x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

George Banu: "Cultura, substitut al panicii"

0
Autor: Maria Sârbu 12 Iun 2009 - 00:00
 George Banu: /Mediafax

Prelegerile renumitului teatrolog şi profesor de studii teatrale de la Sorbona Nouvelle-Paris, George Banu, reprezintă întotdeauna un prilej de a afla cele mai interesante lucruri din activitatea marilor performeri de pe scena teatrală a lumii - regizori sau actori. De aceea, orice conferinţă susţinută, de obicei la importante festivaluri sau la reuniuni profesionale, interesează pe foarte multă lume - atât din mediul teatral, cât şi din cel literar.



La Festivalul de la Sibiu, recent încheiat, George Banu a prezentat conferinţa "Repetiţiile: între laborator, atelier şi uzină", având la bază noul său volum editat în limba română, la "Nemira", "Repetiţiile şi teatrul reînnoit - secolul regiei". Într-o conversaţie avută cu el, pornind de la acest subiect, i-am decupat gânduri referitoare şi la integrarea teatrului din Est în teatrul din Vest; la identitatea pe care trebuie să o aibă teatrul din zona Estului în contextul zonei Vestului; la conceptul numit "valorile de proximitate", apărut o dată cu anunţarea crizei economice mondiale sau la deosebirile şi asemănările între marile festivaluri de teatru din Europa, printre care se numără şi cel de la Sibiu.

George Banu ne-a mărturisit că ideea de a scrie o carte despre repetiţiile la spectacolele unor mari creatori de scenă este "puţin complicată". Atunci când a plecat din România în Franţa şi lucra la revista Travail Théâtral s-a valorificat, în opinia sa, un singur fel de repetiţie - ceea ce se numea creaţia colectivă. Apoi, discuţia în mediul său despre repetiţie a devenit foarte obositoare şi apăsătoare, iar când a creat o revistă, la Teatrul Naţional din Caen, a spus: "Nici o vorbă despre repetiţii, ci numai despre arta teatrului".

"Era un fel de reacţie violentă contra acestei modernizări excesive a creaţiei colective. Ne-am dat seama, mai târziu, că este cu totul pasionant de a vorbi despre repetiţii, dar de a accepta relativizarea repetiţiilor. Repetiţie înseamnă de a încerca să te apropii de modul individual al fiecărui regizor. Dacă nu, există un mod ideal al repetiţiilor, există un mod individual şi, de aceea cartea reuneşte atât de multe mărturii, pentru că este de fapt o anchetă antropologică despre repetiţii (...). Interesant e faptul să descoperi ceea ce pune în mişcare fiecare regizor. E interesant să afli şi protocolul repetiţiei. Cartea e o invitaţie la accesul către secretul muncii teatrale, fără ca acest secret să fie ideologizat. Fiecare îşi dă un răspuns şi până la urmă contează opera - rezultatul final", mărturiseşte George Banu.

Identitatea teatrului
În discuţia noastră, distinsul teatrolog sublinia faptul că acum nu se mai face o distincţie între teatrul din Est şi cel din Vest, dimpotrivă: "Consider că astăzi, teatrul din vechiul Est este poate cel mai interesant din Europa. Dacă Silviu Purcărete e invitat cu «Faust» la Edinburgh, Warlikowski e invitat la Avignon. La ora actuală, teatrul polonez este cel mai activ pe scenele europene. Cred că e un fenomen extrem de interesant, care provine din faptul că teatrul din Est nu mai e fascinat de teatrul occidental, nu mai vrea să-l copieze şi teatrul din Est e liber şi faţă de propria lui experienţă istorică, dar şi faţă de Occident. Devine un teatru în care ce a rămas din Est e încă prezent în identitatea unui regizor, iar ce-am dorit din Vest a fost integrat. Aceste forme s-au altoit - Estul şi Vestul - şi de aceea mie mi se par cele mai interesante".

George Banu nu este de acord însă cu ştergerea identităţii teatrului din zona estică, o dată cu încorporarea lui în teatrul european. Pentru el este interesant să vadă teatrul polonez sau teatrul românesc integrat în Europa, dar dacă "Europa devine un fel de cazan în care suntem toţi amestecaţi, atunci e periculos". Totodată, el spune: "Mi se pare interesant de a afirma o identitate fără vechile frontiere într-un context de comunicare, fără calificativele obişnuite Est - Vest. În acelaşi timp, calificativele Nord - Sud există. Există un teatru al Nordului şi un teatru al Sudului. De ce să nu existe un teatru al Estului şi un teatru al Vestului?".

În România, cu dragoste
George Banu vine des la importantele evenimente teatrale din România, în special la Festivalul de la Sibiu. Despre multitudinea de producţii aduse în diferite spaţii ale acestui oraş, el remarcă faptul că e politica directorului Constantin Chiriac "de a realiza o unitate pe care marele Festival de la Avignon nu o poate realiza" şi nici nu caută să o realizeze: între ceea ce se numeşte festivalul oficial "In" şi festivalul exterior - "Off", pentru că la Avignon lumea este divizată. Originalitatea Festivalului de la Sibiu însă "constă în faptul că In şi Off sunt integrate în acelaşi program". Despre fenomenul care se întâmplă la Bucureşti în acest an de criză şi anume că se formează cozi la casele de bilete ale teatrelor, în special pentru spectacole cu vedete, George Banu spune că în acest context de criză a apărut un concept numit "valorile de proximitate". Oamenii îşi aleg aceste valori de proximitate, "care sunt valorile culturale". El afirmă: "În Franţa şi în Europa, de altfel, procentajul de frecventare a sălilor de teatru şi a muzeelor a crescut cu 18%, iar procentajul de frecventare a restaurantelor a scăzut cu 14%". În momentul de criză, mulţi aleg cultura în locul plăcerilor culinare, "ca un fel de substitut al panicii, ca un fel de medicament al neliniştii".

Citeşte mai multe despre:   arte,   teatru,   teatrul,   banu

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Spectacolul de balet „Lacul lebedelor”, dedicat  Românilor de Pretutindeni

Spectacolul de balet „Lacul lebedelor”, dedicat  Românilor de Pretutindeni
Opera Națională București în parteneriat cu Administrația Prezidențială și cu Departamentul pentru Românii de Pretutindeni, dedică un spectacol românilor aflați departe de țară.   De Ziua...

CĂLĂUL, film descris de Almodóvar drept „o capodoperă absolută”, weekendul acesta, gratuit pe Vimeo

CĂLĂUL, film descris de Almodóvar drept „o capodoperă absolută”,  weekendul acesta, gratuit pe Vimeo
• Filmul CĂLĂUL, în regia lui Luis García Berlanga, a primit Premiul FIPRESCI în cadrul Festivalului de Film de la Veneția, ediția 1963 • Luis García Berlanga – una dintre figurile emblematice ale cinema...

Copiii deschid ferestrele lumii. Radio România Cultural se alătură, impreună cu copiii din România, campaniei internaționale ‘’Our Windows, Our World”

Copiii deschid ferestrele lumii. Radio România Cultural se alătură, impreună cu copiii din România, campaniei internaționale ‘’Our Windows, Our World”
De 1 Iunie, Radio România Cultural invită copiii din România să se alăture campaniei „Our Windows, Our World” (Ferestrele noastre, lumea noastră). ”Our windows, Our World” este un proiect căruia i s-au...

Primul mare festival din Europa Centrală și de Est - FITS se va organizeaza online

Primul mare festival din Europa Centrală și de Est - FITS se va organizeaza online
Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, primul mare festival din Europa Centrală și de Est, va fi organizat online în acest an. Pe lângă secțiunile obișnuite, festivalul are din acest an și secțiunea...

Doliu la Hollywood. Un actor din "Seinfeld" a murit. Avea 87 de ani și suferea de cancer

Doliu la Hollywood. Un actor din "Seinfeld" a murit. Avea 87 de ani și suferea de cancer
Veteran al filmelor și serialelor de televiziune, Richard Herd a murit la vârsta de 87 de ani, transmite cnn.com.  Acesta suferea de cancer și a decedat în locuința sa din Los Angeles, înconjurat de...

Educație. Diverse la sistemul actual

Educație. Diverse  la sistemul actual
Galerie Foto Se discută foarte mult în perioada aceasta despre cum ar trebui să se schimbe școala și sistemele de învățământ după pandemie. S-a vorbit mult și înainte, sunt țări unde online-ul a funcționat impecabil,...

Editura RAO lansează Sodoma - Anchetă în inima Vaticanului

Editura RAO lansează Sodoma - Anchetă în inima Vaticanului
„Homosexualitatea în rândul preoțimii este problemă gravă, care mă preocupă.“ – Papa Francisc   HOMOSEXUALITATE,   PUTERE,   IPOCRIZIE Începând cu data de 15 iunie,...

Teatrul Național Iași continuă stagiunea online cu o nouă premieră: „Stop joc!”

Teatrul Național Iași continuă stagiunea online cu o nouă premieră: „Stop joc!”
Actorii Teatrului Național Iași continuă stagiunea pe Scena 5, platforma virtuală deschisă imediat după închiderea celorlalte patru săli de joc. Vineri, 29 mai, de la ora 18:00, va fi difuzată premiera Stop joc!...

De 1 iunie, muzica mare pentru cei mici

De 1 iunie, muzica mare pentru cei mici
Mari muzicieni români au răspuns invitației Radio România Muzical de a explica marea muzică celor mici: un cadou de 1 iunie pentru toți copiii. Luni, 1 iunie, începând cu ora 10.00, din jumătate în jumătate...

Ziua Copilului la ODEON

Ziua Copilului la ODEON
Teatrul Odeon sărbătorește al treilea an la rând Ziua Copilului. Pentru că suntem la cea de-a treia ediție, anul acesta oferim tuturor copiilor - mai mici sau mai mari, de peste tot din țară sau din...

Papa Francisc l-a numit pe Mons. László Kerekes Episcop auxiliar al Arhidiecezei Romano-Catolice de Alba Iulia

Papa Francisc l-a numit pe Mons. László Kerekes Episcop auxiliar al Arhidiecezei Romano-Catolice de Alba Iulia
Galerie Foto Sfântul Părinte Papa Francisc l-a numit astăzi, 26 mai 2020, pe Mons. László Kerekes Episcop auxiliar al Arhidiecezei Romano-Catolice de Alba Iulia. Mons. László Kerekes este al 27-lea Episcop Auxiliar...

Au fost aleși câștigătorii concursului Write a Screenplay for Anamaria Marinca și Vlad Ivanov

Au fost aleși câștigătorii concursului Write a Screenplay for Anamaria Marinca și Vlad Ivanov
Galerie Foto Au fost aleși câștigătorii celei de-a doua ediții a concursului de scenarii: WRITE A SCREENPLAY FOR…/ SCRIE UN SCENARIU PENTRU…, organizat de Asociația Cinemascop cu sprijinul HBO Europe, în cadrul...

MUZICIENI ROMÂNI LA ROMA. Stagiunea muzicală virtuală a Accademia di Romania in Roma

MUZICIENI ROMÂNI LA ROMA. Stagiunea muzicală virtuală a Accademia di Romania in Roma
Galerie Foto În perioada 16 aprilie – 24 iunie 2020, Accademia di Romania in Roma organizează, pe pagina de Facebook a instituției, proiectul Muzicieni români la Roma. Stagiunea muzicală a Accademia di Romania in Roma....

William McRaven: „Singurul lucru mai contagios decât virusul este speranța!”

William McRaven: „Singurul lucru mai contagios decât virusul este speranța!”
Autor al bestsellerurilor Fă-ți patul și Povești pe mare. Viața mea în trupele de operațiuni speciale publicate de Lifestyle Publishing, parte a grupului editorial Trei, amiralul în rezervă William H. McRaven...

Jurnalul îți aduce vești bune. Din iunie, caută cărțile esențiale la chioșcuri!

Jurnalul îți aduce vești bune. Din iunie, caută cărțile esențiale la chioșcuri!
Mai sunt doar câteva zile până când poți cumpăra Jurnalul și cărțile esențiale de la distribuitorii de presă. Am pregătit o mulțime de titluri valoroase ale celor mai mari autori români. Până atunci, n...
Serviciul de email marketing furnizat de