x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

O iscălitură de lumină

0
Autor: Loreta Popa 16 Mar 2009 - 00:00

Daniela Caraman Fotea este un nume care nu trebuia să lipsească din Ediţia de Colecţie despre Savoy.





Daniela Caraman Fotea este foarte binecunoscută în lumea muzicii. A realizat sute de emisiuni radiofonice. A scris montaje muzical-literare, articole, cronici muzicale, recenzii în reviste şi nu numai. A susţinut conferinţe, concerte-lecţii, comunicări ştiinţifice. A făcut parte din jurii naţionale şi internaţionale ale unor concursuri de muzică uşoară. Drept urmare era normal să apelăm la domnia sa pentru o părere avizată despre ceea ce însemnat trupa Savoy în muzica românească. Pentru că aveau nevoie de un nume (cu impact), şi-au zis Savoy, asemenea sălii de la Teatrul Constantin Tănase. Debutaseră însă cu patru ani mai devreme sub patronimul Stelele 23. Aveau să fie doar... cinci! Memorându-le cariera, pot spune că Savoy a fost (şi a rămas) pseudonimul lui MARIAN NISTOR – sufletul, creierul grupului, creatorul unei istorii legată nu doar de pop-ul românesc, ci şi de vocaliştii genului. În turneele cu număr imposibil de cuantificat au evoluat alături de toate VEDETELE timpului. Angela Similea şi Mirabela Dauer sunt două nume semnificative. Demersul trupei nu era un background obişnuit: grupul şi invitatul acestuia îşi completau reciproc personalităţile, Nistor însuşi aflându-se adeseori în prim-plan – prin voce, chitară, improvizaţii şi iscusite ritornele la nai. Show-ul era complex, plin de neprevăzut, culoare, emoţie".

RESPECT. "INEDITUL a fost dintotdeauna logo-ul trupei. Şi ecoul popularităţii era aparte! La Chişinău (începutul anilor ’90), fără afişaj stradal ori acoperire mediatică, sala mare a Palatului Cultural (peste 1.000 de locuri) era plină! Sute de fani aşteptau afară, dorind măcar să-şi vadă idolii...

De o neobişnuită creativitate, Marian Nistor s-a sprijinit, fără abatere, pe două atu-uri: cântecul popular (prelucrat inconfundabil prin manieră, sound specific) şi versurile pieselor – alese din marea poezie naţională clasică şi contemporană, transpusă muzical cu har şi respect, în şlagăre devenite evergreens. Cu titlul primului lor disc în minte pot spune că Marian Nistor & Savoy au lăsat o ISCĂLITURĂ DE LUMINĂ în muzica românească", a încheiat Daniela Caraman Fotea.

POEZIE ŞI FOLCLOR
"Marian Nistor a compus pe versuri de Eugen Frunză, Zaharia Stancu, Vasile Alecsandri, Panait Cerna, «Cântecul voinicului», Mircea Dinescu, «Grâu păzit de maci». Cu Grigore Vieru a avut o colaborare îndelungată, "Până la lacrimi". Victor Eftimiu, George Ţărnea, Şt. O. Iosif, Ana Blandiana sau Macedonski, "Noapte de mai". Ion Minulescu, Demostene Botez, Ioan Alexandru, Marin Sorescu. Există deci o extraordinară paletă de poeţi în creaţia muzicală a lui Marian Nistor. Un creator de talent... A avut şi are multe prelucrări folclorice, conform stilului anilor respectivi", spune Titus Andrei.

UN IMPORTANT PUNCT DE REPER ÎN MUZICA UŞOARĂ
"Nu ştiu care este calea spre succes, dar spre insucces o ştiu sigur: să încerci să mulţumeşti pe toată lumea", spune Titus Andrei. "Prietenul Marian Nistor se bucură de aprecierea unui public numeros din ţară, de vârsta lui, sub vârsta lui, poate chiar mult sub vârsta lui pentru că mi-amintesc că sunau tineri care cereau aceste mişcătoare piese ale formaţiei Savoy, de genul «Veniţi, privighetoarea cântă». Compozitorul, prietenul, omul şi creatorul Marian Nistor este, cred eu, un copil mare, foarte talentat, veşnic îndrăgostit... Profund şi cu toată deschiderea... Un om simpatic, arde tot timpul să compună, să cânte, să înregistreze, să vină pe scenă. Scena este viaţa lui...  Unii elitişti îl tratează ca fiind uşor desuet, dar el are o imensă listă de şlagăre şi timp de câteva decenii, Savoy a fost un important punct de reper în muzica uşoară românească. Muzica lui e percepută ca şi în anii precedenţi. Şi-a respectat şi îşi respectă stilul, un stil inconfundabil pe care l-a formulat prin ani de muncă susţinută".

PATRU SĂPTĂMĂNI ÎN TOP

"Marian Nistor este, din câte ştiu, membru al Uniunii Compozitorilor şi deci foarte motivat să cânte. El nu ar suporta să facă altceva. Muzica este viaţa lui. Au trecut iată 40 de ani de când este pe scenă, cred că a avut peste 10.000 de spectacole. Piesa «Domnişoară» a ajuns în topul realizat de BBC şi acolo a stat, pe primul loc, patru săptămâni la rând. Apoi a recidivat la Stockholm", spune Titus Andrei.
Citeşte mai multe despre:   nistor,   savoy

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de