x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Anatoli Vasiliev: „La Teatrul Bolşoi e o rutină sovietică”

0
Autor: Maria Sârbu 07 Dec 2011 - 21:00
Anatoli Vasiliev: „La Teatrul Bolşoi e o rutină sovietică”

L-a interesat toata viata cercetarea teoriei si practicii teatrale. Este un mare regizor si pedagog rus, dar atunci cand i-a fost inchisa 'casa' – Scoala de arta dramatica, pe care el a fondat-o la Moscova, a ales 'exilul', acum sase ani, mergand in Occident. Anatoli Vasiliev s-a dedicat, 'in aceasta ultima etapa a vietii' (la primavara implineste 70 de ani), invatamantului teatral, intr-un 'mod fatal'. La Paris, el, sustinand de cu­rand o conferinta in Salonul de Aur al Palatului Béhague, unde era vernisata si expozitia de scenografie 'George Löwendal – un aristocrat in luminile rampei', am avut norocul sa-mi acorde un scurt interviu, caci este o personalitate greu de abordat.

● Jurnalul National: Nu ati fost niciodata invitat in Romania, dupa cum spuneati, dar acum v-a facut o invitatie oficiala Ariadna Avram, presedintele Fundatiei Löwendal. O acceptati?
● Anatoli Vasiliev: Da, voi veni. Nu cunosc teatrul romanesc si nici eu nu sunt cunoscut acolo. Nepoata lui Löwendal mi-a vorbit despre acest artist. Am reusit sa vad un stand foarte frumos in aceasta expozitie, cred ca e un artist colosal.

● In Romania sunt multi care stiu despre dumneavoastra, chiar si de la un fost student pe care l-ati avut la Moscova, Andriy Zholdak. Lu­crand spectacole la noi, el vorbea des des­pre popularitatea pe care o aveati: in timpul cursurilor dumnea­voastra veneau toti studentii si cursurile altor profesori nu se mai ti­neau, in acelasi timp. Avea dreptate?
● Nu a mintit.

● Si nu va este dor de acei studenti, care umpleau aula?
● Mi-e dor de ei, dar acei studenti nu vor mai fi. Veneau la mine studentii, cand pe strazile Moscovei era revolutie; e vorba de evenimentele din ’91-’93. Imi este greu sa gasesc asemenea studenti acum; ge­neratiile se schimba.

● Dar ei va cauta.
● Eu ma intorc. Am lipsit sase ani. Dupa sase ani, Moscova ma cheama inapoi. Imi da 'casa' pe care mi-a luat-o. Ma intorc pentru a crea Ca­tedra-laborator de teorie si cercetare a tehnicii teatrale. Ma intorc la 'casa' de pe strada Povarskaia.

● Va ingrijoreaza faptul ca astazi teatrul nu mai este 'viu'. De ce are nevoie o scoala de teatru?
● De maestri, care trebuie readusi in invatamantul teatral. De pedagogii maestri, caci pedagogul e ca un parinte, de dimineata pana seara e cu elevii sai. Daca esti maestru trebuie sa ai griva de studenti. E necesar, dar nu e ceva tipic.

● Exista solutii?
● Nu poti schimba lumea de azi.

● S-a redeschis 'Bolsoi Teatr'. Ati fost invitat sa puneti in scena acolo acum, caci ati montat si opera?
● Am refuzat. Nu vreau sa lucrez acolo. E o rutina so­vie­­tica. Nu vreau sa fiu participant la o rutina sovietica. E acelasi teatru so­vietic, numai ca i se spune 'Bolsoi' rusesc.


"Exista o problema, dupa mine: scolile de tea­tru sunt mereu gata sa fabrice actori. E actorul care e pregatit sa-si vanda personalitatea regizorului sau producatorului sau chiar publicului. Si s-a terminat. E actorul care nu mai are personalitate, nici nume, dar e in sirul de ve­dete (...) din seriale si nu numai. Si nu e bine".
Anatoli Vasiliev

'Teatrul de bulevard a castigat in fata teatrului de arta'
Conferintele, atelierele lui Anatoli Vasiliev sunt ca o sursa proaspata pentru alimentarea cunostintelor tinerilor actori si regizori. Multora le schimba total conceptia despre teatru. La atelierele lui de la Paris, sustinute la Scoala de actorie ARTA (Association de Recherches de Traditions de l’Acteur) – Cartoucherie de Vincennes, au fost, in noiembrie, si studenti si actori masteranzi de la UNATC Bucuresti, iar in cadrul evenimentului 'Nopti teatrale – La­boratorul', organizat de ICR Paris, Vasiliev a acceptat sa vorbeasca despre sine, despre ideile sale refe­ritoare la teatrul de astazi, despre maestrii sai, despre mentorul sau Jerzy Grotowski.

Vasiliev, care are in spate creatii scenice memorabile in teatre din Rusia, care este adeptul 'laboratoarelor' destinate montarilor noi, a scris multe si diverse carti privind arta teatrala, toate aparute in strainatate. In Rusia, el nu isi publica volumele. Desi se ocupa acum de 'practica', un nou titlu – 'Teatrul fara oameni' – va aparea in Anglia peste cativa ani.

Vorbea la conferinta in picioare, chiar daca venise seara, dupa o zi de ateliere. Avea in fata un public 'necunoscut'. Se simtea jenat ca trebuie sa vorbeasca despre sine, despre ce a facut din 1968, cand s-a apucat de teatru, despre spectacolele sale din Rusia sovietica prezentate in Europa inca din 1988 si care niciodata nu au ajuns in Romania, despre spectacolele sale create in Grecia, Italia, Franta.

Vasiliev vorbeste simplu, spune fraze scurte, fara sa se rataceasca prin metafore. Vasiliev vorbeste numai in ruseste, oriunde ar conferentia, oriunde ar lucra. O are alaturi pe asistenta sa, Natasa, care stie bine limbi straine si ea ii traduce. Vorbele sale sunt ca o marturisire. Iata unele franturi din gandurile exprimate la acea conferinta:

'Stau in fata dumneavoastra asa cum sunt... Viata mea e simpla: hoteluri, valize, spectacole, pedagogia, iar hoteluri, iar valize...'; 'Am fost rugat sa vorbesc despre teatru. Nu stiu care e situatia in invatamantul teatral romanesc, va rog sa ma scuzati. Am sa vorbesc despre pedagogia teatrala din Rusia si Europa. Cred ca pe teritoriul european a castigat, in cele din urma, unul si acelasi teatru, indiferent de limba vorbita. Acesta e numit de francezi teatrul de bulevard, dar poate fi numit teatrul comercial, teatru care nu e de arta. Acesta, la inceputul secolului al XXI-lea, a castigat in fata teatrului de arta';

'In invatamantul european contemporan exista scoala imitatiei actiunii. Pentru mine e tragic. Da, predau mari specialisti, dar ei sunt specialisti de formare in teatru co­mercial. E un teatru protejat, precum se­xul protejat. Nu procreeaza. Lip­seste samanta. E marea problema a aceastei arte...'; 'Teatrul-laborator e un teatru unic, la fel si Scoala Tea­tru-laborator e unica'; 'In ’88, cand am pus bazele teatrului meu, la Mos­cova, eram convins ca teatrul va fi ajutat de actori, ca aceasta arta va fi salvata de actori. Am facut multe in acest sens. Dar peste 15 ani am vazut ca actorii nu salveaza arta teatrala. Din pacate, actorii depind de toate fluc­tuatiile care au loc in viata politica si cea sociala si ei nu tin piept. Atunci mi-a venit ideea sa ma ocup in special de pregatirea regizorilor. A trecut iar timpul si am inteles ca nu-i nici aceasta o salvare si m-am adresat in­va­ta­mantului. In el stau sursele artei dramatice, caci tanarul vine mai intai la pedagog, acolo i se formeaza gandirea, sentimentul, profesia. In in­va­ta­mant se face totul.'

Citeşte mai multe despre:   teatru

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Decembrie, luna cărților

Decembrie, luna cărților
Galerie Foto Este vremea poveștilor, a întâlnirilor cu oamenii dragi, e vremea când putem dărui celor care au mai puțin, când putem petrece mai mult timp cu familia și cu prietenii și, nu în ultimul rând, este vremea...

O nouă donație la Muzeul Colecțiilor de Artă! COLECŢIA DAN ŞI LIANA NASTA – DONAŢIA MIHAI ŞI ELENA NASTA

O nouă donație la Muzeul Colecțiilor de Artă!  COLECŢIA DAN ŞI LIANA NASTA – DONAŢIA MIHAI ŞI ELENA NASTA
Galerie Foto Muzeul Colecţiilor de Artă, secţie a Muzeului Naţional de Artă al României, vă invită începând cu data de 14 decembrie 2019 să vizitaţi expoziţia permanentă  a colecţiei „Dan şi Liana Nasta”,...

Recitalul Treptele Unirii – Prețuiți-vă eroii!, la treizeci de ani de la Revoluția din decembrie 1989

Recitalul Treptele Unirii – Prețuiți-vă eroii!,  la treizeci de ani de la Revoluția din decembrie 1989
Primăria Municipiului București, prin Teatrul Nottara, are plăcerea să vă invite la recitalul extraordinar Treptele Unirii – Prețuiți-vă eroii! al actorului Emil Boroghină, cu ocazia împinirii a treizeci de...

Prezență regală și public numeros la evenimentele din rețeaua ICR, despre căderea comunismului în România

Prezență regală și public numeros la evenimentele din rețeaua ICR, despre căderea comunismului în România
Galerie Foto Moment istoric al țării noastre, Decembrie 1989 este comemorat la 30 de ani de la declanșarea lui, în toate reprezentanțele Institutului Cultural Român din străinătate. Numeroase concerte, expoziții, proiecții...

”Ne-am ridicat: România, 1989-2019”: România la 30 de ani de la Revoluție, de la comunism la Uniunea Europeană

”Ne-am ridicat: România, 1989-2019”: România la 30 de ani de la Revoluție, de la comunism la Uniunea Europeană
Pe 12 ianuarie 1990, jurnalistul scoțian Rupert Wolfe Murray a ajuns pentru prima dată în România. A găsit atunci o țară care își pornea drumul spre democrație, cu o populație dornică de schimbare. A...

Oameni de radio pe scena Teatrului Național din Craiova, în spectacolul lui Bobi Pricop

Oameni de radio pe scena Teatrului Național din Craiova, în spectacolul lui Bobi Pricop
Galerie Foto Spectacolul RADIO de Eric Bogosian, în regia lui Bobi Pricop va avea premiera în acest sfârșit de săptămână, în 14 și 15 decembrie 2019, ora 19:00. Pentru fiecare reprezentație, regizorul va invita câte un...

Billboard va integra vizualizările de pe „YouTube” în clasamentul vânzărilor de albume

Billboard va integra vizualizările de pe „YouTube” în clasamentul vânzărilor de albume
Grupul „Billboard” va integra vizionările de videoclipuri muzicale de pe „YouTube” în clasamentul său dedicat vânzărilor de albume în Statele Unite, pentru a evidenţia mai bine modurile de consum ale...

Experienţa „Star Wars” a ajuns la final pentru actorul care îl interpretează pe robotul C-3PO

Experienţa „Star Wars” a ajuns la final pentru actorul care îl interpretează pe robotul C-3PO
Experienţa „Star Wars” a ajuns la final pentru Anthony Daniels, actorul britanic care îl interpretează pe robotul C-3PO, odată cu lansarea următorului lungmetraj din această celebră serie cinematografică,...

Peste 7.000 de fani ai muzicii rock, la concertul Deep Purple din Cluj

Peste 7.000 de fani ai muzicii rock, la concertul Deep Purple din Cluj
Galerie Foto Legendara trupă și-a surprins publicul cu fragmente din George Enescu. Deep Purple una dintre cele mai reprezentative trupe ale rock-ului britanic care, de-a lungul timpului, a explorat noi stiluri,...

Haydn, Mozart şi Beethoven, în interpretarea Orchestrei Filarmonicii „George Enescu“, condusă de Horia Andreescu

Haydn, Mozart şi Beethoven, în interpretarea Orchestrei Filarmonicii „George Enescu“, condusă de Horia Andreescu
În această seară, la Ateneul Român, de la ora 19.00, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, dirijată de Horia Andreescu, va avea în program lucrări de Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart şi...

Premieră “Persona” la Odeon

Premieră “Persona” la Odeon
Pe 20 și 21 decembrie, ora 19:30, în Sala Studio a Teatrului Odeon are loc premiera spectacolului “Persona” de Ingmar Bergman, regia Radu Nica, decorul Tudor Prodan, costumele Cristina Milea. Din...

Cozi imense cu o săptămână înainte de lansarea noului film din seria "Star Wars"

Cozi imense cu o săptămână înainte de lansarea noului film din seria "Star Wars"
Fanii francizei "Star Wars", echipaţi cu saci de dormit şi un proiector portabil, au început încă de ieri să îşi amplaseze corturile pe trotuarul din faţa legendarului cinematograf "Chinese Theatre" din...

BRomania, despre debutul regizoral al filmului 5GANG: Un Altfel Crăciun: „Mi-am dorit dintotdeauna să fac un film”

BRomania, despre debutul regizoral al filmului 5GANG: Un Altfel Crăciun:  „Mi-am dorit dintotdeauna să fac un film”
Matei Dima a știut de când era mic că vrea să lucreze în industria de divertisment, pentru că mereu și-a dorit să facă oamenii să râdă. După ce a studiat la o facultate de teatru din Los Angeles, el a...

România, cel mai mare exportator de viori din UE

România, cel mai mare exportator de viori din UE
Statele membre ale Uniunii Europene au exportat anul trecut 105.000 viori, în valoare de 23,3 milioane de euro, iar România este cel mai mare exportator de viori al UE în restul lumii, arată datele publicate de...

Muzică veche românească cu Ansamblul Anton Pann, la Festivalul EUROPALIA România

Muzică veche românească cu Ansamblul Anton Pann, la Festivalul EUROPALIA România
Galerie Foto Muzica Principelui Cantemir va fi interpretată  de către Ansamblul cameral de muzică veche Anton Pann, în faţa publicului european, în cadrul Festivalului EUROPALIA România, prin intermediul unui turneu...
Serviciul de email marketing furnizat de