x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Ştefan Caraman: ”Am un stil colţos şi franc”

0
Autor: Loreta Popa 14 Ian 2013 - 15:12
Ştefan Caraman:  ”Am un stil colţos şi franc”
Prin intermediul teatrului, pătrundem într-un univers incredibil pe care autorul şi l-a imaginat. Sufletul autorului stă pitit între paginile textului, iar noi, cu sau fără voia acestuia, ne putem lumina citind, învăţând. Textele lui Ştefan Caraman au atras interesul unor regizori preocupaţi de experiment, pentru că uneori surâsul îţi îngheaţă pe buze citindu-le. Sunt aduse în faţa ta situaţii de care te-ai lovit măcar o odată în viaţă, însă temerar prin definiţie, cu un simţ al cuvintelor aparte, ştefan Caraman ţi le aşază pe tavă frumos. E suficient să te deschizi şi să înţelegi. Este un dramaturg cu har, un pragmatic al cărui glas te încălzeşte şi te aduce la suprafaţă, altfel decât se întâmplă cu alţi autori. Se consideră un individ matur, traversat des şi temeinic de crize, cu priviri aruncate des în urmă, adunând în portbagajul existenţial tot mai multe concluzii. Din aşa-zisa sa oboseală s-au născut ”Scrisori pentru Rita” şi ”Întoarcerea de acasă” şi nu numai, prilej pentru noi de a vi-l aduce aproape într-un interviu altfel.

De ce ai ales cuvântul? Puteai să alegi foarte bine orice număr sau cifră. Puteai să alegi pământul, cerul, apa sau aerul. De ce cuvântul?
E simplu. Cuvântul m-a ales pe mine. Asta încă de când eram copil. Mi-a plăcut mult să citesc, eram fala profesoarei mele de limba română din şcoala generală. Cuvântul e poarta de la suflet spre carne. Cuvântul e expresia generozităţii, pentru că el oferă şi niciodată nu cere.

Ce fac cuvintele tale? Farmecă, ating, lovesc, trezesc, dezvoltă, construiesc, vindecă? Cum arată sufletele vindecate de cuvintele tale? Le-ai întâlnit vreodată?


Ah, cuvintele fac multe lucruri. Am mereu în minte o prelegere a Ioanei Pârvulescu despre puterea cuvintelor. Cuvintele îmbrăţişează, dar şi strangulează. Cuvintele trezesc, dar şi sperie. Cuvintele construiesc, dar şi dărâmă până la temelie. Cuvintele ca mesaje într-o sticlă şi cuvintele ca arme de asalt. Nu ştiu cum arată sufletele vindecate de cuvintele mele şi în mod cert nu vreau să ştiu cum arată sufletele rănite de cuvintele mele. Căci sunt, sunt...

Preferi şoapta sau urletul?

Nu ştiu. Uneori prefer să şoptesc, alteori prefer să urlu. În general la întrebarea asta răspund ceilalţi.

Scrii teatru, eşti unul dintre cei mai jucaţi dramaturgi. Mai contează astăzi, acum critica? Mai există ea? Premiul UNITER este echivalent cu…?


Critica de teatru se fixează în general pe spectacolul de teatru, pe jocul actorilor, pe îndemânarea regizorului, pe creativitatea scenografului... dramaturgul e undeva la urmă; ba nu, el nu e la urmă, el e cel care leagă de fapt toate aceste piese de puzzle. E o impietate să te apuci să critici un text de teatru pentru că, practic, nu ai instrumente. Singurul judecător al piesei este regizorul sau secretarul literar pentru că ei decid dacă ce ai scris tu e bun să susţină un spectacol sau nu. şi apoi spectatorul. În România se mai găsesc critici literari setaţi să judece textele dramatice, dar comit o eroare de intenţie pentru că acest tip de scriitură nu este literatură, ci mai degrabă o piesă de arhitectură, ceea ce ei nu pot evalua. Finalmente, premiul UNITER pentru cea mai bună piesă a anului ar trebui să fie un eveniment (un obiect pe care să se bată regizorii, directorii de teatru, ICR, traducători, producători, agenţi etc.). Nu e.

Ai vreun dinte împotriva cuiva?

N-am antipatii în lumea teatrală sau literară. Am în schimb o grămadă de amiciţii şi câteva frumoase prietenii. În schimb am un stil colţos şi franc. Asta înseamnă că există o posibilitate foarte mare să fiu un personaj antipatic. Uneori regret asta, alteori nu realizez. De cele mai multe ori mi-e egal, fiind uman şi comun. În fine, nu e o prioritate pentru mine să fac frumos. E prea târziu să mă mai schimb.
Crezi că teatrul, în forma lui actuală, trage să moară sau transfuzia cu sânge proaspăt îi va da o şansă să trăiască şi după sfârşitul lumii?
Întrebarea ta subsumează un context în care teatrul ar fi ceva mare, important şi oarecum indispensabil construcţiilor sociale de tot felul. Eu cred că teatru e o joacă de oameni mari pentru oameni mari. Asta n-o să moară niciodată. Teatrul va fi şi trebuie să fie intotdeauna marginal, rebel şi revolut. Formele care deviază în Instituţie sunt simple obiecte de muzeu şi beneficiază de publicul adecvat (sărac în simţiri, snob şi comod). Să-l ţină acolo la el. Pe de altă parte sclifoseniile de tip esteticist, eseistic, teoretic sunt moarte din start. E păcat că în România există un număr atât de are de băgători de seamă în ce priveşte teatrul, sunt chiar mai mulţi decât artiştii... E păcat de viaţa lor ratată vreau să spun.

Cum te-ai întâmplat ca autor dramatic?

Păi s-a întâmplat. Am scris un text de proză cu personaje. L-am trimis la un concurs de piesă în care juriul era format din doi iluştri scriitori români (Doru Mareş şi Răzvan Petrescu), mi-au dat premiul I şi de aici a început nebunia.

Personajele tale… Cum le construieşti? Cum începi să le şlefuieşti?

Nimeni, niciodată nu o să-ţi explice cum face. ştii de ce? Pentru că nu ştie. E o magie…

Cât de des te înfurii şi de ce?


Mă înfuriam des, acum cu vârsta plus trainingul de management în business m-au învăţat să mă stăpânesc, sau să evit, sau să controlez. Mă înfurii, aşadar, rar. Nu fac mai urât ca alţii. Nici mai frumos. Înjur, atât. Nu lovesc. Finalmente, dispar.

De ce “Scrisori pentru Rita” a creat controverse?

Nu am acest feedback sau, mai exact, nu-l am atât de bine conturat în acest sens. Am ales să intermediez direct între carte şi cititori, fără prea mare implicare a criticilor (în al căror simţ nu cred deloc), a comentatorilor de tot felul. Aşadar dacă “scrisorile” sunt controversate, e o chesiune strict legată de cititorii mei, ei îmi dau feedback, unii le plac, alţii nu... dar aşa e normal, nu e nimic special în asta. Pe unii i-a scos din spital, pe altii i-a făcut să arunce obiectul cărţii în foc. Unii afirmă că e genială, alţii că e o mizerie. Dar ei sunt cititorii mei, au plătit să citească acest volum, e dreptul lor să o accepte sau să o respingă. Pe de altă parte, cartea asta a primit suficientă recunoaştere de la instituţii (ICR Praga m-a invitat la Târgul internaţional de carte de acolo, USR Dobrogea mi-a decernat premiul pentru cel mai bun roman al anului 2011 etc.), astfel încât să o securizeze în faţa cârcotaşilor. Dar, încă o dată, sunt lucruri simple, româneşti, nu putem fără ele.

Ai primit vreodată răspunsuri mulţumitoare la întrebările tale?

Sunt setat să răspund la întrebări, să rezolv probleme şi să găsesc soluţii. Aşa sunt, aşa o să mor.

Cât înseamnă vulgar şi cât înseamnă decent în viaţa românilor astăzi?

Hai să definim lucrurile. Ce înseamnă vulgar. Majoritatea asociază vulgaritatea cu limbajul sau cu anumite atitudini marginale. Cred că e greşit. Cred că vulgaritatea e doar o chestiune de context. Cred că pula este la Creangă un subiect fabulos de poveste, iar la Giovani Becali o înjurie. Cred că Janis Joplin descălţată şi zăludă e o imagine impresionantă, iar Madonna pe scenă e doar o babă în chiloţi. În viaţa românilor de azi proporţia vulgar/decent e un pic mai apăsată spre deosebire de proporţia acestora în alte ţări. Dar nu fundamental. Nu suntem nici mai înapoiaţi, nici mai răsăriţi decât alţii.

Un one-woman-show ce recompune din piese de puzzle chipul şi confesiunea unei femei copil înseamnă  “Întoarcerea de acasă”… Ce te-a îndemnat să păşesti pe drumul acesta al universului feminin?


Un lucru pragmatic. La începuturi nu-şi prea găseau loc în textele mele de teatru personajele feminine. Nu-mi ieşeau, sau poate mi-era teamă să le construiesc, sau poate nu ştiam cum se face. Apoi o actriţă m-a rugat să-i scriu un monolog, apoi pentru că nu am ştiut am rugat-o să-mi povestească viaţa ei secretă pe două pagini, apoi ea a avut curaj şi mi-a povestit-o, apoi a ieşit ÎNTOARCEREA DE ACASă şi imediat nu am mai avut o problemă cu acest tip de personaj,

Ce înseamnă acasă pentru ştefan Caraman?

Acasă.

Cât de mult s-a inspirat dramaturgul din experienţa directorului de bancă?

În niciun fel. Mai degrabă directorul de bancă s-a inspirat din experienţa dramaturgului. Până şi în banking (sau mai ales aici) ai nevoie să fii creativ şi inspirat.


 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Aici e Radio Europa Liberă. Ne-am întors

Aici e Radio Europa Liberă. Ne-am întors
La 30 de ani de la căderea comunismului, Festivalul Național de Teatru și Radio Europa Liberă organizează o întâlnire istorică ! Gazdele evenimentului: Neculai Constantin Munteanu și Emil...

Elia Suleiman, Mounia Meddour și Jasmila Žbanić, invitați speciali la Les Films de Cannes à Bucarest

Elia Suleiman, Mounia Meddour și Jasmila Žbanić, invitați speciali la Les Films de Cannes à Bucarest
Galerie Foto Elia Suleiman, regizorul filmului It Must be Heaven, câștigătorul premiului special al juriului în cadrul Festival de Cannes 2019, vine la București pentru a doua oară.   Sâmbătă, 19 octombrie,...

Bad Talks – o după-amiază neliniștită la Unteatru

Bad Talks – o după-amiază neliniștită la Unteatru
Galerie Foto Un singur eveniment are puterea de a declanșa o schimbare radicală în cursul istoriei. Același adevăr poate arăta diferit în percepția fiecărui martor. Duminică, pe 13 octombrie, de la ora 16:00, Bad Talks,...

Începe Astra Film Festival 2019: spectacolul lumii se mută la Sibiu, între 14 și 20 octombrie

Începe Astra Film Festival 2019: spectacolul lumii se mută la Sibiu, între 14 și 20 octombrie
Începând de astăzi, 14 octombrie, centrul istoric al Sibiului va fremăta efectiv timp de 7 zile la vibrațiile celei de-a XXVI-a ediții a Festivalului Internațional Astra Film, un festival de amploare și...

Sara Danius, prima femeie din fruntea Academiei Suedeze, a decedat la 57 de ani

Sara Danius, prima femeie din fruntea Academiei Suedeze, a decedat la 57 de ani
Sara Danius, prima femeie care a ocupat funcţia de secretar permanent al Academiei Suedeze şi care a condus instituţia ce acordă premiul Nobel pentru Literatură în timpul recentei crize, a murit la 57 de ani după...

Laureata în 2019 a celui mai dificil concurs de vioară din lume: Ioana Cristina Goicea, recital și lansare de disc

Laureata în 2019 a celui mai dificil concurs de vioară din lume: Ioana Cristina Goicea, recital și lansare de disc
Galerie Foto Pe 12 octombrie, de la ora 19.00, violonista Ioana Cristina Goicea urmează să susțină un recital la Sala Radio, în cadrul proiectului “Moștenitorii României muzicale”, organizat de Radio România Muzical și...

Raritate muzicală enesciană și expoziție, la „Rencontres Musicales Enesco” de la Paris

Raritate muzicală enesciană și expoziție, la „Rencontres Musicales Enesco” de la Paris
Cea de-a VI-a ediție a „Rencontres Musicales Enesco”/ „Întâlnirile Muzicale Enesco” se desfașoară în perioada 9-17 octombrie 2019 pe mai multe scene pariziene și este organizată de Asociația...

Vernisajul expoziției Enric Fort Ballester The End of Caresses la Galeria Quadro  21

Vernisajul expoziției Enric Fort Ballester The End of Caresses la Galeria Quadro  21
Publicul iubitor de artă este invitat la vernisajul expoziției Enric Fort Ballester The End of Caresses. Taurus (Sfârșitul mângâierilor. Taurul), astăzi, 11 octombrie, începând cu...

„Alexandru Darie: ...a fost odată un Puck...”

„Alexandru Darie: ...a fost odată un Puck...”
Eveniment Alexandru Darie (1959 – 2019), având ca punct de plecare ultimele două apariţii editoriale ale Editurei Nemira dedicate acestuia: „Alexandru Darie – spectacole de poveste” de Doina Papp...

Evenimente speciale din cadrul Dracula Film Festival 2019

Evenimente speciale din cadrul Dracula Film Festival 2019
Masterclass Lamberto Bava, Ziua Ion Popescu-Gopo, Workshopuri Dracula Digital și Parada Zombie   O serie de evenimente speciale au loc în cadrul Dracula Film Festival, evenimente care completează cele 4...

„Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole”, de vineri pe marile ecrane

„Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole”, de vineri pe marile ecrane
Lungmetrajul documentar „Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole”, scris și regizat de Claudiu Mitcu și Mihai Mincan, va rula în cinematografele românești din 11 octombrie 2019.   Filmul va...

ALEXANDRU TOMESCU cântă Mendelssohn, în deschiderea stagiunii Orchestrei de Cameră Radio

ALEXANDRU TOMESCU cântă Mendelssohn, în deschiderea stagiunii Orchestrei de Cameră Radio
Galerie Foto Miercuri, 16 octombrie  (ora 19.00), Orchestra de Cameră Radio își va deschide noua stagiune la Sala Radio, cu doi artiști de marcă: dirijorul LADISLAU HORVATH - concertmaestru al prestigioasei orchestre...

Marin Cazacu şi Violoncellissimo încheie turneul naţional „Clasic la puterea a treia” pe 11 octombrie

Marin Cazacu şi Violoncellissimo încheie turneul naţional  „Clasic la puterea a treia” pe 11 octombrie
Turneul naţional „Clasic la puterea a treia - Violoncellissimo” se încheie pe 11 octombrie la Bistriţa. Violoncelistul Marin Cazacu declara după primele concerte : "Ne apropiem de finalul turneului naţional...

Pulsul cinematografiei românești se ia la Sibiu: 20 de filme esențiale la Astra Film Festival 2019

Pulsul cinematografiei românești se ia la Sibiu:  20 de filme esențiale la Astra Film Festival 2019
Între 14 și 20 octombrie, la Festivalul Internațional Astra Film de la Sibiu vor rula pe marile ecrane 20 de filme legate de România fie prin subiect, fie prin autor: 13 documentare participă în competițiile...

Nobel 2019 pentru literatură: Poloneza Olga Tokarczuk și austriacul Peter Handke

Nobel 2019 pentru literatură: Poloneza Olga Tokarczuk și austriacul Peter Handke
Premiul Nobel pentru Literatură a fost decernat romancierei poloneze Olga Tokarczuk, pentru ediţia de anul trecut, amânată din cauza unui scandal de agresiune sexuală care a afectat serios Academia Regală...
Serviciul de email marketing furnizat de