x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Ştefan Caraman: ”Am un stil colţos şi franc”

0
Autor: Loreta Popa 14 Ian 2013 - 15:12
Ştefan Caraman:  ”Am un stil colţos şi franc”
Prin intermediul teatrului, pătrundem într-un univers incredibil pe care autorul şi l-a imaginat. Sufletul autorului stă pitit între paginile textului, iar noi, cu sau fără voia acestuia, ne putem lumina citind, învăţând. Textele lui Ştefan Caraman au atras interesul unor regizori preocupaţi de experiment, pentru că uneori surâsul îţi îngheaţă pe buze citindu-le. Sunt aduse în faţa ta situaţii de care te-ai lovit măcar o odată în viaţă, însă temerar prin definiţie, cu un simţ al cuvintelor aparte, ştefan Caraman ţi le aşază pe tavă frumos. E suficient să te deschizi şi să înţelegi. Este un dramaturg cu har, un pragmatic al cărui glas te încălzeşte şi te aduce la suprafaţă, altfel decât se întâmplă cu alţi autori. Se consideră un individ matur, traversat des şi temeinic de crize, cu priviri aruncate des în urmă, adunând în portbagajul existenţial tot mai multe concluzii. Din aşa-zisa sa oboseală s-au născut ”Scrisori pentru Rita” şi ”Întoarcerea de acasă” şi nu numai, prilej pentru noi de a vi-l aduce aproape într-un interviu altfel.

De ce ai ales cuvântul? Puteai să alegi foarte bine orice număr sau cifră. Puteai să alegi pământul, cerul, apa sau aerul. De ce cuvântul?
E simplu. Cuvântul m-a ales pe mine. Asta încă de când eram copil. Mi-a plăcut mult să citesc, eram fala profesoarei mele de limba română din şcoala generală. Cuvântul e poarta de la suflet spre carne. Cuvântul e expresia generozităţii, pentru că el oferă şi niciodată nu cere.

Ce fac cuvintele tale? Farmecă, ating, lovesc, trezesc, dezvoltă, construiesc, vindecă? Cum arată sufletele vindecate de cuvintele tale? Le-ai întâlnit vreodată?


Ah, cuvintele fac multe lucruri. Am mereu în minte o prelegere a Ioanei Pârvulescu despre puterea cuvintelor. Cuvintele îmbrăţişează, dar şi strangulează. Cuvintele trezesc, dar şi sperie. Cuvintele construiesc, dar şi dărâmă până la temelie. Cuvintele ca mesaje într-o sticlă şi cuvintele ca arme de asalt. Nu ştiu cum arată sufletele vindecate de cuvintele mele şi în mod cert nu vreau să ştiu cum arată sufletele rănite de cuvintele mele. Căci sunt, sunt...

Preferi şoapta sau urletul?

Nu ştiu. Uneori prefer să şoptesc, alteori prefer să urlu. În general la întrebarea asta răspund ceilalţi.

Scrii teatru, eşti unul dintre cei mai jucaţi dramaturgi. Mai contează astăzi, acum critica? Mai există ea? Premiul UNITER este echivalent cu…?


Critica de teatru se fixează în general pe spectacolul de teatru, pe jocul actorilor, pe îndemânarea regizorului, pe creativitatea scenografului... dramaturgul e undeva la urmă; ba nu, el nu e la urmă, el e cel care leagă de fapt toate aceste piese de puzzle. E o impietate să te apuci să critici un text de teatru pentru că, practic, nu ai instrumente. Singurul judecător al piesei este regizorul sau secretarul literar pentru că ei decid dacă ce ai scris tu e bun să susţină un spectacol sau nu. şi apoi spectatorul. În România se mai găsesc critici literari setaţi să judece textele dramatice, dar comit o eroare de intenţie pentru că acest tip de scriitură nu este literatură, ci mai degrabă o piesă de arhitectură, ceea ce ei nu pot evalua. Finalmente, premiul UNITER pentru cea mai bună piesă a anului ar trebui să fie un eveniment (un obiect pe care să se bată regizorii, directorii de teatru, ICR, traducători, producători, agenţi etc.). Nu e.

Ai vreun dinte împotriva cuiva?

N-am antipatii în lumea teatrală sau literară. Am în schimb o grămadă de amiciţii şi câteva frumoase prietenii. În schimb am un stil colţos şi franc. Asta înseamnă că există o posibilitate foarte mare să fiu un personaj antipatic. Uneori regret asta, alteori nu realizez. De cele mai multe ori mi-e egal, fiind uman şi comun. În fine, nu e o prioritate pentru mine să fac frumos. E prea târziu să mă mai schimb.
Crezi că teatrul, în forma lui actuală, trage să moară sau transfuzia cu sânge proaspăt îi va da o şansă să trăiască şi după sfârşitul lumii?
Întrebarea ta subsumează un context în care teatrul ar fi ceva mare, important şi oarecum indispensabil construcţiilor sociale de tot felul. Eu cred că teatru e o joacă de oameni mari pentru oameni mari. Asta n-o să moară niciodată. Teatrul va fi şi trebuie să fie intotdeauna marginal, rebel şi revolut. Formele care deviază în Instituţie sunt simple obiecte de muzeu şi beneficiază de publicul adecvat (sărac în simţiri, snob şi comod). Să-l ţină acolo la el. Pe de altă parte sclifoseniile de tip esteticist, eseistic, teoretic sunt moarte din start. E păcat că în România există un număr atât de are de băgători de seamă în ce priveşte teatrul, sunt chiar mai mulţi decât artiştii... E păcat de viaţa lor ratată vreau să spun.

Cum te-ai întâmplat ca autor dramatic?

Păi s-a întâmplat. Am scris un text de proză cu personaje. L-am trimis la un concurs de piesă în care juriul era format din doi iluştri scriitori români (Doru Mareş şi Răzvan Petrescu), mi-au dat premiul I şi de aici a început nebunia.

Personajele tale… Cum le construieşti? Cum începi să le şlefuieşti?

Nimeni, niciodată nu o să-ţi explice cum face. ştii de ce? Pentru că nu ştie. E o magie…

Cât de des te înfurii şi de ce?


Mă înfuriam des, acum cu vârsta plus trainingul de management în business m-au învăţat să mă stăpânesc, sau să evit, sau să controlez. Mă înfurii, aşadar, rar. Nu fac mai urât ca alţii. Nici mai frumos. Înjur, atât. Nu lovesc. Finalmente, dispar.

De ce “Scrisori pentru Rita” a creat controverse?

Nu am acest feedback sau, mai exact, nu-l am atât de bine conturat în acest sens. Am ales să intermediez direct între carte şi cititori, fără prea mare implicare a criticilor (în al căror simţ nu cred deloc), a comentatorilor de tot felul. Aşadar dacă “scrisorile” sunt controversate, e o chesiune strict legată de cititorii mei, ei îmi dau feedback, unii le plac, alţii nu... dar aşa e normal, nu e nimic special în asta. Pe unii i-a scos din spital, pe altii i-a făcut să arunce obiectul cărţii în foc. Unii afirmă că e genială, alţii că e o mizerie. Dar ei sunt cititorii mei, au plătit să citească acest volum, e dreptul lor să o accepte sau să o respingă. Pe de altă parte, cartea asta a primit suficientă recunoaştere de la instituţii (ICR Praga m-a invitat la Târgul internaţional de carte de acolo, USR Dobrogea mi-a decernat premiul pentru cel mai bun roman al anului 2011 etc.), astfel încât să o securizeze în faţa cârcotaşilor. Dar, încă o dată, sunt lucruri simple, româneşti, nu putem fără ele.

Ai primit vreodată răspunsuri mulţumitoare la întrebările tale?

Sunt setat să răspund la întrebări, să rezolv probleme şi să găsesc soluţii. Aşa sunt, aşa o să mor.

Cât înseamnă vulgar şi cât înseamnă decent în viaţa românilor astăzi?

Hai să definim lucrurile. Ce înseamnă vulgar. Majoritatea asociază vulgaritatea cu limbajul sau cu anumite atitudini marginale. Cred că e greşit. Cred că vulgaritatea e doar o chestiune de context. Cred că pula este la Creangă un subiect fabulos de poveste, iar la Giovani Becali o înjurie. Cred că Janis Joplin descălţată şi zăludă e o imagine impresionantă, iar Madonna pe scenă e doar o babă în chiloţi. În viaţa românilor de azi proporţia vulgar/decent e un pic mai apăsată spre deosebire de proporţia acestora în alte ţări. Dar nu fundamental. Nu suntem nici mai înapoiaţi, nici mai răsăriţi decât alţii.

Un one-woman-show ce recompune din piese de puzzle chipul şi confesiunea unei femei copil înseamnă  “Întoarcerea de acasă”… Ce te-a îndemnat să păşesti pe drumul acesta al universului feminin?


Un lucru pragmatic. La începuturi nu-şi prea găseau loc în textele mele de teatru personajele feminine. Nu-mi ieşeau, sau poate mi-era teamă să le construiesc, sau poate nu ştiam cum se face. Apoi o actriţă m-a rugat să-i scriu un monolog, apoi pentru că nu am ştiut am rugat-o să-mi povestească viaţa ei secretă pe două pagini, apoi ea a avut curaj şi mi-a povestit-o, apoi a ieşit ÎNTOARCEREA DE ACASă şi imediat nu am mai avut o problemă cu acest tip de personaj,

Ce înseamnă acasă pentru ştefan Caraman?

Acasă.

Cât de mult s-a inspirat dramaturgul din experienţa directorului de bancă?

În niciun fel. Mai degrabă directorul de bancă s-a inspirat din experienţa dramaturgului. Până şi în banking (sau mai ales aici) ai nevoie să fii creativ şi inspirat.


 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Peste 7.000 de fani ai muzicii rock, la concertul Deep Purple din Cluj

Peste 7.000 de fani ai muzicii rock, la concertul Deep Purple din Cluj
Galerie Foto Legendara trupă și-a surprins publicul cu fragmente din George Enescu. Deep Purple una dintre cele mai reprezentative trupe ale rock-ului britanic care, de-a lungul timpului, a explorat noi stiluri,...

Haydn, Mozart şi Beethoven, în interpretarea Orchestrei Filarmonicii „George Enescu“, condusă de Horia Andreescu

Haydn, Mozart şi Beethoven, în interpretarea Orchestrei Filarmonicii „George Enescu“, condusă de Horia Andreescu
În această seară, la Ateneul Român, de la ora 19.00, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, dirijată de Horia Andreescu, va avea în program lucrări de Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart şi...

Premieră “Persona” la Odeon

Premieră “Persona” la Odeon
Pe 20 și 21 decembrie, ora 19:30, în Sala Studio a Teatrului Odeon are loc premiera spectacolului “Persona” de Ingmar Bergman, regia Radu Nica, decorul Tudor Prodan, costumele Cristina Milea. Din...

Cozi imense cu o săptămână înainte de lansarea noului film din seria "Star Wars"

Cozi imense cu o săptămână înainte de lansarea noului film din seria "Star Wars"
Fanii francizei "Star Wars", echipaţi cu saci de dormit şi un proiector portabil, au început încă de ieri să îşi amplaseze corturile pe trotuarul din faţa legendarului cinematograf "Chinese Theatre" din...

BRomania, despre debutul regizoral al filmului 5GANG: Un Altfel Crăciun: „Mi-am dorit dintotdeauna să fac un film”

BRomania, despre debutul regizoral al filmului 5GANG: Un Altfel Crăciun:  „Mi-am dorit dintotdeauna să fac un film”
Matei Dima a știut de când era mic că vrea să lucreze în industria de divertisment, pentru că mereu și-a dorit să facă oamenii să râdă. După ce a studiat la o facultate de teatru din Los Angeles, el a...

România, cel mai mare exportator de viori din UE

România, cel mai mare exportator de viori din UE
Statele membre ale Uniunii Europene au exportat anul trecut 105.000 viori, în valoare de 23,3 milioane de euro, iar România este cel mai mare exportator de viori al UE în restul lumii, arată datele publicate de...

Muzică veche românească cu Ansamblul Anton Pann, la Festivalul EUROPALIA România

Muzică veche românească cu Ansamblul Anton Pann, la Festivalul EUROPALIA România
Galerie Foto Muzica Principelui Cantemir va fi interpretată  de către Ansamblul cameral de muzică veche Anton Pann, în faţa publicului european, în cadrul Festivalului EUROPALIA România, prin intermediul unui turneu...

Susan Sontag pe scena Teatrului Maghiar de Stat din Cluj!

Susan Sontag pe scena Teatrului Maghiar de Stat din Cluj!
Galerie Foto Sâmbătă, 14 decembrie, ora 20:00, în Sala Studio a Teatrului Maghiar de Stat, va avea loc premiera spectacolului Alice în pat de Susan Sontag, regizată de Dorka Porogi. În cadrul conferinței de presă care a...

„1989: Anul în care Europa a redevenit ea însăşi” Fotograful Edward Serotta şi transformările Estului, într-o expoziţie-document la Muzeul Municipiului Bucureşti – Palatul Suţu

„1989: Anul în care Europa a redevenit ea însăşi”  Fotograful Edward Serotta şi transformările Estului, într-o expoziţie-document  la Muzeul Municipiului Bucureşti – Palatul Suţu
Un şuvoi de entuziasm, încrâncenare, fericire, durere, eliberare, dar şi nenumărate alte sentimente şi gânduri întipărite, din întâmplare, pe peliculă. Aceste instantanee ale libertăţii, realizate în...

Cineclub OWR: Focus Germania de Est. Săptămâna #2 - Reunificarea Germaniei și întâlnire cu Sibylle Schönemann

Cineclub OWR: Focus Germania de Est.  Săptămâna #2 - Reunificarea Germaniei și întâlnire cu Sibylle Schönemann
Cineclubul One World Romania continuă sondarea punctului de cotitură pe care l-a reprezentat intersecția anilor ‘80 și ‘90 în Europa și în lume prin prezentarea unor documentare rare, realizate în toiul...

„Trăind în zen”. Colocviu despre zen, simplitatea vieții monahale și relația dintre zen și artă, cu participarea extraordinară a maestrului zen Geppo Kobori și a artiștilor asociați templului Ryoko-in, Kyoto, Japonia

„Trăind în zen”. Colocviu despre zen, simplitatea vieții monahale și relația dintre zen și artă, cu participarea extraordinară a maestrului zen Geppo Kobori și a artiștilor asociați templului Ryoko-in, Kyoto, Japonia
Sâmbătă și duminică, 14 și 15 decembrie 2019, la Muzeul Național de Artă al României va avea loc evenimentul „Trăind în zen” organizat împreună cu Asociațiile Chado Urasenke Tankokai din România și...

Proiecția filmului ”Război pe calea undelor”, în contextul împlinirii a 30 de ani de la Revoluția din decembrie 1989

Proiecția filmului ”Război pe calea undelor”,  în contextul împlinirii a 30 de ani de la Revoluția din decembrie 1989
Ambasada României în Republica Italiană, în colaborare cu Ambasada României în Republica Federală Germania și cu Accademia di Romania in Roma, vă invită la proiecția de film ”Război pe calea undelor”, cu...

UPDATE Președintele Academiei Române anunță că manuscrisele lui Mircea Eliade au fost retrase de la licitație

UPDATE Președintele Academiei Române anunță că manuscrisele lui Mircea Eliade au fost retrase de la licitație
Preşedintele Academiei Române, Ioan-Aurel Pop, a afirmat, că manuscrisele lui Mircea Eliade care urmau să fie scoase la licitaţie pe 16 decembrie au fost retrase de la vânzare. "Manuscrisele sunt scoase, din...

Stagiunea muzicală a cluster-ului EUNIC Roma se încheie printr-un concert organizat în cadrul MUSEI IN MUSICA 2019

Stagiunea muzicală a cluster-ului EUNIC Roma se încheie  printr-un concert organizat în cadrul MUSEI IN MUSICA 2019
Sâmbătă, 14 decembrie 2019, ora 20:30, 21:30 și 22:30, în Sala Esedra di Marco Aurelio – Musei Capitolini (Piazza del Campidoglio 1), Accademia di Romania in Roma, Conservatorul de Muzică “Santa Cecilia” din...

GALA REMEMBER ENESCU - 20 de ani de excelență în muzica clasică la Odeon. Recital extraordinar Alexandru Tomescu și vioara Stradivarius Elder-Voicu

GALA REMEMBER ENESCU - 20 de ani de excelență în muzica clasică la Odeon. Recital extraordinar Alexandru Tomescu și vioara Stradivarius Elder-Voicu
În acest an Fundația Culturală „Remember Enescu” sărbătorește 20 ani de excelență în Sala Majestic a Teatrului Odeon. Joi, 19 decembrie, ora 19:00, violonistul Alexandru Tomescu și...
Serviciul de email marketing furnizat de