x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

TEATRU 2008 / Orânduirea valorică

0
Autor: Maria Sârbu 23 Dec 2008 - 00:00
TEATRU 2008 / Orânduirea valorică

Unde s-a situat teatrul românesc în anul care tocmai se încheie? Au existat succese, fie ele şi izolate? Au fost căderi? Ce fel de public de teatru avem? Sunt întrebări la care încercăm să răspundem împreună cu critici de specialitate – observatori atenţi ai fenomenului teatral.



În 2008, teatrul românesc a fost vizibil la nivel de mediatizare, însă spectacole-eveniment, adică de anvergura celor din 2007 – "Faust" de Silviu Purcărete sau "Unchiul Vanea" al lui Andrei Şerban – au lipsit. Desigur, s-au produs spectacole bune, greii regiei nelipsind din peisajul teatral, însă creaţiile lor nu primesc acum, la "ora bilanţului", aprecierea "excelent". Am avut foarte mult teatru de văzut. Asta şi datorită numărului mare de festivaluri organizate atât în Bucureşti, cât şi în oraşe din ţară. Am fost răsfăţaţi cu spectacole de calitate invitate, stăruind în memorie unele din Festivalul "festCO", din Festivalul Shakespeare de la Craiova şi Bucureşti, din Festivalul "Babel" de la Târgovişte sau din Festivalul de la Sibiu, Festivalul Naţional de Teatru (FNT), Festivalul Uniunii Teatrelor din Europa (UTE). Au fost şi festivaluri de teatru pentru copii, dominând şi aici latura internaţională. S-a remarcat numărul mare de spectatori, în special în rândul tinerilor. Observatorii fenomenului teatral nu vorbesc însă de un "reviriment", tocmai pentru că nu am avut "mari spectacole" româneşti.

VÂRFUL VALORIC E STRĂIN

Criticul Florica Ichim accentuează cantitatea. Ea susţine că în acest an am avut mult teatru din ţară şi din lume, multe festivaluri, cu preocupări de la copii, teatru-dans, operetă la dramaturgia shakespeariană, câteva fiind "deosebit de interesante": Festivalul Shakespeare, Festivalul de la Sibiu sau Festivalul UTE. Iată cum a văzut ea anul teatral 2008: "Am avut şansa ca spectacolele noastre să se poată compara cu trupe excepţionale din lume. Dar, într-un an în care eu am văzut mult teatru, aş aşeza în vârful valoric spectacolul lui Lev Dodin de la Sankt Petersburg "Viaţă şi destin" (Festivalul UTE), pe cel al lui Pippo Delbono "Urlo" din Italia (Festivalul de la Sibiu), şi "Furtuna" de Ostrovski, montat de Lev Erenburg la Magnitogorsk (FNT). Au fost actori excepţionali. Şi Festivalul Shakespeare a adus nume mari. Am întâlnit, însă, şi spectacole proaste, mai ales plicticoase, dar şi încercări lamentabile, de aşa zis înnoire a limbajului teatral. A fost dezamăgire pentru mine selecţia românească a FNT, ale cărei criterii nici nu le-am înţeles, poate din vina mea. Cred că e un an care a consolidat relaţia dintre teatru şi public şi a modificat criteriile de orânduire valorică ale multor spectatori şi critici. A fost un an şi cu foarte multe apariţii editoriale în domeniul teatrului. Dacă oamenii ar citi mai mult despre teatru, ar veni mai înarmaţi să recepteze, să înţeleagă, să judece. E un moment fast, cu sălile pline de tineri şi este nepermis să le mai dăm improvizaţii teatrale, spectacole cu ifos, dramaturgie de trei parale. Cred că trebuie să le dăm numai ceea ce îi poate îmbogăţi, pentru că merită".

FĂRĂ ÎNVIORARE
Pentru Andreea Dumitru, 2008 a fost un an atipic: "A excelat la capitolul prezenţe străine, dar ne-a arătat, prin inevitabila comparaţie, că la capitolul «Romanian showcase» stăm parcă şi mai mediocru decât în anii precedenţi. Nici măcar inflaţia de festivaluri nu prea mai are cum să mascheze senzaţia de nivelare a spectacolelor, criza tot mai acută (dacă tot e criză, de ce s-ar lăsa teatrul mai prejos?) de directori cu viziune, de regizori şi de scenografi cu un dram de talent şi şcoală (dacă ei există în promoţiile din urmă, atunci e sigur că nu scenele profesioniste îi atrag)". Totuşi, Andreea Dumitru optează: "Spovedanie la Tanacu" (coproducţie Teatrul Odeon, Institutul Cultural Român, Academia Itinerantă "Andrei Şerban") a fost "de departe evenimentul anului 2008 – un proiect curajos, impecabil servit de tineri actori, un spectacol ce reabilitează ideea de «experiment» (nu întotdeauna, după cum se vede, egal cu lipsa de miză, incoerenţa şi heirupismul), reuşind să transforme un «caz» mediatizat până la saturaţie într-o problemă de conştiinţă a fiecărui spectator". Andreea Dumitru apreciază că "Lear" montat la "Bulandra" de Andrei Şerban pentru o distribuţie exclusiv feminină "lasă anului 2008 câteva repere de interpretare ale unora dintre cele mai dificile partituri shakespeariene, datorate Marianei Mihuţ (în rolul titular), Valeriei Seciu, Dorinei Chiriac ori mai puţin cunoscutei Emilia Bebu". Criticul afirmă că 2008 a fost şi anul lui George Costin, tânăr actor descoperit de Victor Ioan Frunză, care a mizat pe impresionanta lui putere de combustie şi i-a oferit roluri pe care alţi actori le aşteaptă o viaţă (cel mai recent fiind Caligula (Teatrul Municipal din Baia Mare).

TRADIŢIA DE MEDIOCRITATE?

Iulia Popovici afirmă că 2008 a fost mai slab ca 2007. Pentru ea este ciudat faptul că anul s-a dovedit a fi mai bun pentru independenţi, decât pentru teatrele de stat şi "nu e neapărat de bine". A invocat "turbulenţe ideologice". Criticul nu ne-a făcut o clasificare a titlurilor şi a numelor, dar susţine: "Se produce o mare schimbare în aşteptările publicului, în teatrele din ţară. Inerţia în care funcţionau teatrele ar trebui regândită. Există o concurenţă a teatrelor private. Cred că producţiile comerciale ale unor impresari privaţi, care antamează artişti cunoscuţi, pervertesc gustul publicului şi îl îndepărtează de producţiile din ce în ce mai estetizante ale instituţiilor oficiale".

Ion Cazaban crede că teatrul românesc "doar îşi urmează cursul", că au fost realizări "în firea lucrurilor", susţinând că cei mai buni regizori în 2008 au fost Radu Afrim, pentru spectacolele "Omul pernă" (Teatrul din Brăila) şi "And Björk, of Course" (Teatrul din Ploieşti) şi Radu Alexandru Nica, pentru "Hamlet" (Teatrul Naţional din Sibiu). Criticul precizează că nu a văzut "Lear" al lui Andrei Şerban şi "Richard al III-lea" în regia lui Gábor Tompa (Teatrul Maghiar din Cluj). Dintre actori, Ion Cazaban l-a văzut cel mai bun pe Ion Caramitru în "Eduard al III-lea" (TNB) şi pe Claudia Eremia în "Trei surori" (Naţionalul timişorean).

La nemulţumiri, el a trecut faptul că "nu-mărul mare de talente actoriceşti care, după absolvirea facultăţii şi după o afirmare bine apreciată, intră în umbră, sunt nefolosite sau distribuite în roluri inconsistente".

Tranşant este Mircea Morariu, care spune: "2008, într-un fel, a continuat nedorita tradiţie de mediocritate în care s-a instalat teatrul românesc de câţiva ani buni încoace. Puţine evenimente teatrale punctuale autentice, în schimb multe, foarte multe festivaluri, care au încercat să simuleze o stare de efervescenţă, în realitate greu de detectat pe parcursul anului 2008. Cam multe entuziasme, multe pariuri de dragul pariurilor şi prea puţine realizări autentice".
Citeşte mai multe despre:   arte,   teatru,   teatrul

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Trei zile dedicate profesioniștilor din industria cinematografică mondială, la Astra Film Festival 2019

Trei zile dedicate profesioniștilor din industria cinematografică mondială, la Astra Film Festival 2019
Galerie Foto Festivalul Internațional Astra Film de la Sibiu este o experiență revelatoare atât pentru publicul larg, dornic să exploreze noi realități ale lumii întregi prin selecția de filme propusă, cât și pentru...

O nouă serie de evenimente MyAntipa debutează în acest weekend

O nouă serie de evenimente MyAntipa debutează în acest weekend
Muzeul Național de Istorie Naturală „Grigore Antipa” și BRD – Groupe Société Générale anunță o nouă serie de evenimente în cadrul proiectului MyAntipa. MyAntipa este un demers de educație modernă...

Scurtmetrajul “Mezzo Piano!” în regia lui Eugen Dediu-Sandu, în competiția oficială a Chelsea Film Festival din New York

Scurtmetrajul “Mezzo Piano!” în regia lui Eugen Dediu-Sandu,  în competiția oficială a Chelsea Film Festival din New York
Scurmetrajul “Mezzo Piano!”, o producție a Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București (UNATC), în regia și pe un scenariu de Eugen...

Vernisajul expoziţiei „The Museum Affair. Exerciţii de grefare a spaţiului muzeal clujean”

Vernisajul expoziţiei „The Museum Affair. Exerciţii de grefare a spaţiului muzeal clujean”
Galerie Foto Joi, 17 octombrie, a avut loc vernisajul expoziției The Museum Affair. Exerciții de grefare a spațiului muzeal clujean, la Muzeul de Istorie a Transilvaniei. Expoziția a prezentat o selecție de...

Începe Les Films de Cannes à Bucarest. 7 filme de Cannes se văd în exclusivitate în festival

Începe Les Films de Cannes à Bucarest. 7 filme de Cannes se văd în exclusivitate în festival
Galerie Foto Les Films de Cannes à Bucarest porneşte astăzi la drum cu un eveniment special din secţiunea România. 30 de ani mai târziu. La Cinemateca Union, de la ora 18:30, vor fi proiectate scurtmetrajul De Crăciun ne-am...

Drama „5 Minute”, regizată de Dan Chișu, premiera mondială la Varșovia IFF

Drama „5 Minute”, regizată de Dan Chișu, premiera mondială  la Varșovia IFF
Galerie Foto Drama „5 Minute/ 5 Minutes Too Late”, scrisă și regizată de Dan Chișu, a avut  premiera mondială pe 17 octombrie 2019, la cea de-a 35-a ediție a Festivalului Internațional de Film de la Varșovia, unde es...

Actriţa Tamara Buciuceanu înmormântată cu onoruri militare

Actriţa Tamara Buciuceanu înmormântată cu onoruri militare
Actriţa Tamara Buciuceanu a fost înmormântată cu onoruri militare, vineri, la Cimitirul Sfânta Vineri din Capitală, în prezenţa membrilor familiei, a zeci de oameni, colegi şi cunoscuţi. Un detaşament al...

Istoria sclaviei romilor povestită de prima regizoare de etnie romă, Alina Şerban

Istoria sclaviei romilor povestită de prima regizoare de etnie romă, Alina Şerban
Alina Șerban este actriţă, dramaturgă şi regizoare, câştigătoare a numeroase premii internaţionale. Prima din familia ei care a absolvit liceul, ea și-a continuat studiile la UNATC, New York University - Tisch...

O capodoperă în premieră la Ateneul Român: oratoriul Visul lui Gerontius de Edward Elgar

O capodoperă în premieră la Ateneul Român: oratoriul Visul lui Gerontius de Edward Elgar
Galerie Foto Joi, 17 și vineri, 18 octombrie, de la ora 19.00, în Sala Mare a Ateneului Român, Orchestra simfonică şi Corul Filarmonicii "George Enescu", condusă de Alexander Walker, va avea în program...

David Duchovny va juca într-un remake după filmul horror "The Craft"

David Duchovny va juca într-un remake după filmul horror "The Craft"
Studiourile Blumhouse Productions l-au distribuit pe starul seriei "X-Files", David Duchovny, în proiectul unui remake după filmul horror din anii '90 "The Craft", conform movieweb.com. Scenariul şi regia noii...

„Lăutarii nobili de la periferia orașului” sau Mahala Rai Banda - concerte explozive pe scenele de la EUROPALIA

„Lăutarii nobili de la periferia orașului” sau Mahala Rai Banda - concerte explozive pe scenele de la EUROPALIA
Mahala Rai Banda, una dintre cele mai cunoscute trupe din România care cântă în limba romani, va susține în perioada 16-20 octombrie 2019  cinci concerte în mai multe localități din Belgia, în cadrul...

JOY of LIFE : primul concert din stagiunea de jazz de la Sala Radio!

JOY of LIFE : primul concert din stagiunea de jazz de la Sala Radio!
Toamna, jazz-ul de calitate revine la SALA RADIO prin concertele lunare prezentate de BIG BAND-ul Radio, una dintre orchestrele din România cu cea mai lungă tradiţie, dedicată muzicii de divertisment, de la jazz, la...

Muzică de cameră la superlativ: violoncelistul cvartetului Alban Berg, Valentin Erben, și pianista Cătălina Butcaru, pe scena Ateneului Român

Muzică de cameră la superlativ: violoncelistul cvartetului Alban Berg, Valentin Erben, și pianista Cătălina Butcaru, pe scena Ateneului Român
Galerie Foto Clasic și romantic! Muzică de cea mai bună calitate, un program atractiv, alcătuit din adevărate hituri ale muzicii clasice, și prezența în România a unuia dintre fondatorii legendarului cvartet Alban Berg,...

Laureată a concursului ”Regina Elisabeta” – Bruxelles în acest an, IOANA CRISTINA GOICEA invitată la Sala Radio!

Laureată a concursului ”Regina Elisabeta” – Bruxelles în acest an, IOANA CRISTINA GOICEA invitată la Sala Radio!
Galerie Foto Tinerii muzicieni români premiați la cele mai importante competiții internaționale și deveniți staruri ale marilor scene de concert ale lumii sunt o carte de vizită extraordinară pentru...

Drum bun printre stele, Tamara Buciuceanu-Botez

Drum bun printre stele, Tamara Buciuceanu-Botez
„Când am să fiu acolo sus, printre stele, am să mă întreb dacă steaua mea de pe pământ străluceşte" – Tamara Buciuceanu Botez A mai plecat o stea. Inedită, unică și inconfundabilă. O ființă care...
Serviciul de email marketing furnizat de