x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Teatru Sala contesei de Béhague, probată: se pretează teatrului

Sala contesei de Béhague, probată: se pretează teatrului

de Maria Sârbu    |    02 Oct 2011   •   21:00

Noua zile a durat Festivalul 'Nopti teatrale la Palatul Béhague: noul val al teatrului romanesc', organizat in cadrul celei de-a X-a editii a Sap­ta­manii culturilor straine la Paris. Spectacolele jucate de tinerii artisti romani in Sala Bizantina a Palatului Bé­hague – proprietate a statului ro­man in ca­pitala Frantei – s-au pretat ex­celent in spatiul construit de mai bine de un secol si intrat in posesia Romaniei in 1939, dar care a fost inchis publicului pana acum doi-trei ani.

Organizat de ICR Paris, cu sprijinul Ambasadei Romaniei (22-30 septembrie), festivalul si-a propus sa prezinte francezilor creatii ale tine­rior romani si totodata sa puna in valoare Sala Bizantina a Palatului, pe care contesa Martine de Béhague a construit-o in scopul de a organiza spectacole. Sala nu e dotata cu echipamente tehnice necesare des­fa­surarii in conditii bune a unei re­prezentatii de teatru, dar straduinta or­ganizatorilor a condus la buna des­fasurare a evenimentului. Cele sase productii invitate au fost rea­li­zate in spatii neconventionale, asa ca nu au existat probleme in 'crea­rea' unei scene pentru fiecare spectacol.

Intr-o discutie cu Voicu Radescu, di­rectorul Teatrului Luni de la Green Hours (care a participat spre finalul festivalului cu spectaco­lul 'Declar pe propria raspundere'), ne spunea ca este foarte bine ca ICR pune in valoare sala – un mo­nu­ment istoric 'de o absoluta frumusete', dar ca ar lipsi vreo sase milioane de euro pentru a-i da adevarata va­loare si ca acesti bani 'ar trebui sa fie gasiti poate in locul unui festival al berii sau sa dea fiecare dintre partide o particica mica din sumele pe care le vor folosi in campania electo­ra­la, pentru ca aceasta sala poate de­veni o placa turnanta la Paris'.

Tanarul actor Eugen Jebeleanu, care a creat cu alti actori francezi si ro­mani trei proiecte timp de un an in sala respectiva, ne-a spus ca spatiul este magnific. 'Am jucat pe scena si cu publicul in sala, apoi am jucat pe pla­tou cu publicul pe platou si acum probabil publicul va fi pe scena, si spectacolul jos', ne spu­nea el inainte de prezentarea spec­­tacolului-lectura 'Poimaine. Alal­ta­ieri' (Compagnie 28 – o productie Eugen Jebeleanu si Yann Verbur­gh), prilejuit de lansarea cartii cu acelasi titlu, aparuta in Franta: 'Avant-hier. Après-demain (nouvelles du futur)' de Gianina Car­bu­nariu. Acesta a si fost ultimul eveniment din festival. Ramane ca Sala Bi­zan­tina sa capete viata de-ade­va­ra­telea.

×