x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Andrisantul cunoscut.

0
Autor: Adrian Lustig 14 Iun 2011 - 21:00
Andrisantul cunoscut.
Vezi galeria foto

Cand am primit invitatia sa vad spectacolul 'O scrisoare pierduta' la Teatrul de Comedie, am avut o strangere de inima: o mai fi ramas ceva din textul lui Caragiale sau e iar vreo 'adaptare' actualizata care profita de saracul Caragiale ca n-are cum sa protesteze? Nu cumva va fi vorba de un SMS ratacit sau de o interceptare a serviciilor trimisa din greseala la 'Racnetul Carpatilor'?

Si actorii? Zoe va fi interpretata de o actrita sau de un actor? Cetateanul turmentat va fi abtiguit cu vin sau cu ecstasy? Pentru ca in ziua de azi te poti astepta la orice experiment: ce-ati zice de o Scrisoare jucata de caini vorbitori? N-ar mira pe nimeni. Ar lua si premii. Parca vad cronicile: O comedie muscatoare!

Stati linistiti la locurile voastre: la Comedie se joaca Scrisoarea origi­na­la. Piesa scrisa acum 127 de ani despre vremurile de acum. Totul e incremenit: de la 'reviziunea Constitutiunii' cand ne vine pe chelie la violarea ei sistematica (a Consti­tu­tiu­nii, nu a cheliei), de la numararea steagurilor la numararea voturilor, de la 'asta nu-i cea din urma camera' la o singura Camera – confort sporit. Aceeasi politica de subsol, jucata chiar intr-un subsol mucegait, bun pentru proliferare ciupercilor de orice fel: scenografia lui Puiu Antemir e adecvata si functionala, inclusiv ciupercile.

N-o sa va povestesc piesa, cum ar face orice critic dramatic ca sa um­ple spatiul tipografic, din doua motive: unu – nu sunt critic, si doi – am impresia ca ati mai vazut-o... Am sa vorbesc insa despre actorii care au reusit un spectacol memorabil: stiu, e un truism pentru ca tot roma­nul impartial stie acest text din me­mo­rie, dar, de-acum, il vor asocia cu alte fete. Sau, si cu alte fete.

In fond, ce e Scrisoarea? O menajerie de canalii, una mai mare decat alta. Sa le luam pe rand, in crescendo – aproape in ordinea intrarii in scena.

Canalia sluga. Platita de la buget. De care te poti dispensa oricand. Dra­gos Huluba e primul Pristanda care, in loc sa fie spirt, e cel mai dezabuzat din piesa: ii stie pe toti pe dinafara, ar putea fi oricare dintre ei, dar prefera sa-i 'umfle' la comanda, violand cu placere Consitutiunea.

Canalia oficiala. Dictatorul local, aflat la discretia dictaturii centrale: azi aici, maine-n Focsani – daca-l la­sa Oprisan. Un nimeni de pe o zi pe al­ta. Marius Florea Vizante reuseste sa iasa din ingratitudinea partiturii – e rolul cel mai putin comic din scrii­tu­ra – cu o mobilitate a fetei si a vocii de mare comedian.

Canalia zaharista. Le-a vazut pe toate, le-a facut pe toate, nu s-a sa­tu­rat. Cu o carte de vizita mai incarcata de functii decat a lui Nicolae Ma­no­les­cu, dar la fel de abil. Valentin Teodosiu face un Trahanache delicios: numai nuante si gesturi filigranate. De-ar fi numai mersul dintr-o parte intr-alta a scenei si tot il tii minte.

Canaliile de duzina. Sterse: au nu­me si fete interschimbabile. Ar vrea si ele la putere, dar nu sunt suficient de canalii. Farfuridi si Branzovenescu si-au gasit interpreti pe masura – Flo­­rin Dobrovici si Eugen Racoti – care numai stersi nu sunt. Dimpotriva.

Canalia intelectuala. Are un ziar. Are un bagaj de citate. Are logoree: vorbeste incoerent, prolix, pretios, sfertodoct, de parc-ar citi un text de Alina Mungiu-Pippidi. Stie sa falsifice o semnatura. Catavencu si-a gasit un interpret formidabil: Marcel Iures. Intrarea lui de sarpe, preligandu-se pe pereti, chiloteala tartuffiana, dar mai ales discursul in lacrimi despre tarisoara lui m-au convins inca o data ca nu exista dihotomia: actori de drama si actori de comedie. Exista actori mari si... actori.

Canalia femeie. E femeie. Si-atat. Mihaela Teleoaca in rolul Zoei e femeie. Si mai mult decat atat.

Canalia inofensiva. Cea mai peri­cu­loasa: nu stii cum sa te feresti de ea, pentru ca, atunci cand o detectezi, e prea tarziu. Ei bine, Cetateanul turmentat e Dorina Chiriac. Un uragan de cand intra in scena si pana iese cantand Bandiera Rossa (aici l-am invidiat pe Caragiale: cui i-o fi venit ide­ea?) Desi i-am vazut in rolul asta pe toti marii actori care l-au jucat, pre­ferata mea e, de azi, Dorina Chi­riac.

Canalia canalie. Capo di tutti capi. Doctor in arta santajisticii. Nelipsit din toate camerele: indiferent ca se joaca legi sau partide de carti. In relatii cu presa de scandal (televi­ziunea nu se inventase: cate sa mai anticipeze si el, nenea Iancu?). Dandanache e, pentru o data, George Mihaita: ma rog, sau de cate ori se va juca piesa. Felul cum calca, cum se uita, incercator, de la Trahanache la Tipatescu, felul cum pun mana, la propriu, pe coana Joitica, toate te conving ca-i are pe toti in mana. De-aia merge teatrul asa cum merge. Teatrul politicii...

Canaliile pasive. Votanti. Cei care accepta. Cei care dau girul. Adica... noi, cei din sala. Am uitat sa va spun ca si noi, specatatorii, facem parte din piesa: noi suntem electoratul. Noi suntem cei care aplaudam discursurile – in seara in care am fost eu

s-a aplaudat de 33 de ori la scena deschisa. Noi suntem cei care radem de ce ni se-ntampla. Noi suntem cei care strigam intr-un glas cu Ionescu, Popescu si dascalimea (Dan Radulescu): Bravo!

Alexandru Dabija e un regizor serios: de-aia ii reusesc comediile si de-aia Scrisoarea a ajuns unde trebuie – la public. E normal, pentru ca andrisantul era cunoscut de cand a scris-o Caragiale: publicul.

E un spectacol de zile mari! si nopti scurte: la iesire, aveti, n-aveti treaba, trebuie sa va opriti sa beti o bere rece la terasa teatrului.

In incheiere, o vorba pentru directorul teatrului: Fii zelos, domnule Mi­haita, asta nu-i cel din urma triumf!

Citeşte mai multe despre:   teatru

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

In Memoriam Paul Goma, la TVR

In Memoriam Paul Goma, la TVR
Televiziunea Română regretă dispariţia marielui scriitor și disident Paul Goma şi îi aduce un respectuos omagiu difuzând o ediție specială din seria „Memorialul Durerii – O istorie care nu se învață la...

Publicații online ale Muzeului Național Cotroceni

Publicații online ale Muzeului Național Cotroceni
Galerie Foto Muzeul Național Cotroceni rămâne alături de public, venind în întâmpinarea celor care doresc să consulte online publicațiile de artă și istorie pe care Muzeul Național Cotroceni le-a realizat în ultimii...

Ion Caramitru: De Ziua Mondială a Teatrului, aş aduce în scenă două personaje - pe Socrate, care să ne spună „că știe că nu știe nimic”, și pe Shakespeare, să ne aducă aminte că „teatrul este oglinda lumii”

Ion Caramitru: De Ziua Mondială a Teatrului, aş aduce în scenă două personaje - pe Socrate, care să ne spună „că știe că nu știe nimic”, și pe Shakespeare, să ne aducă aminte că „teatrul este oglinda lumii”
Ion Caramitru a transmis un mesaj cu ocazia Zilei Mondiale a Teatrului 2020.     Tahicardie paroxistică   Suntem în 2020. Criză mondială. Pandemie. Țări zăvorâte. Morți cu miile....

Să revenim la cinema:  Revista „FILM” nr 1 / 2020

Să revenim la cinema:  Revista „FILM” nr 1 / 2020
Situaţia de excepţie în care apare primul număr din 2020 al revistei „Film”este descrisă astfel în editorialul semnat de Dana Duma, intitulat„Distopia”: „Cred că mulţi dintre cinefilii cu vechi...

Jon Bon Jovi şi prinţul Harry au lansat „Unbroken”, piesa emoţionantă dedicată veteranilor de război

Jon Bon Jovi şi prinţul Harry au lansat „Unbroken”, piesa emoţionantă dedicată veteranilor de război
Jon Bon Jovi, şi fostul prinţ britanic Harry, au lansat o melodie caritabilă al cărei mesaj reprezintă o chemare la arme, datorie şi sacrificiu. De fapt, noua versiune a cântecului „Unbroken”, cu prinţul...

De Ziua Mondială a Teatrului, spectacolele sunt transmise online

De Ziua Mondială a Teatrului, spectacolele sunt transmise online
Galerie Foto În contextul pandemiei de coronavirus, de Ziua Mondială a Teatrelor, 27 martie, la Bucureşti, teatrele sunt închise pentru marele public. Iubitorii de teatru se vor putea delecta, însă, vineri seara, cu spectacole...

Azi e Ziua Mondială a Teatrului

Azi e Ziua Mondială a Teatrului
Galerie Foto „În lumea de azi, în care sectarismul, ura și violența escaladează din nou, națiile par a se opune unele altora, credincioșii se războiesc cu alți credincioși, comunitățile revarsă ură asupra altor...

Eveniment în premieră. Sfatul Țării – spectacol difuzat simultan de Teatrele Naționale din Iași și Chișinău, cu ocazia Zilei Unirii Basarabiei cu România și a Zilei Mondiale a Teatrului

Eveniment în premieră. Sfatul Țării – spectacol difuzat simultan de Teatrele Naționale din Iași și Chișinău, cu ocazia Zilei Unirii Basarabiei cu România și a Zilei Mondiale a Teatrului
Galerie Foto Pentru prima dată, în cadrul binecunoscutului proiect „ReUniuni Teatrale” realizat de Teatrul Național Iași în parteneriat cu Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Chișinău, spectacolul dedicat Zilei...

Artiști Împreună în luptă cu pandemia

Artiști Împreună în luptă cu pandemia
Centrul Cultural Clujean lansează un proiect național care implică artiștii români în lupta cu pandemia COVID-19. Platforma Artiști Împreună răspunde inițiativei Observatorului Român de Sănătate de a...

Teatrul de Comedie VINE la voi!

Teatrul de Comedie VINE la voi!
Teatrul de Comedie a lansat în cadrul programului COMEDIA ÎN CARANTINĂ, un proiect derulat exclusiv pe platformele de facebook și instagram, prin care își propune ca, alături de echipa artistică, să vină în ca...

Tu #staiacasă – #EXCELSIORvinelatine

Tu #staiacasă – #EXCELSIORvinelatine
Teatrul EXCELSIOR se mută în spațiul online, ca răspuns la nevoia de continuitate a activității sale și de reinventare, în contextul distanțării sociale care se impune în această perioadă delicată, a...

Cântăm de acasă, pentru sibieni!

Cântăm de acasă, pentru sibieni!
Galerie Foto Stagiunea online a Filarmonicii de Stat Sibiu continuă cu noi producții prezentate publicului, în mediul virtual. Programul „Stage@home” a mobilizat artiștii sibieni, care au creat clipuri educative sau...

Coronacriza: Capela Sixtină şi alte săli de la Vatican, accesibile pentru tururi online

Coronacriza: Capela Sixtină şi alte săli de la Vatican, accesibile pentru tururi online
Săptămânile de izolare forţată dau ocazia oricui doreşte să se plimbe virtual prin cele mai cunoscute încăperi de la Vatican, săli care altfel ar fi fost accesibile numai după ore sau chiar zile de...

România, consacrată Sfintei Fecioare Maria, la Sanctuarul de la Fatima

România, consacrată Sfintei Fecioare Maria,  la Sanctuarul de la Fatima
Galerie Foto România a fost consacrată, în seara de miercuri, 25 martie a.c., Preasfintei Inimi a lui Isus şi Inimii Neprihănite a Sfintei Fecioare Maria, la Sanctuarul marian de la Fatima, în Portugalia. Actul consacrării va...

Endurace. Un an în spațiu, o viață de descoperiri de Scott Kelly

Endurace. Un an în spațiu, o viață de descoperiri de Scott Kelly
Galerie Foto Endurance. Un an în spațiu, o viață de descoperiri este povestea incredibilă a unui om care şi-a mobilizat întreaga voinţă pentru împlinirea unui vis ce părea imposibil. O misiune spaţială NASA...
Serviciul de email marketing furnizat de