Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").
Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.
Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
DA, ACCEPT
Scurtele întâlniri cu Liviu Ciulei, de neuitat
Inegalabilul om de teatru Liviu Ciulei crease in ultimul deceniu de viata cateva opere de neuitat, printre care si documentarul artistic despre sine. Il intitulase "Cu gandiri si cu imagini", in prim-plan fiind rezultatele muncii de scenograf depuse in aproximativ 50 de ani, in care realizase decorurile la 125 de spectacole. A prezentat filmul intr-un cadru restrans, cu o echipa de televiziune si cu producatorul Dan Necsulea, cu care lucrase acum vreo sapte ani. Facuse declaratii pretioase ce nu puteau fi uitate.
Pentru ca era vorba de un documentar artistic, a spus din capul locului ca nu si-a propus revenirea la film, ci doar sa reaminteasca ceea ce a facut: "... amintesc de eforturile noastre celor care au vazut spectacolele, le dau cateva notiuni celor care n-au vazut din trecutul teatrului romanesc sa cunoasca aceste spectacole, dau ocazie publicului romanesc sa vada ceva din realizarile mele de peste hotare". Despre realizarea ca scenograf a celor 125 de spectacole in 50 de ani, maestrul marturisea ca au fost, de fapt, "50 de ani de nopti, caci eram si regizor, si actor, si director de teatru, iar pentru scenografie imi ramaneau doar noptile". In "gandirea si crearea decorurilor pentru spectacolul de teatru si de opera" il ajutase formatia sa de arhitect.
Documentarul prezenta schite de decor, studii, machete, dar si modul in care acestea au devenit decoruri semnate de Liviu Ciulei in teatrul romanesc si pe mari scene ale lumii, unde a lucrat. Se vede evolutia scenografiei universale si a teatrului in general in a doua jumatate a secolului al XX-lea. Secvente din spectacolele montate de Liviu Ciulei in Romania, dar si in strainatate, la care el a facut scenografia, ordonate cronologic, cu rol explicativ, sunt o davada a perfectiunii marelui artist.
Atunci, in februarie 2005, s-a destainuit. A vorbit despre renuntarea sa la cinematografie. A considerat ca perioada de dupa Cannes, cand a primit Marele Premiu pentru "Padurea spanzuratilor" (1965), "a fost sfarsitul carierei" sale cinematografice. Era in discutii avansate cu producatori italieni pentru regizarea filmului "Baltagul". Primise sinopsis-ul scenariului scris "extraordinar de frumos" de un scenarist celebru italian, in care se releva "chiar trasatura de maestru". Personajul Lipan, despre care doar se vorbeste, fara sa apara in roman, se schimba in patru-cinci etape. Vitoria Lipan, neiubindu-l, la inceput merge doar din datorie pe urmele barbatului ei. Mergand din etapa in etapa, descopera de fiecare data alt om, mai complex, mai iubitor. "Era o lovitura de maestru din partea scenaristului, iar eu am facut prostia de a refuza sa fac filmul, deoarece caracterul Vitoriei Lipan era cu totul schimbat, era ca din mahalalele Romei, vorbea mult. Nu era statica monumentala a Vitoriei Lipan a lui Sadoveanu si am crezut ca tradez prea mult romanul", spunea maestrul Ciulei. Astfel si-a "ratat cariera internationala in cinematografie". Dupa atatia ani declara: "A fost o prostie. Imi faceam intrarea in cinematografia internationala cu acel film, dar, de fapt, aceasta s-a incheiat atunci. Dar mai face si prostii omul."
Liviu Ciulei, care a incetat din viata marti, la München, va fi incinerat, iar urna cu cenusa va fi adusa in Romania. Aceasta ar fi fost dorinta domnului Ciulei, creatorul unor opere desfavarsite in teatru si film. S-a stins in spital, unde a fost internat din cauza unor afectiuni. Plecase de la Bucuresti la München in luna iunie, inainte de ziua sa de nastere. Avea casa si in Germania. Bucurestiul, in care s-a nascut, ii va fi si casa pe veci.
Pentru ca era vorba de un documentar artistic, a spus din capul locului ca nu si-a propus revenirea la film, ci doar sa reaminteasca ceea ce a facut: "... amintesc de eforturile noastre celor care au vazut spectacolele, le dau cateva notiuni celor care n-au vazut din trecutul teatrului romanesc sa cunoasca aceste spectacole, dau ocazie publicului romanesc sa vada ceva din realizarile mele de peste hotare". Despre realizarea ca scenograf a celor 125 de spectacole in 50 de ani, maestrul marturisea ca au fost, de fapt, "50 de ani de nopti, caci eram si regizor, si actor, si director de teatru, iar pentru scenografie imi ramaneau doar noptile". In "gandirea si crearea decorurilor pentru spectacolul de teatru si de opera" il ajutase formatia sa de arhitect.
Documentarul prezenta schite de decor, studii, machete, dar si modul in care acestea au devenit decoruri semnate de Liviu Ciulei in teatrul romanesc si pe mari scene ale lumii, unde a lucrat. Se vede evolutia scenografiei universale si a teatrului in general in a doua jumatate a secolului al XX-lea. Secvente din spectacolele montate de Liviu Ciulei in Romania, dar si in strainatate, la care el a facut scenografia, ordonate cronologic, cu rol explicativ, sunt o davada a perfectiunii marelui artist.
Atunci, in februarie 2005, s-a destainuit. A vorbit despre renuntarea sa la cinematografie. A considerat ca perioada de dupa Cannes, cand a primit Marele Premiu pentru "Padurea spanzuratilor" (1965), "a fost sfarsitul carierei" sale cinematografice. Era in discutii avansate cu producatori italieni pentru regizarea filmului "Baltagul". Primise sinopsis-ul scenariului scris "extraordinar de frumos" de un scenarist celebru italian, in care se releva "chiar trasatura de maestru". Personajul Lipan, despre care doar se vorbeste, fara sa apara in roman, se schimba in patru-cinci etape. Vitoria Lipan, neiubindu-l, la inceput merge doar din datorie pe urmele barbatului ei. Mergand din etapa in etapa, descopera de fiecare data alt om, mai complex, mai iubitor. "Era o lovitura de maestru din partea scenaristului, iar eu am facut prostia de a refuza sa fac filmul, deoarece caracterul Vitoriei Lipan era cu totul schimbat, era ca din mahalalele Romei, vorbea mult. Nu era statica monumentala a Vitoriei Lipan a lui Sadoveanu si am crezut ca tradez prea mult romanul", spunea maestrul Ciulei. Astfel si-a "ratat cariera internationala in cinematografie". Dupa atatia ani declara: "A fost o prostie. Imi faceam intrarea in cinematografia internationala cu acel film, dar, de fapt, aceasta s-a incheiat atunci. Dar mai face si prostii omul."
Liviu Ciulei, care a incetat din viata marti, la München, va fi incinerat, iar urna cu cenusa va fi adusa in Romania. Aceasta ar fi fost dorinta domnului Ciulei, creatorul unor opere desfavarsite in teatru si film. S-a stins in spital, unde a fost internat din cauza unor afectiuni. Plecase de la Bucuresti la München in luna iunie, inainte de ziua sa de nastere. Avea casa si in Germania. Bucurestiul, in care s-a nascut, ii va fi si casa pe veci.
Citeşte mai multe despre:
liviu ciulei

Ştiri din .ro
PUBLICITATE
Decembrie, luna cărților

O nouă donație la Muzeul Colecțiilor de Artă! COLECŢIA DAN ŞI LIANA NASTA – DONAŢIA MIHAI ŞI ELENA NASTA

Recitalul Treptele Unirii – Prețuiți-vă eroii!, la treizeci de ani de la Revoluția din decembrie 1989
Primăria Municipiului București, prin Teatrul Nottara, are plăcerea să vă invite la recitalul extraordinar Treptele Unirii – Prețuiți-vă eroii! al actorului Emil Boroghină, cu ocazia împinirii a treizeci de...
Prezență regală și public numeros la evenimentele din rețeaua ICR, despre căderea comunismului în România

”Ne-am ridicat: România, 1989-2019”: România la 30 de ani de la Revoluție, de la comunism la Uniunea Europeană
Pe 12 ianuarie 1990, jurnalistul scoțian Rupert Wolfe Murray a ajuns pentru prima dată în România. A găsit atunci o țară care își pornea drumul spre democrație, cu o populație dornică de schimbare. A...
Oameni de radio pe scena Teatrului Național din Craiova, în spectacolul lui Bobi Pricop

Billboard va integra vizualizările de pe „YouTube” în clasamentul vânzărilor de albume
Grupul „Billboard” va integra vizionările de videoclipuri muzicale de pe „YouTube” în clasamentul său dedicat vânzărilor de albume în Statele Unite, pentru a evidenţia mai bine modurile de consum ale...
Experienţa „Star Wars” a ajuns la final pentru actorul care îl interpretează pe robotul C-3PO
Experienţa „Star Wars” a ajuns la final pentru Anthony Daniels, actorul britanic care îl interpretează pe robotul C-3PO, odată cu lansarea următorului lungmetraj din această celebră serie cinematografică,...
Peste 7.000 de fani ai muzicii rock, la concertul Deep Purple din Cluj

Haydn, Mozart şi Beethoven, în interpretarea Orchestrei Filarmonicii „George Enescu“, condusă de Horia Andreescu
În această seară, la Ateneul Român, de la ora 19.00, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, dirijată de Horia Andreescu, va avea în program lucrări de Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart şi...
Premieră “Persona” la Odeon
Pe 20 și 21 decembrie, ora 19:30, în Sala Studio a Teatrului Odeon are loc premiera spectacolului “Persona” de Ingmar Bergman, regia Radu Nica, decorul Tudor Prodan, costumele Cristina Milea.
Din...
Cozi imense cu o săptămână înainte de lansarea noului film din seria "Star Wars"
Fanii francizei "Star Wars", echipaţi cu saci de dormit şi un proiector portabil, au început încă de ieri să îşi amplaseze corturile pe trotuarul din faţa legendarului cinematograf "Chinese Theatre" din...
BRomania, despre debutul regizoral al filmului 5GANG: Un Altfel Crăciun: „Mi-am dorit dintotdeauna să fac un film”
Matei Dima a știut de când era mic că vrea să lucreze în industria de divertisment, pentru că mereu și-a dorit să facă oamenii să râdă. După ce a studiat la o facultate de teatru din Los Angeles, el a...
România, cel mai mare exportator de viori din UE
Statele membre ale Uniunii Europene au exportat anul trecut 105.000 viori, în valoare de 23,3 milioane de euro, iar România este cel mai mare exportator de viori al UE în restul lumii, arată datele publicate de...
Muzică veche românească cu Ansamblul Anton Pann, la Festivalul EUROPALIA România
