinte scurte agita si tensioneaza momentul: Que dit-il? (ce spune el?) si multe astfel de momente de intens dramatism. Finalul actului trei este superb, cand toata starea de jale este exprimata tot de cor, in putine dar superbe, geniale masuri. Actul patru apartine practic corului de barbati, ei sunt inteleptii. Pe tema lor extraordinara – uite, ma emotionez pana la lacrimi numai cand ma gandesc, sau vorbesc despre aceasta muzica – ansamblul coral trebuie sa aiba o sonoritate cu totul speciala. Si tot acest moment melodic, usor schimbat, transformat, amplifi cat revine si in finalul operei cand toti inteleptii ajung la concluzia ca fericit este cel care-si invinge destinul...

STELIAN OLARIU s-a nascut in anul 1928 in comuna Parta din judetul Timis. A urmat cursuri de vioara la Timisoara apoi a fost student al Conservatorului de Stat din Timisoara. In 1950 vine la Bucuresti pentru a studia la Conservatorul "Ciprian Porumbescu' pedagogie si dirijat coral cu nume mari ale invatamantului muzical: Ion Dumitrescu, Theodor Rogalski, Nicolae Buicliu, Zeno Vancea, Tudor Ciortea, Mircea Basarab, Dumitru D. Botez, Ion D. Vicol, Ion Serfezi. Dupa absolvire a fost repartizat la Palatul Copiilor (Palatul Pionierilor) unde a infi intat "Corul de Copii al Palatului' pe care l-a condus pana in 1966. In 1956 a infiintat Corul Studentilor la Casa de Cultura a Studentilor din Bucuresti . In anul 1962 a fost numit asistent - maestru de cor la Opera Nationala Bucuresti , unde a colaborat cu dirijorul corului, Gheorghe Kulibin. Din anul 1963, dupa decesul marelui maestru, Stelian Olariu a preluat conducerea corului operei ca maestru de cor, functie pe care o detine si in prezent. Are in urma sa 50 de ani de ac
Citeşte mai multe despre:   festivalul george enescu 2011

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Eurovision România – AMR 2 zile până la marea finală

Eurovision România – AMR 2 zile până la marea finală
Galerie Foto Au mai rămas doar două zile până la finala națională Eurovision România, iar organizatorii pun la punct ultimele detalii ale show-ului.   Va fi o seară de gală – la Sala Polivalentă vor fi...

„DRAGOBETELE SĂRUTĂ FETELE” – concert folcloric la Sala Radio!

„DRAGOBETELE SĂRUTĂ FETELE” – concert folcloric la Sala Radio!
Duminică, 17 februarie (17.00), îndrăgostiții de toate vârstele sunt invitați la Sala Radio la tradiționalul concert de Dragobete, oferit în fiecare an în luna februarie de Orchestra de Muzică Populară...

Maraton de lectură „Portugalia citește românește“ – sub semnul personalității lui Constantin Brâncuși

Maraton de lectură „Portugalia citește românește“ – sub semnul personalității lui Constantin Brâncuși
Pentru al treilea an consecutiv, Ambasada României în Republica Portugheză și Institutul Cultural Român de la Lisabona organizează maratonul de lectură „Portugalia citește românește“, pus de această dată...

ICR Madrid își primește oaspeții într-o nouă casă

ICR Madrid își primește oaspeții într-o nouă casă
Galerie Foto Ceremonia de inaugurare a noului sediu al Institutului Cultural Român de la Madrid a avut loc în data de 14 februarie 2019, în prezența doamnei Liliana Țuroiu, președintele Institutului Cultural Român, a Excelenţ...

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital la Finala Selecției Naționale

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital la Finala Selecției Naționale
Galerie Foto Un adevărat fenomen muzical, Netta Barzilai, laureata Eurovision 2018, vine pentru prima dată în România, într-un recital live la finala Selecției Naționale. Într-o seară în care spectacolul și emoția vor...

Berlinala abordează istoria politică a Planetei

Berlinala abordează istoria politică a Planetei
Galerie Foto Cu câteva zile înainte de final (17 februarie), Berlinala relevă câteva teme predominante. Am reţinut de data aceasta pelicule legate de istoria politică a planetei şi de unul dintre cele mai dramatice subiecte...

Calendar religios. 15 februarie. Sfântul Apostol Onisim

Calendar religios. 15 februarie. Sfântul Apostol Onisim
Pe data de 15 februarie, în Biserica Ortodoxă, se face pomenirea Sf. Apostol Onisim. Acesta a fost unul dintre cei 70 de Apostoli ai Mântuitorului, fiind de altfel ucenicul Sfântului Apostol Pavel. A fost in...

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital în Finala Selecției Naționale

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital în Finala Selecției Naționale
Un adevărat fenomen muzical, Netta Barzilai, laureata Eurovision 2018, vine pentru prima dată în România, într-un recital live la finala Selecției Naționale. Într-o seară în care spectacolul și emoția vor...

Poveştile teatrului, o “tolbă nesecată de giduşii”

Poveştile teatrului, o “tolbă nesecată de giduşii”
Premiera spectacolului “Noii infractori” la TNB Teatrul Național București vă invită joi, 7 martie 2019, la Sala Mare, la premiera oficială a spectacolului “Noii infractori”. Autoarea israeliană...

Concertul de jazz Luiza Zan Trio de la ARCUB este sold out. La Artist In Residence urmează Petrică Andrei Trio

Concertul de jazz Luiza Zan Trio de la ARCUB este sold out. La Artist In Residence urmează Petrică Andrei Trio
Biletele puse în vânzare pentru concertul de jazz „Tenderly”, susținut de Luiza Zan Trio pe 14 februarie, la ora 20:00 la ARCUB s-au epuizat. „Joy of Life” - următorul concert din programul stagiunii de jazz ...

Carmen Tănase și Cosmina Dobrotă, mărturisiri din culisele serialului “Fructul oprit”: “Potrivirea între partenerii de joc este ca improvizația în jazz”

Carmen Tănase și Cosmina Dobrotă, mărturisiri din culisele serialului “Fructul oprit”: “Potrivirea între partenerii de joc este ca improvizația în jazz”
Galerie Foto Carmen Tănase și Cosmina Dobrotă, Roxana și Katia din “Fructul oprit” – serialul difuzat miercurea, de la ora 20.00, la Antena 1, se înțeleg din priviri pe platourile de filmare, iar replicile lor pline de...

Căutarea Tonului – un concert aniversar Grigore Leșe 65

Căutarea Tonului – un concert aniversar Grigore Leșe 65
Primăria Capitalei, prin ARCUB - Centrul Cultural al Municipiului București, îl sărbătorește pe Grigore Leșe, unul dintre cei mai apreciați artiști români, la împlinirea vârstei de 65 de ani, prin...

Ryan Adams, acuzat de abuz emoţional şi verbal de mai multe femei

Ryan Adams, acuzat de abuz emoţional şi verbal de mai multe femei
Mai multe femei l-au acuzat pe Ryan Adams de abuz emoţional şi verbal. În plus, acestea au spus că starul rock oferea oportunităţi profesionale ca un pretext pentru sex, notează BBC. New York Times scrie că...

La 75 de ani, Keith Richards a redus paharele de alcool şi vrea să se lase de fumat

La 75 de ani, Keith Richards a redus paharele de alcool şi vrea să se lase de fumat
Rockerul veteran Keith Richards, care a împlinit recent 75 de ani, a mărturisit că a redus consumul de alcool şi încearcă să se lase de fumat deşi renunţarea la tutun i se pare mai grea decât eliminarea...

Fructul oprit sezonul 2 episodul 22. Durere fără margini: “Ce blestem a venit iar pe familia noastră?!”

Fructul oprit sezonul 2 episodul 22. Durere fără margini: “Ce blestem a venit iar pe familia noastră?!”
Galerie Foto Cel de-al doilea sezon al serialului “Fructul oprit” continuă, în această seară, de la 20.00, la Antena 1, cu o veste cutremurătoare care își va lăsa pentru totdeauna amprenta asupra celor din casa Caragea....
Serviciul de email marketing furnizat de