x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Avem nevoie de transparenţă în contractele offset

0
Autor: Razvan Belciuganu 02 Sep 2009 - 00:00
Ministerele de forţă ale României sunt pe cale să devină pe decenii captive ale unor reţele de partid interesate de controlul achiziţiilor acestora. Ventuzele se lipesc prin intermediul unor foşti generali care au deţinut funcţii-cheie în organigramele Armatei, Poliţiei şi serviciilor de informaţii şi care au devenit prosperi oameni de afaceri. Până mai ieri, aceste achiziţii erau secretizate, nu de multe ori abuziv, din motive lesne de înţeles. Acum, dotările ministerelor apărării şi internelor sunt anunţate şi făcute publice, iar "schemele motivaţionale" au trebuit a fi regândite. La orizont au apărut acordurile offset.

Prezentam săptămâna trecută un scenariu privind rolul firmei DESINTCO, în care a intrat ca acţionar Mircea Băsescu, fratele preşedintelui, acela de macaz în aceste contracte offset, obligatorii pentru orice companie străină care livrează în România tehnică specială de la trei milioane de euro în sus.  Miniştrii PD-L Mihai Stănişoară şi Adriean Videanu, oameni de afaceri la origine, ar putea avea în CSAT, alături premierul Emil Boc, tot de la PD-L, şi alături de preşedintele Traian Băsescu, anumite poziţii care le-ar pica mănuşă unor companii de armament, dar şi firmelor de partid. Fără îndoială, că scenariul se aplică şi dacă la "butoanele" deciziilor importante din domeniu s-ar afla PSD-işti sau PNL-işti. Banii pentru partid ar urma aceeaşi filieră, iar în prag de alegeri, cea mai la îndemână este etapa a II-a a modernizării fregatelor.

Hotărârea achiziţiilor de tehnică specială este una cu un impact major, pe decenii întregi. Să spunem că marea companie de profil încheie acel contract-mamut de aproximativ 4 miliarde de euro de dotare a Forţelor Aeriene cu avioane de vânătoare-bombardament. Potrivit reglementărilor în vigoare, cel puţin 80% din suma pe care o plăteşte statul român va fi întoarsă în România în urma acordului offset. Din acest moment, totul ţine de creativitatea echipei companiei, adică de cum va reuşi să intre în diferite combinaţii şi parteneriate cu firme autohtone din industria de apărare, dar şi din orice alte domenii. Dacă aceste parteneriate sunt negociate subteran şi antamate înainte de atribuirea contractului de către statul român, iar experţii companiei găsesc diferite "cârlige" prin care atrag la colaborare firme care au în spatele lor politicieni implicaţi în decizia de achiziţie, vorbim din start de un rezultat viciat. "Comisioanele" capătă formă legală, iar compania câştigătoare ţine cu dinţii de "reţeta" succesului şi confidenţialitatea proiectelor de offset. Cum avioanele despre care vorbim vor brăzda cerul României vreo 30 de ani şi firmele politicienilor amintiţi vor fi conectate la sursa de bani tot atâţia ani.

   Foarte adevărat este şi faptul că politica nu se face, mai ales la acest nivel atât de înalt, doar de amorul artei, iar câştigurile îi motivează pe politicieni şi pe cei din staff-urile lor de campanie. Ar fi bine însă ca după acest interes măcar să apară noi locuri de muncă în România, să fie transferată tehnologie înaltă, să ieşim mai mult la export etc. Contractele offset au rolul de a dezvolta ţara, iar ceea ce rămâne în urma lor să multiplice apariţia altor afaceri care, la rândul lor, să creeze alte locuri de muncă.

  Tocmai pentru a preîntâmpina cât de cât reveria politicienilor după câştiguri uşoare rezultate în urma contractelor offset şi pentru a ţine în frâu creativitatea debordantă  a companiilor de armament în a-şi găsi parteneri în România avem nevoie de transparenţă. Dacă ne place să credem, după cum declară politicienii, că achiziţiile de tehnică specială se desfăşoară transparent, atunci să fie publicate şi numele firmelor româneşti care sunt alese de câştigători în planurile lor de cooperare. Să fie publicate şi proiectele companiilor câştigătoare aprobate de autorităţile române responsabile, acum coordonate de omul politic şi de afaceri Adriean Videanu, după ce Emil Boc a gândit integrarea Agenţiei de Compensare a Achiziţiilor de Tehnică Specială în Ministerul Economiei. Desigur, nu trebuie uitate sumele de bani din aceste proiecte care se scad companiilor de armament drept offset realizat.

Citeşte mai multe despre:   editorial

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de