x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Breslaşul Buhagiar

0
Autor: Maria Sârbu 26 Iun 2011 - 21:00
Breslaşul Buhagiar
Dragos Buhagiar (foto) este cunoscut ca un foarte bun creator de decoruri si costume pentru spectacol. Lucreaza mult, atat in Bucuresti, cat si pe scene din tara. L-am intalnit la Teatrul National 'Radu Stanca' din Sibiu, unde este antrenat in aceasta vara in crearea a doua spectacole, cu Yuri Kordonski si Vlad Massaci. Zilele trecute, la Teatrul National din Cluj a avut loc premiera cu "Florenta sunt eu' de Gellu Naum si Jules Perahim, in regia lui Alexandru Dabija, la care Buhagiar a semnat scenografia. Despre indeletnicirea de scenograf si despre ceea ce face la ora actuala, in interviul acordat cotidianului nostru.


● Jurnalul National: Ce inseamna, din punct de vedere profesional, anul 2011 pentru dumneavoastra?
● Dragos Buhagiar: E un an care se caracterizeaza prin doua aspecte: nu-mi vad familia tot anul – zilele de stat acasa daca vor fi 40 in total -, dar, totodata, ma simt premiant in acest an si nu pentru ca am fost premiat de UNITER, ci pentru faptul ca am mai facut un spectacol cu Silviu Purcarete, omul pe care-l admir profund din punct de vedere uman si artistic. Este vorba de "D'ale carnavalului', realizat la Sibiu, in echipa fiind si compozitorul Vasile Sirli. Am lucrat din nou cu Sandu Dabija, invatatorul meu de teatru, ca sa spun asa. Anul trecut am reinceput sa lucram impreuna, cand am facut la Iasi 'O noapte furtunoasa'. Dupa premiera de la Cluj, cu "Florenta sunt eu', spectacol regizat de Dabija, vin in Sibiu ca sa lucrez tot la un text de Gellu Naum, 'Insula', cu Vlad Massaci. In sfarsit, dupa foarte multi ani si dupa o incercare nereusita de a lucra impreuna cu Massaci, se pare ca se va realiza acum acest gand. Mai e un spectacol, cel putin la fel de important, in care mi-am propus o alta abordare, pentru ca incercam sa facem nu neaparat un decor, ci mai degraba o instalatie, cu Yuri Kordonski, cu care, tot asa, am dorit, dar nu s-au legat lucrurile, sa facem ceva impreuna. Acum a venit momentul. Cu vreo trei ani in urma, Yura mi-a zis ca ar vrea sa facem un spectacol impreuna. In afara de faptul ca e un regizor foarte bun e si un om de cuvant, caci facem acum "Cronica incidentelor unei iubiri' (dupa romanul "Kronika wypadków milosnych' a polonezului Tadeusz Konwicki – n.r.). El a facut dramatizarea. E vorba de un fel de "Romeo si Julieta', in 1939. E o poveste frumoasa, de dragoste. Intuiesc ca va fi un spectacol in primul rand poetic si cu un "touch' uman cum numai el stie sa faca.

● Doua spectacolele pe texte scrise de Gellu Naum, aproape in acelasi timp…
● Se pare ca am noroc: am facut Caragiale cu Dabija, dupa care am facut Caragiale cu Purcarete. Acum am facut Naum cu Dabija si fac Naum cu Massaci. E bine sa stai asa, intr-un sos…

● Ce alte proiecte aveti?
● Tot anul viitor e ocupat. Voi lucra cu Silviu Purcarete, tot la Sibiu, pentru spectacolul despre Gulliver, caci se va realiza o coproductie importanta cu festivalurile de la Edinburgh, Belfast si Dublin. Este un proiect foarte mare. Ma straduiesc sa aflu de ce am fost chemat aici si incerc sa fiu pe masura asteptarilor. Sunt inconjurat numai de oameni de valoare si speram sa facem fata. O sa facem aici, la Sibiu, un spectacol si cu Dabija, care a avut o idee foarte buna. El vrea sa scrie un montaj de Cehov pentru aceasta trupa de la Sibiu si vom lucra la anul. E foarte important, pentru ca dupa cum se observa, Constantin Chiriac cheama la Teatrul din Sibiu pe care-l conduce regizori care lucreaza aplicat cu actorii, lucreaza foarte bine cu trupa.

● Scenograful este un creator, caci creatia lui este ca un personaj. Cum se simte el in trupa?
● Am respect pentru actori, ii iubesc si in general mi se intoarce, sa sicem asa, iubirea.

● Un scenograf poate lucra pentru actori asa cum lucreaza un regizor?
● Da si e obligatoriu. Sau trebuie sa incerce, macar. Teatrul nu se poate face altfel. Daca vrei sa faci performanta, desi poate e vulgar spus, dar numai in echipa se poate face teatru, numai cu un program artistic si numai in locuri in care exista concentrarea pe teatru, pe fenomen. Pana la urma, noi ne adunam in niste locuri. Ne adunam la Sibiu, la Cluj... Nici nu prea sunt multe locuri.

● Regizorii cam emigreaza spre provincie, geografic vorbind.
● Si scenografii la fel.

● Merg in cuplu in tara. Ocolesc Bucurestiul?
● In Bucuresti sunt actori exceptionali, doar ca locul, probabil, este foarte ciudat. Nu as vrea sa fac judecati de valoare. Cred ca Bucurestiul e un spatiu in care energiile se risipesc. Adica vrem multe: vrem sa fim si acolo, vrem sa fim si dincolo. Si exista printre actorii exceptionali unii care stiu sa faca atmosfera foarte rea. Nu declar ca in provincie sunt actori mai buni. Ca sa fiu mai clar, trebuie sa vulgarizam putin discutia: daca tu, intr-o echipa de fotbal, aduci 15 atancanti, echipa aia ar putea sa nu fie buna. Trebuie sa ai doi-trei atacanti, sa ai mijlocasi, fundasi, sa ai portar, sa fie toti foarte buni. Intr-o echipa de teatru nu trebuie sa fie numai vedete. Trebuie sa fie actori buni, pregatiti fizic bine, pregatiti sa cunoasca limba romana bine. Trebuie sa fie si vedete dar si actori de linia a doua - "supporting', care, dupa parerea mea, sunt extrem de importanti.

● V-ati numarat vreodata spectacolele la care ati lucrat si sunt intr-un repertoriu, intr-o stagiune?
● Nu, niciodata.

● Oare cate sunt acum?
● Habar nu am, dar am spectacole care se joaca in Bucuresti, Iasi, Timisoara, Sibiu.

● Exista si o lume a scenografilor, desi este cunoscuta foarte putin. Cum este aceasta lume?
● Lumea scenografilor e superba. In primul rand, eu am oameni pe care ii admir si le declar admiratia si care mi-au devenit si prieteni. Nu e o lume concurentiala, e o zona - de la admiratie la prietenie…

● Se simte un scenograf marginalizat, e cumva in umbra?
● Nu prea are cum sa fie marginalizat, pentru ca alaturi de regizor el face parte din echipa de creatori a unui spectacol. Scenograful e felul trei. Nu e nici felul intai, nici felul doi, ci felul trei. El functioneaza intr-o echipa sub bagheta unui regizor. Nu are cum si nici nu e bine sa fie mai important ca regizorul. El trebuie sa fie, intr-un fel, ca o hartie pe care regizorul scrie si se vad notele - care sunt actorii. Sau nu stiu cum trebuie sa fie…

● E ceva unitar.
● Evident. Exista si regizori care asteapta propuneri de la tine. Si acesta e un stil, nu-l neg. Ei sunt onesti, sunt recunoscatori. Eu prefer sa nu ma consider artist, eu as vrea sa ma consider breslas. Mi se pare ca scenografii ar trebui sa fie o breasla. Ca si tamplarii, bunaoara. Niciodata nu am mizat pe talent, eu am mizat pe meserie, pe munca, pe invatatura, pe niste factori de genul acesta: am fost un ucenic sau am observat un maestru. Indraznesc sa spun ca nu m-as baga la categoria "mari artisti'. Mie imi suna foarte bine daca eu as fi, de exemplu, 'maestru' in breasla de scenograf. Sau pot sa fiu si ucenic, care e problema?

● Credeti ca ati putea sa lucrati permanent cu un regizor, asa cum au existat cupluri artistice regizor-scenograf?
● Teoretic imi suna bine acest lucru, imi suna coerent. Dar stii ce se intampla? Viata se schimba, nu cred ca mai sunt timpurile de asa natura. Acum teatrul, cred, a intrat intr-o noua era. Nu mai e intr-o epoca a descoperirilor. A intrat intr-un fel de concurenta cu opera, cu televiziunea, cu filmul. Oamenii incearca combinatii din care ar putea sa tasneasca ceva. Nu stiu daca sa mai urmaresc zona de cercetare teatrala. Aceasta a devenit ceva exclusivist, desi este nevoie si nu trebuie negata, dar vremurile s-au schimbat, nevoile noastre personale s-au schimbat. Nu ne place saracia, vrem sa avem posibilitatea sa umblam prin lume, sa vedem spectacole sau expozitii si asta te impinge la un anumit gen de atitudine in fata vietii.

● Ca scenograf, va tineti departe de film?
● Nu. Am lucrat la primul meu film cu Silviu Purcarete, alaturi de scenografii Lia Mantoc si Helmut Stürmer. A fost primul film pe care am simtit ca vreau sa-l fac. Am mai avut propuneri, dar tot ce mi s-a propus suna cam asa: ca as fi putut deveni un fel de sef recuzitor, adica sa ma duc sa pun obiecte intr-un loc anume. Am facut film in momentul in care am simtit ca am ce cauta acolo. Eu cred foarte tare in filmul acesta ("Undeva la Palilula', regia Silviu Purcarete – n.r.).

● Se intampla sa propuneti ca scenograf un proiect de teatru?
● Au fost cazuri, nu neaparat referitoare la scenografie, dar gandindu-ma la atmosfera textului, care inseamna ceva pentru mine. Pot sa spun un singur titlu, adica mi-ar placea sa fac 'Tinerete fara batranete', dar nu cu oricine.

● Avem aceasta dicutie, "vorbire', precum i-ati spus, la Sibiu, unde exista Festivalul de Teatru cunoscut departe de granitele Romaniei. Ati fost inca la inceputurile acestui festival prezent aici. Ce a insemnat manifestarea pentru dumneavoastra, de-a lungul anilor?
● M-a pus in valoare, in primul rand. Constantin Chiriac face bine lucrul asta. In momentul cand simte ca exista artisti, ca ii poate prezenta cumva, nu se sfieste. E si o chestiune de reciprocitate. Te pune in valoare si tu pui cumva festivalul in valoare, prin prezenta ta. E o chestiune pe care el o stie foarte bine. Vin foarte multe personalitati aici. Festivalul asa va castiga: prin prezentele importante si serioase. Acesta e un festival care a crescut pe baze trainice, pe baza de seriozitate si pe valoare.
Citeşte mai multe despre:   teatru,   scenografie,   dragoş buhagiar

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

232 de ani de teatru, la Sibiu! Maraton de evenimente online, astăzi la TNRS

232 de ani de teatru, la Sibiu! Maraton de evenimente online, astăzi la TNRS
Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu sărbătorește astăzi 232 de ani de existență printr-un maraton de evenimente difuzate online. Timp de 12 ore TNRS va difuza în mediul digital: pe site, pagina de Facebook...

Săptămâna de joacă pentru părinți și copii – festival online pentru familie între 1 – 7 iunie. Șapte zile de teatru pentru copii, spectacole de magie, ateliere de muzică și de creație pentru cei mici și workshopuri pentru cei mari

Săptămâna de joacă pentru părinți și copii – festival online pentru familie între 1 – 7 iunie. Șapte zile de teatru pentru copii, spectacole de magie, ateliere de muzică și de creație pentru cei mici și workshopuri pentru cei mari
Galerie Foto Între 1 – 7 iunie distracția se mută în online în cadrul festivalului Săptămâna de joacă pentru părinți și copii, care aduce la un loc demonstrații de magie, spectacole de teatru, ateliere de gătit,...

Săptămâna Gina Patrichi la Teatrul „Bulandra”!

Săptămâna Gina Patrichi la Teatrul „Bulandra”!
Teatrul „Bulandra” înseamnă istorie, valoare și dorința continuă de a se perfecționa, cu ajutorul trupei și al oamenilor de valoare din cadrul și din jurul ei. Pentru Teatrul „Bulandra”, au fost și sunt...

TNB on-line, cu 3 conferințe și cea mai erotică piesă shakespeariană, "Visul unei nopți de vară"

TNB on-line, cu 3 conferințe și cea mai erotică piesă shakespeariană, "Visul unei nopți de vară"
Galerie Foto După Sărbătoarea dedicată Zilei Internaționale a Copilului, Teatrul Național din București reia din 2 iunie difuzarea conferințelor. Trei prelegeri susținute de personalități marcante ale vieții...

Iunie, luna scurtmetrajelor la Institutul Cervantes, gratuit, pe Vimeo

Iunie, luna scurtmetrajelor la Institutul Cervantes, gratuit, pe Vimeo
• În perioada 2-30 iunie, vor fi difuzate șase scurtmetraje, cu subtitrare în limba engleză, din palmaresul edițiilor 46 și 47 ale Festivalului Internațional de Film de la Huesca • Festivalul...

FITS – primul mare festival din Europa Centrală și de Est organizat online în anul 2020

FITS – primul mare festival din Europa Centrală și de Est organizat online în anul 2020
Evenimentul care de 27 de ani deschide Sibiul spre lume rescrie istoria și devine primul mare festival de artele spectacolului din Europa Centrală și de Est care va avea loc, în acest an, exclusiv în mediul...

Clasic e fantastic online. De ziua copilului…

Clasic e fantastic online. De ziua copilului…
Pentru copiii cărora proiectul de educație muzicală Clasic e fantastic le este dedicat, de ziua lor, Filarmonica „George Enescu” și Asociația „Clasic e fantastic” oferă în zilele de luni, marți și...

„Motanul încălțat” și „Albă ca zăpada și cei șapte pitici”, revin pe scena virtuală a Operei Naționale București de Ziua Copilului

„Motanul încălțat” și „Albă ca zăpada și cei șapte pitici”, revin pe scena virtuală a Operei Naționale București de Ziua Copilului
Opera Națională București dedică prima săptămână a lunii iunie copiilor de pretutindeni. Astfel, în cadrul Seri de Operă Online vor fi transmise spectacolele „Motanul încălțat” și „Albă ca zăpada ș...

Un artist celebru a murit la 84 de ani. Era de origine bulgară și trăia la New York

Un artist celebru a murit la 84 de ani. Era de origine bulgară și trăia la New York
Celebrul artist bulgar Christo a murit la vârsta de 84 de ani. El era cunoscut pentru creațiile sale din țesături ori plastic.  Acesta a decedat, duminică, în locuința sa din New York din cauze...

Filme românești de văzut online

Filme românești de văzut online
Galerie Foto Am avut cu toții mai mult timp să vedem filme în perioada aceasta și cum deocamdată lucrurile și activitățile nu au revenit la ritmul normal, vă propunem câteva filme românești pe care le...

Coloravirus la Teatrul Gong!

Coloravirus la Teatrul Gong!
Galerie Foto Teatrul pentru Copii și Tineret „Gong” Sibiu prezintă „Coloravirus”, un program online cu momente de teatru, muzică, lecturi, dar și ateliere de creație, de gătit și de magie. Pagina de Facebook a...

Clint Eastwood a împlinit 90 de ani

Clint Eastwood a împlinit 90 de ani
Clint Eastwood împlineşte 90 de ani. Actorul s-a afirmat în cinematografie cu roluri de băiat dur, în filme western. De-a lungul anilor, Eastwood s-a îmblânzit şi nu s-a mai limitat la rolul de actor,...

Ministerul Culturii: Organizarea evenimentelor culturale cu mai mult de 1.000 de participanţi simultan - interzisă până la 31 august

Ministerul Culturii: Organizarea evenimentelor culturale cu mai mult de 1.000 de participanţi simultan - interzisă până la 31 august
Organizarea evenimentelor, festivalurilor şi manifestărilor culturale la care sunt prezenţi peste 1.000 de participanţi simultan este interzisă până la 31 august, atât în spaţii închise, cât şi în aer...

The Waiting Room. În așteptarea One World Romania - ediția a 13-a

The Waiting Room. În așteptarea One World Romania - ediția a 13-a
Galerie Foto Ediția a 13-a a Festivalului One World Romania, amânată din luna martie, se va desfășura în perioada 21-30 august, la București. Ea va avea cu siguranță o componentă online importantă, dar cum interacțiunea...

Spectacolele online ale lunii iunie, transmise de Teatrului German de Stat Timișoara

Spectacolele online ale lunii iunie, transmise de Teatrului German de Stat Timișoara
Galerie Foto Până la deschiderea sălilor de spectacol, Teatrul German de Stat Timișoara continuă seria de producții transmise online către publicul iubitor de teatru. Luna aceasta am pregătit 4 spectacole, care mai de...
Serviciul de email marketing furnizat de