x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

George Banu: "Cultura, substitut al panicii"

0
Autor: Maria Sârbu 12 Iun 2009 - 00:00
 George Banu: /Mediafax

Prelegerile renumitului teatrolog şi profesor de studii teatrale de la Sorbona Nouvelle-Paris, George Banu, reprezintă întotdeauna un prilej de a afla cele mai interesante lucruri din activitatea marilor performeri de pe scena teatrală a lumii - regizori sau actori. De aceea, orice conferinţă susţinută, de obicei la importante festivaluri sau la reuniuni profesionale, interesează pe foarte multă lume - atât din mediul teatral, cât şi din cel literar.



La Festivalul de la Sibiu, recent încheiat, George Banu a prezentat conferinţa "Repetiţiile: între laborator, atelier şi uzină", având la bază noul său volum editat în limba română, la "Nemira", "Repetiţiile şi teatrul reînnoit - secolul regiei". Într-o conversaţie avută cu el, pornind de la acest subiect, i-am decupat gânduri referitoare şi la integrarea teatrului din Est în teatrul din Vest; la identitatea pe care trebuie să o aibă teatrul din zona Estului în contextul zonei Vestului; la conceptul numit "valorile de proximitate", apărut o dată cu anunţarea crizei economice mondiale sau la deosebirile şi asemănările între marile festivaluri de teatru din Europa, printre care se numără şi cel de la Sibiu.

George Banu ne-a mărturisit că ideea de a scrie o carte despre repetiţiile la spectacolele unor mari creatori de scenă este "puţin complicată". Atunci când a plecat din România în Franţa şi lucra la revista Travail Théâtral s-a valorificat, în opinia sa, un singur fel de repetiţie - ceea ce se numea creaţia colectivă. Apoi, discuţia în mediul său despre repetiţie a devenit foarte obositoare şi apăsătoare, iar când a creat o revistă, la Teatrul Naţional din Caen, a spus: "Nici o vorbă despre repetiţii, ci numai despre arta teatrului".

"Era un fel de reacţie violentă contra acestei modernizări excesive a creaţiei colective. Ne-am dat seama, mai târziu, că este cu totul pasionant de a vorbi despre repetiţii, dar de a accepta relativizarea repetiţiilor. Repetiţie înseamnă de a încerca să te apropii de modul individual al fiecărui regizor. Dacă nu, există un mod ideal al repetiţiilor, există un mod individual şi, de aceea cartea reuneşte atât de multe mărturii, pentru că este de fapt o anchetă antropologică despre repetiţii (...). Interesant e faptul să descoperi ceea ce pune în mişcare fiecare regizor. E interesant să afli şi protocolul repetiţiei. Cartea e o invitaţie la accesul către secretul muncii teatrale, fără ca acest secret să fie ideologizat. Fiecare îşi dă un răspuns şi până la urmă contează opera - rezultatul final", mărturiseşte George Banu.

Identitatea teatrului
În discuţia noastră, distinsul teatrolog sublinia faptul că acum nu se mai face o distincţie între teatrul din Est şi cel din Vest, dimpotrivă: "Consider că astăzi, teatrul din vechiul Est este poate cel mai interesant din Europa. Dacă Silviu Purcărete e invitat cu «Faust» la Edinburgh, Warlikowski e invitat la Avignon. La ora actuală, teatrul polonez este cel mai activ pe scenele europene. Cred că e un fenomen extrem de interesant, care provine din faptul că teatrul din Est nu mai e fascinat de teatrul occidental, nu mai vrea să-l copieze şi teatrul din Est e liber şi faţă de propria lui experienţă istorică, dar şi faţă de Occident. Devine un teatru în care ce a rămas din Est e încă prezent în identitatea unui regizor, iar ce-am dorit din Vest a fost integrat. Aceste forme s-au altoit - Estul şi Vestul - şi de aceea mie mi se par cele mai interesante".

George Banu nu este de acord însă cu ştergerea identităţii teatrului din zona estică, o dată cu încorporarea lui în teatrul european. Pentru el este interesant să vadă teatrul polonez sau teatrul românesc integrat în Europa, dar dacă "Europa devine un fel de cazan în care suntem toţi amestecaţi, atunci e periculos". Totodată, el spune: "Mi se pare interesant de a afirma o identitate fără vechile frontiere într-un context de comunicare, fără calificativele obişnuite Est - Vest. În acelaşi timp, calificativele Nord - Sud există. Există un teatru al Nordului şi un teatru al Sudului. De ce să nu existe un teatru al Estului şi un teatru al Vestului?".

În România, cu dragoste
George Banu vine des la importantele evenimente teatrale din România, în special la Festivalul de la Sibiu. Despre multitudinea de producţii aduse în diferite spaţii ale acestui oraş, el remarcă faptul că e politica directorului Constantin Chiriac "de a realiza o unitate pe care marele Festival de la Avignon nu o poate realiza" şi nici nu caută să o realizeze: între ceea ce se numeşte festivalul oficial "In" şi festivalul exterior - "Off", pentru că la Avignon lumea este divizată. Originalitatea Festivalului de la Sibiu însă "constă în faptul că In şi Off sunt integrate în acelaşi program". Despre fenomenul care se întâmplă la Bucureşti în acest an de criză şi anume că se formează cozi la casele de bilete ale teatrelor, în special pentru spectacole cu vedete, George Banu spune că în acest context de criză a apărut un concept numit "valorile de proximitate". Oamenii îşi aleg aceste valori de proximitate, "care sunt valorile culturale". El afirmă: "În Franţa şi în Europa, de altfel, procentajul de frecventare a sălilor de teatru şi a muzeelor a crescut cu 18%, iar procentajul de frecventare a restaurantelor a scăzut cu 14%". În momentul de criză, mulţi aleg cultura în locul plăcerilor culinare, "ca un fel de substitut al panicii, ca un fel de medicament al neliniştii".

Citeşte mai multe despre:   arte,   teatru,   teatrul,   banu

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

„Hamlet”-ul regizorului Lev Dodin, aplaudat şi ovaţionat minute în şir

„Hamlet”-ul regizorului Lev Dodin, aplaudat şi ovaţionat minute în şir
Galerie Foto Spectatorii și artiștii au cucerit orașul încă din prima zi, la FITS 2019! În acest oraş magnific, Sibiul, în care fiecare piatră deapănă atât de multe vechi poveşti şi legende,  aerul se încarcă...

Bradley Cooper a început negocierile pentru a juca în remake-ul "Nightmare Alley" de Guillermo del Toro

Bradley Cooper a început negocierile pentru a juca în remake-ul "Nightmare Alley" de Guillermo del Toro
Actorul Bradley Cooper a început negocierile pentru a interpreta rolul principal din adaptarea "Nightmare Alley" ce va fi regizată de Guillermo del Toro şi produsă de Fox Searchlight, conform unui material publicat...

Încondeiem ouă, în Cișmigiu

Încondeiem ouă, în Cișmigiu
Galerie Foto Bucureștenii care nu au plecat în minivacanța de Rusalii au ocazia să învețe, în aceste zile, secretele ouălor încondeiate. În Parcul Cișmigiu, pe aleea principală, la umbră, Andreea Drajmici le arată...

Marele cineast italian Franco Zeffirelli a murit

Marele cineast italian Franco Zeffirelli a murit
Marele cineast italian Franco Zeffirelli a murit la vârsta de 96 de ani, transmite sâmbătă AFP care citează presa italiană. Agerpres

Missy Elliott a devenit prima interpretă de rap inclusă în Songwriters Hall of Fame

Missy Elliott a devenit prima interpretă de rap inclusă în Songwriters Hall of Fame
Cântăreaţa americană Missy Elliott a devenit joi seară prima interpretă de muzică rap inclusă în "panteonul compozitorilor", Songwriters Hall of Fame, în cadrul unei ceremonii organizate la New York şi în...

BILLY ȘCHIOPUL - cea mai recentă premieră a Teatrului de Stat din Constanța - o comedie neagră despre dragoste și cruzime

 BILLY ȘCHIOPUL - cea mai recentă premieră a Teatrului de Stat din Constanța - o comedie neagră despre dragoste și cruzime
Galerie Foto Teatrul de Stat Constanța are deosebita bucurie de a vă invita în acest sfârșit de săptămână la două reprezentații ale celei mai recente producții - spectacolul Billy șchiopul de Martin McDonagh, o comedie...

Magie de Sânziene la Grădina cu Artiști de pe 15 – 16 iunie, în Parcul Kiseleff

Magie de Sânziene la Grădina cu Artiști de pe 15 – 16 iunie, în Parcul Kiseleff
Galerie Foto Sărbătoarea de Sânziene, sau Drăgaica, se spune din moși-strămoși că e una magică, iar acesta e motivul pentru care Grădina cu Artiști o va sărbători de două ori anul acesta, pe 15 – 16 iunie în Parcul...

Spectacol de muzică și poezie ”Eminescu , În mine bate inima lumii”- Omagiu Poetului Național la 130 de ani de la trecerea în eternitate

Spectacol de muzică și poezie ”Eminescu , În mine bate inima lumii”- Omagiu Poetului Național la 130 de ani de la trecerea în eternitate
Institutul Cultural Român "Mihai Eminescu" la Chişinău organizează, luni 17 iunie 2019, ora 18.00,  la  Filarmonica Naţională "Serghei Lunchevici" din Chișinău, un Spectacol festiv d...

Câinele, adevăratul meu prieten 2

Câinele, adevăratul meu prieten 2
Unele prietenii durează mai mult de o viaţă. Acesta este și cazul filmului „Câinele, adevăratul meu prieten 2” continuarea succesului internațional care și-a adjudecat inimile a milioane de spectatori, o...

Invitaţie la Operă şi Operetă pentru acest weekend

Invitaţie la Operă şi Operetă pentru acest weekend
Galerie Foto „La Traviata”, pe scena Operei Naționale București Opera Națională București prezintă vineri, 14 iunie 2019, începând cu ora 18:30 spectacolul La Traviata de Giuseppe Verdi în regia și mișcarea...

Bucureștiul evreilor sefarzi – serie de conferințe susținute de Felicia Waldman la Tel Aviv

Bucureștiul evreilor sefarzi – serie de conferințe susținute de Felicia Waldman la Tel Aviv
Galerie Foto În data de 11 iunie, Institutul Cultural Român de la Tel Aviv a organizat și găzduit conferința susținută de dr. Felicia Waldman, intitulată „200 de ani de la ridicarea Templului Mare Spaniol din...

Festivalul celor mai frumoase AMINTIRI DIN COPILĂRIE revine în Parcul Tineretului între 14 și 16 iunie

Festivalul celor mai frumoase AMINTIRI DIN COPILĂRIE revine în Parcul Tineretului între 14 și 16 iunie
Galerie Foto Primăria Municipiului București, prin Teatrul Ion Creangă, organizează în weekendul 14-16 iunie 2019 cea de-a VI-a ediție a Festivalului Amintiri din Copilărie. Dedicat întregii familii, festivalul celor mai...

Lungmetrajul SAF, coproducție Turcia -  Germania - România, din 5 iulie în cinematografe

Lungmetrajul SAF, coproducție Turcia -  Germania - România, din 5 iulie în cinematografe
Galerie Foto Filmul „SAF”, al doilea lungmetraj al regizorului Ali Vatansever, coproducție Turcia -  Germania-România, va rula în cinematografele din țara noastră din 5 iulie 2019. Lungmetrajul a avut premiera la...

Astăzi începe Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu

Astăzi începe Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu
Galerie Foto Sibiul îşi continuă vocaţia de gazdă bună a marilor evenimente culturale. Timp de 10 zile, vor avea loc 540 de evenimente, în 75 de spaţii de joc, la care vor participa 3.300 de artişti şi invitaţi din 73 de...

„The Golden Glove” - thrillerul șoc al lui Fatih Akin despre un criminal în serie, din 21 iunie în cinema

 „The Golden Glove” - thrillerul șoc al lui Fatih Akin despre un criminal în serie, din 21 iunie în cinema
Galerie Foto „The Golden Glove”/„Mănușa de Aur”, cel mai nou film semnat de Fatih Akin, un thriller șocant despre Fritz «Fiete» Honka, criminalul în serie care a ultragiat Hamburgul în anii ‘70, ajunge pe marile...
Serviciul de email marketing furnizat de