x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Teatru “Atelier”, noi tendinţe în teatru

“Atelier”, noi tendinţe în teatru

de Maria Sârbu    |    14 Iun 2008   •   00:00
“Atelier”, noi tendinţe în teatru

FESTIVAL  ●  Neconvenţional, exploratoriu, internaţional
I s-a dat numele “Atelier” cu 16 ani în urmă, cînd dramaturgul Radu Macrinici a anunţat demararea la Sfîntu Gheorghe a Festivalului Internaţional de Teatru. Şi nu orice teatru, ci unul neconvenţional, care semnalează noi tendinţe în dramaturgia, regia, scenografia şi arta actorului.



FESTIVAL  ●  Neconvenţional, exploratoriu, internaţional
I s-a dat numele “Atelier” cu 16 ani în urmă, cînd dramaturgul Radu Macrinici a anunţat demararea la Sfîntu Gheorghe a Festivalului Internaţional de Teatru. Şi nu orice teatru, ci unul neconvenţional, care semnalează noi tendinţe în dramaturgia, regia, scenografia şi arta actorului.

Douăsprezece ediţii s-au desfăşurat la Sfîntu Gheorghe, unde Macrinici a fost şi director al Teatrului “Andrei Mureşanu”. Festivalul devenise o carte de vizită a locului. Străinii participanţi la “Atelier” îşi doreau de fiecare dată să revină aici. Oraşul cu două teatre (al doilea Teatrul de expresie maghiară “Tamási Áron”) avea deja format publicul pentru asemenea evenimente.

După 12 ani, fondatorul şi animatorul festivalului a fost nevoit să-şi pună în “tolbă” sigla (“Atelier” e marcă înregistrată la OSIM) şi toate poveştile teatrale “spuse” de artişti şi să migreze spre alt oraş transilvănean – Sighişoara, unde “Atelier” s-a desfăşurat cu numărul 13. Poate lipsa unui teatru profesionist în această cetate l-a îndepărtat în anul următor pe cel care dorea cu orice preţ ca festivalul să continue. A găsit “sălaş” la Baia Mare, instalîndu-l la loc de cinste cu ajutorul celor care administrează aici teatrul. Astfel, de trei ani, în oraşul de la poalele Carpaţilor Orientali vin trupe de teatru, frumuseţile locului fiind puse în valoare şi prin spectacole jucate în aer liber.

Acum lui Macrinici îi place să spună că “Atelier” este cel mai vechi festival internaţional de teatru din România. În acest an au fost invitate spectacole din Austria, Franţa, Ungaria, Japonia, Bulgaria, Anglia şi România, care pot prezenta modalităţi originale de creaţie, experimentînd forme noi de expresie teatrală. Deschiderea spre diverse forme ale spectacolului şi căutarea unui drum nou artistic îi dau un caracter individual festivalului, al cărui obiectiv artistic a fost încă din 1992 să provoace apariţia unor noi forme inovatoare chiar şi în teatrul de repertoriu. Şi întrucît teatrul independent sau privat este aproape inexistent astăzi la noi inovaţiile sînt căutate în teatrele de repertoriu.

NONCONFORMIŞTII.
Deschiderea oficială a celei de-a XVI-a ediţii a Festivalului “Atelier” are loc astăzi cu spectacolul Teatrului Clasic “Ioan Slavici” din Arad – “Vis.Toamnă”, montat de nonconformistul Radu Afrim şi prezentat în secţiunea “Portret în Atelier” dedicată acestui regizor. O creaţie sub semnul nonconformismului este şi cea a coregrafului din Viena Oleg Soulimenko – “Working Class Hero”. Mîine, Teatrul din Baia Mare va prezenta un nou spectacol al directorului de scenă Victor Ioan Frunză – “Caligula” de Albert Camus. Sub semnătura aceluiaşi creator, se va juca la 18 iunie “Portugalia” de Zoltan Egressy, spectacol realizat tot de teatrul băimărean.

În cele opt zile de festival, publicul va avea parte şi de alte montări, printre care “Fixed Wheel” (Mouvement Theatre din Londra), “Vestul singuratic” de Martin McDonagh, regia Cristi Juncu (Teatru 74 din Tîrgu-Mureş), “Fotoliu” de Vinnai András, regia Bodó Viktór (Teatrul “Moricz Zsigmond” din Nyiregyhaza (Ungaria), “Şefele” de Werner
Schwab, regia m.chris nedeea (Teatrul IMPOSIBIL & Teatrul Naţional din Cluj), “Mantaua” după Gogol (spectacol în limba engleză) realizat la “Credo Theatre” din Sofia, Bulgaria, “Visul marelui arbore” de Gonji Otsubo (dans butoh) – Compania “Koto-otsubo-butoh” din Tokyo (Japonia), “Amalia respiră adînc” de Alina Nelega, regia Mariana Cămărăşan (Teatrul ACT din Bucureşti), “And Björk, of course” de Thorvaldur Thorsteinsson, regia Radu Afrim (Teatrul “Toma Caragiu” din Ploieşti).

ADIACENT. În program sînt şi producţii ale altor teatre şi companii, printre care Teatrul Tineretului din Piatra-Neamţ şi Teatrul “ BUNI” din Piatra Neamţ.

În afară de spectacole, programul festivalului cuprinde şi alte evenimente adiacente: un atelier de dramaturgie, colocvii, conferinţe, lansări de carte. A doua secţiune “Portrete în Atelier” va fi dedicată Teatrului Independent 74 din Tîrgu-Mureş. Organizatorii anunţă şi colocviul “Atelier Antonin Artaud”, consacrat împlinirii a 60 de ani de la dispariţia marelui om de teatru. În cadrul colocviului va avea loc o sesiune internaţională de comunicări, cu participanţi din Franţa, Ungaria, Grecia, Bulgaria şi România.

La sfîrşitul fiecărei zile vor avea loc discuţii cu publicul pe marginea spectacolelor prezentate.


Binom Caligula – Portugalia

Teatrul Municipal Baia Mare prezintă în festival două spectacole cu semnătura directorului de scenă Victor Ioan Frunză: “Caligula” de Albert Camus şi “Portugalia” de Zoltan Egressy. Distribuţia este alcătuită din actori ai trupei băimărene. Alături de V.I. Frunză au lucrat doi colaboratori de nădejde – Adriana Grand (decoruri şi costume) şi Tibor Cari (muzica).

×
Subiecte în articol: arte teatru teatrul atelier