x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Prima zi cu zăpadă. La TNB

0
Autor: Rozana Mihalache 16 Dec 2009 - 00:00
Am ajuns la Teatrul Naţional cu o oră întârziere, îngheţată bocnă şi cu fulgi de zăpadă în păr.
Era exact prima zi de ninsoare, când să circuli în Bucureşti putea fi sinonim cu o "excursie în Iad" .
Aveam întâlnire cu Ilinca Tomoroveanu, Ion Caramitru şi, după cum am aflat ulterior, cu Mircea Albulescu.

Să spun ce emoţii m-au încercat, cum mi s-au înmuiat picioarele şi cum încercam să-mi stăpânesc tremurul vocii...?  

Mă temeam că vor fi altfel, că nu voi putea "ajunge" la ei, însă Ilinca Tomoroveanu m-a primit cu zâmbetul pe buze, caldă şi pozitivă.

Mircea Albulescu privea pe fereastră când am intrat. M-am gândit că e mai înalt decât îmi păruse pe scenă, iar când s-a întors şi mi-a zâmbit tot ce îmi repetam în minte era să nu leşin.
Dar ei m-au făcut să mă simt confortabil în lumea lor, care dintotdeauna mi s-a părut cea mai frumoasă şi mai curată dintre toate.

De îndată ce a sosit şi Ion Caramitru, ne-am aşezat în jurul reportofonului, pus în mijlocul încăperii pe o măsuţă improvizată de domnul Albulescu (adică un coş de gunoi întors) şi i-am rugat să-mi spună câte ceva despre evenimentele nefericite care s-au petrecut în ultimele zile şi acuzaţiile ce au fost aruncate prin ziarele de scandal şi în direct la tv.


Ion Caramitru
Eu nu pot să declar declar decât ceea ce îmi permite poziţia mea de director general al Teatrului Naţional, şi anume că teatrul merge foarte bine, suntem de doi ani încoace într-o perioadaă de graţie, în mare numărul de spectatori şi de bilete vândute au crescut în proporţie de 160-180%, sălile sunt pline, am pus înapoi matinee care nu se mai făceau de mult, sunt cozi la bilete şi din păcate din pricina mai multor factori nu putem programa spectacolele cu mai mult de trei săptămâni în avans, ca să putem vinde şi online, cum ni se cere.

Trupa joacă, aproape toţi actorii sunt distribuiţi, avem 9 premiere pe stagiune, mari actori joacă în roluri importante şi în general lumea s-a întors la teatru, TNB având în medie pe seară cam 1500 de spectatori la 3 săli. După părerea mea, calitatea spectacolelor a crescut şi creşte continuu.

Această declaraţie pe care mi-o cereţi, probabil, se referă şi la unele atacuri care sunt sosite pe diferite canale de media şi sunt fie nemulţumiri personale ale unor actori care au trecut şi prin TNB, cum e cazul d-lui Uritescu, fie asociate cu diferite instituţii care sunt nemulţumite să zicem prin efectul de "apropiere prin îndepărtare" de anumite principii ale Teatrului Naţional.

Şi mă refer aici la atacurile legate de faptul că nu am permis expunerea trupului neînsufleţit al lui Gheorghe Dinică timp de 3 zile la Teatrul Naţional, că n-am suspendat spectacolele care erau în zilele acelea la Sala Mare ş.a. Nu pot să răspund la asta decât că: niciodată de când mă ştiu, trupul neînsufleţit al unui mare actor care a lucrat în Teatrul Naţional n-a fost expus mai mult decât o zi. Sunt norme anume care nu permit asta, dar nu mă refer la ele. E un obicei de reverenţă care se face în ziua în care omul este dus la cimintir, ca în dimineaţa respectivă de la ora 09:00 şi până la ora 13:00, când se ţine slujba de însoţire, lumea să poată să vină să-şi ia adio de la artistul preferat. Aşa s-a întâmplat în ordine inversă cu maestrul Ion Cojar, cu Ştefan Iordache şi înaintea lui cu Ovidiu Iuliu Moldovan. Ei, aici s-au ridicat şi voci că de ce nu s-a declarat doliu naţional. Eu am fost prieten şi coleg cu Dinică încă din studenţie. Nimeni nu poate să-mi reproşeze că eu nu mi-am respectat prietenia, dar doliu naţional nu poate fi declarat decât de către preşedinţie, parlament şi guvern. În momentul în care se declară doliu naţional, se opreşte circulaţia pe stradă, sunt momente de reculegere la aceeaşi oră, se decid anumite lucruri. Aici nu era vorba de aşa ceva, dar respectul faţă de Dinică n-a scăzut cu nimic, atâta vreme cât el a primit reverenţa noastră, aşa cum au primit-o şi ceilalţi. Aşadar, aceste lucruri toate se combină plecând şi de alte interese şi de la alt tip de optică asupra a ceea ce se întâmplă în Teatrul Naţional. Noi ne aflăm înr-un moment foarte bun, moment fast aş putea să spun. Ce ne duce în disperare sunt dispoziţii guvernamentale de ultimă oră care fac ca mari artişti ai Teatrului Naţional şi ai ţării să nu mai poată să cumuleze pensia cu salariul. În TNB în situaţia aceasta s-au aflat 19 artişti, dintre care numai doi au ales să rămână în teatru, ceilalţi preferând să iasă pe contract. Cu alte cuvinte să continue să joace, plătiţi fiind cu spectacolul. Asta îi frustrează, vă spun la modul cel mai profund, nu neapărat la câştiguri, că s-ar putea câştigurile lor să fie mai mari, cât condiţia lor morală şi socială vis-à-vis de instituţia în care au dorit să rămână cât mai mult cu statutul de angajat.

Pe mine contractele m-ar costa de 4-5 ori mai mult decât dacă aş plăti un salariu.
Acest tip de probleme ar trebui să-i agite pe colegii noştri în general şi mai sunt şi altele care după părerea mea vor veni şi vor îngreuna existenţa noastră. Nu ştiu ce buget vom avea, bugetul naţional încă nu e votat. N-am perspective optimiste în ceea ce priveşte ce va veni ca buget la Ministerul Culturii şi automat la instituţiile care sunt în subordine. Gândiţi-vă că automat dacă bugetul Teatrului va fi înjumătăţit eu nu voi mai putea să plătesc aceşti oameni. Artiştii joacă în 27 de spectacole care sunt în regim de reprezentare curentă. Astea sunt chestiunile, nu problemele pe care le ridică domnul Uritescu, haotice, la fel ca pretenţiile domniei sale.

Dânsul a fost angajat al Teatrului Naţional şi la un moment dat a ieşit la pensie şi a devenit colaborator. În momentul în care am venit eu la Teatrul Naţional nu mai evolua decât în două spectacole, în "Take, Ianke şi Cadîr" şi în "Coada".

"Take, Ianke şi Cadîr" nu s-a mai putut juca din cauza accidentului maestrului Beligan care nu a mai putut să joace din motive de sănătate, situaţia complicându-se ulterior şi din cauza bolii lui Gheorghe Dinică.
Celălalt spectacol n-a mai avut succes la public şi a fost întrerupt.


Mircea Albulescu

Cum s-ar spune, şi-a dat obştescul sfârşit.


Domnul Caramitru a trebuit să se retragă şi cercul s-a restrâns la trei.


Ilinca Tomoroveanu
Vreau să spun că pe mine realmente m-a şocat şi articolul apărut în presa de scandal şi exact cum vorbeam cu Mircea mai devreme, mi-a fost ruşine. Pentru că nu cred că nici ce a spus, nici tonul cu care a vorbit, era tonul unui actor, exprimarea unui actor de la Teatrul Naţional. Sigur, fiecare face ce crede, cum crede, dar e păcat că un astfel de comportament aruncă un nor de urâciune peste un teatru întreg, unde nu toată lumea este de aceeaşi părere, evident.

În viaţa oricărui actor şi a oricărui teatru sunt suişuri şi coborâşuri. Sunt perioade în care joci foarte mult şi perioade în care joci mult mai puţin şi perioade în care nu-ţi găseşti locul în stagiune.

Sunt absolut sigură că dacă era un rol pentru Valentin Uritescu în Teatrul Naţional, l-am fi luat.
Dar problema cea mai mare este cea menţionată de Ion Caramitru mai devreme, legată de cumulul dintre pensie şi salariu al actorilor.

Am primit o invitaţie de la domnul senator Voiculescu, care vrea să facă o interpelare în Parlament, apropos de situaţia actorilor. În toată ţara, cu câţiva regizori şi câţiva scenografi suntem 95 de persoane care ne-am fi bucurat de acest "privilegiu". Asta e foarte greu de înţeles.


Mircea Albulescu
La români e o vorbă: "Cine n-are bătrâni, să-şi cumpere".
Ai un personaj bătrân, îţi trebuie un actor în vârstă. Un om politic a spus "ce trebuie, domne', bătrân, îşi pune o barbă albă şi s-a terminat povestea", dar marele merit al faptului că noi convingem publicul face succesul spectacolului.

"Romeo şi Julieta" trebuie jucat de doi copii, "Regele Lear" trebuie jucat de unu' care e hăituit de fetele lui. Tipologia există în toată literatura dramaturgică de la Eschil încoace.

Teatrul Naţional, ca orice teatru serios, dacă în curtea lui nu se află genul de actor care să corespundă genului de personaj, ridică ochii peste copastie şi invită un actor din altă parte.

Aşa se întâmplă în toate teatrele şi până acum, până la aceste acuzaţii n-ar fi existat niciun motiv pentru care Valentin Uritescu să nu se întoarcă la Teatrul Naţional dacă ar fi fost nevoie de el.

E greu de înţeles o asemenea vehemenţă a unui om în vârstă: "din cauza lui a murit teatrul, a distrus teatrul" - veţi vedea că după toate declaraţiile pe care le-a făcut, nu înţeleg de ce până acum noi nu l-am împuşcat pe Caramitru.

În Teatrul Naţional a existat şi actorul Ion Manu, un actor care era cel mai mare actor de roluri mici.
Sunt actori care n-au jucat niciodată rolul principal, "titlul piesei".

Aşadar nu este o problemă ca dacă un regizor are nevoie de un actor cu tipologia domnului Uritescu să îl cheme.
În zilele noastre sunt şi agenţii de casting care se ocupă cu lucrurile astea - eu le spun altfel, avem şi noi şi teatrul nevoie de peţitori şi peţitoare. De multe ori se întâmplă ca o fericită căsnicie să se facă prin acest "serviciu" al unor oameni binevoitori.

Nu cred că vehemenţa extraordinară a lui Vali Uritescu, colegul nostru, a avut vreun rost.
E mult prea largă acolada în legătură cu faptul că vrea să joace un rol. Sunt lucrurile împinse puţin cam prea departe şi mi-ar părea foarte rău ca această ieşire să nu fie o expresie sinceră a durerilor sale şi de fapt să fie o anumită...manevră, ca să nu zic man-operă.
Eu nu pot să zic decât să-i dea Dumnezeu sănătate lui Vali şi familei sale şi să fim prieteni buni că, pentru Dumnezeu, nu avem decât o viaţă!  



Ilinca Tomoroveanu
Valentin Uritescu era foare supărat şi că n-a luat premiul de interpretare la UNITER, dar acolo sunt două jurii, iar nominalizările în sine valorează cât un premiu.
Nu cred că ne-am făcut actori ca să luăm premii. Cele mai importante premii pentru noi sunt aplauzele publicului.


Mircea Albulescu

În 1956 era un concurs la Teatrul Municipal la care eu nu m-am înscris. Se termină concursul, eu plec spre casă şi pe podul Mihai Vodă, un actor, Ion Manta, vine după mine strigând "bă, bă, bă". Nu ştia cum mă cheamă.
"Vino înapoi că te cheamă doamna Bulandra". M-am întors şi ea mi-a spus: "Albulescule, dar tu nu eşti pe listă".
Zic: "Doamnă, eu nu sunt pe listă, că eu dau concurs la Teatrul Naţional!".
M-a angajat pe loc, "cu forţa". Apoi jucam în 5-6 piese, dar tot mi se părea că joc prea puţin şi m-am dus la ea şi am început să mă agit, că eu nu joc că de ce m-a angajat.
Şi mi-a spus atunci o replică pe care atunci n-am înţeles-o, dar acum da: "Ca să nu te duci la Naţional."

Am închis reportofonul şi mi-am luat rămas-bun de la Mircea Albulescu, care a plecat înainte. Mă pregăteam şi eu să revin la realitate, când domnul Albulescu se întoarce din drum şi-mi spune:
"Te rog să scrii că-i urez <Sărbători fericite> domnului Tucă şi familiei sale, şi tuturor cititorilor Jurnalului Naţional>, dar să scrii".
Am promis. Am consemnat.
Citeşte mai multe despre:   teatru

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Razii ale poliţiei în cinematografele din Atena pentru a împiedica minorii să vadă filmul 'Joker'

Razii ale poliţiei în cinematografele din Atena pentru a împiedica minorii să vadă filmul 'Joker'
Filmul 'Joker' suscită controverse chiar şi la câteva săptămâni de la lansarea sa pe ecrane, de data aceasta la Atena unde au fost organizate raze ale poliţiei în cinematografe pentru a împiedica minorii să...

Wolfgang Mozart, omagiat la Casa Artelor "Dinu Lipatti"

Wolfgang Mozart, omagiat la Casa Artelor "Dinu Lipatti"
Primăria Municipiului București prin Casa Artelor “Dinu Lipatti” vă invită vineri și sâmbătă, 25 și 26 octombrie 2019, la cea de-a treia ediție a Festivalului Mozartissimo, eveniment organizat de Ziua Nați...

Premiile Astra Film Festival 2019 - ”Teach”, cel mai bun documentar românesc, dezvoltat la Sibiu

Premiile Astra Film Festival 2019 - ”Teach”, cel mai bun documentar românesc, dezvoltat la Sibiu
Galerie Foto Premiile Astra Film Festival 2019 pleacă în Franța, Belgia, Israel, Estonia și România! Câștigătorii celei de-a XXVI-a ediții a Festivalului Internațional Astra Film de la Sibiu au fost anunțați sâmbătă,...

Europa redescoperă trecutul glorios al României la Europalia

Europa redescoperă trecutul glorios al României la Europalia
Galerie Foto Expoziția „Dacia Felix. The Glorious Past of Romania“/„Dacia Felix. Trecutul glorios al României” a fost deschisă vineri, 18 octombrie 2019, la Muzeul Galo-Roman din Tongeren, cel mai vechi oraș belgian, în...

Trei zile de FNT epatante

Trei zile de FNT epatante
Galerie Foto Sunt treizeci de ani de când România a intrat în libertate și în democrație. În toţi aceşti ani s-au întâmplat multe lucruri. Ne putem exprima liber, putem crea liber, putem gândi liber, iar noi, oamenii de...

„În jurul conceptului de artă modernă. De la Brâncuși la ultimele tendințe în arta modernă: poetica lui Gianmaria Potenza”. Interviu-dezbatere

„În jurul conceptului de artă modernă. De la Brâncuși la ultimele tendințe în arta modernă: poetica lui Gianmaria Potenza”. Interviu-dezbatere
Marți, 22 octombrie 2019, orele 18.00, va avea loc, în Sala de Conferințe a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția (Palazzo Corrrer, Campo Santa Fosca, Cannaregio 2214) o manifestare...

Duminică la TVR3 - lansarea celui mai mare eveniment dedicat lui Brâncuși

Duminică la TVR3 - lansarea celui mai mare eveniment dedicat lui Brâncuși
Galerie Foto Duminică, 20 octombrie, de la 18.30, la TVR 3, în emisiunea Vizual, Marius Constantinescu vă învită la centrul BOZAR dîn Bruxelles, la deschiderea celui mai mare eveniment dedicat lui Brâncuşi în ultimii 20 de...

Caligrafierea Reginei Elisabeta expusă alături de lucrări de la Casa Albă, în Sala Mare a ICR

Caligrafierea Reginei Elisabeta expusă alături de lucrări de la Casa Albă, în  Sala Mare a ICR
Galerie Foto Prima ediție a ExpoCaligrafia Internațional 2019, eveniment inițiat și organizat de Asociația Liber la Educație, Cultură și Sport, se va desfășura între 24 și 30 octombrie 2019, la sediul Institutului...

Romanul “Mătușa Julia și condeierul” de Mario Vargas Llosa, pentru prima dată adaptat pentru teatru

Romanul “Mătușa Julia și condeierul” de Mario Vargas Llosa, pentru prima dată adaptat pentru teatru
Galerie Foto Pentru prima dată adaptat pentru teatru, Mătușa Julia și condeierul de Mario Vargas Llosa, unul dintre cele mai fascinante romane ale literaturii lumii, s-a transformat în spectacol, la Timișoara. Astfel că ...

Festivalul Internațional de Swing Dance LindyBug se pregătește pentru a doua ediție

Festivalul Internațional de Swing Dance LindyBug se pregătește pentru a doua ediție
Galerie Foto Festivalul Internațional de Swing Dance LindyBug 2019, cea mai importantă manifestare dedicată dansului și muzicii swing, va avea loc între 25-27 octombrie, în București.   Aflat la cea de-a doua...

Constantin Chiriac în dialog cu Ioan-Aurel Pop - Președintele Academiei Române

Constantin Chiriac în dialog cu Ioan-Aurel Pop - Președintele Academiei Române
„Național și European. Dialog, Responsabilitate, Provocări” – acesta este tema conferinței speciale FITS și TNRS din luna noiembrie când, Constantin Chiriac îl va avea ca invitat la Sibiu pe Ioan Aurel Pop

Artiști români, în cadrul expoziției „Imagined pasts” la Budapest Galéria

Artiști români, în cadrul expoziției „Imagined pasts” la Budapest Galéria
Pe 22 octombrie 2019, de la ora 18.00 Institutul Cultural Român la Budapesta, în parteneriat cu Muzeul de Istorie a Budapestei – Galeria Budapesta vernisează expoziția de artă contemporană „Imagined...

Trei zile dedicate profesioniștilor din industria cinematografică mondială, la Astra Film Festival 2019

Trei zile dedicate profesioniștilor din industria cinematografică mondială, la Astra Film Festival 2019
Galerie Foto Festivalul Internațional Astra Film de la Sibiu este o experiență revelatoare atât pentru publicul larg, dornic să exploreze noi realități ale lumii întregi prin selecția de filme propusă, cât și pentru...

O nouă serie de evenimente MyAntipa debutează în acest weekend

O nouă serie de evenimente MyAntipa debutează în acest weekend
Muzeul Național de Istorie Naturală „Grigore Antipa” și BRD – Groupe Société Générale anunță o nouă serie de evenimente în cadrul proiectului MyAntipa. MyAntipa este un demers de educație modernă...

Scurtmetrajul “Mezzo Piano!” în regia lui Eugen Dediu-Sandu, în competiția oficială a Chelsea Film Festival din New York

Scurtmetrajul “Mezzo Piano!” în regia lui Eugen Dediu-Sandu,  în competiția oficială a Chelsea Film Festival din New York
Scurmetrajul “Mezzo Piano!”, o producție a Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București (UNATC), în regia și pe un scenariu de Eugen...
Serviciul de email marketing furnizat de