x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Dirijorul unui sublim cameleon

0
15 Oct 2007 - 00:00

Compozitor, dirijor, orchestrator şi soţ. Din 1999 a pornit intr-o călătorie muzicală, alături de Tudor Gheorghe.

Compozitor, dirijor, orchestrator şi soţ. Din 1999 a pornit intr-o călătorie muzicală, alături de Tudor Gheorghe.

Marius Hristescu este numele lui de scenă. Mama ii spunea "Doruleţ", iar verişoarele i-au făcut cadou o prescurtare: "Dodo". De atunci, aşa il cheamă toţi prietenii. Şi Tudor Gheorghe tot astfel ii spune. Au o relaţie atăt de apropiată, incăt pe scenă se simt reciproc. Fiecare ştie ce vrea celălalt, fără nici un gest, fără nici un cuvănt rostit. Sunt parteneri intr-un dans. Partenerul Tudor Gheorghe are inteligenţa de a se lăsa condus de Marius Hristescu, iar Marius Hristescu are inteligenţa de a şti cum să-şi conducă partenerul. Nu-i deloc uşor. Căci Tudor Gheorghe este un veritabil cameleon muzical, in sensul cel mai sublim posibil: nu ştii ce infăţişare va lua cuvăntul rostit de el!

Ce traseu diferit a parcurs Marius Hristescu, faţă de drumul pe care l-a urmat cu ochii minţii in perioada Conservatorului! "Eram preocupat să studiez in străinătate, după ce termin facultatea. Am trimis in America scrisori de intenţie. Am fost acceptat la vreo trei facultăţi. Dar am simţit că trebuie să las un tren in favoarea altuia. Şi n-am greşit. Am trecut prin toate genurile muzicale, prin simfonic, muzică bizantină, muzică pentru copii, taraf, muzică uşoară. Ce perfecţionare in America?! Nu se compară cu şcoala pe care am făcut-o alături de Tudor Gheorghe", spune Marius Hristescu.

PARFUM NOU. Ce artificii mai face orchestratorul, la cererea maestrului? "Continuăm exact de unde am rămas, la «Calvarul unei inime pribegi». Facem al doilea spectacol din seria muzica uşoară a Bucureştiului interbelic, care se numeşte «Parfumele nebunelor dorinţi». Vom incepe spectacolul cu ultima piesă din «Calvarul unei inime pribegi», şi anume cu «Vecina mea de vizavi». Avem şi ceva in plus: un trombon. Şi mi-am permis să aduc şi puţin jazz, iar dintr-un tango să fac un vals. Sunt artificii menite să aducă un parfum nou", ne explică orchestratorul-şef. Capitala va "mirosi" "Parfumele nebunelor dorinţi" la 16 noiembrie. Au intăietate oraşele Craiova, Tărgovişte, Piteşti, Constanţa. Mănă, birjar! Pardon, mănă, dirijor! Por favor!

Sub aripa unui violist

In copilărie a fost foarte indrăgostit de muzică. Marius Hristescu a crescut in armonie: tata era violonist, mama - flautistă. "Toate concertele filarmonicii la care mergeam cănd eram elev le urmăream pe partitură. Unul dintre prietenii de familie, violistul Mihai Epuran, m-a supus unui examen să vadă ce ştiu. De atunci, m-a luat sub aripa lui, să invăţ. Conservatorul pentru mine a fost doar o consolidare a cunoştinţelor pe care le acumulasem in şase ani de la Mihai Epuran. M-a invăţat şi limbi străine, fără să-mi ia nici un ban", spune cu recunoştinţă Marius Hristescu.

Reputaţia de compozitor şi orchestrator face bani

Anul 1999 marchează inceputul colaborării cu Tudor Gheorghe, colaborare in urma căreia a luat naştere proiectul "Anotimpurile Poeziei Romăneşti". Prima parte a acestui proiect, "Primăvara Simfonic", a obţinut titlul de cel mai bun compact disc de muzică clasică al anului 2001, trofeu oferit la decernarea Premiilor Industriei Muzicale Romăneşti (martie 2002). Au urmat Toamna, Iarna şi Vara Simfonic. "Calvarul unei inime pribegi" a avut şi el un succes răsunător, fiind prezentat in ţară in peste 50 de spectacole jucate cu casa inchisă. In urma reputaţiei de compozitor şi orchestrator, artişti valoroşi (şi din industria muzicală autohtonă) i-au solicitat colaborarea: Nicu Covaci, Loredana Groza, Marius Bodochi, Florin Piersic, Radu Fornea, Ştefan Bănică Jr, Paula Seling şi baritonul Daniel Prunaru (proiecte simfonice realizate pe scena Operelor din Craiova şi Cluj). Acum, Marius Hristescu "miroase" a parfumul nebunelor dorinţi (un nou proiect care, se pare, va avea acelaşi destin ca cel numit "Calvarul unei inime pribegi"). "Zaraza", "Vrei să ne-ntălnim sămbătă seara", "Mănă birjar!" sunt doar căteva şlagăre ale muzicii uşoare interbelice care se vor face din nou auzite datorită dizeurului Tudor Gheorghe.

Unde ii este locul

Profesor titular la Catedra de Teorie-Orchestră a Liceului de artă "Marin Sorescu" din Craiova (1999-2001), maestru de cor al Coralei Academice a Filarmonicii "Oltenia" din Craiova (2001), dirijor al corului de cameră "Da Capo" din Bucureşti (2001-2004), in prezent dirijor al orchestrei Teatrului Liric "Elena Teodorini" din Craiova, Marius Hristescu este o prezenţă constantă pe scenele principalelor instituţii de cultură din ţară (filarmonici şi teatre de operă), in dubla ipostază de dirijor şi orchestrator. Din iunie 2007 este şi prim-dirijor al Filarmonicii "Muntenia" din Tărgovişte.

Citeşte mai multe despre:   gheorghe,   tudor,   marius,   hristescu

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de