x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Teatrul românesc interbelic, în BNF. Biblioteca Naţională a Franţei, interesată de opera lui Löwendal

0
Autor: Maria Sârbu 12 Feb 2014 - 18:46
Teatrul românesc interbelic, în BNF. Biblioteca Naţională a Franţei, interesată de opera lui Löwendal
Vezi galeria foto
Importanţi specialişti şi cercetători în arta scenică din Franţa au rămas surprinşi de creaţiile scenografice realizate în teatrul românesc în perioada interbelică de George Löwendal. L-au descoperit târziu pe acest artist, dar îl plasează pe un loc binemeritat în istoria artelor spectacolului din Europa. S-a văzut acest lucru şi în urma  discursurilor susţinute la conferinţa “Redescoperirea unui mare scenograf european – George Löwendal”, organizată, la 10 februarie la Paris, de Biblioteca Naţională a Franţei (BNF).

În spaţiul dedicat discuţiilor - Salle de commissions, unde amfitrion a fost Jöel Huthwohl, directorul departamentului Artele spectacolului al BNF, au discutat în jurul operei lui Löwendal (despre care se spune că a creat ca în Occident, dar nu văzuse niciodată Occidentul) mari personalităţi din  domeniu: George Banu, membru de onoare al Academiei Române, profesor la Sorbona, căruia i se datorează acest eveniment în inima Parisului şi care a scris despre “baronul artist”; Matthias Langhoff, apreciat scenograf şi regizor francez de origine germană, care a vorbit într-un mod excepţional despre Löwendal, ca şi Marcel Freydefonf, profesor la Şcoala Naţională Superioară de Arhitectură din Nantes, care e, într-un fel, liderul teoretic al scenografiei franceze.

O prezentare sensibilă şi interesantă a făcut nepoata artistului, Ariadna Avram, preşedinte al Fundaţiei Löwendal. Tema a fost o provocare pentru vorbitori. George Banu spunea cş este vorba de “un eveniment simbolic foarte important”, iar faptul că s-a putut realiza o asemenea conferinţă “dă o valoare particulară acestei descoperiri, care este Löwendal, pentru istoria teatrului românesc”.

“Într-un fel, este primul om de teatru românesc, în afară de Eugène Ionesco, dar Eugène Ionesco a trăit la Paris, care are acces la Biblioteca Naţională a Franţei pentru un eveniment specific, propriu, şi nu într-o expoziţie, de exemplu. Şi acest lucru merită salutat, pentru că în dezbaterile pe care le-am avut am amintit alte nume de scenografi necunoscute aici”, a spus George Banu. El a remarcat şi faptul că Löwendal a intrat şi a fost recunoscut în cadrul acestei instituţii prestigioase, care este BNF, că a fost recunoscut şi cu toate onorurile pe care opera sa o merită, operă ce e descoperită constant.

S-a făcut o analiză exemplară a operei lui Löwendal, iar observaţia lui Langhoff vine să concluzioneze că Löwendal este nu numai un foarte bun scenograf, ci şi un foarte bun pictor - un artist.

Remarcabila cercetătoare în domeniul artelor spectacolului, Béatrice Picon-Vallin, prezentă la conferinţă, a făcut o importantă observaţie şi anume că Löwendal a fost marcat în lucrările de scenografie de tradiţia folclorică rusă, dar, totodată, ea a recunoscut în opera lui Löwendal semne, mărturii ale colaborării lui cu teatrul evreiesc din Vilnius. Asta pentru că avea o pregătire foarte vastă, după cum ne spunea Ariadna Avram. Avea şcoala făcută la Sankt-Petersburg, dar şi mama lui a avut grijă ca el să cunoască cultura multor ţări.

George Banu susţine această observaţie a lui Béatrice Picon-Vallin şi că “într-adevăr, dacă ne uităm atent, identificăm chiar personaje pe care le putem găsi în opera la Chagall şi, de aceea, atunci când privim aceste prime imagini ale lui Löwendal realizate înainte de a deveni marele scenograf, regăsim pe de o parte Rusia policromă a folclorului şi pe de altă parte tradiţiile festive ale culturii evreieşti”.

“Apoi, şi am observat cu toţii, este nivelul cu totul excepţional al scenografiilor lui Löwendal la Teatrul Naţional din Cernăuţi (n.r. 1926-1935), el fiind în deosebi un scenograf arhitectural, care construieşte volume”, a menţionat Banu, specificând faptul că pe atunci toată lumea făcea pânze pictate pentru spectacolele de teatru. George Banu crede că artistul a avut un rol foarte important şi pentru alegerea repertoriului la Teatrul Naţional din Cernăuţi. Löwendal a lucrat în acea perioadă cu Aurel Ion Maican, Victor Ion Popa - regizori români, care puneau în scenă piese româneşti. “...Dintr-o dată, venirea lui Löwendal îi conduce spre piese ruseşti, una fiind «Căsătoria», sau spre «R.U.R.» – piesa lui Capek, foarte puţin cunoscută în Europa de Est. Cred că el a fost un mare animator al vieţii culturale de la Cernăuţi, această zonă hibridă între culturi diverse, unde a trăit Bruno Schulz, a trăit Paul Celan, a trăit Kantor (...). Şi ceea ce e interesant că s-a instalat la Cernăuţi, unde a stat zece ani, şi după aceea a revenit la Bucureşti, dar a mers şi la Timişoara, unde în mod bizar opera lui e mai puţin interesantă. Devine bun scenograf, care stilizează la Timişoara, are succes, dar nu mai regăsim capacitatea de a organiza scena ca o arhitectură şi, în acelaşi timp, ca o referinţă la spaţiul concret al Sankt Petersburgului, ca în «Crimă şi pedeapsă», bunăoară. După aceea, el se consacră definitiv picturii, care e o mărturie de integrare în cultura românească, cu totul excepţională.
Ceea ce pictează el e foarte surprinzător pentru un străin. El e danez - rus. După acest moment, dar şi vocaţie teatrală excepţională, pe care a dezvoltat-o la Cernăuţi, pătrunde în cultura română şi e atras mai puţin de ficţiunea scenică, decât de realismul plastic. Cineva făcea în dezbaterea pe care am avut-o o comparaţie foarte justă, revelatoare, cu un pictor la modă acum - Lucian Freud, nepotul lui Freud, care a pictat în acelaşi stil – o pictură ultrarealistă, unde prezenţa fizică a personajului devine elementul central. Şi ceea ce trebuie să admitem este că aceste picturi ale lui Löwendal au fost recunoscute de critici importanţi în epoca respectivă: Ion Frunzetti, Ionel Jianu... Suntem cu toţii făcuţi din materia trecutului pe care l-am împărtăşit şi ar fi extrem de important ca oamenii să descopere opera lui Löwendal”, ne-a spus, după conferinţă George Banu.

De notat că Jöel Huthwohl consideră că artistul a intrat în BNF şi prin excepţionalul album (apărut în trei variante): ”George Löwendal: Un aristocrate sous les feux de la rampe”, care a rămas pentru a fi studiat, la îndemâna actualilor şi viitorilor cercetători. Şi pentru că Huthwohl este interesat ca arhiva BNF să fie şi mai bogată, mai completă, s-a interesat de numărul pieselor din arhiva deţinută de Fundaţia Löwendal, fapt ce a determinat-o pe Ariadna Avram să se gândească la o donaţie pentru BNF: schiţe, machete, semnate Löwendal.
La 18 februarie se vor împlini 50 de ani de la moartea lui George Löwendal (1897-1964). Cu acest prilej a fost marcată această jumătate de veac fără artist – scenograf, pictor şi pedagog -, care a creat ca în Occident, dar nu văzuse niciodată Occidentul.

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Bucurați-vă de operă!

Bucurați-vă de operă!
Galerie Foto  „Don Giovanni”-ul lui Mozart, în luna noiembrie pe scena Operei Naționale București   Opera Națională București prezintă joi, 21 noiembrie 2019, începând cu ora 18:30 spectacolul „Don...

Antologia „A fost odată comunism“ va fi lansată la Gaudeamus

Antologia „A fost odată comunism“ va fi lansată la Gaudeamus
Radio România Cultural și Editura Casa Radio  lansează la Târgul de Carte Gaudeamus, duminică,  24 noiembrie,  de la ora 12.30, în anul în care românii sărbătoresc 30 de ani de libertate,...

Trei muzicieni, Horia Andreescu, Daniel Ciobanu și Jacob Reuven, propun o „abordare exotică” a muzicii lui Mendelssohn

Trei muzicieni, Horia Andreescu, Daniel Ciobanu și Jacob Reuven, propun o „abordare exotică” a muzicii lui Mendelssohn
Galerie Foto Joi, 21 și vineri, 22 noiembrie 2019, de la ora 19.00, în Sala mare a Ateneului Român, Orchestra Simfonică a Filarmonicii „George Enescu", condusă de maestrul Horia Andreescu, va avea în program Concertul în re...

Actrița Emilia Clarke s-a simțit inconfortabil în timpul scenelor nud din "Game of Thrones"

Actrița Emilia Clarke s-a simțit inconfortabil în timpul scenelor nud din "Game of Thrones"
Actriţa britanică Emilia Clarke a spus că s-a simţit inconfortabil în timpul filmărilor la unele dintre scenele nud din serialul de televiziune ''Game of Thrones'', relatează Press Association....

Noutățile Grupului Editorial Trei la Gaudeamus 2019

Noutățile Grupului Editorial Trei la Gaudeamus 2019
Galerie Foto Între 20-24 noiembrie 2019, centrul evenimentelor culturale din București se mută, pentru 5 zile, la Romexpo, unde va avea loc Târgul Internaţional GAUDEAMUS - Carte de învățătură. În standurile TREI și...

Expoziţia „Arhitecţi vienezi & austrieci la Bucureşti (1830-1930)” la Galeria ICR Viena

Expoziţia „Arhitecţi vienezi & austrieci la Bucureşti (1830-1930)”  la Galeria ICR Viena
Expoziția tematică „Arhitecți vienezi & austrieci la București (1830-1930)”, proiect realizat de Muzeul Municipiului București în colaborare cu Institutul Cultural Român Viena, va fi prezentată în...

Papagalul mut... va întâlni peste 900 de spectatori pe seară!

Papagalul mut... va întâlni peste 900 de spectatori pe seară!
Galerie Foto Revenind în teatru după o îndelungată absenţă, timp în care s-a făcut cunoscut printr-o carieră fulminată în cinematografie, regizorul Nae Caranfil a realizat nu demult, pe scena Sălii Studio a Teatrului...

Sibiu Magic Show: comedie explozivă și magie din viitor

Sibiu Magic Show: comedie explozivă și magie din viitor
Galerie Foto Cea de-a doua zi a programului Sibiu Magic Show propune o experiență teatrală unică și incredibilă, în care imposibilul devine posibil prin două spectacole de neratat, ce combină arta magiei cu muzica live, come...

URBAN GIF SHOW, un spectacol inovator și provocator, are premiera la final de noiembrie la Teatrelli

URBAN GIF SHOW, un spectacol inovator și provocator, are premiera la final de noiembrie la Teatrelli
O producție inovatoare pentru care celebrul coregraf Florin Fieroiu semnează conceptul, regia și coregrafia și care îi aduce împreună pe unii dintre cei mai avangardiști creatori și actori/dansatori români,...

The King’s Singers prezintă ‘Finding Harmony’, în concert extraordinar la Opera Națională Română din Cluj-Napoca

The King’s Singers prezintă ‘Finding Harmony’, în concert extraordinar la Opera Națională Română din Cluj-Napoca
The King’s Singers, renumitul sextet vocal laureat cu două premii Grammy, un premiu Emmy, precum și un loc de onoare în “The Hall of Fame” realizat de revista Gramophone, revine la Cluj pentru un nou...

O lucrare rar cântată în România: monumentala Simfonie nr. 2 de Sibelius, la Sala Radio

O lucrare rar cântată în România:  monumentala Simfonie nr. 2 de Sibelius, la Sala Radio
Galerie Foto Simfonia nr. 2 semnată de cel mai mare compozitor al Finlandei - Jean Sibelius - o lucrare monumentală rar cântată în România, va fi interpretată vineri,  22 noiembrie (19.00), la Sala Radio. Sibelius și-a...

După 19 ani de interdicție, Turkmenistanul găzduiește operele compozitorilor străini

După 19 ani de interdicție, Turkmenistanul găzduiește operele compozitorilor străini
Turkmenistanul a găzduit ieri prima reprezentaţie a unei opere străine, după o interdicție de aproape 19 ani care a fost explicată prin incompatibilitatea dintre această formă de artă şi...

Gaudeamus 2019: Mii de titluri, întâlniri cu scriitori, istorici, traducători, critici literari şi jurnalişti

Gaudeamus 2019: Mii de titluri, întâlniri cu scriitori, istorici, traducători, critici literari şi jurnalişti
Mii de titluri, întâlniri cu scriitori, istorici, traducători, critici literari şi jurnalişti celebri, lansări de carte şi sesiuni de autografe, dezbateri şi concursuri sunt evenimentele cu care editurile îşi...

EUROPALIA România - Alex Simu Quintet prezintă compoziţiile simfonice ale lui Enescu în variantă jazz

EUROPALIA România - Alex Simu Quintet  prezintă compoziţiile simfonice ale lui Enescu în variantă jazz
Galerie Foto Alex Simu Quintet va prezenta „Suita nr.1 pentru orchestră în Do major, op.9”, de  George Enescu, în cadrul turneului Alex Simu’s Echoes of Enescu, care va debuta la Podium JIN din Nijmegen, în Olanda, pe ...

Începe UTE Fest 2019!

Începe UTE Fest 2019!
Galerie Foto Marți, 19 noiembrie 2019, începe cea de-a 18-a ediție a Festivalului Uniunii Teatrelor din Europa. Organizat de Teatrul Maghiar de Stat Cluj, după o absență de 11 ani, UTE Fest reunește, în perioada 19-30...
Serviciul de email marketing furnizat de