x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Teatru Cum l-au ucis poftele pe Naşul Lup

Cum l-au ucis poftele pe Naşul Lup

de Maria Sârbu    |    22 Ian 2012   •   21:00
Cum l-au ucis poftele pe Naşul Lup

Nu titlul atrage atentia, ci numele ce­lui care a realizat spectacolul, caci "Ca­pra cu trei iezi" dupa Ion Crean­ga, in regia lui Alexandru Dabija, productie a Teatrului ACT, i-a facut curiosi pe foarte multi de indata ce s-a stiut despre acest proiect. Basmul a fost montat pe scene ale teatrelor pentru copii; exista desen animat si variante audio cu acest text al povestitorului de la Humulesti, insa Alexandru Dabija, cel care a pus in scena si alte texte ale lui Creanga, citindu-le altfel, da o anumita semnificatie povestii "Capra cu trei iezi".

Intrand in sala de spectacol, te invadeaza miros de sarmale. Simti acest studiu gastronomic. Spectacolul incepe cu venirea la praznic a Cumatrului (actorul Andi Vasluianu), asteptat de Mama (Emilia Dobrin) si Fiul cel mic, Mihaita (Mihai Calota). In scena apar si fantasmele celor doi fii disparuti – Costica (Constantin Draganescu) si Florinel (Florin Dobrovici). Echipa e fantastica, conceptia interpretarii scenice – excelenta. Ideea in­dru­ma­toare este cantecelul Caprei din poveste: "Trei iezi cucuieti,/ Mamei usa descuieti!/ Ca mama v-aduce voua:/ Frunze-n buze,/ Lapte-n tate,/ Drob de sare/ In spinare,/ Malaies/ In calcaies,/ Smoc de flori/ Pe subsuori!".

La Act, povestea e actuala. Mama a ho­ta­­rat sa-i potoleasca poftele nasului co­­piilor. Si a gatit de toate... Impreuna cu cel mic. Fiii mai mari apar si co­menteaza. Le place si lor planul mamei, ela­b­­o­rat minutios impreuna cu fratele mai mic. Mama isi bocestie fiii: "Ba­ie­­tii, mamii, baieti!". Nasul sta in ca­pul mesei si ii e gandul la bucate. Se vor­beste despre sarmale – din ce sunt fa­­cute, in ce sunt infasurate, in ce sunt fierte; despre racitura de cocos; despre ciorba de gaina, despre carnati, despre varza murata, despre vin si tui­ca, des­pre coliva... Toate sunt aduse pe rand pentru Nas. Este un chin pentru lacomul ucigas. Ii ploua in gura cand i se spun retetele: bucatele sunt pre­parate dupa gustul Cumatrului, ca stie Cumatra ce ii place lui si ce nu ii place.

Reconstituirea
Cruzimea cu care lupul din poveste ii ucide pe cei doi iezi este rasplatita aici tot cu ferocitate, dar una gastronomica. In spectacolul de la ACT este nemiloasa uciderea Cumatrului. El bea si mananca mult. Mama si Mihaita, indurerati, ii satisfac deci poftele pentru mancare (carne frageda de ied) si bautura (sange). Reconstituirea actului criminal din text este axat pe arta culinara. Comic si dramatic este totul. Discutiile intre fratii decedati si cel ramas in viata, dar si cele dintre Nas si Mama sunt hazlii, insa stoarse din psihologia adanca a vendetei premeditate de Capra lui Creanga.
Nasul nu mai poate manca toate sarmalele la care a muncit Mama. Nici carnatii, nici varza murata.

Dar ea i le baga in gura, povestind ce grozavie a vazut atunci cand s-a intors acasa incarcata cu de toate pentru copiii ei. "Mai vrei sarmale? Daca m-ai vazut singura si cu o casa de copchii, crezi ca poti sa-ti bati joc?" Si Cumatrul intelege ca e prins in cursa. Striga de durere si mar­tu­riseste diabolic: "Da, le-am retezat capetele, le-am baut sangele...".

Nasul aiureaza: "De ce ai ochii asa mari?". El ramane intins pe masa. Razbunarea e definitiva. La final, e reteta colivei. Mama ii da lui Mihaita sa manance coliva, le da si spectatorilor. Vor si cei doi frati mai mari, dar ei sunt "plecati". Faptasul moare pe aceeasi masa la care a stat ca sa-si po­toleasca poftele. "Sa fie primit", rosteste la final Emilia Dobrin, careia trebuie sa-i multumim, deopotriva si celorlalti actori, pentru interpretarea fireasca si convingatoare. Iar bagheta regizorala a lui Dabija s-a dovedit a fi fermecata si de aceasta data.

Alexandru Dabija si psihologia razbunarii
In 2007, Alexandru Dabija monta la Teatrul Tineretului din Piatra-Neamt spectacolul "OO!", avand la baza "Punguta cu doi bani" a lui Creanga. Anul trecut aducea la rampa, la Teatrul ACT "Absolut", dupa "Ivan Turbinca" de acelasi autor. Saptamana trecuta a finalizat inca o creatie scenica dupa opera povestitorului din Humulesti: "Capra cu trei iezi" (Un studiu gastrono­mic). Toate trei sunt senzationale. Inainte de premiera din 17 ianuarie, apreciatul regizor spunea: "Dupa ce ne-am incercat puterile cu metafizica din Ivan Turbinca in spectacolul «Absolut!», ne avantam acum in psihologia abisala a cruzimii si razbunarii din «Capra cu trei iezi», iar studiul pe care il propunem este in primul rand unul gastronomic, pentru ca moartea este, «in­variabil», insotita de haleala. Cei care raman mananca pentru ca traiesc".

×
Subiecte în articol: teatru