x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Puterea glasului

0
Autor: Roxana Vintila 09 Iun 2008 - 00:00

Baritonul Dan Iordăchescu, una dintre ce­le mai stră­lucite voci ale Operei Româ­ne, ne mărturiseşte că tenorul Costel Busuioc l-a uimit din primul moment în care l-a ascultat… concursul “Hijos de Babel

“Prin frumu­se­ţea glasului, că­u­tăm să pătrundem în min­ţile şi în sufletele ­oamenilor, să lăsăm amintiri ­minunate…”


Baritonul Dan Iordăchescu, una dintre ce­le mai stră­lucite voci ale Operei Româ­ne, ne mărturiseşte că tenorul Costel Busuioc l-a uimit din primul moment în care l-a ascultat… concursul “Hijos de Babel”: “De la început am surprins faptul că este o voce ne­lu­crată, dar în acelaşi timp mi­raculos de bine dotată. În cele trei dimensiuni esenţiale ale vocalităţii tenorale, vo­ca­li­tăţi foarte dificile, Costel Bu­su­ioc este o voce cum sînt pu­ţini la noi şi chiar în lume. În primul rînd întinderea vocală, prima dimensiune, este extraordinară. Merge de la ­regis­trul grav pînă la registrul acut cu o uşurinţă uluitoare. A doua dimensiune – extinderea vocii este amplă şi sonoră cu un tim­bru vocal cu totul ­deo­sebit, un timbru care aş putea spune că aparţine marilor tenori. Îl clasific printre marii te­nori din aceste puncte de ve­dere. A treia dimensiune, în­ţelegerea actului sonor şi es­tetismul vocal sînt uimi­toare pentru cineva care nu a ­studiat.”


MIRACOLUL VO­CII.
Prin ceea ce a de­mons­trat la concursul “Hijos de Ba­bel” Costel Busuioc poate de­veni un mare tenor. “Poate fi unul din marii tenori ai lumii, printre puţinii pe care i-a dat România, dacă va fi bine condus şi ajutat, este de părere Dan Iordăchescu. “Există profesori la New York, la Milano sau la Roma care realmente pot face minuni pentru el, care este la început de drum. Spre exemplu la New York ar putea studia cu profesorul Bill Schuman, iar în Italia, la Milano, cu celebrul Carlo Bergonzi. Costel Busuioc are o voce clară, sănătoasă, dispusă să primească toate indiciile favorabile, ca vocea lui să se dezvolte şi în întindere şi în susţinere.


PERFORMANŢA. “Susţinerea” este foarte im­portantă mai ales pentru un tenor. Cînd vorbesc de sus­ţinere mă refer la respiraţie. Marea performanţă a cîntului, aşa cum spunea marele tenor Caruso, constă în respiraţie. Ai o respiraţie bună, poţi ajun­ge la performanţe extraordinare. El are nevoie de cel pu­ţin doi ani de studiu pentru că este deja foarte avansat în vîrstă. Acesta este marele dezavantaj. De obicei, cîn­tă­reţii sînt luaţi şi tehnicizaţi, şcoliţi de la vîrsta de 18-19 ani, maxim 26 de ani, ori el a trecut de mult de aceste vîrste. Pentru asta trebuie multă atenţie şi mulţi bani.”


NOSTALGIE.
Costel Busuioc poate deveni un mo­del mai ales pentru gene­raţia tînără. Păcat că nu ştim să ne apreciem valorile şi rea­lizarea lor, se face în altă ţară. “Trebuie să ne gîndim bine la ce se întîmplă cu arta noastră lirică, cu arta noastră dramatică, ce se întîmplă cu cultura româ­nească”, mărturi­seşte baritonul Dan Iordă­chescu.


DE PE ZID. “Dacă trebuie să meargă în străinătate şi datorită unui concurs venit la întîmplare destinul său poate să se schimbe… Altfel, el cînta stînd pe ziduri şi punînd că­ră­mizi una după alta. Ei bine, el a fost ascultat de colegi de breas­lă care l-au înţeles, şi ei, ca şi mine au fost uimiţi. Aşa a fost propus pentru concurs, unde tot timpul a ţinut locul întîi. A fost primul clasat în permanenţă. Chiar şi ­juriul, la un moment dat, oarecum im­presionat de tandreţea cu­ba­nezei, a vrut să-i dea aces­teia premiul cel mare, dar lumea de pretutindeni a pro­testat şi prin e-mail-uri şi sms-uri l-a declarat învin­gă­tor. De acum înainte Dumnezeu să-l ajute în seriozitate, şi în exprimarea estetismului vocal, pentru că în definitiv asta exprimăm noi cu vocea. Prin frumuseţea gla­sului căutăm să pătrundem în minţile şi sufletele oamenilor, să lăsăm amintiri minu­nate prin frumuseţea ideilor ex­puse de glasul nostru care merg către minţile şi sufletele oamenilor. Glasul nu e al tru­pului, glasul e al minţii şi al sufletului. La el aceste daruri naturale există din plin şi din acest motiv Costel Busuioc trebuie să devină un mare tenor!”

 

Iubitor de musică frumoasă

Nicolae Herlea, celebrul bariton român care a încîntat ma­rile scene ale lumii alături de nume consacrate ne spunea chiar cu o zi înaintea de marea finală a concursului “Hijos de Babel” despre Costel Busuioc: “Pentru a ajunge un artist de valoare este nevoie, pe lîngă talentul cu care ne înzestrează Dumnezu, de foarte multe studii. Ope­rele, concertele, arta muzicii sînt foarte grele. O reuşită nu se bazează în tota­litate pe ta­lent. Oricum, eu îi doresc mult succes, ca ori­că­rui iubitor de muzică frumoasă.

 

Trebuie să înceapă:Abecedarul muzicii!

Baritonul Nicolae Herlea l-a ascultat pe Costel Busuioc interpretînd aria “La Donna e mobile”, din opera “Rigoletto” de Verdi, care s-a dove­dit a fi greu de interpretat. “Sînt de părere că ar trebui să o ia de la început, să înveţe notele, iar acestea nu se învaţă decît în trei sau patru ani. Depinde foarte mult de el, de cine îl sfătuieşte. Trebuie să înceapă abecedarul muzicii, pentru că nu poate să înveţe mereu după ureche. În decursul timpului nu toţi care au avut voce au putut să facă şi carieră. ­Cariera se construieşte prin studiu.”

 

De la Caruso la Stracciari

Pentru a face performanţă ­trebuie să o iei de tînăr cu ­biblioteca, ne povestea ­Nicolae Herlea, “trebuie să cunoşti personajele, trebuie să intri în psihologia rolurilor. Este foarte greu. La cei ­opt­zeci de ani ai mei, am văzut şi am auzit în viaţă mari interpreţi. De la Caruso pînă la Ruffo şi Stracciari, artişti care au studiat enorm de mult. Încă de la vîrsta de 17 ani am făcut vocalize trei ani încon­tinuu, pentru a-mi forma «instru­mentul» fără de care nu poţi să redai acutele respective. Lui Costel Busu­ioc Dumnezeu i-a dat o voce foarte bună pentru a putea cînta, dar fără studii este dificil.”

Citeşte mai multe despre:   costel,   busuioc

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de