x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Teatru Cei mai buni / Marius Stanescu, premiant UNITER?

Cei mai buni / Marius Stanescu, premiant UNITER?

de Claudia Daboveanu    |    18 Mar 2006   •   00:00
Cei mai buni  / Marius Stanescu, premiant UNITER?

Marius Stanescu este nominalizat la Premiile UNITER pentru cel mai bun actor in rol principal, pentru rolul Romeo Daddi, din "Nu se stie cum", de Luigi Pirandello. Un spectacol de Bocsardi Laszlo, la Teatrul Nottara.

Jurnalul National: Fiecare actor are o anumita traire, cand primeste un anumit premiu. Da bine la CV? Ce ar insemna un premiu UNITER pentru Marius Stanescu? E posibil sa-l obtineti, nu?
Marius Stanescu: E posibil, da, pentru ca sunt nominalizat, nu din alte motive, asa cum e posibil sa nu-l iau. E cam singurul premiu care-mi lipseste. Ar fi o onoare. Eu vad premiile UNITER ca pe un gest care vine din partea colegilor de breasla si cel mai greu lucru pentru un actor e sa capete respectul colegilor lui pentru ceea ce face. Acest premiu, daca va veni, l-as interpreta ca pe o recunoastere a vietii mele in teatru.

Nuante si tipare


Asta, ca actor de teatru. Dar e firesc sa vina un premiu pentru teatru dupa multe altele pentru film?
Da, e firesc, de ce n-ar fi?

Pentru ca, pe plan international, suntem mai degraba recunoscuti ca avand o foarte buna scoala de teatru…
Asta-i adevarat! Dar aici sunt nuante… Vina - daca exista vreo vina - nu-i niciodata a actorului, ci a celui care dirijeaza: a regizorului. Eu imi apar meseria. Actorul e obligat, si-n teatru, si-n film, sa accepte ideea regizorala.

Nu poate s-o refuze?
Daca nu face filmul sau piesa, o refuza, dar din moment ce-a intrat acolo si i se pare interesant sa faca rolul ala, e obligat sa intre-n niste tipare care-l strang, nu exista o libertate deplina, mai ales la film. Filmul e o alta meserie decat teatrul. Se stiu mai putine despre filmul romanesc decat despre teatrul romanesc, pentru ca filmul, cand a iesit afara, n-a avut impactul puternic pe care l-a avut teatrul.

Privind in urma, ati considerat ca-n alt an, in alt rol, ati fost mai bun decat acum? De ce tocmai acum, la 40 de ani?
Asta deja nu mai e treaba mea. Eu nu fac meseria asta ca sa iau premii. S-a intamplat acum, e binevenita nominalizarea, vom vedea… Ar trebui - dar nu se-ntampla asta - ca in urmatoarea stagiune, daca iei acest cel mai important premiu pentru teatru din Romania, sa se puna spectacole pentru tine. Ceea ce nu se-ntampla. Si-atunci trecem in palmares, ne bucuram, da bine de CV… Important e ca spectacolul asta de la Nottara, al unui regizor foarte important, Bocsardi Laszlo, a fost luat in seama. Si asta… te mangaie putin pe cap…

E important?
Actorul intotdeauna are nevoie de recunoastere, ca altfel ar juca in baie…

Cand v-ati dat seama ca aveti ceva de zis in meseria asta?
Cred ca mi-am dat seama inca de la primul examen de admitere. In anul II m-a vazut domnul Vlad Mugur, la Casandra, si m-a angajat la Odeon. In anul I, am facut prima piesa de teatru si primul film. Poate ca, daca n-aveam nimic de spus, lucrurile se opreau.

Maestrul, drumul si ardeleanul


Ati ajuns la timp la intalnirile cruciale, cum a fost aceea cu Vlad Mugur? Ati avut modele?
N-am avut modele, niciodata nu mi-am spus: "Vreau sa fiu ca ala". Intalnirile sunt foarte importante. Si dupa intalniri urmeaza drumul. Drumul e important. Drumul de cautare al personajului pe care-l repeti, pe care-l filmezi. Rezultatul drumului deja nu te mai priveste pe tine, ci pe receptor. Daca lui ii place, e bine. Tie nu-ti place, oricum. Mie, cel putin, nu-mi place. Daca ma uit la un film de-al meu, nu-mi place sa ma vad nici o secunda. Bine ca nu ma vad cand joc teatru, ca s-ar putea sa nu-mi placa deloc. Or, asta-i un motor de a merge inainte.

Sunteti inscris la doctorat, iar colegii dvs. spun ca sunteti un doctorand foarte serios. De unde atata seriozitate la un nativ din Gemeni, care - zice-se ca se-apuca de mai multe lucruri si nu termina nici unul?
Seriozitatea mea nu-I de la zodie, ci de la mama, care-i profesoara de romana. Asa am fost eu invatat. In plus, sunt si ardelean: cand m-apuc de-un lucru, ala-i, ma duc pan’ la capat, ca altfel nu m-apuc de el!

Ce se-ntampla dupa 3 aprilie, oricare ar fi deznodamantul Galei?
La 4 aprilie incep repetitiile la "Masinaria Hamlet", in regia lui Dragos Galgotiu.
×
Subiecte în articol: arte teatru