x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Teatru Gala UNITER, între strigăte şi şoapte

Gala UNITER, între strigăte şi şoapte

de Maria Sârbu    |    19 Apr 2011   •   13:44
Gala UNITER, între strigăte şi şoapte
Sursa foto: Dragoş Savu/Intact Images

"Scurt", acesta a fost cuvântul de ordine şoptit de amfitrion celor care vor­beau la microfonul Galei UNITER din acest an, eveniment desfăşurat luni seară în unul dintre stu­diourile TVR. "Suntem captivi ri­go­rilor televiziunii şi ai timpului mă­surat, rugămintea fiind ca pre­zen­tă­rile şi luările de cuvânt să fie cât mai succinte", anunţa de la început Ion Caramitru.

Televiziunea, născută cu 60 de ani în urmă, ţine "captiv" teatrul năs­cut de ceva vreme – acum două mii de ani. Astea sunt vremurile. Ne-a trecut pragul criza, s-a făcut stăpână şi roade încet, încet din civilizaţie, din tradiţie, din frumos, din tot ce e sănătos, că din ce e bolnav nici nu roade, pentru că agonia nu ţine de saţ.

După un scenariu cunoscut, dar foarte restrâns, cu invitaţi care să înmâneze premiile, cu câteva mo­men­te artistice "de respiro", cu Trio Puiu Pascu, Horaţiu Mălăele, Nicu Alifantis sau cu secvenţe din "Moda Regală", spectacol semnat de Dan Puric, Gala UNITER, ajunsă la a XIX-a ediţie, a durat trei ore. Scurt pentru ceea ce ar trebui să fie o "sărbătoare a teatrului românesc". Să sperăm că Uniunea Teatrală din România, în calitate de iniţiator şi organizator al Galei, va reuşi să iasă, la anul, cu Gala 20 din "captivitatea rigorilor televiziunii" şi să se mute din nou într-o sală de spectacol, pentru a-i sărbători cu adevărat pe oa­me­nii de teatru, datorită cărora se fac producţii bune, datorită cărora este creată acum, în mare criză, afluen­ţă de public la casele de bilete. Să sperăm că vor veni înspre teatru oa­menii bogaţi, cu bani, ca organiza­torul principal al acestei Gale – UNITER – să reuşească să-i croiască o haină frumoasă, de mare sărbă­toa­re, s-o arate lumii, care să nu se plicti­sească. Credem că asta e şi dorinţa am­fitrionului Caramitru, ca teatrul să aibă "protectori", nu unul, ci mai mulţi, dorinţă pe care s-o luăm ca pe un strigăt de ajutor.

Poate de aceea ceremonia de­cer­nării distincţiilor a demarat, în galop, cu Premiului Mecena al UNITER, care a revenit pentru a noua oară, consecutiv, lui Carmen Palade Ada­mes­cu, pentru sprijinul financiar "acor­dat teatrului românesc".

Rezultatele anului teatral 2010 au fost la mâna a două comisii. Dacă juriul de nominalizări l-au format trei critici, numiţi de secţia română a Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru, Andreea Dumitru, Doina Mo­dola şi Ludmila Patlanjoglu, în ju­riul final au intrat (decizia aparţine UNITER) criticii Ion Parhon şi Se­bas­tian Vlad Popa, actriţa Ozana Oan­­cea, scenografa Maria Miu şi re­gi­zorul Alexandru Berceanu – "res­pon­sabili", fiecare cu votul secret dat unuia dintre trei nominalizaţi, la fie­care categorie de premii din cele zece.

Şi s-a hotărât: Cel mai bun spectacol "Strigăte şi şoapte" de Ingmar Bergman, în regia lui Andrei Şerban (Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca). Patru ani consecutiv, cel mai mare premiu al Galei UNITER – pentru "Cel mai bun spectacol" din România în anul teatral precedent – este dat unei producţii realizate într-un teatru de expresie maghiară (în 2008 şi 2009 – aceleiaşi instituţii clujene, iar în 2010 premiul a fost acordat Teatrului Maghiar din Timişoara).

Pentru "Strigăte şi şoapte" s-a ales cu Premiul de regie Andrei Şerban, cel care lua aceeaşi distincţie în 2008, pentru "Unchiul Vanea". Bergman i-a adus noroc şi celui care îl interpre­tea­ză, Zsolt Bogdán, premiat la cate­go­ria Cel mai bun actor în rol principal (mai deţine un Premiu UNITER, 2004). De la acelaşi teatru e şi câş­ti­gă­torul la Cel mai bun actor în rol secundar: Gábor Viola, pentru Valerio din "Leonce şi Le­na". Cea mai bună actriţă în rol prin­cipal a fost desemnată Ofelia Po­pii – Naţionalul din Sibiu, pentru "Felii" de Lia Bugnar (la al doilea Premiu UNITER, după cel cu rolul Mefisto în "Faust", 2008). Ana Ciontea a editat succesul de anul tre­cut: Premiul pentru rol secundar, în "Avalanşa" lui Radu Afrim de la TNB, iar în 2009 lua acest premiu pen­tru rolul său din "Un duel" de la TNB.

Dragoş Buhagiar a obţinut Premiul pentru scenografia spectacolului "Shaking Shakespeare" (Teatrul German din Timişoara), acesta fiind al şaselea său trofeu UNITER. Pentru critică teatrală a fost premiată Andreea Dumitru. Premiul pentru Debut a revenit lui Conrad Mihai Mericoffer, pentru rolul Trofimov din "Livada de vişini" (TNB). Pentru spectacol de teatru tv a fost premiat regizorul Mircea Cornişteanu ("Unde-i revolverul?", TVR), iar pentru teatru radiofonic Gavriil Pinte ("D’ale carnavalului", SRR).

Au dat evenimentului din far­me­cul lor, cât a fost permis, actriţa Ta­ma­ra Buciuceanu (Premiul de ex­ce­lenţă), actorii Coca Blos, Ilie Gheor­ghe, regizorul Tudor Mărăscu, sce­no­grafa Gabriela Nazarie (Premiul pen­tru întreaga activitate, premiu acor­dat, în lipsa sa, şi criticului Ion Cazaban), Aneta Forna Christu (Premiul spe­cial pentru teatru de păpuşi), Ga­briel Bassa­ra­bescu (Premiul special pentru mu­zi­că de teatru), Andras Lorant (Premiul special pentru coregrafie). S-au acor­dat şi premii speciale pentru proiecte inedite şi reali­zări remarcabile – "Teatru3 (Teatru La Cub)" – Tea­­trul Naţional Iaşi) şi Mu­zeul Tea­tru­lui de Păpuşi şi Ani­maţie din Ro­mâ­nia – Asociaţia Culturală GAG din Craiova.

Casa Regală a României, care sprijină programul Cea mai bună piesă românească a anului, a avut-o invitată la Gală pe principesa Rym Al Ali a Iordaniei, alteţa sa înmânând premiul câştigătorului – dramaturgul Radu F. Alexandru.

Premiul preşedintelui UNITER a fost de data aceasta unul colectiv. Ion Caramitru a acordat premiul său celor care stau în spatele scenei – re­mar­cabili specialişti din echipa teh­ni­că din mai multe teatre din Bu­cu­reşti şi din ţară. A primit un premiu şi Caramitru, pe cel oferit de Consiliul Britanic, "pentru întreaga activitate în sprijinirea şi promovarea relaţiilor culturale româno-britanice".

×