x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editie de colectie De la micul Paris, la marile ambiţii România socialistă – "perla Estului"

România socialistă – "perla Estului"

de Ilarion Tiu    |    04 Feb 2008   •   00:00

Lobby" în presa franceză
În mai 1968, ziarul "Le Monde" a publicat un serial dedicat României, în care lăuda "miracolul economic" din Carpaţi.

Lobby" în presa franceză
În mai 1968, ziarul "Le Monde" a publicat un serial dedicat României, în care lăuda "miracolul economic" din Carpaţi.

Vizita generalului de Gaulle în România a îndreptat atenţia presei franceze spre ţara noastră, astfel că mai multe ziare şi-au trimis "emisarii" la Bucureşti pentru documentare "la faţa locului". În prima decadă a lunii mai 1968, ziarul "Le Monde" a publicat un set de materiale realizate de Bernard Feron, care sosise la Bucureşti încă din aprilie.


"LIBERALUL" CEAUŞESCU. "În pragul vizitei generalului De Gaulle la Bucureşti, domnul Ceauşescu, secretarul general al partidului comunist şi al statului român, apără cu îndârjire principiile suveranităţii şi independenţei naţionale, respingand intergrarea economică a ţărilor socialiste, având deja exemplul predecesorului său Gheorghiu-Dej. Domnul Ceauşescu a obţinut o mare notorietate de când s-a instalat în fruntea partidului, în 1965. El s-a impus pas cu pas şi guvernează cu abilitate. Ultima sesiune a Comitetului Central a confirmat că pentru moment el face jocurile la Bucureşti. A impus stilul său de lucru şi celorlalţi conducători, fiind în acelaşi timp şi imaginea partidului şi a regimului.


Joi seara, 25 aprilie, Mercedes-urile negre ale conducătorilor au sosit în cartierul rezidenţial din nordul Bucureştiului. Aici s-a desfăşurat o sesiune a Comitetului Central, după ce la începutul săptămânii a debutat un program de reforme în învăţământ şi armată. S-a studiat poziţia României în relaţiile internaţionale, mai ales problelemel legate de situaţia mişcării comuniste mondiale şi reabilitarea militanţilor comunişti condamnaţi pe nedrept (realibitarea lui Lucreţiu Pătrăşcanu, n.n.). Această sesiune a fost extrem de importantă deoarece s-a discutat pe larg despre această chestiune a reabilitării. Vom vedea oare o schimbare istorică prin desatelizare şi liberalizare?"


"MIRACOLUL ECONOMIC". "Este un miracol? Cu un ritm de creştere economică de 13-14% în ultimii ani, România se apropie de un record mondial. Planificatorii sunt conştienţi că economia nu poate creşte cu o asemenea viteză la infinit, aşadar au fixat obiective mai modeste de pentru cincinalul 1966-1970. Predicţiile estimează un ritm de creştere de 12% în plan industrial în primii ani, apoi un obiectiv de 11%. Problema esenţiala a conducătorilor economiei este următoarea: cum vom plăti factura a 15 ani de creştere economică galopantă? Efortul industrial este remarcabil: uzine moderne au apărut în mijlocul câmpurilor, iar mâna de lucru din agricultură a fost mutată în indsutrie, astfel că pământurile nu mai are cine să le cultive.


Cum arată România după şase ani de creştere constantă — magazinele din Bucureşti, care la începutul anilor '60 ofereau o imagine tristă, se caracterizează printr-o abundenţă extremă, prin varietatea de sortimente, ceea ce arată că ţara a ieşit din perioada de penurie. Pretutindeni oraşele se extind: un cartier de 100.000 de locuitori, Balta Alba, a fost construit în zece ani în Capitală. Aici se construiesc 15.000 de locuinţe pe an, iar în următorii 15 ani un milion de constucţii vor fi ridicate sau restaurate la ţară, pentru circa 3.500.000 familii rurale. Iar exemplele de progres pot fi enumerate la nesfârşit. România are muncitori activi, pasionaţi de meseriile lor şi bine calificaţi."


CIVILIZAŢIA MOTORIZATÅ. "Ţara a intrat în civilizaţia motorizată. Un particular care dispune de 44.000 lei îşi poate comanda un Gordini, pe care-l va primi după o lungă aşteptare. Cu 45.000 lei, îşi puate lua deja un Fiat 850, cu 57.200 lei un Renault 10 şi cu 72.000 lei un Renalul 16. Procesul de motorizare se va accelera după punerea în funcţiune a unei uzine care va produce 50.000 de automobile Renault pe an. O parte din această producţie va fi destinată exportului, dar vor rămâne destule automobile pentru consumul intern".

 


 

Franţa – România: Două secole de prietenie

 

×