x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Modestie

0
Autor: Catalin Pruteanu 03 Mar 2008 - 00:00

Dacă s-ar fi abătut de la folclor, ar fi putut ajunge o solistă de operă de valoarea Mariei Callas.

 

Dacă s-ar fi abătut de la folclor, ar fi putut ajunge o solistă de operă de valoarea Mariei Callas.

Aceasta este convingerea realizatoarei de radio Angela Marinescu, veche colaboratoare a Mariei Ciobanu. “Are o voce şi un simţ muzical ieşite din comun. Fie că este obosită, fie că este tristă, ea cântă perfect, fără să falseze. E un har de la Dumnezeu, nu oricine poate”, ne-a povestit Angela Marinescu. Realizatoarea şi-a început colaborarea cu Maria Ciobanu în urmă cu 35 de ani, când a intrat în redacţia folclorică.

 

“I-a Înnebunit!”. “Lăsând la o parte vocea ei deosebită şi talentul, m-a impresionat în primul rând ca om. Este de o modestie rar întâlnită, de o fineţe sufletească pe care puţină lume o are. Mi-aduc aminte că, după ce am terminat Conservatorul, am fost nevoită să fac trei ani stagiatura la Ştefăneştii de Jos. Venea la toate serbările mele şcolare şi cânta fără bani, fără nici o pretenţie, şi cânta până se sătura lumea. Acum am avut nuntă cu fata cea mare şi n-am chemat-o, m-am gândit că şi aşa e foarte ocupată. A venit şi a cântat o oră de i-a «înnebunit» pe toţi”, ne-a mărturisit Angela Marinescu.

“Dacă Maria Lătăreţu a fost Privighetoarea Gorjului, ea rămâne Ciocârlia cântecului românesc. Când Leontina, fiica sa, a avut primul spectacol la Operă, ea a venit şi a dat invitaţii tuturor redactorilor de folclor, pentru că pe noi ne cunoştea. Şi pe Ionuţ îl urmărea: pe la şcoală, mergea în urma lui pe stradă, să vadă ce face”, ne-a povestit realizatoarea.

 

Concert. Eugenia Florea, şi ea realizatoare de programe la radio, a început să lucreze cu Maria Ciobanu pe la începutul anilor ’70. “Pentru mine, Maria Ciobanu era un nume deja. Am vrut s-o cunosc şi m-am dus la ea foarte emoţionată, mai ales că nu aveam o pregătire specială pentru folclor, şi mi-a spus: «Ai să vezi cât de frumos e cântecul popular». M-a impresionat foarte mult vocea ei şi mi-am spus: femeia asta ar fi trebuit să facă muzică de operă”, şi-a amintit Eugenia Florea. Prin anii ’90, realizatoarea i-a făcut o surpriză artistei, organizând un concert la care l-a adus şi pe Ionuţ Dolănescu. “A fost momentul lor cel mai sensibil”, spune Eugenia Florea. “E o femeie foarte modestă. De câte ori am vrut să-i iau un interviu, mi-a spus: «Draga mea, eu  nu mă pricep la vorbe, eu ştiu să cânt. Eu am muncit pentru copiii mei, ca să înveţe carte»“, ne-a povestit Eugenia Florea.

 

Personalitate importantă

Artista Mariana Ionescu Căpitănescu povesteşte despre Maria Ciobanu: “Încă de mică am ascultat-o şi am îndrăgit-o extraordinar de mult. Prin intermediul cântecelor ei, am prins drag de acest gen muzical. Între timp mi-a devenit un model. Ca atare, m-am apucat şi eu să cânt. Vă spun sincer, în perioada când eram elevă, la şcoală, Maria Ciobanu mi se părea cea mai importantă personalitate a ţării. Nu mai conta nimeni în afară de dânsa. Sufletul meu era acaparat complet de artistă. La fel a rămas şi în clipa de faţă, tocmai de aceea i-am primit întotdeauna sfaturile cu drag”.

 

“De trei Mării auzii”, cu dedicaţie

“Când am cunoscut-o personal aveam, dacă nu mă înşel, 17 ani şi eram membră a Orchestrei «Vâlceanca» din Râmnicu Vâlcea, continuă Mariana Ionescu. Venea în diverse spectacole să colaboreze cu noi. A fost o fericire de nedescris să o văd, dar mai ales să cânt alături de dumneaei. Îmi aduc aminte că la începutul carierei artistice mi-a oferit un costum popular pe care l-am purtat cu multă bucurie. A, înainte de asta o mai întâlnisem la o nuntă de la mine din sat, însă eram foarte micuţă. În 1998 i-am compus şi un cântec: «De trei Mării auzii». În el mi-am pus toată dragostea şi toate gândurile. O respect pentru faptul că a fost dedicată cântului şi copiilor iar publicul o adoră. A purtat în glas cântecul oltenesc pur, iar pentru tinerii care doresc să dea o continuitate acestuia este un exemplu bun de urmat»“. 

 

Valoare artistică

O amintire plăcută… “Am fost odată într-un spectacol şi apoi am călătorit împreună cu trenul. Am servit masa, şi dumneaei nu putea să mănânce pentru că o priveau de pe holul din faţa compartimentului admiratorii. Îi era foarte jenă! Cred că a fost şi este încă prea modestă în raport cu valoarea artistică pe care o are. Pentru mine rămâne cea mai mare interpretă a cântecului popular oltenesc. O iubesc şi o preţuiesc! Mă bucur, de asemenea, că am avut ocazia să colaborez cu Ionuţ Dolănescu la realizarea unui album foarte interesant”, dezvăluie Mariana Ionescu. (Anca Alexe)


Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de