x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale Al şi Laura Ries: cum evităm criza?

Al şi Laura Ries: cum evităm criza?

de Gabriela Vranceanu Firea    |    07 Noi 2008   •   00:00

Al şi Laura Ries, tată şi fiică, ajunşi "guru" în marketing, au venit la Bucureşti, la invitaţia Antenei 1 şi a cotidianului Financiarul, ne-au dat o lecţie de viaţă americană, chiar în ziua în care metisul Obama devenea cel mai puternic om din lume.



De multe ori tindem să afirmăm că învăţăturile extrem de precise, şablonate, cumva îngrădite, ale diferiţilor experţi care ajung să aibă un renume mondial, nu ne sunt folositoare cu nimic, pentru că noi ştim mai mult, putem mai bine, avem o cultură mai vastă, compensăm lipsa de experienţă cu inventivitatea şi felul nostru nativ de a fi,
adică descurcăreţi.

Cei doi experţi internaţionali în marketing ne-au dat cel puţin două direcţii, în această lume dezorientată. Strategia se rezumă în câteva cuvinte: nu trebuie să crezi că ai succes pentru că eşti bun. Ci pentru că, ori ai fost primul, pe o piaţă sau cu un produs, ori ai muncit de zece ori mai energic şi mai eficient decât primul sosit sau pentru că ţi-ai creat, în branşa ta, un statut de persoană (companie) inovativă.
Fără să petreacă prea mult timp la noi în ţară, fără să străbată vechea Dacie romanizată în
lung şi-n lat, fără să caute pe Google mai multe informaţii decât le-ar fi fost necesare, Al şi Laura Ries au făcut o radiografie succintă dar completă a posibilităţilor româneşti de a progresa. Şi, cei care ştiu să citească printre cuvinte, au realizat, de fapt, mesajul lor sincer, care pentru noi este o concluzie amară: suntem haotici, nu ştim încotro ne îndreptăm, nu avem mărci puternice româneşti care să ne reprezinte şi care să fie
solicitate la export, decât în prea mică măsură.

Al nu a spus-o chiar atât de direct, dar a amintit că, în ceea ce ne priveşte, crede că am performa în industria textilelor şi că nu exploatăm suficient mitul Dracula. Această frază spune, în esenţă, tot. Când atât ai de zis despre economia unei ţări, e clar că altceva nu prea mai există sau, caz tot nefericit, dacă este dar nu e cunoscut lumii, iar este o greşeală de tactică ce se transformă în neputinţa de a avea profit.
De aceea, completează cei doi specialişti în marketing, în această perioadă de criză, cei care vor câştiga sunt cei ce vor munci, vor crea produse de calitate, DAR vor investi nu doar în producţie, ci şi în publicitate, în campanii media prin care să-şi facă şi mai cunoscute produsele şi serviciile. În perioade de criză, chiar recesiune, cei care fac produse de calitate au de câştigat, nu cei ce merg pe mâna ofertelor  ieftine şi de proastă calitate.

Mă tem, însă, că în România, bugetele de publicitate se vor crispa, agenţiile vor aştepta, clienţii vor urmări la microscop ce fac ceilalţi, cum se mişcă principalii competitori, într-un cuvânt vor pierde timp şi, pe logica lui Al Ries, şi bani. Dacă vreun antreprenor vrea, totuşi, să spargă tiparele impuse de piaţă, din cauza nesiguranţei, date de lipsa informării, atunci acestea sunt cele două căi spre succes: produse la export şi promovarea cât mai puternică.
Cine scapă de recesiune? Cel care domină psihologic criza şi face exact invers decât cei care pun banii la saltea ori în seif, mărginindu-se să fugă de pe piaţă şi să-şi retragă expunerea.

×
Subiecte în articol: editorial