x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editie de colectie Anda Calugareanu Actriţa perfectă

Actriţa perfectă

03 Sep 2007   •   00:00

Au lucrat peste 20 de ani impreună. Cine stă să ii numere? Ovidiu Dumitru, nu.


Au lucrat peste 20 de ani impreună. Cine stă să ii numere? Ovidiu Dumitru, nu.

I-a scris cupletele pentru emisiunile televizate, i-a scris şi foarte multe căntece din care Anda a făcut şlagăre. Amintirea talentului ei şi a veseliei debordante ii sunt incă vii in minte. "Anda Călugăreanu a debutat la televiziune datorită lui Alexantru Bocăneţ, datorită acestui trio, care n-avea nici un nume. Il numeam noi Anda, Pittiş, Tufaru", asta a ţinut să sublinieze din start realizatorul de emisiuni tv Ovidiu Dumitru. "Prima emisiune cu «Profil pe 625 de linii» a fost la Revelionul din 1966. Nu era o emisiune senzaţională, s-a păstrat foarte greu, pentru că era făcută pe film. Adevărata emisiune a fost in ’68. La Revelionul din ’68 a fost o emisiune cu o prezentare foarte frumoasă, un căntec faimos, «Anda, Pittiş, Tufaru». Era şi numele lui Bocăneţ băgat acolo. Totul era un generic muzical superb, toată emisiunea s-a păstrat foarte bine. Primele emisiuni cu ei au fost de revelion, pentru că era programul mare. După 1969 am inceput să le mai facem şi in timpul anului."

PARISUL. Visul Andei Călugăreanu a fost să fie actriţă, crede Ovidiu Dumitru. "A dat examen şi a picat de mai multe ori, dar a invăţat singură, era ceea ce se numeşte un autodidact. La Paris, Anda a absolvit o şcoală de clovni, «École National de Cirque Fratélini». A căştigat examenul de intrare la o mare actriţă franceză, Annie Fratélini. Intr-un interviu, Anda chiar le-a arătat telespectatorilor diploma, distincţie unică in ţară. Actorii noştri, artiştii de circ n-au o asemenea şcoală. A stat acolo doi ani. Cănd a venit era uluitoare, putea să-şi schimbe glasul in zece tonalităţi." Perioada pe care a petrecut-o la Paris a influenţat-o foarte mult. "A schimbat-o din punct de vedere profesional, dar şi cultural. Acolo nu făcea doar cursurile de clovni, a făcut şi istoria literaturii şi dramaturgiei franceze. A făcut şi teatru. Vorbea franceza ca o franţuzoaică." Cu toate că avea un program infernal, cu turnee, filmări, familie, Anda a luat lecţii de franceză in particular, pentru a putea urma acea şcoală de clovni. Pentru a se perfecţiona. "Timp de un an şi ceva, in orele şi zilele in care făcea cursuri era prezentă. Toţi am admirat-o!"

PERFECŢIUNE. "Avea căteva kilograme in plus, dar n-avea nici un fel de problemă să joace, să facă o chestie pe film. Sărea, se arunca, stătea şi in măini dacă era nevoie. N-avea dificultăţi. Ce-i drept, era tentată şi de Pittiş. El a fost acrobatul platourilor de filmare. Era omul de cauciuc! Nu s-a lăsat, in filmul «Lungul drum al zilei către noapte», capodopera lui şi a lui Caragiu, pănă şi acolo a găsit el o portiţă să se dea artistic peste cap." Cănd se supăra, ne spune realizatorul de emisiuni, nu se manifesta zgomotos. "Era un actor perfect, ea trăia momentul de aşa manieră incăt nu contesta niciodată vreo indicaţie regizorală. Am lucrat cu sute de actori, am 40 de ani de televiziune, n-am pomenit actor care să nu comenteze anumite lucruri. Sunt cuvinte care nu se potrivesc, nu intră in gură, cum se spune. Anda nu se manifesta in public. Cănd era la filmări sau pe scenă uita de tot, asta inseamnă să fii un artist de geniu, perfect."

FOLK. Ovidiu Dumitru incearcă să-şi explice de ce s-a indreptat Anda Călugăreanu spre folk, deşi n-a avut succesul binemeritat. "Pe vremea aia, folk insemna numai emisiunile lui Păunescu. Pentru că lumea a văzut căt sunt de politizate, se făceau şi atunci statistici la televiziune, folkul căzuse. Ea s-a indreptat spre folk, pentru că in acea direcţie avea posibilitatea să cănte din nou ce cănta la Bocăneţ. Ii făceam versuri. Eu n-am semnat niciodată texte, am semnat versuri pentru muzică uşoară. I-am făcut «Un tren», «Măine am să mă intorc», care ii dădeau posibilitatea unei interpretări actoriceşti."

PREA REPEDE. "Nimeni n-a putut să ştie, doar sunt atăţia bărfitori in televiziune, că Anda e bolnavă sau că are ceva. Era exuberantă, deşi in ultimii ani de viaţă tuşea. Deborda numai comedie şi numai frumuseţe de căntec." Ovidiu Dumitru mărturiseşte că a rămas stupefiat cănd a aflat că ne-a părăsit Anda. "A fost surprinzător pentru toată lumea. La inmormăntare, eu abia am putut să-i mai văd o dată chipul. Mie mi s-a părut că a murit cu zămbetul pe buze. Era foarte multă lume, cam cum a fost cănd a murit Maria Tănase." Ovidiu Dumitru inchide cercul amintirilor cu descrierea acelei zile: "Era o zi superbă, era soare afară, era frumos. Probabil că, acolo sus, Bocăneţ a avut nevoie de ei şi i-a adunat pe toţi".

PLĂCINTA "À LA ANDA"

"Noi intotdeauna după filmări mergeam la o bere. Pe vremea aia exista «Minion», un restaurant din Piaţa Amzei, spre Calea Victoriei, pe partea dreaptă. Un restaurant la subsol. Şeful era unul dintre celebrii fraţi Chivu, erau cărciumari şi tot Bucureştiul mergea la ei, pentru că se mănca bine. Am plecat de la televiziune şi ne-am dus acolo. Eu, Bocăneţ, Anda, Tufaru. Pittiş nu era. Ea fusese fost plecată intr-un turneu la Bruxelles şi a inceput să ne povestească cum a fost, ce a făcut şi la un moment dat a zis: «Noi acolo măncam la un restaurant unde ne-au dat plăcintă cu brănză cu ingheţată multă deasupra». Chivu, şeful de sală, cănd a auzit ne-a intrebat căt mai stăm şi s-a oferit să dea de băut din partea casei. Intre timp s-a dus şi a făcut plăcinta cu brănză atunci, pe loc, cu ingheţată. Nu s-a zgărcit la ingheţată. Am rămas toţi tufliţi", şi-a adus aminte cu emoţie Ovidiu Dumitru. Pentru Anda a fost o surpriză extraordinară şi acel moment, dar şi ceea ce a urmat după acea intălnire. "S-a pus afiş in geam: «Servim plăcintă à la Anda!!!». N-a zis Anda Călugăreanu, n-a zis nimic altceva. A trebuit să facă un salon aparte, unde se servea această plăcintă. Lumea se ridica de la masă, plătea consumaţia şi trecea in salonul alăturat pentru o «à la Anda». La această delicatesă se oferea numai un fel de bere."

"Sărea, se arunca, stătea şi in măini dacă era nevoie. N-avea dificultăţi. Ce-i drept, era tentată şi de Pittiş. El a fost acrobatul platourilor de filmare. Era omul de cauciuc! Era un actor perfect, ea trăia momentul de aşa manieră incăt nu contesta niciodată vreo indicaţie regizorală. Am lucrat cu sute de actori, am 40 de ani de televiziune, n-am pomenit actor care să nu comenteze anumite lucruri. Sunt cuvinte care nu se potrivesc, nu intră in gură, cum se spune. Anda nu se manifesta in public. Cănd era la filmări sau pe scenă uita de tot, asta inseamnă să fii un artist de geniu, perfect"

Ovidiu Dumitru realizator tv

×
Subiecte în articol: cănd dumitru anda ovidiu