x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Ştefan Caraman: ”Am un stil colţos şi franc”

0
Autor: Loreta Popa 14 Ian 2013 - 15:12
Ştefan Caraman:  ”Am un stil colţos şi franc”
Prin intermediul teatrului, pătrundem într-un univers incredibil pe care autorul şi l-a imaginat. Sufletul autorului stă pitit între paginile textului, iar noi, cu sau fără voia acestuia, ne putem lumina citind, învăţând. Textele lui Ştefan Caraman au atras interesul unor regizori preocupaţi de experiment, pentru că uneori surâsul îţi îngheaţă pe buze citindu-le. Sunt aduse în faţa ta situaţii de care te-ai lovit măcar o odată în viaţă, însă temerar prin definiţie, cu un simţ al cuvintelor aparte, ştefan Caraman ţi le aşază pe tavă frumos. E suficient să te deschizi şi să înţelegi. Este un dramaturg cu har, un pragmatic al cărui glas te încălzeşte şi te aduce la suprafaţă, altfel decât se întâmplă cu alţi autori. Se consideră un individ matur, traversat des şi temeinic de crize, cu priviri aruncate des în urmă, adunând în portbagajul existenţial tot mai multe concluzii. Din aşa-zisa sa oboseală s-au născut ”Scrisori pentru Rita” şi ”Întoarcerea de acasă” şi nu numai, prilej pentru noi de a vi-l aduce aproape într-un interviu altfel.

De ce ai ales cuvântul? Puteai să alegi foarte bine orice număr sau cifră. Puteai să alegi pământul, cerul, apa sau aerul. De ce cuvântul?
E simplu. Cuvântul m-a ales pe mine. Asta încă de când eram copil. Mi-a plăcut mult să citesc, eram fala profesoarei mele de limba română din şcoala generală. Cuvântul e poarta de la suflet spre carne. Cuvântul e expresia generozităţii, pentru că el oferă şi niciodată nu cere.

Ce fac cuvintele tale? Farmecă, ating, lovesc, trezesc, dezvoltă, construiesc, vindecă? Cum arată sufletele vindecate de cuvintele tale? Le-ai întâlnit vreodată?


Ah, cuvintele fac multe lucruri. Am mereu în minte o prelegere a Ioanei Pârvulescu despre puterea cuvintelor. Cuvintele îmbrăţişează, dar şi strangulează. Cuvintele trezesc, dar şi sperie. Cuvintele construiesc, dar şi dărâmă până la temelie. Cuvintele ca mesaje într-o sticlă şi cuvintele ca arme de asalt. Nu ştiu cum arată sufletele vindecate de cuvintele mele şi în mod cert nu vreau să ştiu cum arată sufletele rănite de cuvintele mele. Căci sunt, sunt...

Preferi şoapta sau urletul?

Nu ştiu. Uneori prefer să şoptesc, alteori prefer să urlu. În general la întrebarea asta răspund ceilalţi.

Scrii teatru, eşti unul dintre cei mai jucaţi dramaturgi. Mai contează astăzi, acum critica? Mai există ea? Premiul UNITER este echivalent cu…?


Critica de teatru se fixează în general pe spectacolul de teatru, pe jocul actorilor, pe îndemânarea regizorului, pe creativitatea scenografului... dramaturgul e undeva la urmă; ba nu, el nu e la urmă, el e cel care leagă de fapt toate aceste piese de puzzle. E o impietate să te apuci să critici un text de teatru pentru că, practic, nu ai instrumente. Singurul judecător al piesei este regizorul sau secretarul literar pentru că ei decid dacă ce ai scris tu e bun să susţină un spectacol sau nu. şi apoi spectatorul. În România se mai găsesc critici literari setaţi să judece textele dramatice, dar comit o eroare de intenţie pentru că acest tip de scriitură nu este literatură, ci mai degrabă o piesă de arhitectură, ceea ce ei nu pot evalua. Finalmente, premiul UNITER pentru cea mai bună piesă a anului ar trebui să fie un eveniment (un obiect pe care să se bată regizorii, directorii de teatru, ICR, traducători, producători, agenţi etc.). Nu e.

Ai vreun dinte împotriva cuiva?

N-am antipatii în lumea teatrală sau literară. Am în schimb o grămadă de amiciţii şi câteva frumoase prietenii. În schimb am un stil colţos şi franc. Asta înseamnă că există o posibilitate foarte mare să fiu un personaj antipatic. Uneori regret asta, alteori nu realizez. De cele mai multe ori mi-e egal, fiind uman şi comun. În fine, nu e o prioritate pentru mine să fac frumos. E prea târziu să mă mai schimb.
Crezi că teatrul, în forma lui actuală, trage să moară sau transfuzia cu sânge proaspăt îi va da o şansă să trăiască şi după sfârşitul lumii?
Întrebarea ta subsumează un context în care teatrul ar fi ceva mare, important şi oarecum indispensabil construcţiilor sociale de tot felul. Eu cred că teatru e o joacă de oameni mari pentru oameni mari. Asta n-o să moară niciodată. Teatrul va fi şi trebuie să fie intotdeauna marginal, rebel şi revolut. Formele care deviază în Instituţie sunt simple obiecte de muzeu şi beneficiază de publicul adecvat (sărac în simţiri, snob şi comod). Să-l ţină acolo la el. Pe de altă parte sclifoseniile de tip esteticist, eseistic, teoretic sunt moarte din start. E păcat că în România există un număr atât de are de băgători de seamă în ce priveşte teatrul, sunt chiar mai mulţi decât artiştii... E păcat de viaţa lor ratată vreau să spun.

Cum te-ai întâmplat ca autor dramatic?

Păi s-a întâmplat. Am scris un text de proză cu personaje. L-am trimis la un concurs de piesă în care juriul era format din doi iluştri scriitori români (Doru Mareş şi Răzvan Petrescu), mi-au dat premiul I şi de aici a început nebunia.

Personajele tale… Cum le construieşti? Cum începi să le şlefuieşti?

Nimeni, niciodată nu o să-ţi explice cum face. ştii de ce? Pentru că nu ştie. E o magie…

Cât de des te înfurii şi de ce?


Mă înfuriam des, acum cu vârsta plus trainingul de management în business m-au învăţat să mă stăpânesc, sau să evit, sau să controlez. Mă înfurii, aşadar, rar. Nu fac mai urât ca alţii. Nici mai frumos. Înjur, atât. Nu lovesc. Finalmente, dispar.

De ce “Scrisori pentru Rita” a creat controverse?

Nu am acest feedback sau, mai exact, nu-l am atât de bine conturat în acest sens. Am ales să intermediez direct între carte şi cititori, fără prea mare implicare a criticilor (în al căror simţ nu cred deloc), a comentatorilor de tot felul. Aşadar dacă “scrisorile” sunt controversate, e o chesiune strict legată de cititorii mei, ei îmi dau feedback, unii le plac, alţii nu... dar aşa e normal, nu e nimic special în asta. Pe unii i-a scos din spital, pe altii i-a făcut să arunce obiectul cărţii în foc. Unii afirmă că e genială, alţii că e o mizerie. Dar ei sunt cititorii mei, au plătit să citească acest volum, e dreptul lor să o accepte sau să o respingă. Pe de altă parte, cartea asta a primit suficientă recunoaştere de la instituţii (ICR Praga m-a invitat la Târgul internaţional de carte de acolo, USR Dobrogea mi-a decernat premiul pentru cel mai bun roman al anului 2011 etc.), astfel încât să o securizeze în faţa cârcotaşilor. Dar, încă o dată, sunt lucruri simple, româneşti, nu putem fără ele.

Ai primit vreodată răspunsuri mulţumitoare la întrebările tale?

Sunt setat să răspund la întrebări, să rezolv probleme şi să găsesc soluţii. Aşa sunt, aşa o să mor.

Cât înseamnă vulgar şi cât înseamnă decent în viaţa românilor astăzi?

Hai să definim lucrurile. Ce înseamnă vulgar. Majoritatea asociază vulgaritatea cu limbajul sau cu anumite atitudini marginale. Cred că e greşit. Cred că vulgaritatea e doar o chestiune de context. Cred că pula este la Creangă un subiect fabulos de poveste, iar la Giovani Becali o înjurie. Cred că Janis Joplin descălţată şi zăludă e o imagine impresionantă, iar Madonna pe scenă e doar o babă în chiloţi. În viaţa românilor de azi proporţia vulgar/decent e un pic mai apăsată spre deosebire de proporţia acestora în alte ţări. Dar nu fundamental. Nu suntem nici mai înapoiaţi, nici mai răsăriţi decât alţii.

Un one-woman-show ce recompune din piese de puzzle chipul şi confesiunea unei femei copil înseamnă  “Întoarcerea de acasă”… Ce te-a îndemnat să păşesti pe drumul acesta al universului feminin?


Un lucru pragmatic. La începuturi nu-şi prea găseau loc în textele mele de teatru personajele feminine. Nu-mi ieşeau, sau poate mi-era teamă să le construiesc, sau poate nu ştiam cum se face. Apoi o actriţă m-a rugat să-i scriu un monolog, apoi pentru că nu am ştiut am rugat-o să-mi povestească viaţa ei secretă pe două pagini, apoi ea a avut curaj şi mi-a povestit-o, apoi a ieşit ÎNTOARCEREA DE ACASă şi imediat nu am mai avut o problemă cu acest tip de personaj,

Ce înseamnă acasă pentru ştefan Caraman?

Acasă.

Cât de mult s-a inspirat dramaturgul din experienţa directorului de bancă?

În niciun fel. Mai degrabă directorul de bancă s-a inspirat din experienţa dramaturgului. Până şi în banking (sau mai ales aici) ai nevoie să fii creativ şi inspirat.


 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Adele vrea să înceapă o nouă viaţă după divorţ

Adele vrea să înceapă o nouă viaţă după divorţ
Cântăreaţa britanică Adele se gândeşte deja la 30 de ani să înceapă o nouă viaţă, după divorţul de Simon Konecki, relatează online ziarul spaniol El Periodico. Presa britanică asigură că Adele va...

Scurt metrajul „ULTIMUL DRUM SPRE MARE” regizat de Adi Voicu a fost selecționat în cadrul Semaine de la Critique Cannes 2019

Scurt metrajul „ULTIMUL DRUM SPRE MARE” regizat de Adi Voicu a fost selecționat în cadrul Semaine de la Critique Cannes 2019
Galerie Foto Fondată în 1962 de către sindicatul criticilor de film din Franța, Secțiunea Semaine de la Critique se concentrează pe descoperirea de noi talente în cinema.  „Ultimul drum spre mare” este al doilea...

Fructul oprit sezonul 2 episodul 32. Adrian dispare fără urmă: “Sonia, ce i-ai făcut nepotului meu? Unde e?”

Fructul oprit sezonul 2 episodul 32. Adrian dispare fără urmă: “Sonia, ce i-ai făcut nepotului meu? Unde e?”
Galerie Foto Sezonul 2 “Fructul oprit” continuă, în această seară, de la ora 20.00, cu răsturnări de situație și întâmplări neașteptate, de care vor avea parte protagoniștii serialului. După calvarul trăit la...

A apărut "Fals jurnal de supraviețuire", de RUXANDRA SĂRARU - o selecție de interviuri cu personalități

A apărut "Fals jurnal de supraviețuire", de RUXANDRA SĂRARU - o selecție de interviuri cu personalități
Volumul prezintă o selecție de interviuri cu personalități politice, culturale, diplomați, jurnaliști luate acestora de către Ruxandra Săraru în cadrul emisiunilor realizate la postul public de radio Radio...

FOTO Mii de bucureşteni au vizitat Arcul de Triumf cu ocazia Nopţii Cărţilor Deschise

FOTO Mii de bucureşteni au vizitat Arcul de Triumf cu ocazia Nopţii Cărţilor Deschise
Galerie Foto Mii de bucureşteni au vizitat marţi, cu ocazia Nopţii Cărţilor Deschise, Arcul de Triumf din Capitală, care a fost deschis publicului cu prilejul Zilei Internaţionale a Cărţii şi a Drepturilor de...

Sezonul România – Franţa

Sezonul România – Franţa
Galerie Foto Expoziția “Specii de spații” - lucrări din colecţia de artă contemporană Société Générale Sezonul România-Franța debutează în București cu expoziția Specii de Spații, lucrări din colecția...

În expoziţii: feminism, scene de viaţă înrămate, jocul cu lumea   

În expoziţii: feminism, scene de viaţă înrămate, jocul cu lumea   
Galerie Foto „Pe muchie de cuțit” În perioada 2-28 mai 2019, Accademia di Romania in Roma, în colaborare cu Uniunea Artiştilor Plastici din România (U.A.P.), organizează Expoziția de Artă...

Ouăle teatrului Grivița53 expuse pe Sunset Boulevard, Oxford Street și Champs-Elysees

Ouăle teatrului Grivița53 expuse pe Sunset Boulevard, Oxford Street și Champs-Elysees
Galerie Foto Săptămâna Mare a început cu bucurie! Festivalul Ouălor a debutat la Fratelli Lounge & Club unde s-a dat startul campaniei de strângere de fonduri pentru Grivița53, Primul teatru construit...

Premiile Actualitatea muzicală vor fi decernate pe 24 aprilie

Premiile Actualitatea muzicală vor fi decernate pe 24 aprilie
Festivitatea de premiere a revistei Actualitatea Muzicală, ajunsă la a 29-a ediţie consecutivă, va avea loc miercuri, 24.04.2019, ora 12 în Aula Palatului Cantacuzino. Premiul pentru proiecte media dedicate...

Președintele ICR, Liliana Țuroiu: Sezonul România-Franța este un moment de reafirmare a valorilor culturale comune

Președintele ICR, Liliana Țuroiu: Sezonul România-Franța este un moment de reafirmare a valorilor culturale comune
Galerie Foto Expoziţia „România/Franţa - Itinerarii culturale”, unul dintre primele evenimente care au marcat deschiderea Sezonului România-Franța în București, a avut loc vineri, 19 aprilie, în Sala „Theodor...

10 capodopere semnate Adrian Ghenie la Palazzo Cini din Veneţia

10 capodopere semnate Adrian Ghenie la Palazzo Cini din Veneţia
Galerie Foto “Personala lui Ghenie este a treia dintr-o serie de trei excepţionale expoziţii de artă contemporană pe care Palazzo Cini le găzduieşte. După Ettore Spalletti şi Vik Muniz, era important ca la Veneţia să fie...

Rezultatele concursului UNITER „Cea mai bună piesă românească a anului 2018”

Rezultatele concursului UNITER  „Cea mai bună piesă românească a anului 2018”
Galerie Foto Juriul Concursului de dramaturgie „Cea mai bună piesă românească a anului 2018”, compus din criticii Marina Constantinescu, Dan C. Mihăilescu și Marian Popescu,  a decis să nominalizeze în Selecţia...

Licitaţie cu o colecţie de 250 de bijuterii excepţionale cu patină şi poveşti     

Licitaţie cu o colecţie de 250 de bijuterii excepţionale cu patină şi poveşti     
Galerie Foto Artmark vă invită, miercuri 24 aprilie, la Palatul Cesianu-Racoviță, la o licitaţie de Ceasuri, Bijuterii & Artă Decorativă. Nu lăsați să treacă timpul fără să vizitați noua expoziție de ceasuri...

Trei ani de cercetări pentru realizarea monografiei comunei Tătărăștii de Sus

Trei ani de cercetări pentru realizarea monografiei comunei Tătărăștii de Sus
Zilele trecute a avut loc la Muzeul Județean Teleorman, prezentarea cărții ,,Monografia com. Tătărăștii de Sus, jud. Teleorman (Satele Tătărăștii de Sus, Udupu și Dobreni)”, editată de Centrul Editorial...

”Ultimele şapte cuvinte ale Mântuitorului pe cruce” (HAYDN), la Sala Radio!

”Ultimele şapte cuvinte ale Mântuitorului pe cruce” (HAYDN), la Sala Radio!
În Săptămâna Patimilor, marţi, 23 aprilie (19.00), VOCES - cvartetul de coarde cu cea mai lungă tradiţie în România, parte a Orchestrelor şi Corurilor Radio, vă invită să ascultați la Sala Radio una dintre...
Serviciul de email marketing furnizat de