x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Renaşterea fenomenului Woodstock, gravat în amintire: un casting 2019 “multigeneraţional”

0
Autor: Magdalena Popa Buluc 20 Aug 2019 - 14:35
Renaşterea fenomenului Woodstock, gravat în amintire: un casting 2019 “multigeneraţional”
Vezi galeria foto

După două tentative, în 1994 şi 1999, organizatorii Festivalului Wodstock au sperat anul acesta să se apropie de euforia sfârşitului anilor 60.  Miley Cyrus şi The Black Keys, au urcat pe scenă, din 16 până în 18 august, alături de vechi glorii din 1969, cum ar fi John Fogerty.

În august 1969, mişcarea Flower Power era într-un moment de vârf şi cultura hippie trăia o epocă de glorie.  După 50 de ani de la lansarea acestui festival legendar, câteva staruri ale muzicii cotemporane au urcat pe scenă, celor doi solişti deja amintiţi alăturându-li-se cântăreaţa R&B Janelle Monae şi trubadurul folk Brandi Carlile, Imagine Dragons şi Chance the Rapper.

Un loc de onoare l-au avut câteva legende de la Woodstock-ul original: John Fogerty, Country Joe McDonald şi Canned Heat, care au împărţit scena primei ediţii cu Jimi Hendrix, Janis Joplin şi Joe Cocker, şi-au luat din nou chitara.

Evenimentul a avut loc în 16, 17 şi 18 august în nordul Statului New York, la 180 de kilometri de locul în care, cu 50 de ani înainte, peste o jumătate de milion de tineri americani au cântat şi au făcut dragoste în ploaie şi noroi, ajutaţi din plin de droguri şi de speranţa într-un viitor mai bun.

Ediţia din 2019 a dorit să glorifice pacea, dragostea şi unitatea, cu un catalog de genuri mai variat şi într-un cadru mai festiv. Organizatorii au dorit, de fapt să reînvie un mit.

În august 1969, când societatea americană era sfâşiată de războiul din Vietnam, de liberatatea sexuală şi de droguri, Festivalul de la Woodstock, care aştepta în jur de 50.000 de spectatori, a reunit aproape 500.000.

Organizatorii Michael Lang, un tânăr antreprenor, doi producători americani, Joel Rosenman şi Artie Kornfeld, au fost rapid depăşiţi de evenimente şi de afluenţa de public care i-a obligat încă din prima zi să lase intrarea liberă. Pe drumurile ce duceau spre locul festivalului s-au format ambuteiaje înfiorătoare, care i-au obligat pe artişti să vină cu elicopterul şi au împiedicat mii de persoane să asiste la concert. În pofida instalaţiilor perturbate de mulţimea strânsă, a lipsei de hrană, a ploii, a noroiului şi a tuturor drogurilor timpului, concertele s-au desfăşurat în general într-o atmosferă calmă.

“În 1969, oamenii au venit pentru trei zile de pace, de muzică, de experienţă comunitară. Aceasta a făcut din Woodstock un festival atât de special. Sperăm că şi acum oamenii vor reintra în această stare de spirit şi că vor pleca de aici cel puţin cu ideea că au trăit o extraordinară lecţie de viaţă”, a mărturisit Michael Lang revistei Billboard.

Adevărat eveniment al contra-culturii, festivalul a continuat să fascineze generaţiile următoare. “Trei zile de pace şi de dragoste”, promiteau organizatorii.

În realitate, festivalul s-a desfăşurat în comuna Bethel, la 100 de kilometri de Woodstock, din cauza petiţiei lansate de locuitorii oraşului care nu doreau să vadă apărând mii de persoane în localitatea lor. În final, fermierul Max Yasgur a acceptat să-şi închirieze terenul, din 15 până în 18 august, pentru 50.000 de dolari (echivalentul a 350.000 de dolari de acum). În amfiteatrul gigantic a evoluat pleiada de artişti legendari. Atunci, industria muzicală nu era la fel de puternică precum în zilele noastre. Cel mai bine plătit a fost Jimi Hendrix, cu o reţetă de 18.000 de dolari.

Printre marii absenţi s-a numărat formaţia Rolling Stones, a cărei muzică era considerată de organizatori prea violentă. N-a fost nici John Lennon, interzis în America din cauza poziţiei sale pacifiste, iar The Doors au refuzat invitaţia, Jim Morrison, aflat într-un proces după un concert dezastruos la Miami şi în plină criză de paranoia fiind convins că va fi agresat şi omorât pe scenă. A fost însă remarcată, mai ales, absenţa lui Bob Dylan.

Dintre evoluţiile celor 32 de artişti care au urcat pe scenă multe au rămas gravate în amintire.

Dintr-un eveniment oarecare, Woodstock a devenit mitic. El a marcat apogeul mişării hippie şi a schiţat premisele erei moderne. Modă, ecologie, reţele sociale… După 50 de ani, moştenirea Woodstock se află pretutindeni.

Mişcare hippie a schimbat relaţia tinerilor cu moda. Această mişcare în care muzica joacă un rol important s-a răspândit în doi-trei ani în întreaga lume occidentală. Şi asta, într-o epocă fără internet.

Frédéric Monneyron,  care a scris împreună cu Martine Xiberras, Le Monde hippie, susţine: “Sportswear şi streetwear au început de acolo. Priviţi coperta discului Abbey Road al formaţiei Beatles: John Lennon poartă costum şi ghete de baschet”. Jeanşii devin o piesă de bază a garderobei americane masculine şi feminine. Corpul şi sexualittea se eliberează, ca şi codurile modei.  Marii creatori se pliază şi ei: Jean Bouquin, care îi crea ţinutele lui Brigitte Bardot, dar şi Yves Saint Laurent, care declina pantalonii pentru femei şi motivele africane.

Şi tot fenomenul Woodstock influeţează şi mişcările ecologice şi gustul pentru viaţa în comunitate. Tinerii care aderau la mişcarea hippie veneau adesea din rândurile burgheziei americane.

“Fără contra-cultura americană, pentru care Woodstock este simbolic, iPhpone-ul n-ar exista!” susţine profesorul universitar Frédéric Monneyron. “Împreună” şi revoluţia psihedelică, de asemenea. “Scriitorul Timothy Leary, care milita pentru folosirea ştiinţifică a drogurilor psihedelice, vorbea despre conectarea omenilor prin intermediul LSD. Steve Jobs a făcut-o cu computerul…”

După ediţia istorică din 1969, au fost organizate două noi ediţii, în 1994 şi 1999. Dar aceste “Woodstock bis” n-au mai fost la înăţimea primei ediţii.

Un album CD al festivalului de la Woodstock a stârnit imaginaţia colecţionarilor. Amatorii rock-ului psihedelic şi-au “smuls” unul din cele 1969 de exemplare conţinând aproape în totalitate piesele ascultate la festival. Jimi Hendrix reluând Imnul American, Santana şi muzicienii săi în transă în timpul piesei Soul Sacrifice, reluarea cântecelor grupului Beatles de către Joe Cocker... În imaginaţia colectivă, Woodstock a supravieţuit numai graţie imaginilor captate de Michael Wadleigh în documentarul distins cu Oscar. În realitate, festivalul de atunci, care a durat patru zile, nu poate fi rezumat în cele 225 de minute imortalizate de Michael Wadleigh.

Este ceea ce demonstrează albumul Woodstock: Back to the Garden, The Definitive Anniversary Archive, care conţine aproape toate cântecele ascultate la Bethel între 15 şi 18 august. De la memorabila evoluţie a lui Crosby, cu Stills & Nash, la aceea, uitată, a lui Bert Sommer, de la anunţurile difuzoarelor la strigătele spectatorilor, experienţa Woodstock este captată de această ediţie limitată a CD-ului conţinând 342 de piese, dintre care 267 inedite.

Cele 1969 de exemplare - cifră simbolică – ale Woodstock: Back to the Garden, The Definitive Anniversary Archive s-au vândut în totalitate în câteva săptămâni, în pofida preţului exorbitant de 800 de dolari exemplarul.

“Nu m-am îndoit niciodată că se va epuiza. Am militat pentru producerea mai multor exemplare… Ştiam că nu vom avea greutăţi în găsirea unui public interesat”, a declarat istoricul muzical Andy Zax, care s-a ocupat de producerea albumului.

Aceste înregistrări înflăcărează imaginaţia colecţionarilor pentru că ele permit o nouă pespectivă asupra Woodstock-ului. Ele permit ascultarea entuziasmului publicului la concertele lui Sly and the Family Stone şi Canned Heat, apariţii eclipsate de cele ale lui Joe Cocker, Santana şi Jimi Hendrix din documentarul lui Wadleigh. De altfel, ele pun în lumină show-urile unor artişti uitaţi de camerele de filmat, ca Bert Sommer.

 

 


 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Familia Addams a cucerit publicul Teatrului EXCELSIOR

Familia Addams a cucerit publicul Teatrului EXCELSIOR
Galerie Foto Debut spectaculos al noii stagiuni. În premieră absolută în România, musicalul Familia Addams, jucat cu mare succes pe Broadway, poate fi urmărit de acum la Teatrul EXCELSIOR într-o producție marca Răzvan...

Un nou spectacol de Alexander Morfov la TNB: Neguțătorul din Veneția!

Un nou spectacol de Alexander Morfov la TNB: Neguțătorul din Veneția!
Galerie Foto Teatrul Național I. L. Caragiale din București anunță premiera spectacolului „Neguțătorul din Veneția”  de William Shakespeare, care va avea loc în zilele de 20 și 22 septembrie 2019, ora 19.30, la...

Premieră absolută în România: Moise și Aron, de Arnold Schönberg. Spectacol-document cu Orchestra și Corul Filarmonicii “George Enescu”, alături de Vocal Consort Berlin și proiecțiile regizate de Nona Ciobanu și Peter Košir

Premieră absolută în România: Moise și Aron, de Arnold Schönberg. Spectacol-document cu Orchestra și Corul Filarmonicii “George Enescu”, alături de Vocal Consort Berlin și proiecțiile regizate de Nona Ciobanu și Peter Košir
Galerie Foto Opera Moise și Aron, un nou spectacol în premieră din categoria rarităților pe care le favorizează Festivalul Internațional “George Enescu”, va avea loc pe 20 septembrie, pe scena Sălii Palatului, începând...

Teatrul Apropo și-a deschis stagiunea! Hai să vezi cele mai noi spectacole!

Teatrul Apropo și-a deschis stagiunea! Hai să vezi cele mai noi spectacole!
Galerie Foto Hai să experimentezi senzații noi la spectacolul orfEU și EUridice, să te pui în situații neașteptate la premiera spectacolului Experimentul Shakespeare sau să râzi pe săturate la Cadranul Plus Plus! Toamna...

„Săptămânii culturilor străine” la Paris. Expoziția « Pinacoteca Celebrităților »  a artistei franco-române Augusta de Schucani

„Săptămânii culturilor străine” la Paris. Expoziția « Pinacoteca Celebrităților »  a artistei franco-române Augusta de Schucani
Galerie Foto De la George Enescu la Vladimir Cosma, trecând prin Brâncuși și Cioran, artista Augusta de Schucani revizuiește aceste icoane cu o tehnică eminamente personală, inovatoare și iconoclastă. Ea își va expune...

Treimea emoțiilor

Treimea emoțiilor
Galerie Foto Pe scurt, în cifre, a doua treime a Festivalului Internațional „George Enescu” a însemnat 25 de spectacole, 68 de lucrări, apartinând unui număr de 38 de compozitori, de la contemporani, chiar patru prime...

Prima ediție a Science, Fiction & Technology Film Festival va avea loc la Timișoara, în cadrul Flight Festival

Prima ediție a Science, Fiction & Technology Film Festival va avea loc la Timișoara, în cadrul Flight Festival
Într-o lume în care schimbarea poate fi considerată singura constantă și în care schimbul de informații și viteza actualizării acestora a devenit vitală, dezvoltarea științei și a tehnologiei devin...

Expoziţia de pictură «Luminile Veneţiei / Luci di Venezia» a artistului vizual George Păunescu

Expoziţia de pictură «Luminile Veneţiei / Luci di Venezia»  a artistului vizual George Păunescu
Marţi, 17 septembrie 2019, la ora 18,00, Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia organizează, în prezenţa artistului vizual George Păunescu, vernisajul expoziţiei de pictură...

Togetherness - cel mai mare tablou colectiv din lume la Acuarela

Togetherness - cel mai mare tablou colectiv din lume la Acuarela
Galerie Foto Painting Room aduce vineri, 20 septembrie, de la 19:00, la Acuarela proiectul Togetherness - cel mai mare tablou colectiv din lume care a început în Elveția și a continuat în...

Jurnalul îţi oferă miercuri o carte care îţi dă fiori: "Al Treilea Război Mondial în formă continuată - Blestemul Apocalipsei moderne"

Jurnalul îţi oferă miercuri o carte care îţi dă fiori: "Al Treilea Război Mondial în formă continuată - Blestemul Apocalipsei moderne"
Suntem aproape de distrugerea planetei sau nu? Răspunsurile le aflaţi în cartea oferită de Jurnalul începând de miercuri, 18 septembrie. Cât de aproape sau de departe suntem acum de o catastrofă mondială care...

89 de soliști din elita mondială a muzicii adaugă strălucire spectacolelor și atmosferei din sălile de concert

89 de soliști din elita mondială a muzicii adaugă strălucire spectacolelor și atmosferei din sălile de concert
Galerie Foto În cele 23 de zile de Festival, pe scenele din București vor urca 89 de soliști instrumentiști din elita mondială a muzicii. Sunt artiști de o extraordinară expresivitate, forță și anvergură, mulți dintre ei...

Seară dedicată poetului Giacomo Leopardi, cu ocazia bicentenarului poeziei «Infinitul», la Institutul Italian de Cultură

Seară dedicată poetului Giacomo Leopardi, cu ocazia bicentenarului poeziei «Infinitul», la Institutul Italian de Cultură
În 1819, Giacomo Leopardi termina de scris "Infinitul", una dintre cele mai frumoase, studiate și recitate poezii italiene. Cu ocazia bicentenarului poeziei, Institutul Italian de Cultură din București dedică un...

„Acolo unde cântă racii” de Delia Owens — un fenomen literar absolut

„Acolo unde cântă racii” de Delia Owens — un fenomen literar absolut
În primul an de la apariție, romanul Acolo unde cântă racii de Delia Owens s-a vândut în nu mai puțin de 3 milioane de exemplare în Statele Unite, iar drepturile de publicare au fost achiziționate de 41 de...

Vernisajul expoziției Magdalena Abakanowicz (1930 -  2017): Presence, Essence, Identity, la Muzeul de Artă din Timișoara

Vernisajul expoziției Magdalena Abakanowicz (1930 -  2017): Presence, Essence, Identity, la Muzeul de Artă din Timișoara
Galerie Foto Fundația Interart TRIADE din Timișoara, în colaborare cu Fundația Magdalena Abakanowicz din Varșovia și Muzeul de Artă Timișoara sunt încântați să vă prezinte expoziția Magdalena Abakanowicz (1930-2017):...

Cinematografia viitorului, în secțiunile tematice Animest.14: VR Experience & Yesterday Will Be Tomorrow

Cinematografia viitorului, în secțiunile tematice Animest.14: VR Experience & Yesterday Will Be Tomorrow
Galerie Foto Personajele bizare, realitățile paralele și peisajele post-apocaliptice invadează cea de-a 14-a ediție a Festivalul Internațional de Film de Animație Animest, între 4 și 13 octombrie. Pentru fanii poveștilor...
Serviciul de email marketing furnizat de