x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Teatru Oglindă a societăţii, în faţa publicului de teatru

Oglindă a societăţii, în faţa publicului de teatru

de Maria Sârbu    |    23 Apr 2010   •   00:00
Oglindă a societăţii, în faţa publicului de teatru

Piesa "Puterea neobişnuinţei" a dramaturgului austriac Thomas Bernhard, din care se desprinde o armonie a discursului narativ, deşi e scrisă într-un stil provocator, a văzut lumina rampei, de curând, la Teatrul Dramatic "Sică Alexandrescu" din Braşov. Este o montare selectă ce se adresează unui public inteligent.



Regizorul Claudiu Goga a ales să monteze "Puterea neobişnuinţei", text scris de Thomas Bernhard în prima jumătate a anilor '70, pentru că "e o piesă foarte potrivită pentru ceea ce se întâmplă astăzi în cultura românească şi în special în teatru", după cum mi-a spus. Mai degrabă, este o meditaţie asupra a ceea ce înseamnă creatorul şi opera sa, iar în faţa publicului este pusă o oglindă a societăţii, o oglindă asupra meseriei de artist.

Duritatea descrisă de Thomas Bernhard este asociată de Goga cu munca unui chirurg care operează fără anestezie. Autorul nu dă indicaţii regizorale în această piesă consistentă, ceea ce l-a determinat pe regizor şi pe actorii distribuiţi să construiască un scenariu paralel al situaţiilor teatrale. Şi pentru că, aşa cum spune Claudiu Goga, "acest text nu stă singur în picioare" era nevoie de o concepţie regizorală.

"E o piesă scrisă ca un poem cu rimă albă, fără nici un fel de punctuaţie. Şi e absolut necesară o concepţie regizorală, care a venit din relaţia mea cu lumea teatrală, cu ceea ce se întâmplă acum. E un spectacol foarte personal", a mărturisit regizorul. Ca urmare, s-a impus un stil construit puternic, asta şi impune autorul. Altfel exista riscul ca publicul să nu înţeleagă ce se întâmplă în scenă. Echipa şi-a asumat riscul de a face un spectacol pentru un public elitist.

Totuşi, spectatorii (pe care nu-i selectezi) reacţionează la final destul de bine. Într-un asemenea caz, cu un astfel de text, trebuie să faci în aşa fel ca lucrurile să fie clare în spectacol. Echipa a reuşit acest lucru, scoţând la iveală povestea, care este simplă, dar spusă ca un puzzle. Spectatorul trebuie să fie atent, pentru a prinde ideea repede.

Actorii aleşi sunt pe potriva personajelor încadrate în acest concept regizoral al lui Goga. În rolul principal, cel al Directorului de circ, e Marius Cordoş, care înzestrează foarte bine scenic personajul, fixând povestea prin relaţia cu ceilalţi actori care şi-au înţeles perfect menirea în această creaţie teatrală: Virginia Itta Marcu, Mihai Bica, Gabriel Costea şi Maria Gârbovan. Fiind vorba despre un concept atât de personal, Claudiu Goga şi-a permis să semneze, deşi nu a mai făcut-o, şi decorurile la spectacol.

E spectaculos. Alte elemente importante care dau consistenţă montării sunt costumele (Lia Dogaru) şi coregrafia (Elena Zamfirescu). Traducerea aparţine lui Tino Geirun.

×
Subiecte în articol: teatru