x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Anatoli Vasiliev: „La Teatrul Bolşoi e o rutină sovietică”

0
Autor: Maria Sârbu 07 Dec 2011 - 21:00
Anatoli Vasiliev: „La Teatrul Bolşoi e o rutină sovietică”

L-a interesat toata viata cercetarea teoriei si practicii teatrale. Este un mare regizor si pedagog rus, dar atunci cand i-a fost inchisa 'casa' – Scoala de arta dramatica, pe care el a fondat-o la Moscova, a ales 'exilul', acum sase ani, mergand in Occident. Anatoli Vasiliev s-a dedicat, 'in aceasta ultima etapa a vietii' (la primavara implineste 70 de ani), invatamantului teatral, intr-un 'mod fatal'. La Paris, el, sustinand de cu­rand o conferinta in Salonul de Aur al Palatului Béhague, unde era vernisata si expozitia de scenografie 'George Löwendal – un aristocrat in luminile rampei', am avut norocul sa-mi acorde un scurt interviu, caci este o personalitate greu de abordat.

● Jurnalul National: Nu ati fost niciodata invitat in Romania, dupa cum spuneati, dar acum v-a facut o invitatie oficiala Ariadna Avram, presedintele Fundatiei Löwendal. O acceptati?
● Anatoli Vasiliev: Da, voi veni. Nu cunosc teatrul romanesc si nici eu nu sunt cunoscut acolo. Nepoata lui Löwendal mi-a vorbit despre acest artist. Am reusit sa vad un stand foarte frumos in aceasta expozitie, cred ca e un artist colosal.

● In Romania sunt multi care stiu despre dumneavoastra, chiar si de la un fost student pe care l-ati avut la Moscova, Andriy Zholdak. Lu­crand spectacole la noi, el vorbea des des­pre popularitatea pe care o aveati: in timpul cursurilor dumnea­voastra veneau toti studentii si cursurile altor profesori nu se mai ti­neau, in acelasi timp. Avea dreptate?
● Nu a mintit.

● Si nu va este dor de acei studenti, care umpleau aula?
● Mi-e dor de ei, dar acei studenti nu vor mai fi. Veneau la mine studentii, cand pe strazile Moscovei era revolutie; e vorba de evenimentele din ’91-’93. Imi este greu sa gasesc asemenea studenti acum; ge­neratiile se schimba.

● Dar ei va cauta.
● Eu ma intorc. Am lipsit sase ani. Dupa sase ani, Moscova ma cheama inapoi. Imi da 'casa' pe care mi-a luat-o. Ma intorc pentru a crea Ca­tedra-laborator de teorie si cercetare a tehnicii teatrale. Ma intorc la 'casa' de pe strada Povarskaia.

● Va ingrijoreaza faptul ca astazi teatrul nu mai este 'viu'. De ce are nevoie o scoala de teatru?
● De maestri, care trebuie readusi in invatamantul teatral. De pedagogii maestri, caci pedagogul e ca un parinte, de dimineata pana seara e cu elevii sai. Daca esti maestru trebuie sa ai griva de studenti. E necesar, dar nu e ceva tipic.

● Exista solutii?
● Nu poti schimba lumea de azi.

● S-a redeschis 'Bolsoi Teatr'. Ati fost invitat sa puneti in scena acolo acum, caci ati montat si opera?
● Am refuzat. Nu vreau sa lucrez acolo. E o rutina so­vie­­tica. Nu vreau sa fiu participant la o rutina sovietica. E acelasi teatru so­vietic, numai ca i se spune 'Bolsoi' rusesc.


"Exista o problema, dupa mine: scolile de tea­tru sunt mereu gata sa fabrice actori. E actorul care e pregatit sa-si vanda personalitatea regizorului sau producatorului sau chiar publicului. Si s-a terminat. E actorul care nu mai are personalitate, nici nume, dar e in sirul de ve­dete (...) din seriale si nu numai. Si nu e bine".
Anatoli Vasiliev

'Teatrul de bulevard a castigat in fata teatrului de arta'
Conferintele, atelierele lui Anatoli Vasiliev sunt ca o sursa proaspata pentru alimentarea cunostintelor tinerilor actori si regizori. Multora le schimba total conceptia despre teatru. La atelierele lui de la Paris, sustinute la Scoala de actorie ARTA (Association de Recherches de Traditions de l’Acteur) – Cartoucherie de Vincennes, au fost, in noiembrie, si studenti si actori masteranzi de la UNATC Bucuresti, iar in cadrul evenimentului 'Nopti teatrale – La­boratorul', organizat de ICR Paris, Vasiliev a acceptat sa vorbeasca despre sine, despre ideile sale refe­ritoare la teatrul de astazi, despre maestrii sai, despre mentorul sau Jerzy Grotowski.

Vasiliev, care are in spate creatii scenice memorabile in teatre din Rusia, care este adeptul 'laboratoarelor' destinate montarilor noi, a scris multe si diverse carti privind arta teatrala, toate aparute in strainatate. In Rusia, el nu isi publica volumele. Desi se ocupa acum de 'practica', un nou titlu – 'Teatrul fara oameni' – va aparea in Anglia peste cativa ani.

Vorbea la conferinta in picioare, chiar daca venise seara, dupa o zi de ateliere. Avea in fata un public 'necunoscut'. Se simtea jenat ca trebuie sa vorbeasca despre sine, despre ce a facut din 1968, cand s-a apucat de teatru, despre spectacolele sale din Rusia sovietica prezentate in Europa inca din 1988 si care niciodata nu au ajuns in Romania, despre spectacolele sale create in Grecia, Italia, Franta.

Vasiliev vorbeste simplu, spune fraze scurte, fara sa se rataceasca prin metafore. Vasiliev vorbeste numai in ruseste, oriunde ar conferentia, oriunde ar lucra. O are alaturi pe asistenta sa, Natasa, care stie bine limbi straine si ea ii traduce. Vorbele sale sunt ca o marturisire. Iata unele franturi din gandurile exprimate la acea conferinta:

'Stau in fata dumneavoastra asa cum sunt... Viata mea e simpla: hoteluri, valize, spectacole, pedagogia, iar hoteluri, iar valize...'; 'Am fost rugat sa vorbesc despre teatru. Nu stiu care e situatia in invatamantul teatral romanesc, va rog sa ma scuzati. Am sa vorbesc despre pedagogia teatrala din Rusia si Europa. Cred ca pe teritoriul european a castigat, in cele din urma, unul si acelasi teatru, indiferent de limba vorbita. Acesta e numit de francezi teatrul de bulevard, dar poate fi numit teatrul comercial, teatru care nu e de arta. Acesta, la inceputul secolului al XXI-lea, a castigat in fata teatrului de arta';

'In invatamantul european contemporan exista scoala imitatiei actiunii. Pentru mine e tragic. Da, predau mari specialisti, dar ei sunt specialisti de formare in teatru co­mercial. E un teatru protejat, precum se­xul protejat. Nu procreeaza. Lip­seste samanta. E marea problema a aceastei arte...'; 'Teatrul-laborator e un teatru unic, la fel si Scoala Tea­tru-laborator e unica'; 'In ’88, cand am pus bazele teatrului meu, la Mos­cova, eram convins ca teatrul va fi ajutat de actori, ca aceasta arta va fi salvata de actori. Am facut multe in acest sens. Dar peste 15 ani am vazut ca actorii nu salveaza arta teatrala. Din pacate, actorii depind de toate fluc­tuatiile care au loc in viata politica si cea sociala si ei nu tin piept. Atunci mi-a venit ideea sa ma ocup in special de pregatirea regizorilor. A trecut iar timpul si am inteles ca nu-i nici aceasta o salvare si m-am adresat in­va­ta­mantului. In el stau sursele artei dramatice, caci tanarul vine mai intai la pedagog, acolo i se formeaza gandirea, sentimentul, profesia. In in­va­ta­mant se face totul.'

Citeşte mai multe despre:   teatru

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Invitație de la Cluj: Ne vedem la Operă, online!

Invitație de la Cluj: Ne vedem la Operă, online!
Muzica și dansul ne aduc mai aproape oriunde ne-am afla, astfel că Opera Națională Română din Cluj-Napoca le adresează o invitație specială spectatorilor săi, online. Publicul are ocazia să revadă evenimente...

În curând, prima carte ilustrată pentru copii a autorului de bestselleruri Dan Brown

În curând, prima carte ilustrată pentru copii a autorului de bestselleruri Dan Brown
Romanul Simfonia sălbatică va fi lansat pe plan mondial, începând cu 1 septembrie 2020, însoțit de un album de muzică clasică compusă tot de el.   Editura RAO va publica Simfonia sălbatică, o carte...

Un weekend cu inconfundabilul David Lynch, pe TIFF Unlimited

Un weekend cu inconfundabilul David Lynch,  pe TIFF Unlimited
Galerie Foto Prilej de evadare cinematografică în weekend, pe TIFF Unlimited, cu filmele inconfundabilului regizor american David Lynch. Două zile impregnate de personajele lui bântuitoare urmează pe platforma de...

Spectacole online oferite de teatrele bucureștene

Spectacole online oferite de teatrele bucureștene
Galerie Foto Spectacolele online oferite de Primăria Capitalei, prin intermediul teatrelor din subordine, au avut un real succes. În jur de patru milioane de oameni, atât din țară cât și din întreaga lume (Europa, Statele...

Apel al Cineaștilor referitor la Măsurile implementate de CNC pentru perioada stării de urgență

Apel al Cineaștilor referitor la Măsurile implementate de CNC pentru perioada stării de urgență
Peste 160 de cineaști fac apel la Consiliul de Administrație CNC și la Ministrul Culturii pentru reanalizarea măsurilor instituite, retragerea acestora și elaborarea unor măsuri prin consultare directă cu breasla...

Scene dintr-o căsnicie și Prometeu înlănțuit pe canalul YouTube al Teatrului Național Timișoara

Scene dintr-o căsnicie și Prometeu înlănțuit pe canalul YouTube al Teatrului Național Timișoara
Galerie Foto Continuăm, în prima săptămână de aprilie, difuzarea în premieră online a spectacolelor din repertoriul Teatrului Național din Timișoara. Astfel, se vor putea urmări, în acest week-end, începând cu ora...

Opera Națională București prezintă „Cavalleria Rusticana & Pagliacci” și „Spărgătorul de nuci” în cadrul Seri de Operă Online

Opera Națională București prezintă „Cavalleria Rusticana & Pagliacci” și „Spărgătorul de nuci” în cadrul Seri de Operă Online
Opera Națională București transmite în cadrul Seri de Operă Online spectacolele „Cavalleria Rusticana & Pagliacci” de Pietro Mascagni - Ruggiero Leoncavallo și „Spărgătorul de nuci” de Piotr Ilici...

Cele mai recente spectacole contemporane și clasice din stagiunea Teatrelli sunt acum disponibile online gratuit

Cele mai recente spectacole contemporane și clasice din stagiunea Teatrelli sunt acum disponibile online gratuit
Producții ca „Oxygen”, spectacol multimedia pe un text al celebrului dramaturg rus contemporan Ivan Vîrîpaev, „Urban GIF Show”, o instalație inovatoare despre viața urbană, sau „Privește cerul…”, un ...

TVR a decis: Roxen va reprezenta România la Eurovision Song Contest 2021

TVR a decis: Roxen va reprezenta România la Eurovision Song Contest 2021
Galerie Foto Pornind de la prevederile Regulamentului Eurovision Song Contest cu privire la selecțiile naționale și în acord cu partenerul său Global Records, Televiziunea Română a decis să o susțină pe Roxen ca...

“Dragostea începe în copilărie”. 30 de ani de Teatru Excelsior

“Dragostea începe în copilărie”. 30 de ani de Teatru Excelsior
La 30 de ani de la deschidere, Teatrul Excelsior a fost nevoit să-și serbeze ziua de naștere online, asemenea multor români care acum stau în casă. Cu trei decenii în urmă, fondatorul teatrului, maestrul Ion...

Muzeul Municipiului București a lansat Cinema Museion

Muzeul Municipiului București a lansat Cinema Museion
Muzeul Municipiului București oferă acces gratuit în cadrul unei noi secțiuni - creată special pe site-ul muzeulbucurestiului.ro - care se numește „CINEMA MUSEION” la filme documentare cu imagini vechi, din...

TNB își propune o restructurare a stagiunii teatrale

TNB își propune o restructurare a stagiunii teatrale
Teatrul Național ”I.L.Caragiale”, închis pe toată perioada existenței stării de urgență, anunță că își va modifica structura obișnuită a stagiunii, urmând ca, în acest an, în măsura în care...

Și în APRILIE ne vedem la Operă, online!

Și în APRILIE ne vedem la Operă, online!
Muzica și dansul ne aduc mai aproape oriunde ne-am afla, astfel că Opera Națională Română din Cluj-Napoca le adresează o invitație specială spectatorilor săi, online. Opera Națională Română din Cluj-Napo...

Filarmonica „George Enescu“ anunță înființarea canalului propriu pe YouTube

Filarmonica „George Enescu“ anunță înființarea canalului propriu pe YouTube
Filarmonica „George Enescu“ se aliniază trendului digital din secolul XXI și din această perioadă de criză marcată de răspândirea COVID-19, anunțând înființarea canalului YouTube propriu, care...

TNB își propune o restructurare a stagiunii teatrale

TNB își propune o restructurare a stagiunii teatrale
În conformitate cu măsurile care decurg din aplicarea Decretului nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României   sunt suspendate  toate spectacolele,...
Serviciul de email marketing furnizat de