x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Teatru TEATRU - Înfipţi bine-n Europa

TEATRU - Înfipţi bine-n Europa

de Maria Sârbu    |    26 Sep 2008   •   00:00
TEATRU - Înfipţi bine-n Europa

Bucureştiul are de 18 ani o manifestare culturală împlântată în memoria publicului – Festivalul Naţional de Teatru (FNT). Proiectul a fost iniţiat în 1990 de Primăria Capitalei, ei alăturându-i-se Ministerul Culturii.



Bucureştiul are de 18 ani o manifestare culturală împlântată în memoria publicului – Festivalul Naţional de Teatru (FNT). Proiectul a fost iniţiat în 1990 de Primăria Capitalei, ei alăturându-i-se Ministerul Culturii.

E organizat de UNITER care desemnează directorul artistic (un mandat de trei ani) şi susţine implementarea acestui program finanţat de minister şi municipalitate.

FNT are o identitate desluşită în România şi, de câţiva ani, în spaţiul teatral internaţional. Această componentă internaţională, care îmbogăţeşte de la o ediţie la alta programul, ar putea elimina cuvântul “naţional” din numele manifestării şi să fie simplu: Festivalul de Teatru de la Bucureşti. Cu atât mai mult cu cât toate festivalurile din România sunt etichetate cu “naţional” sau “internaţional”. O altă parte din numele festivalului, şi anume “I.L.Caragiale”, ba e folosită, ba nu e folosită. La un moment dat se creaseră opinii în jurul denumirii. Adevărul e că au existat multe ediţii ale festivalului fără piese de Caragiale. O dată au fost din abundenţă, după anul în care s-au aniversat 150 de ani de la naşterea scriitorului (2002). Textele lui Caragiale s-au montat sporadic şi rareori spectacolele au nimerit în festival.

SELECŢIILE, MOTIV DE SUPĂRARE
După fiecare selecţie a spectacolelor din festival au existat şi continuă să existe discuţii, supărări. Regizorii şi directorii de teatre ţin la producţiile lor şi de multe ori se supără dacă nu sunt selectate de directorul FNT. Dar acesta, ca selecţioner, are pâinea şi cuţitul. Dacă i s-a încredinţat “funcţia”, el hotărăşte. Atunci supărările rămân pe dinafară.

Mai multe ediţii la rând ale festivalului au cuprins spectacole mai puţine: câte unul în fiecare zi. La ediţia din 1997, directorul festivalului, regretata Cristina Dumitrescu, spunea: “A fi sau nu cuprins în selecţie, a lua sau nu premiu dacă ai fost selecţionat - iată excelente teme de meditaţie, dar şi temeiuri de contestaţie. Iar dacă fructele meditaţiei se vor recunoaşte în stagiunea viitoare, în următoarea ediţie a festivalului, roadele contestaţiei apar chiar acum. Ele se cheamă, toate laolaltă, secţiunea Off – pe care o dorim cât mai bogată, cât mai vie, cât mai convingătoare ca propunere”.

Astfel, festivalul a început să aibă “reverberaţia unei întregi stagiuni”. A fost structurat mai întâi pe două secţiuni în 1997, ajungând la nouă secţiuni, în 2008. Pe timpul “mandatului” Marinei Constantinescu, Festivalul Naţional de Teatru a găzduit trupe străine cu spectacole de referinţă în context mondial. Au apărut în program mult mai multe evenimente adiacente. Ea a reuşit, pe undeva cu farmecul său, să-i “împace” cu festivalul pe mulţi oameni de teatru de la noi. Miza ultimelor trei ediţii pe care le-a girat, prin competenţă, a fost regizorul, dar creaţia acestuia s-a conectat fericit la orice eveniment teatral din program. Dacă în anii ’90 (chiar şi după 2000) au existat opinii că FNT trebuie itinerat prin ţară (în 1996 a fost dus la Iaşi), ideea s-a spulberat la ultimele ediţii. Locul acestui festival, cu cele mai bune producţii ale ţării, trebuie să fie în Capitală.

Din acest an, mandatul pentru alte trei ediţii ale FNT a fost încredinţat criticului Cristina Modreanu care a dorit să aleagă acele producţii ce ar putea oricând să fie prezentate şi într-un festival din orice colţ al lumii, dar şi pe acele regizate de artişti recunoscuţi, precum şi de “noi voci din teatrul românesc”.

PIAŢĂ DE TEATRU

Noua structură include secţiunile “Spectacole româneşti de top”, “Spectacole invitate din străinătate”, “Debut”, “Nopţile teatrului independent”, “Spectacole de dans”, “Conferinţele & întâlnirile FNT”, “Lansări de carte”, “Piaţa de teatru” şi “Ateliere”. Oferta din acest an a festivalului (1-10 noiembrie), structurat, deci, pe nouă secţiuni, cuprinde 46 de spectacole, la care se adaugă o serie de evenimente precum: seri dedicate unor personalităţi ale teatrului mondial sau companii teatrale prezentate de specialişti români sau străini invitaţi; workshop-uri cu artiştii români susţinute de o personalitate mondială din domeniu; un training pentru tinerii critici de teatru, dar şi întâlniri între creatorii români prezenţi în festival şi invitaţii din străinătate, unul dintre scopuri fiind atragerea organizatorilor de festivaluri din lume.

Pentru prima dată la FNT se anunţă oficial susţinerea unei pieţe de teatru, pentru a asigura promovarea spectacolului de teatru, la care companii de stat sau private îşi pot prezenta oferta.

Ce vom vedea anul acesta în Festival

Dacă la categoria “Spectacole româneşti de top/Romanian Showcase” au fost incluse producţii ce pot reprezenta cu succes teatrul românesc în afara ţării, la “Debut/New Entry vor putea fi văzute” creaţii ale unor regizori tineri şi foarte tineri care sunt la prima lor producţie teatrală. Această categorie conţine şapte debuturi, promiţătoare, spunem noi. Vor fi jucate pe scene bucureştene creaţii realizate în stagiunea trecută de Silviu Purcărete, Alexandru Tocilescu, Mihai Măniuţiu, Alexandru Dabija, Victor Ioan Frunză, Radu Afrim, Vlad Massaci, Radu Alexandru Nica, Cristi Juncu, Sorin Militaru, Andreea Vulpe, Alexandra Badea şi Carmen Lidia Vidu.

Categoria “Spectacolele invitate din străinătate/ International Voices” include “realităţi teatrale diferite” din Franţa, Rusia, Marea Britanie, Germania şi Letonia. În opinia Cristinei Modreanu, vor veni la festival “regizori şi companii teatrale internaţionale care trasează noile tendinţe în teatrul lumii, cu spectacole nominalizate sau distinse cu premii europene, jucate în acest an în multe alte festivaluri prestigioase”. Au fost invitate nume precum Richard Foreman, Kama Ginkas, Alvis Hermanis, Rimini Protokoll, Joel Pommerat, Lev Erenburg.

Spectacolele vor avea loc pe scenele mai multor teatre bucureştene: Teatrul Naţional, Teatrul Odeon, Teatrul de Comedie, Teatrul “Nottara”, Teatrul “Ion Creangă” şi Teatrul de Operetă “Ion Dacian”. Workshop-urile, conferinţele şi întâlnirile FNT se vor desfăşura la UNATC, lansările de carte la Librăria Cărtureşti, spectacolele de dans la Centrul Naţional al Dansului, iar majoritatea spectacolelor din secţiunea “Nopţile Teatrului Independent” vor avea loc la Teatrul Luni de la Green Hours.

×
Subiecte în articol: arte teatru teatrul festival spectacole